Vilken ras jagar man vildsvin med?

Sv: Vilken ras jagar man vildsvin med?

Jag träffar tysk ett par timmar dagligen då mina syskon använder och jagar med dessa.
Upplever väldigt lite av det negativa som oftast kommer upp om denna ras.
Vi tränar våra hundar tillsammans under perioderna då det inte är jakt och visst är en tysk mycket hund, men dryg...eller kräk...nej där kan jag inte hålla med.
Otroliga hundar som med rätt träning, verkligen är gjord för det dom är ämnade för.
Med en tysk med sig, har man alltid ett leende i mungipan.
Jag gillar dessa hundar skarpt, men har inte det jaktintresset för att inneha en.
 
Sv: Vilken ras jagar man vildsvin med?

Har sj en Laika 75%/ 25% gråhundskorsning på 10 mån å vi har börjat jaga så smått med henne nu. Jag tycker hon är en trevlig sällskapshund oxå myser med mig i sängen på morronen ;) Hon är av d kortdrivande hållet men sköter sig upperligt ute i skogen å blir bara bättre å bättre. Men hon kan oxå vara en liten envis sak om hon lägger den sidan till å hon kräver sin cykeltur varje dag annars har jag ett energi paket som kan bli lite väl jobbig. Vår har oxå lärt sig fort att så fort pejlen å bössorna kommer fram så sitter hon som ett ljus vid dörren å väntar på att få komma iväg :) :o Oj nu snurrade ja ut där men men d jag har sett av jakthundar å träffat så tycker jag väldigt mycket om Laikan faktiskt,snälla å underbara hundar. Tycker om hur dom arbetar i skogen med grisarna. Men det är som många andra säger hur ni ska jaga och hur stort område ni ska jaga på. Står rätt mycket om olika jaktraser i jakttidningarna och sen på nätet,är mycket inne på jägarförbundets sida och där finnas oxå mycket bra info. Nyfiken på en framtida uppdatering om vad det blev för ras :laugh:
 
Sv: Vilken ras jagar man vildsvin med?

Hur kan en korsning av två ställande hundar förväntas bli en kortdrivare?

*undrande Gnist*
 
Sv: Vilken ras jagar man vildsvin med?

Jag vet ingen seriös kopovuppfödare som säljer en kopov (valp) som sällskapshund, no way. Dom ska användas till det som är tänkt, dvs jakt av främst vildsvin men även älg och hjort fungerar bra. Hur ska vi annars kunna driva aveln framåt om vi inte använder den i sitt arbetsområde. Själv skulle jag inte vilja (läs orka) ha en kopov, i synnerhet unghund, som inte fick jaga. Det skulle vara en jobbig hund full av överskottsenergi till att hitta på sattyg!

Det ENDA som kan tänkas är om ngn har en kopov som av ngn anledning inte fungerar i jakten, då skulle iallafall jag överväga att omplacera hunden till kanske ett annat, men fortsatt aktivt liv.
 
Sv: Vilken ras jagar man vildsvin med?

Jag gillar tyskarna också, dom har väldigt mycket jädraranamma men för grisjakt tycker jag nästan det är för mycket. Dom har ofta lite storhetsvansinne och drar sig inte alltid för att gå på grisarna. Resultatet blir ofta skadad hund, tyvärr!. Jag föredrar grishundar som har lite mer förstånd och som inte går i närkamp med vildsvinet. Finns säkert kloka och försiktiga tyskar också men enligt min uppfattning i minoritet. Dessutom finns alltid risken att dom hittar och går ner i gryt under jakten. Hittar dom inget annat vilt så kanske finns det gryt och då blir det grytjakt istället. I värsta fall får man gräva fram hunden, så spett och spade brukar vara obligatoriskt för tyskterrierägaren att ha med.
 
Sv: Vilken ras jagar man vildsvin med?

Ja, det är vanligt med blandraser på olika jakter, i synnerhet på vildsvinsjakt finns alla möjligt varianter på korsningar. Många tror att man genom att blanda olika raser får fram den ultimata vildsvinshunden! Hundar med likartade arbetssätt må väl vara hänt, som t ex tyskterrier/wachtel wachtel/kopov, jämte/laika osv men blandningar med spetsraser och drivande raser blir ju rena roulettspelet. Hur hunden blir eller kommer att arbeta har man ju ingen aning om. Det finns alltid ngn hund som givetvis är jätteduktig (förnekas inte att det finns!) och sedan vill alla ha en sådan blandning för "den blev ju så bra". Men av kanske 10 valpar blir 1 eller 2 bra resten halvbra eller inte bra alls. Dom andra hör vi aldrig talas, dom försvinner på vägen. Också en anledning till att köpa blandrasjakthundar, dom är billigare och funkar inte den första så väck med den, så köper vi en ny.

Sedan är nästa problem, den här jättebra grishunden vill man ju gärna ta valpar efter men det är mycket sällan att avkommorna blir lika duktiga. Den genetiska variationen har ju blivit mycket större och chansen är mindre att det bästa ärvs vidare. Dessutom - ofta blandas in ytterligare raser när man vill hitta hane/tik för parningen. Det är alltså sällan dom riktigt bra blandrashundarna får lika duktiga avkommor. Man har bra mycket större chans att få en bra hund om man väljer en rasren jakthund av en ras man är intresserad av och då hos en seriös uppfödare.

Min åsikt är att många ser snabba pengar i det här med blandrasaveln inom jakthundar. Krävs inte så mycket mer än att man har en halvbra hund (varför används den annars inte inom sin ras?). Du kan inte heller meritera din blandrashund på jaktprov ifall du vill det.

En sista synpunkt - det är ju egenskaperna hos dom renrasiga jakthundarna som blandrasaveln vill utnyttja. Om alla istället skulle börja korsningsavla i syfte att få fram Superjakthunden - var blev då alla våra olika raser av?

Obs - jag vänder mig förstås bara mot den planerade blandrasaveln och inte dom ev tjuvparningar som faktiskt förekommer.
 
Sv: Vilken ras jagar man vildsvin med?

När det gäller vår hund så känner inte jag heller igen termer som de som Haukur använder. Men jag har hört och läst tillräckligt mycket om hur de kan vara för att inte rätta mig helt efter hur vår hund är. Det är t om så att jag känner mig osäker inför att skaffa mig en ny tysk eftersom jag tror att det är svårt att få en lika trevlig som den vi har.

Vår är nu 7.5 år och sambons första hund så det börjar bli dags att titta efter en ny om något år. Sambon är jättenöjd med hunden ur jaktsynpunkt så det blir med all säkerhet tysk igen.

Efter att ha sett Fritz i skogen så skulle jag ALDRIG vilja ta momentet jakt ifrån honom! Det lyser i ögonen och hela hunden lever upp. Han trivs säkert hemma i vår soffa men det är i skogen han hör hemma! :laugh:

/Timsetim
 
Sv: Vilken ras jagar man vildsvin med?

Ja jo d e ju sant d kan man ju inte veta ;) MEN än så länge e hon kort drivande :D
 
Sv: Vilken ras jagar man vildsvin med?

Är det en ras du skulle rekommendera till vildsvinsjakt??

Ja då det är en mycket smidig och snabbtänkt ställande hund som lätt kan hoppa undan om en gris skulle gå till anfall och dom flesta är mycket tuffa utan att vara närgången på djuren.

Kram
 
Sv: Vilken ras jagar man vildsvin med?

Vad jagar man med en tysk när man bor i Gällivare? Finns det bra underlag för grytjakt där?

*kl

Jag har varit med på grytjakt med tysk. Då på grävling. Det var två hundar som "turades om" och den andre var en JRT. Jag tyckte JRT:n funkade bättre då den var mindre och smidigare, och kanske också en aning klokare. Tysken var dessutom ganska svårhanterad och bitsk, även för husse. JRT:n däremot kunde man faktiskt hålla i utan att riskera ett par fingrar på kuppen.
Obsevera att jag inte säger att hela rasen är så, jag har bara träffat detta exemplar. Dock både i jakt och till vardags, och jag tycker att det är en ganska oberäknelig och vass hund. Skulle inte ge mig i kast med en sådan ens om jag var jägare. Man ska ju på något vis även genomleva året när det inte är jaktsäsong.
 
Sv: Vilken ras jagar man vildsvin med?

Tyskar är allroundhundar och inte bara grythundar, funkar utmärkt att jaga t.ex. rådjur eller hjort med tysk.
 
Sv: Vilken ras jagar man vildsvin med?

Ja, men finns det nåt direkt jaktunderlag för rådjur och hjort i malmfälten? :confused: Det var därför jag undrade om dom använder den i gryt. För mig veterligen finns inte hjortar där uppe, och rådjur förekommer kanske men isf inte i någon större skala.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken ras jagar man vildsvin med?

I värsta fall får man gräva fram hunden, så spett och spade brukar vara obligatoriskt för tyskterrierägaren att ha med.
Svågern hade en tysk och hon gav sig ju inte i första taget. Mer än en gång har hon varit i kast med grävling i gryt, och de båda gånger jag kan komma ihåg så har man fått skjuta grävlingen för att få loss henne. Sönderbiten i ansiktet med hål i läppen och andra blessyrer blev det efter näst senaste kampen.
Sista gången var i år då hon hittade en grävling under trappen till en bod. Minst en timme kampade hon med grävlingen innan husse hade hunnit hem, bemästrat "trappgolvet" och skjutit grävlingen. Damen hade hunnit bli 12 år och kroppen klarade inte ansträngningen, dessutom var hon återigen söndertuggad i ansiktet och dessutom hade nog grävlingen bitit av en del senor i ena frambenet. Hon fick avlivas samma kväll.

Pojkvännen vill gärna ha en tysk men jag har sagt aldrig i livet om han inte tänker jaga med den, och det är han ju inte intresserad av. Ev att svågern skaffar en ny, men han är också mer inne på vildsvinsjakt nu och tänker väl skaffa sig en större ras.

funkar utmärkt att jaga t.ex. rådjur eller hjort med tysk.
Precis, svågern använde sin tysk till rådjur.
 
Sv: Vilken ras jagar man vildsvin med?

Ja, men finns det nåt direkt jaktunderlag för rådjur och hjort i malmfälten? :confused: Det var därför jag undrade om dom använder den i gryt. För mig veterligen finns inte hjortar där uppe, och rådjur förekommer kanske men isf inte i någon större skala.

Jag har ingen aning om vad det finns för vilt där uppe, men tyskjävlarna jagar ju det mesta både ovan och under jord.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2
Svar
38
· Visningar
1 361
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 143
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 148
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 929
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp