Vilken ras passar mig?

Chodsky Pes skulle du kunna kika på också. Ännu rätt liten numerärt i Sverige och något spretig, men finns flera uppfödare i grannländerna också.
Aldrig hört talas om. Läste på skk nu och beskrivningen låter ju bra.

När det står "En god grundläggande hundkunskap rekommenderas" vet jag inte vad som menas. Jag vet inte vad jag räknas som. Jag är ju hundvan men har aldrig haft egen hund som vuxen.
 
Aldrig hört talas om. Läste på skk nu och beskrivningen låter ju bra.

När det står "En god grundläggande hundkunskap rekommenderas" vet jag inte vad som menas. Jag vet inte vad jag räknas som. Jag är ju hundvan men har aldrig haft egen hund som vuxen.

Jag tittade själv på chodsky pes men backade då det är en så spretig ras. Verkar vara lite som att köpa "grisen i säcken". Antingen kan man få en som har mycket energi och krav på mentalträning eller en i samma kull som är en slöfock typ. De har en del problem med höfter och det mentala.
 
Jag tittade själv på chodsky pes men backade då det är en så spretig ras. Verkar vara lite som att köpa "grisen i säcken". Antingen kan man få en som har mycket energi och krav på mentalträning eller en i samma kull som är en slöfock typ. De har en del problem med höfter och det mentala.
Slöfock är väl att ta i, men kan absolut variera från ”riktig brukshund” till en som är mer nöjd med bara ett aktivt liv. Kan säkert finnas mer av slöfockarna bland de som avlar mot utställning, men de uppfödarna skulle jag inte rekommendera oavsett.

Jag tänker ju att med det som TS planerar att göra med hunden så spelar det ingen roll om det blir brukshunds-hunden eller den lite lugnare, för även den lite lugnare hänger gladeligen med på det där, det är ju mer om man tänker sig tävling på högre nivå som det kan bli problematiskt.

Mentala problem finns ju även hos kelpie, man får vara noga med linjer när det gäller båda raserna.
 
Mentala problem finns ju även hos kelpie, man får vara noga med linjer när det gäller båda raserna.
Det är det här jag tycker är så svårt. Det är en djungel. Så himla mycket enklare att köpa häst.

Hittade en kelpieuppfödare som hade bra hemsida, man får ju en första bild av uppfödaren där och perfekt när de skriver ut vilka hundar de planerar att ta valpar på. Men många har ju ingen alls, en som inte är uppdaterad på flera år eller en som ser ut som en 10-åring skrivit texten. Lapsk vallhund verkar svårare att hitta. Skulle helst vilja hitta inom ett område från Mälardalen till typ Umeå, Storuman. Tycker det bör vara möjligt.
 
Slöfock är väl att ta i, men kan absolut variera från ”riktig brukshund” till en som är mer nöjd med bara ett aktivt liv. Kan säkert finnas mer av slöfockarna bland de som avlar mot utställning, men de uppfödarna skulle jag inte rekommendera oavsett.

Jag tänker ju att med det som TS planerar att göra med hunden så spelar det ingen roll om det blir brukshunds-hunden eller den lite lugnare, för även den lite lugnare hänger gladeligen med på det där, det är ju mer om man tänker sig tävling på högre nivå som det kan bli problematiskt.

Mentala problem finns ju även hos kelpie, man får vara noga med linjer när det gäller båda raserna.
Allt är ju relativt och jag tänkte kanske mer på att det ändå är en bruksras och skall därför ha en del i sig.

Kelpie har inte ens jag nämnt.
Men spontant lär det vara lättare att hitta en bra kelpie än en bra chodsky. Kelpien är ju en betydligt större ras med fler uppfödare som lägger vikt vid det mentala.
 
Allt är ju relativt och jag tänkte kanske mer på att det ändå är en bruksras och skall därför ha en del i sig.

Kelpie har inte ens jag nämnt.
Men spontant lär det vara lättare att hitta en bra kelpie än en bra chodsky. Kelpien är ju en betydligt större ras med fler uppfödare som lägger vikt vid det mentala.
Absolut, men jag tycker det kan vara värt att kolla på chodsky också, då det finns bra uppfödare och går att hitta bra hundar. Tycker inte man ska utesluta en ras för att det finns problem man kan undvika (därav min jämförelse med kelpie som också föreslagits, menade inte att du tagit upp rasen).
 
Vad gäller chodsky registreras varje år ca 50 stycken varav en femtedel importer. Jag har träffat två som väckte ha-begär - den ena importerad som tjänstehund och den andra tillhörde en instruktör för en kurs jag gick ifjol. Det hade inte varit helt lätt för hen att hitta rätt hund.

Lappska registreras 50-100 stycken per år - men när man kollar runt så verkar det vara få i år. Flera av kennlarna har inte uppdaterat sina hemsidor. Bara någon enstaka kull registrerad i år (tips Blocket för Norrlandslänen)
 
Lapphundarna (alla sorterna) skäller verkligen jättemycket. De som är "tysta" skäller fortfarande mer än andra raser, bara mindre än andra lapphundar. Har dock bara sett dem ute, kanske ändrar de karaktär och blir tysta på riktigt när de kommer in?

När det gäller päls så är pudelpäls inget bra alls i kombo med snö.

KH Collie borde kunna funka, tikarna är inte så stora. Bättre mentalitet än långhåren men man får ändå vara lite noga. Vissa individer kan vara lite ljudliga men spelar inte i samma liga som lapphundarna.

Kelpie är det rätt stor efterfrågan på. De som avlas mot bruks säljer oftast till någon som vill tävla, men det finns ju uppfödare med olika mål med sin avel. Helt utan mental aktivering vill dock ingen kelpie vara, de behöver få använda sin hjärna till problemlösning.
 
Lapphundarna (alla sorterna) skäller verkligen jättemycket. De som är "tysta" skäller fortfarande mer än andra raser, bara mindre än andra lapphundar. Har dock bara sett dem ute, kanske ändrar de karaktär och blir tysta på riktigt när de kommer in?
Den jag känner är pratig inne, men inte skällig. Men det är ju bara en enda individ...
Kelpie är det rätt stor efterfrågan på. De som avlas mot bruks säljer oftast till någon som vill tävla, men det finns ju uppfödare med olika mål med sin avel. Helt utan mental aktivering vill dock ingen kelpie vara, de behöver få använda sin hjärna till problemlösning.
Här skulle inte hunden bli utan mental aktivering, vi skulle träna både spår och lydnad. Jag är bara ointresserad av att tävla. Men när jag kollat runt på uppfödare inser jag att det kan bli svårt att få köpa en rolig hund när man inte vill tävla.
 
Om du hade velat träna lite apportering också tror jag absolut att en jaktlabbe hade trivts bra hos dig :) de är sällan ljudliga och hänger med på allt, lätta att ha lösa osv.
De kanske faller på storleken dock, en del är ju större än andra.
 
Om du hade velat träna lite apportering också tror jag absolut att en jaktlabbe hade trivts bra hos dig :) de är sällan ljudliga och hänger med på allt, lätta att ha lösa osv.
De kanske faller på storleken dock, en del är ju större än andra.
Skulle absolut kunna träna apportering. Storleken är ett minus, annars gillar jag rasen väldigt mycket. Känner dock inte 😍 över dem på samma sätt som kelpie och lapsk vallhund, men när nån valp är tingad så lär jag känna 😍 oavsett. Jaktlabbar kanske t.o.m är roligare än lapsk generellt? Mest orolig för att få en hund som inte har så mycket motivation att träna.
 
Skulle absolut kunna träna apportering. Storleken är ett minus, annars gillar jag rasen väldigt mycket. Känner dock inte 😍 över dem på samma sätt som kelpie och lapsk vallhund, men när nån valp är tingad så lär jag känna 😍 oavsett. Jaktlabbar kanske t.o.m är roligare än lapsk generellt? Mest orolig för att få en hund som inte har så mycket motivation att träna.

Jag är ju partisk, men jaktlabradorer är underbara. Roliga, kvicka, outtröttliga i både kropp och knopp, lätt motiverade, lugna när dom ska vara lugna osv. En jaktlabrador som inte har stor motivation att träna vore väldigt rasotypisk😊
 
Jag är ju partisk, men jaktlabradorer är underbara. Roliga, kvicka, outtröttliga i både kropp och knopp, lätt motiverade, lugna när dom ska vara lugna osv. En jaktlabrador som inte har stor motivation att träna vore väldigt rasotypisk😊
Ja oron för att hunden inte ska vara så träningsmotiverad gäller främst lapsk, efter att ha kollat massa youtube och instagram...

Jag vill ha kvick och outtröttlig!
 
Skulle absolut kunna träna apportering. Storleken är ett minus, annars gillar jag rasen väldigt mycket. Känner dock inte 😍 över dem på samma sätt som kelpie och lapsk vallhund, men när nån valp är tingad så lär jag känna 😍 oavsett. Jaktlabbar kanske t.o.m är roligare än lapsk generellt? Mest orolig för att få en hund som inte har så mycket motivation att träna.
Jaktlabbar är skitcoola!

Sen är jag även svag för "små" schäfertikar.
 
Skulle absolut kunna träna apportering. Storleken är ett minus, annars gillar jag rasen väldigt mycket. Känner dock inte 😍 över dem på samma sätt som kelpie och lapsk vallhund, men när nån valp är tingad så lär jag känna 😍 oavsett. Jaktlabbar kanske t.o.m är roligare än lapsk generellt? Mest orolig för att få en hund som inte har så mycket motivation att träna.

Jag tyckte de var ganska fula när jag köpte min första, men nu tycker jag att de är bland de finaste som finns :D så jag tror du har rätt i det!

Jag gillar att jaktlabbar inte är sådär flamsiga som andra labbar, även om de fortfarande är en retriever. Deras will to please gör dem i regel till enkla och relativt okomplicerade hundar :)

Det finns en del grejer man behöver vara lite försiktig med - t ex finns det linjer med sociala osäkerheter och ledproblem, typ ED och OCD i armbågarna.

De är fina kompisar, labradorer:heart
75087550-6A62-4409-A68F-BDC08DA64735.jpeg
 
Fortsätter här... Jag samlar mod för att mejla uppfödare men vet inte alls hur mycket jag ska skriva i ett första mejl? Det handlar om uppfödare där jag inte vet hur framtida valpplaner ser ut eller där det planeras till nästa år enligt hemsida.
 
Fortsätter här... Jag samlar mod för att mejla uppfödare men vet inte alls hur mycket jag ska skriva i ett första mejl? Det handlar om uppfödare där jag inte vet hur framtida valpplaner ser ut eller där det planeras till nästa år enligt hemsida.
Berätta om dig själv, din erfarenhet av hundar, hur din vardag ser ut och vad du tänker att hunden ska få för liv. Det behöver inte bli så långt, det är mer ett sätt att sålla för uppfödaren.
 
Fortsätter här... Jag samlar mod för att mejla uppfödare men vet inte alls hur mycket jag ska skriva i ett första mejl? Det handlar om uppfödare där jag inte vet hur framtida valpplaner ser ut eller där det planeras till nästa år enligt hemsida.
Jag brukar tänka att jag både ska sälja in mig själv och ge uppfödaren relevant information. Hur jag bor, hur jag jobbar, vad jag vill ha hunden till och hur jag tänkt lösa var hunden är när jag jobbar osv.
Varför du funderar på den rasen och dina förhoppningar.
Det täcker in tillräckligt mycket, men jag försöker ändå hålla mig rätt kort.

Kuuuul! Skicka ut till ett par olika uppfödaren, det är onödigt att bara satsa på en uppfödare (om man det inte är den eller ingen).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 899
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 010
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 132
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp