Vilken ras?

Finns även enfärgade appaloosor. Appaloosan har ofta mycket quarterhäst i sig, så det är ju också ett alternativ. Är du inne på appaloosa och ev. quarter så ligger ju inte paint långt ifrån. Dock har jag själv gått ifrån de amerikanska raserna till förmån för ponnyraser, eftersom jag känner lite för många (inkl. mig själv) som haft hästar med diverse problem av fysisk art för att jag ska tycka att det enbart är en slump. Men uppenbarligen finns det tillräckligt många friska individer av dessa raser för att de ska vara andra människors favoritras!

Ja, jag har flera amerikanska raser jag är intresserad av, bl.a. quarter. Men är det alltså mycket hälsoproblem med amerikanska raser? Det hade jag missat...
 
Jag håller med den som skrev att många av de egenskaper du söker hänger mycket på individ snarare än ras. Med det sagt tycker jag också att welsh coben har de egenskaper du söker. Även vår inhemska nordsvenska brukshäst skulle kunna passa dig, om du hittar rätt individ.

Jag gjorde själv den resan och köpte mig en tvåårig nordis för att utbilda. Jag är absolut inget proffs, men tycker att det har gått bra. Han har varit väldigt positiv och samarbetsvillig och förlåtande för mina misstag. Med min både kör, dressyrar och hoppar jag (lite grann).
 
Ja, jag har flera amerikanska raser jag är intresserad av, bl.a. quarter. Men är det alltså mycket hälsoproblem med amerikanska raser? Det hade jag missat...
Jag vet inte hur mycket värre det är än andra raser egentligen, det är bara min egen högst ovetenskapliga erfarenhet. Flera av de jag känner har haft problem av olika slag, lite för många för att jag själv ska välja quarter, paint eller appaloosa en gång till. Jag har valt bort dessa raser, andra väljer dem.
 
Jag vet inte hur mycket värre det är än andra raser egentligen, det är bara min egen högst ovetenskapliga erfarenhet. Flera av de jag känner har haft problem av olika slag, lite för många för att jag själv ska välja quarter, paint eller appaloosa en gång till. Jag har valt bort dessa raser, andra väljer dem.
Hos quarter och paint förekommer ju PSSM1 oftare än hos en del andra raser, och quarter och paint har många gånger lite "fullblodshovar" som dessutom många gånger är små med tanke på hästarnas massa. Men i övrigt tror jag inte att de är så mycket mer drabbade jämfört med många andra raser. Hältor och överbelastningar förekommer ju över allt, beroende på träning.
 
Hej! Jag planerar att framöver köpa en 1-2-åring att utbilda och rida in själv och eftersom den häst jag har nu inte riktigt har de egenskaper jag numera föredrar har jag verkligen lagt ner mycket tid på att fundera ut vad för typ av häst jag vill ha nästa gång. Jag har några raser jag är mycket intresserad av men för att vara säker på att jag inte har missat någon skulle jag bli jättetacksam om ni kunde komma med förslag på raser som passar in på följande beskrivning:
  • Lätt kallblod eller något grövre varmblod, EJ halvblod eller fullblod.
  • Ca. 150-160 cm i mankhöjd
  • Gärna nyfiken (inte alltför osäker, nervös och "lättskrämd")
  • Mer tänkande än reagerande
  • Gärna mer åt det sociala hållet än reserverad
  • Framåt (inte het men inte heller seg)
  • Gärna ganska känslig för hjälper, kroppsspråk osv.
  • Samarbetsvillig, inte alltför envis och ifrågasättande (lite humör får den självklart ha)
  • Självklart en frisk och hållbar ras, helst med anlag för bra, hårda hovar
  • Bör ha hyfsat lätt för galopp och att hoppa (jag har inte tänkt hoppa några höghus men den bör i alla fall kunna lyfta från marken ;) )
  • Ska passa som allroundhäst inriktat mot western men vi kommer även träna markarbete, miljöträning, lite hoppning m.m. så jag är lika öppen för westernraser som andra typer av hästar.
Det var det viktigaste, så om ni kommer på någon ras som stämmer hyfsat överens med denna beskrivning blir jag jätteglad om ni tar er tid att svara :)
Finsk häst! Min hade verkligen allt du söker.
 
Kallbloden överlag har ju längre rygg och är överlag ganska heta och framåt, de är ju avlade för trav. Cobben är ju mer än allround ridhäst i grunden och har bättre exteriör för ridning och lugnare temprament, och mer allrounda. Cobben är fina allroundhästar som också många hoppar skapligt bra. Många rider akademiskt på sina kallblodstravare och det går bra vad jag sett! Men cobben är ju mer allround och mer ridhäst. :-) ägt en welsh cob i ponnystrl. Hoppade väldigt fint, inte i högsta ponnyklasserna men väl på la/mvsb nivå, likaså i dressyren. Ridit en del kallblodstravare, mkt större ridbarhet överlag än varmblodstravaren, men alla har varit rätt heta och krävt rätt mkt motion för att bli nöjd. :)

Tack för ditt svar, intressant att läsa om dina erfarenheter och åsikter! :) Jag börjar faktiskt luta allt mer mot welsh cob hellre än kallblodstravare, har haft en del att göra med kallblod och tycker de är trevliga men jag tror nog att en welsh ändå skulle passa mig lite bättre eftersom jag är ute efter en häst som är just väldigt allround. Jag vill också ha en häst som har relativt lätt för galopp och det kan ju kallbloden ibland ha svårt för.
 
Jag vet inte hur mycket värre det är än andra raser egentligen, det är bara min egen högst ovetenskapliga erfarenhet. Flera av de jag känner har haft problem av olika slag, lite för många för att jag själv ska välja quarter, paint eller appaloosa en gång till. Jag har valt bort dessa raser, andra väljer dem.

Det jag kan tänka mig är att de raser som rids western utför en del väldigt påfrestande rörelser som slide stop, spin osv. vilket säkert gör att skaderisken ökar, men som @kryddelydd säger kan ju belastningskador drabba i princip vilket häst som helst. Jag personligen skulle dock kunna tänka mig en korsning mellan quarter eller liknande och ett kallblod eller en ponny, vilket förhoppningsvis skulle kunna ge avkomman lite mer hållbart exteriör och bättre hovar än en renrasig amerikansk häst.

Finsk häst! Min hade verkligen allt du söker.

Finsk häst har jag faktiskt kollat lite på och skulle eventuellt kunna tänka mig en sådan, i så fall av lättare ridtyp. Men är de lätt att få tag på här i Sverige, tycker man inte ser några sådana till salu särskilt ofta?
 
Tack för tipset, som jag skrev söker jag antingen ett lätt kallblod eller något grövre varmblod och där passar ju Appaloosan in. :) Jag har läst en del om appaloosan och tycker det verkar som en trevlig ras så den är inte utesluten. Jag vill dock allra helst inte ha en häst som är mest vit (är ju så mycket jobb) men en appaloosa med mest färg eller en som är schabraktigrerad skulle jag eventuellt kunna tänka mig.

Berätta gärna lite mer om din appaloosa och andra du har träffat, hur har de varit i temperament osv? Har din fullblod i sin stam?

Jag har en vän som har ett lite äldre sto som jag själv ridit några gånger. Hon är supertrygg, en sån där häst som alla kan rida. Hon skulle aldrig göra nått dumt, men är för den del inte sen på att vara framåt och tagga till när det behövs.

Min egen häst tycker jag har ett väldigt bra temperament. Innan hon flytta hit hade hon aldrig varit ifrån gården. Hon var longerad, sadelvan och hängd på och lite allmänt småpysslad med så.
Hon var inte van att vara själv i stall eller hage då förra ägaren alltid tog in sina samtidigt.

De första dagarna här var hon såklart väldigt spänd och kunde rycka till för minsta lilla, men hon gjorde aldrig några "dumheter" så. Jag börja direkt med att ta in henne själv och stå och borsta. Gick lite med henne på ridbanan. Efter några dagar släppte spänningarna helt och hon var helcool och så himla trevlig. Longerade henne. Började tömköra och där har hon varit exemplarisk från första gången, och då hade hon inte blivit nått tömkord innan. Jättelätt att styra, stanna och gå framåt. Och hade inga problem med tömmarna som hängde på rumpan. Började även hänga på henne och efter bara några gånger var det dags att sätta sig på och det har inte varit några problem. Sen blivit runtledd med mig på. Nu har vi kommit så pass att jag har tyglar på henne och styr henne uppifrån, men har fortfarande ledare ifall. Nu har vi dock vintervila.
Att vara själv i stallet i sin box och själv i hagen klarade hon förvånadsvärt fort. Har varit noga med att hon ska vänja sig vid det då min förra var väldigt flockbunden och det är INTE kul.

Min häst är väldigt nyfiken och social av sig, kommer gärna fram om man pysslar med något i hagen eller står vid grinden. Däremot är hon aldrig "gåpåig". Hon klättrar inte upp i knäet på en som min kompis ena unghäst gör (paint). Däremot får man vara lite försiktig fram om man är en ny människa, alltså komma och hälsa lite försiktigt innan man börjar klappa henne eller hantera henne. Veterinären som besiktiga henne hälsa inte på henne innan han börja undersökningen, och det märktes att hon blev lite stött av det och ville gå undan.
Hon är väldigt mild i sitt temperament, men jag skulle absolut inte kalla henne reserverad.
Min har inget fullblod i sin stam. Av den delen på stamtavlan där jag kan se så är alla appaloosa förutom mormors far som är Quarter.

Appaloosan är en väldigt bra allround ras. Alla är inte vita till största del. Min egen har inte jättemycket vitt (än iaf) och tycker inte hon är svår att hålla ren. Om du hellre skulle vilja ha en enfärgad appaloosa så kanske du hittar den till lite bättre pris då många gärna vill ha färg.
En liten nackdel utseendemässigt är ju att många har dåligt med tagel. Jag har tur då min har en ordentlig svans och en pannlugg (mer lugg än min haflinger hade:D), men manen är väldigt tunn och vill inte lägga sig helt på sidan.

Min har enligt hovslagerna väldigt bra hovar.

Det här blev ju en hel uppsats så får se om du orkar läsa :). Men det är lite svårt att beskriva sin häst. Jag är helsåld på min. Vill i framtiden gärna ha en avkomma. Skulle jag skaffa en till häst skulle det nog få vara en appaloosa där också. Få se om jag ångrar mig till våren, kanske jag fått en testande fyraåring då :nailbiting::D
 
Finsk häst har jag faktiskt kollat lite på och skulle eventuellt kunna tänka mig en sådan, i så fall av lättare ridtyp. Men är de lätt att få tag på här i Sverige, tycker man inte ser några sådana till salu särskilt ofta?
jag vet inte hur många som säljs i Sverige faktiskt . Här är kan man dock hitta jättefina nästan gratis med lite tur. Var det @MaRomer eller @angelwings som hade finnhäst?
 
Det jag kan tänka mig är att de raser som rids western utför en del väldigt påfrestande rörelser som slide stop, spin osv. vilket säkert gör att skaderisken ökar, men som @kryddelydd säger kan ju belastningskador drabba i princip vilket häst som helst. Jag personligen skulle dock kunna tänka mig en korsning mellan quarter eller liknande och ett kallblod eller en ponny, vilket förhoppningsvis skulle kunna ge avkomman lite mer hållbart exteriör och bättre hovar än en renrasig amerikansk häst.
I de fall jag känner till har det varken handlat om PSSM eller belastningsskador och det är möjligt att både jag och de jag känner helt enkelt haft otur, det har i alla fall gjort mig skeptisk. Men som sagt, det finns såklart även de som är nöjda med sina amerikaner
 
Hej! Jag planerar att framöver köpa en 1-2-åring att utbilda och rida in själv och eftersom den häst jag har nu inte riktigt har de egenskaper jag numera föredrar har jag verkligen lagt ner mycket tid på att fundera ut vad för typ av häst jag vill ha nästa gång. Jag har några raser jag är mycket intresserad av men för att vara säker på att jag inte har missat någon skulle jag bli jättetacksam om ni kunde komma med förslag på raser som passar in på följande beskrivning:
  • Lätt kallblod eller något grövre varmblod, EJ halvblod eller fullblod.
  • Ca. 150-160 cm i mankhöjd
  • Gärna nyfiken (inte alltför osäker, nervös och "lättskrämd")
  • Mer tänkande än reagerande
  • Gärna mer åt det sociala hållet än reserverad
  • Framåt (inte het men inte heller seg)
  • Gärna ganska känslig för hjälper, kroppsspråk osv.
  • Samarbetsvillig, inte alltför envis och ifrågasättande (lite humör får den självklart ha)
  • Självklart en frisk och hållbar ras, helst med anlag för bra, hårda hovar
  • Bör ha hyfsat lätt för galopp och att hoppa (jag har inte tänkt hoppa några höghus men den bör i alla fall kunna lyfta från marken ;) )
  • Ska passa som allroundhäst inriktat mot western men vi kommer även träna markarbete, miljöträning, lite hoppning m.m. så jag är lika öppen för westernraser som andra typer av hästar.
Det var det viktigaste, så om ni kommer på någon ras som stämmer hyfsat överens med denna beskrivning blir jag jätteglad om ni tar er tid att svara :)

Morganhäst tycker jag du kan kika på.
De kan se rätt olika ut i kroppen. En del är tyngre och mer körmodell. Men det finns riktigt fina rismodeller.
De brukar ha vansinnigt bra lynne och är i rätt strl för dig.
 
Det jag kan tänka mig är att de raser som rids western utför en del väldigt påfrestande rörelser som slide stop, spin osv. vilket säkert gör att skaderisken ökar, men som @kryddelydd säger kan ju belastningskador drabba i princip vilket häst som helst. Jag personligen skulle dock kunna tänka mig en korsning mellan quarter eller liknande och ett kallblod eller en ponny, vilket förhoppningsvis skulle kunna ge avkomman lite mer hållbart exteriör och bättre hovar än en renrasig amerikansk häst.



Finsk häst har jag faktiskt kollat lite på och skulle eventuellt kunna tänka mig en sådan, i så fall av lättare ridtyp. Men är de lätt att få tag på här i Sverige, tycker man inte ser några sådana till salu särskilt ofta?


De finns nästan inga i Sverige. Kolla noga på stammen och åk och provrid i Finland.
 
Efter att träffat på fölhjälpsgruppen på Facebook är jag väldigt sugen på att skaffa en haflinger när jag ska köpa häst nästa gång. Tycker de verkar vara väldigt trevliga hästar och är fina att titta på med.☺
 
Tack för ditt svar, intressant att läsa om dina erfarenheter och åsikter! :) Jag börjar faktiskt luta allt mer mot welsh cob hellre än kallblodstravare, har haft en del att göra med kallblod och tycker de är trevliga men jag tror nog att en welsh ändå skulle passa mig lite bättre eftersom jag är ute efter en häst som är just väldigt allround. Jag vill också ha en häst som har relativt lätt för galopp och det kan ju kallbloden ibland ha svårt för.
Äger två kbl-travare, ridit in ytterligare ett par.
En av dem har varit lite nervös, men ingen av dem har varit het och orimligt "på". Den ene, som jag fick för ett år sedan, gick på trav fram tills han var 15 år gammal och är ändå väldigt lugn och trevlig. Har ganska lätt för galopp.
Min första kbl-travare pensionerade sig från trav som fyraåring - han ville inte vara med på att springa fort - och han får nog anses ha lätt för galopp och samling. Nu som blivande 11-åring galopperar han i stort sett i skritthastighet och klarar enkla byten och för det mesta också byten i språnget.
Har hoppat honom tom 80 cm och det säger mer om hans förmåga än om min: jag är på nivån (sikta mot hindret och blunda när jag närmar mig eftersom det ser högt ut".
Hästen är också trevlig för vagn.

Den welshcob som min granne äger, har flottare gång än mina kbl-travare, men är tuffare att rida. Mycket mer "på". Mycket snabbare att utnyttja luckor hos ryttaren. Men mycket flottare och jag dreglar varje dag jag ser honom...

Jag tror att det handlar mer om individ än om ras.
 
Det är helt individuellt och inte beroende på ras. Jag har både träffat kallblod som det sprakat om liksom jag träffat lugna. Några har jag fått ner i varv gm träning åt folk och några har fått byta ägare då dom varit för krävande. När det gäller Welsh Cob är det samma sak. Finns individer som är lättare än andra. Jag äger själv ett fuxsto som mest kan liknas vid en vulkan. Absolut ingen varmanshäst, hon kräver sin ryttare helt klart!
 
Jag har aldrig ridit någon cob men många kallblodstravare och även ägt en. Jag kunde rida henne rida barbacka i grimma som 4-åring och släppa lös på en äng utan att hon stack, hon kunde gå lös bredvid mig på promenad och hon gjorde allt jag bad henne om. Visst hittade hon på sattyg ibland men aldrig på rent djävulskap och det fanns inte något ont i henne trots att hon blivit misshandlad innan jag fick hand om henne.

Det som jag tycker mig ha varit genomgående oavsett individ är att det generellt är intelligenta hästar och inte en ras som passar alla. De har inte samma "will to please" utan mycket egen vilja men är inte omöjliga, bara påhittiga och har för alltid en speciell plats i mitt hjärta. :D :heart

P.S. Finns en tjej i Vallentuna som har ett gäng som turhästar efter avslutad karriär, inga problem med nybörjare. :) D.S.

P.P.S. Tycker cob ser skitläckra ut och hade gärna testat eller haft en egen nån gång. D.D.S.
 
Vi har både och i mitt stall, utseendemässigt så är kallblodstravarna smidigare i kroppen, mer sportiga och verkar vara lite mer taggade när de får arbeta. Dock hur trevliga och lugna som helst i hantering.

Det är inte mina hästar så jag kan inte uttrycka mig mer om hur de är att rida, hur raserna är överlag osv. Mest om utseendet och hur de trivs med min häst. ;)
 
De kallblodstravare jag haft att göra med genom åren har alla varit hyfsat olika varandra, de är ju individer. Men de är ju avlade för tävling och många av dem har mkt skalle. Är de dessutom travtränade är detta egenskaper som man inte direkt motat bort. Det kräver rätt mkt kunskap och skicklighet att skola om en travhäst till ridhäst.
Skulle jag söka en ren ridhäst och göra det hyfsat lätt för mig skulle jag av dessa två alternativ hellre titta på en Welsh Cob om det är en robust allroundhäst jag ville ha. Men det är aldrig nyttigt att stirra sig blind på ras tycker jag, kolla på olika hästar som faller in under den kategori du letar i.

Min första häst var fö en kallblodstravare, jag var 13 år och hade ingen direkt hjälp. Hästen var het som ett strykjärn, dock ej travtränad. Det var den snällaste förstahäst man kan tänka sig men jag skulle ändå inte rekommendera rasen generellt som en förstahäst till en 13-åring :angel:
I mina trakter där jag växte upp blev kallblodstravare ofta förstahästar åt tonårstjejer/ringrostiga vuxna som ville starta om med ridningen. Många blev direkt livsfarliga då de fått övertaget pga hård skalle och tävlingshumör.
 
Ett par foton på min kbl-travare "in action". Westernfotot är från debuten på C-nivå (regionalnivå) i reining som sjuåring, tagen i ett stopp ur galopp. Dressyrbilden är som åttaåring, i debuten på MSV C.
427571_423747834344072_1341973548_n.jpg

1391657_337533466393271_1261057956_n.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 727
Senast: Caoimhe
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 283
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 726
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 687
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp