Vilken ras?

Bukefalos 30 år!

Kaktus

Trådstartare
Jag har tidigare enbart haft huskatt men är nu intresserad av en raskatt. Anledningen är att jag vill ha lite koll på hur personligheten blir. Huskatter kan vara så olika. De egenskaper jag eftersöker är följande (från mest till minst viktig):
1. Frisk ras och helst att det går att testa för genetiska sjukdomar som kan förekomma hos rasen
2. Social och vill vara nära, behöver dock inte vara för beroende av mig då jag är på jobbet om dagarna. Jag tycker om katter som är lite som hundar.
3. Aktiv och pratglad (eller ganska aktiv och pratglad, då sambon uppskattar en lugnare katt)
4. Ej svåra att hålla och hantera (t.ex. ge mediciner och klippa klor)
5. Klarar av att åka bil utan att bli väldigt stressade (antar att detta inte beror på ras dock)
6. Ej håra för mycket
7. Helst korthårig ras
8. Ej trubbnosiga eller hårlösa
9. Ej hög jaktinstinkt
De raser jag hittills tycker passar bäst in på detta är Russian blue, burmilla och brittisk korthår. Vad tänker ni som har raskatter? Har jag missat någon annan ras som skulle passa?

Jag skulle säga att många korthårsraser passar in, men inte just brittisk korthår. Hög jaktinstinkt beror lite på vad man menar med det, tänker du att katten ska gå ute?

Jag skulle säga att många korthårsraser passar in, men inte just brittisk korthår. Hög jaktinstinkt beror lite på vad man menar med det, tänker du att katten ska gå ute?
Katten kommer främst bo i lägenhet, men kommer åka med till landstället på helgerna under varma delen av året. Då kan den få gå ute. Är ett lugnt område utan bilar där alla känner alla. Den katt jag har nu och den jag hade innan har hållit sig mest på tomten och knappt jagat vilket känts bra. Jag vill inte ha en katt med stark jaktinstinkt.

Varför tycker du inte brittisk korthår passar? Är de för lugna/fäller mycket?

Varför inte brittiskt korthår, det var bland de första jag tänkte på? :)

Burma! Passar in på din kravprofil totalt. Nej, Megara har inte läst rasbeskrivningen :angel: Sociala katter som älskar att vara med människor, ibland kanske även när människor tycker det är nog. Kallas kattvärldens hundar, apporterar gärna, kommer när man kallar (för det mesta). Trivs förträffligt inomhus. Båda mina burmor var/är stenkoola att resa med, min profilbild är när jag väckte Megara när vi åkte tåg, hon somnar både på tåget och i bilen. Ingen underull och det enda som behövs är att stryka med handen, och ibland en borste någon gång.

Burmor är i allmänhet mycket enkla att klippa klor och handskas med öht, men det beror också på hur mycket de lär sig från tidig ålder. Återigen, Megara är inte! en typisk burma. Nikita var det plättlätt att klippa klor, ge medicin och liknande. Min älskade argbigga är, tja, inte lika lätt *host* :angel:

Alla burmor genomgår genetisk test innan de går vidare i avel.

https://burmaklubben.com/rasbeskrivning/

Det finns inget vackrare än en brun burma med sina gula ögon i solskenet

Det här är Nikita på landet. Den den där härligt sura, gula, titta under lugg, blicken som är så motsatt till hur burmorna är till humör och temperament.

1758418977375.webp

Senast ändrad:
Cornish Rex passar in med ett litet obs på att de kan bli nakna i sommarpälsen de första åren.

Jag rekommenderar att skaffa två när man har de här sociala raserna.

Jag har suktat efter Burma innan. Och den vackraste katten för mig är en särskild färg på engelsk korthår, men den rasen fäller för mycket för min smak. Skulle jag skaffa katt igen hade jag haft en Burma och en cornish.

Cornish hade absolut jaktinstinkter men inte så att de stack eller ville vara ute på nätterna.

Siames/oriental. Mina kommer på inkallning, apporterar, är lätta att hantera och alla jag haft har haft väldigt fint temperament. Älskar att vara nära och sova under täcket.
Instämmer helt! Min oriental är helt suverän i hantering. Han har nog aldrig morrat eller fräst och vet inte vad man har klor till (utöver att klättra i klösträd). Han vill alltid vara där jag är, pratar kanske lite väl mycket ibland, har en bra aktivitetsnivå som varken är för mycket eller för lite.

Burma! Passar in på din kravprofil totalt. Nej, Megara har inte läst rasbeskrivningen :angel: Sociala katter som älskar att vara med människor, ibland kanske även när människor tycker det är nog. Kallas kattvärldens hundar, apporterar gärna, kommer när man kallar (för det mesta). Trivs förträffligt inomhus. Båda mina burmor var/är stenkoola att resa med, min profilbild är när jag väckte Megara när vi åkte tåg, hon somnar både på tåget och i bilen. Ingen underull och det enda som behövs är att stryka med handen, och ibland en borste någon gång.

Burmor är i allmänhet mycket enkla att klippa klor och handskas med öht, men det beror också på hur mycket de lär sig från tidig ålder. Återigen, Megara är inte! en typisk burma. Nikita var det plättlätt att klippa klor, ge medicin och liknande. Min älskade argbigga är, tja, inte lika lätt *host* :angel:

Alla burmor genomgår genetisk test innan de går vidare i avel.

https://burmaklubben.com/rasbeskrivning/

Det finns inget vackrare än en brun burma med sina gula ögon i solskenet

Det här är Nikita på landet. Den den där härligt sura, gula, titta under lugg, blicken som är så motsatt till hur burmorna är till humör och temperament.

Visa bifogad fil 174455
Vad vacker!
Ja de låter ju verkligen som de passar in. Det där med bilåkandet som min nuvarande gamla katt hatar. Det är så jobbigt att se honom så stressad varje vecka. Sen är han urlycklig när han får va ute.

Hur är burmornas jaktinstinkt? Har haft harpaltar och annat smått på tomten.

Sedan skulle jag vilja ha två. Ska de helst vara med samma ras eller fungerar olika?

Vad vacker!
Ja de låter ju verkligen som de passar in. Det där med bilåkandet som min nuvarande gamla katt hatar. Det är så jobbigt att se honom så stressad varje vecka. Sen är han urlycklig när han får va ute.

Hur är burmornas jaktinstinkt? Har haft harpaltar och annat smått på tomten.

Sedan skulle jag vilja ha två. Ska de helst vara med samma ras eller fungerar olika?

Mina två har varit ganska usla. Nikita lyckades en gång ta en näbbmusunge och bar in den och tappade sedan intresset så den sprang in under ett jättetungt skåp där den antagligen ligger fortfarande. Trots att det finns massor av möss och sorkar på landet. Megara är helt hopplös. Hon kan inte ens ta en fluga när den surrar precis framför henne vid fönstret. Hon petar till den med tassen, den surrar vidare och hon tappar intresset. Det enda jag sett henne käka på var en stackars fjäril som jag räddade, även om jag misstänker att den var ganska död.

Ja, det är lite problemet, burmorna är rasistiska, de gillar att ha en annan burma eller en ras som är lika aktiva, annars leker burman vare sig den andra katten vill leka eller inte. Om du är ute efter ungar skulle jag absolut köpa två. Annars kan de bli lite odrägliga i slyngelåldern när de bara ska leka och aktivera sig!

@kma har också burmor och är lika frälst som jag.

Siames/oriental. Mina kommer på inkallning, apporterar, är lätta att hantera och alla jag haft har haft väldigt fint temperament. Älskar att vara nära och sova under täcket.
Om jag bodde själv skulle det ev. bli dessa två 😍, men är orolig att de är för aktiva. Hur är de på natten?

Men huskatt har troligtvis siames i sig och han lät mig inte sova de första 8 åren fast jag lekte som en galning med honom varje dag.

Cornish Rex passar in med ett litet obs på att de kan bli nakna i sommarpälsen de första åren.

Jag rekommenderar att skaffa två när man har de här sociala raserna.

Jag har suktat efter Burma innan. Och den vackraste katten för mig är en särskild färg på engelsk korthår, men den rasen fäller för mycket för min smak. Skulle jag skaffa katt igen hade jag haft en Burma och en cornish.

Cornish hade absolut jaktinstinkter men inte så att de stack eller ville vara ute på nätterna.
Ska läsa på mer om rexarna.

Ja har hört att engelsk korthår fäller mycket. Det går tyvärr bort för mig.

Om jag bodde själv skulle det ev. bli dessa två 😍, men är orolig att de är för aktiva. Hur är de på natten?

Men huskatt har troligtvis siames i sig och han lät mig inte sova de första 8 åren fast jag lekte som en galning med honom varje dag.
Alla jag har haft genom åren sover när jag sover eller vilar och jag jobbar skift, så det spelar ingen roll vilken tid på dygnet jag går och lägger mig. Inte ens honkatten som löpte höll mig vaken utan sov med mig när jag la mig. Även de behöver en kompis då de trivs med andra katter. Som mest har jag haft fem och då sov alla i en hög.

Mina två har varit ganska usla. Nikita lyckades en gång ta en näbbmusunge och bar in den och tappade sedan intresset så den sprang in under ett jättetungt skåp där den antagligen ligger fortfarande. Trots att det finns massor av möss och sorkar på landet. Megara är helt hopplös. Hon kan inte ens ta en fluga när den surrar precis framför henne vid fönstret. Hon petar till den med tassen, den surrar vidare och hon tappar intresset. Det enda jag sett henne käka på var en stackars fjäril som jag räddade, även om jag misstänker att den var ganska död.

Ja, det är lite problemet, burmorna är rasistiska, de gillar att ha en annan burma eller en ras som är lika aktiva, annars leker burman vare sig den andra katten vill leka eller inte. Om du är ute efter ungar skulle jag absolut köpa två. Annars kan de bli lite odrägliga i slyngelåldern när de bara ska leka och aktivera sig!

@kma har också burmor och är lika frälst som jag.
Låter bra 😄!

Skulle vara skönt att ha två i lite olika ålder. Är så himla tungt när två katter är gamla och skruttiga samtidigt. Bara några år mellan katterna skulle vara perfekt.

Skulle du skaffa två kattungar ur samma kull? Jag har så otroligt dålig erfarenhet med katter som inte kommer överens. Skulle vara underbart om de kunde leka och gosa med varandra, inte bara acceptera varandra.

Har någon erfarenhet av burmillor?

Blir det mer inavel på dem då de verkar rätt ovanliga?

Hur skiljer sig deras temperament från burmors?

Låter bra 😄!

Skulle vara skönt att ha två i lite olika ålder. Är så himla tungt när två katter är gamla och skruttiga samtidigt. Bara några år mellan katterna skulle vara perfekt.

Skulle du skaffa två kattungar ur samma kull? Jag har så otroligt dålig erfarenhet med katter som inte kommer överens. Skulle vara underbart om de kunde leka och gosa med varandra, inte bara acceptera varandra.

Beror helt på individen men det är humör och leklusten som är det avgörande. Två från samma kull fungerar ofta bra tillsammans. @kma har bilder på sina två som ligger omslingrande. Megara och även Nikita var omplaceringar och jag hade en kravprofil, en brun burma hona som trivdes som ensamkatt. Vilket kan vara svårt ibland med just burmor eftersom de trivs med sällskap.

Har någon erfarenhet av burmillor?

Blir det mer inavel på dem då de verkar rätt ovanliga?

Hur skiljer sig deras temperament från burmors?

Burmillor är avlade av burmor (därav namnet) de är en relativt liten ras så man får se upp med inaveln. Jag vet inte mycket om burmillor men antar att de är allmänt lite lugnare än burmor eftersom de även har chinchilla i sig.

Liknande trådar

• Rasval
  • Ungkatt och aktivitetsnivå
  • Vart får man tag på kattungar?
  • Vilken hundras passar mig?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat