Bukefalos 28 år!

Vilken ska jag välja?

ASKAPLASKA

Trådstartare
Lite specifik frågeställning så jag valde att skapa en egen tråd.
Ponnyn är 120 cm och ny vagn ska införskaffas. Det står mellan Ädelssons Oxer som är till ponny och häst FRÅN 120 cm eller Drive Outs nya träningsrockard som är för ponnys UPP till 120.
Nu nojar jag för att den ena kanske blir för stor och den andra för liten!
Vad hade ni valt utifrån måtten, stort eller litet, inte andra förutsättningar som kvalitet, spårvidd osv alltså.
Ponnyn ska inte tävlas eller tränas hårt.
 
Hade vagnen för större ponny till mitt russ som var ca 120. Jag tyckte det var ganska lagom, visst hade det funkat med den lilla också men för mig var det skönare att sitta i den större.
 
Jag hade hur som helst valt driveouts träningsrockard alla gånger, upplever den stabilare.
Kan du inte välja den till större ponny om du är osäker?
 
Lite specifik frågeställning så jag valde att skapa en egen tråd.
Ponnyn är 120 cm och ny vagn ska införskaffas. Det står mellan Ädelssons Oxer som är till ponny och häst FRÅN 120 cm eller Drive Outs nya träningsrockard som är för ponnys UPP till 120.
Nu nojar jag för att den ena kanske blir för stor och den andra för liten!
Vad hade ni valt utifrån måtten, stort eller litet, inte andra förutsättningar som kvalitet, spårvidd osv alltså.
Ponnyn ska inte tävlas eller tränas hårt.

Vi hade Oxern förut, med kortaste skaklarna var den ändå lite lång för ponnyn på 138 cm, men det är ju egentligen bara ett "problem" om man ska tävla och vill ha ett tight ekipage. Såhär ser den vagnen ut bakom ponnyn iaf.
1798795_10202367819452062_1161150281_n.jpg

Jag gillade vagnen och tycker den är riktigt stabil och bra till det priset, har inte sett Drive Outs dock så kan inte jämföra.
Nu har vi en Tidaholmsrockard och skillnaden i balansering är enorm! Den kan justeras så att skaklarna svävar i selen när vi sitter i, väldigt trevligt för hästen :) Så om Drive Out har lite bra balanseringsalternativ skulle jag nog satsa på den. Oxern upplevde jag låg tungt på däckeln.
Den har ju en del justeringsmöjligheter iaf med tanke på de svängda skaklarna.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 210
Senast: Cambrie
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 000
Senast: mackan
·
Körning Jag har lite välja-vagn-ångest, tänkte att kanske fler har det, så kan vi ha ångest tillsammans? :idea: Jag har en ponny(?) på 160 cm...
Svar
6
· Visningar
2 588
Senast: Pinkilly
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 430
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp