Bukefalos 28 år!

Vilken soppa!!

Jag förstår både dig och veterinären...Efter att jag fått barn har jag inte haft någon egen häst (jo nu, men det är dotterns) utan jag har varit medryttare själv eftersom barnen tar mycket av tiden. Så att du vill bli hästlös ett tag har jag full förståelse för.

Men jag förstår också veterinären...Kotledsinflammationer kan ju faktiskt behandlas och jag tror faktiskt inte att någon veterinär dömer ut en häst utan att försöka få den frisk...

När man har hästar så är det ju ofta lite av ett vågspel om man kommer att "få igen" sina pengar vid ev försäljning. Jag skulle nog iaf avvakta att sälja tills hästen är frisk igen, försök att hitta en bra fodervärd alt medryttare under tiden!
 
Det jag bad veterinären om var att om det är dålig prognos och behandlingen bara är till för försäkringsbolagets regler så vill jag döma ut henne på en gång.
Inflammationerna är det inga problem med, de läker ju med rätt behandling, det som var tveksamt är ju att hon har kraftiga pålagringar på just de kotorna hon har inflammation i, vilket för mig som lekman låter som att hon kommer få inflammtion på inflammation så snart hon ansträngs..?
Så är tydligen inte fallet efter fler undersökningar (med bla ultraljud för att kolla senfästen och gaffelben)

Jag har haft min beskärda del av sjuka hästar, varav en så här sjuk häst innan, hon hade strålbenshälta; jag bönade och bad för hästens liv, veterinären gick med på att försöka vilket resulterade i åtta månaders behandling med boxvila 90% av tiden och en häst som knappt kunde röra sig i sidled utan att vara fullproppad med fenylbutazon. Till slut blev det avlivning i vilket fall.
Hur humant är det mot hästen? Jag såg hur hon led men hade inte hjärta att ta bort henne. Jag lovade mig själv efteråt att aldrig utsätta en häst för det igen... Är det ingen bra prognos så ska hästen inte tvingas lida för att jag ska slippa ta ett jobbigt beslut om avlivning!
Därför frågade jag.
-Detta var för samma klinikveterinär som förra hästen hade, så han vet nog vad jag går för.

/cranberry
 
Jag tycker INTE att du skall sälja den här hästen till avel. Om den har alla dessa problem känns det rätt dumt att riskera att föra det vidare till eventuella avkommor. Vi vill ju ha friska sunda fölungar !

Jag håller med "aker" - om du har möjlighet så skulle jag släppa den på någon form av lösdrift efter behandling, det kan ju inte skada läkningen att hon är "ledig" en längre period. Sen skulle jag överväga försäljning om inte dina bebisar tillåter att du rider ! Och som sagt, sänk ambitionsnivån under den period när barnen är små.

Grattis till tvillingarna förresten ! Jag har också tvillingar - det är underbart ! (fast mina är stora nu!)
 
Jag tog bort mitt hbl-sto i januari pga kotledsinflammation och pålagringar. Hon hade säkert blivit frisk efter massor med behandlingar men att spruta henne i lederna var så plågsamt så det inte var klokt.
Att ha henne som konvalescent gick knappt och hon var grymt olycklig av att inte bli riden. Så jag förstår precis hur du tänker. Mitt försäkringsbolag dömde inte ut henne så jag sparade ihop till slaktpengen själv. För hennes bästa.

Hur du än gör, bör du försöka få fram VARFÖR hon har infl. Vad jag har förstått så är infl sekundär?
Lycka till!!!!
 
Ge dig! :mad:
Om du orkat läsa originalinlägget (?) så handlar hela saken om att jag nu väntar tvillingar och inte själv får/kan ta hand om min häst. Detta sätter mig i en situation som jag inte kunnat förutspå..

Jag planerade redan när vi började försöka skaffa barn med att OM jag inte fick henne såld så skulle hon få vila fram tills jag får rida igen och sedan skulle jag ha kvar henne fram tills mammaledigheten tar slut, dvs 1 - 1,5 år.
Det hade inneburit att vi går ner i inkomst och fortfarande har kostnaden för hästen kvar, det hade blivit lite mer knapert men acceptabelt.
Så jag tycker att jag hade tänkt mig för?!
Nu blir det även dubbla barn OCH behandlingskostnader..
Det största problemet, att jag inte själv kommer kunna sköta henne har jag tillfälligt löst med 5 olika tjejer som kan ta henne, 1 som har 4-5 dgr per vecka och de andra 4 får jag ringa och be hjälpa till resterande dagar i veckan. Ett pusslande som kommer fungera till sommaren hoppas jag, men jag kan inte ha det så hur länge som helst.
Dessutom kommer jag förmodligen inte själv kunna åka iväg med henne till kliniken på de sista behandlingarna.. Så förutom allt annat så måste jag be (och betala) någon annan för att ta ledigt och åka de 2,5 timmarnas (enkel) resa för att klara slutföra behandlingen.
Så nej, jag prioriterar inte pengar över hästliv, jag försöker bara lösa situationen på bästa sätt.

Att skänka bort hästen är för mig inget alternativ. Jag har fått erbjudande från en i min närhet som kunde ta henne, men då jag insåg att hon inte skulle behandla henne utan bara låta henne vila för att börja rida henne till hösten så avböjde jag.
Och hur vet jag att inte okända människor gör så, när mina stallkamrater anser att det är en ok lösning?
Hellre avliva än låta henne gå med de skador hon har utan behandling, eller släppa henne till någon jag faktiskt inte vet vem det är! Folk kan vara hur trevliga som helst via telefon och besök, men hur de sedan sköter situationen kan jg inte veta.

MEN däremot värderar jag mina ofödda tvillingars liv HÖGT över ett hästliv.
-Så jävlig är jag! :mad:

/cranberry
 
Men då står jag kvar med kostnaden utan att själv ha någon glädje av det. Och det vill jag inte.

Medryttare häromkring är dels svåra att hitta och de betalar inte för sig. Isf är det fodervärd som gäller, men det är jag (se tidigare inlägg) tveksam till.
/cranberry
 
Ja, triangelmärkning hoppas jag på att det blir ifall hon visar sig inte hålla!
Hon passar utmärkt som avels och promenadhäst och det finns en tjej i stallet som jag isf gärna skulle sälja till om det gäller promenadridning. Hon har tidigare ridit henne, har låga ambitioner och lite pengar att köpa för. Kunde passa.
 
?
På vilket sätt är pålagringar ärftligt? Enligt vet kommer de pga överbelastning/överansträngning?

Och tack! Det ska bli jättekul med tvillingar! :) Jag har alltid velat ha det, men eftersom ingen av oss har det i släkten så trodde jag det var i princip omöjligt.. Längtar till nästa ultraljud när jag får se dem sprattla runt igen. (Utan chock i kroppen, förra gången fick vi ju reda på det och fattade inte mycket alls.. ;))

/cranberry
 
Det jag TROR:
Hon har alltid gått hårt på bogarna, är framtung när man rider henne. Jag har tränat och kämpat hårt med detta, det har gått bättre och bättre, men jag har inte fått henne att gå stadigt i form förrän i höstas..
Förmodligen är det detta som gör att hon har fått pålagringar i kotorna.. -den ständiga överansträngningen.

Detta är en av anledningarna till att jag inte vill be vem som helst rida igång henne, hon är svår att få i form, och om min teori är rätt så kommer inflammationen tillbaka som ett skott om hon rids som hästen själv väljer att gå med ryttare på ryggen.

Jag vill heller inte behandla en häst som inte kommer bli frisk.. För hur man än gör så är behandlingen i sig en plåga för hästen. :(

/cranberry
 
:eek:

Jisses!
hur kan du ens skriva en sån kommentar om du nu inte har en verklig koll på trådskrivarens ekonomi.Det går inte komma ifrån att pengar är en nödvändighet och med två barn på väg så...
Jag kan också nämna att jag har ett hbl med pålagringar och div. åkommor och som är 16 år,jag har köpt tillbaka honom utav ägaren då han kommer att vara nästintill osäljbar,det är för mkt om och men med en häst som har pålagringar osv.De kan hålla i många år,men de kan också få mera ont inom en snar framtid.För mig är det en chansning då jag alltid ångrat att jag en gång sålde honom,men jag har nu också en underbar läromästare i stallet till min 12-åriga dotter! Men,om han lever om ett år,det vet jag inte,det är bara min förhoppning.Och som för trådskrivaren,så var han "för frisk" för att dömas ut,och även för triangelmärkning.(Vassa pålagringar bägge fram,vid 1:a vet.besök,strålbenshälta VF,stor "lös benbit" HB,kronisk bronkit och taskig stressmage)
Så för mig,en kostsam chansning....

Till trådskrivaren>>Lycka till med tvillingarna och jag hoppas att det löser sig för dig! :)
 
btw..Glömde..
Läs gärna svaret i veterinärspalten i senaste ridsport som kom igår,där Rülcker svarar på ett inlägg om en som vill lämna tillbaka en häst,så kanske ni förstår nästa problem med en "skadad" häst.
 
btw..Glömde..
Läs gärna svaret i veterinärspalten i senaste ridsport som kom igår,där Rülcker svarar på ett inlägg om en som vill lämna tillbaka en häst,så kanske ni förstår nästa problem med en "skadad" häst.

fast DET behöver hon inte oroa sig för, att hästen ska 'komma i retur' för den inte håller. Pålagringarna är INTE ett dolt fel, och såvida det bara informeras vid det vid köpet och man dessutom gärna skriver in det i kontraktet så är det inga problem/risk. Skriver man dessutom att ändamålet är promenadhäst så har man helgarderat sig.

Till trådskrivaren - Jag förstår till fullo det du menar att det är en tredjedel av dina sparpengar som går omkring där och att du gärna vill 'ha tillbaka' dem. Men, och det här är inte för att vara elak - som jag ser det så har du bara tre val:

1. Behandla (och ha kostnader för hästen och de problem det innebär med klinikresor, behandlingar etc) och HOPPAS att du kan sälja hästen för 30 000 kr när den är frisk. Eller att den inte bli frisk och döms ut och du får dina pengar. MEN, hur mycket pengar har du då lagt ut? 9000 kr i behandling, plus 2000 kr/mån i 6 månader är 21 000 kr. Tillkommer det då att behöva betala folk för att få iväg hästen till behanmdling etc, och kanske lite andra oväntade kostnader så har du lagt ner 30 000 kr på henne när hon är frisk och du kan få henen såld alt hon inte är frisk och blir utdömd. Så frågan är om inte dina sparpengar tyvärr flugit sin kos iaf =/

2. Skänk hästen som hon står och går till den i stallet du skulle kunna sälja henne som promenadhäst till. Men se till att villkoret är att hästens behandling fullföljs hon den veterinär som hästen nu har etc. Dvs se till att det inte byts ägare förrän behandlingen är slutförd. På detta sätt 'sparar' du de nästan 30 000 kronorna som jag pratade om i alt 1. Sen försöker du spara så mycket pengar som möjligt i månaden av de som annars gått till stallhyra etc och fyller på bufferten/sparpengarna.

3. Ta bort hästen på eget bevåg och se pengarna som i alt 2.

Jag förstår att du vill 'skydda' den investering du faktiskt gjort i hästen, men som jag ser det så hur du än vänder dig så har du ändan bak, dvs för att du ska kunna få TILLBAKA de pengar du en gång la ut på hästen så måste du kosta på henne minst lika mycket. Dvs det blir plus minus noll oavsett om du behandlar klart och säljer för 30 000 kr, eller om du tar bort nu och 'sparar' de pengar du annars skulle lagt på hästen.

Sen, jag är ganska tveksam till för att du skulle få 30 000 kr för en promenadhäst eller promenadhäst/avelssto. Tyvärr =/

Och soms agt, detta är inte menat att vara elak eller något, utan det är bara krasst såsom jag ser problemet rent EKONOMISKT.
 
Det är onekeligen ingen rolig situation du har hamnat i. (Med hästen menar jag, tvillingarna är ju en underbar nyhet om än något omtumlande kan jag tänka mig). Som så många andra har skrivit tidigare är det ju en osäker prognos, det kan ju gott och väl vara så att detta inte kommer att ge några problem framöver, men det kan ju också bli en hel massa bekymmer.. Min fundering är att man kanske efter behandling kan hitta en köpare som till ett reducerat pris är villig att ta risken. Det bästa är nog att vara helt ärlig i en försäljningssituation och att välja köpare extremt noggrannt. Kanske man till och med kan skriva in en återköpsklausul eller liknande. Då får man ju i alla fall reda på vad som händer med hästen även om man inte kan köpa tillbaka den om det skulle bli aktuellt. Vad jag har förstått så är tyvärr inte sådana klausuler juridiskt bindande, men chansen är ju större att man får veta vad som händer i alla fall. Fast det löser ju inte de akuta problemen i ändå. Rehabstall är ju förvisso en bra lösning, men vad jag har för mig är de otäckt dyra och pengar spelar ju faktiskt än rätt stor roll så länge man inte har obegränsat av dem..

Hur som helst.. Hoppas att det löser sig för dig och ett stort lycka till med tvillingarna!

Inna
 
Se där,vi har läst samma veterinärspalt,men vi har också tagit "tillvara" på olika information.Kanske därför det ofta blir missuppfattningar här..
Det jag tänkte snarast på var C.R's förklaring på hur och varför friska hästar ofta blir sjuka hos nya ägare..Och har man då en häst som redan innan har pålagringar så känns det kanske inte så kul att sälja den vidare just pga det.Likväl känslan av att köpa en med pålagringar.Det var så jag tänkte och menade utan att skriva nått om det.
Jag tyckte i allafall att det var mkt bra skrivet.
 
Pålagringarna i sig kanske inte är ärftligt, men om hästen har problem med benen så kan det ju tex vara pga dålig benställning och det är ärftligt. Det är lite lustigt egenligen - ofta diskuteras ju just hållbarheten - vissa saker är ju känt ärftiga, men pålagringar och kotledsproblem räknas inte dit och ändå är det ett sånt stort gissel. Varför avla på hästar med de problemen om man inte VET säkert ? Problem som uppkommit av yttre våld är en sak, men en som inte tål överansträngning/överbelastning HAR ju uppenbarligen någon form av problem. Men jag bara filosoferar lite fritt. Vi har ju en ponny med samma problem, henne skulle jag aldig vilja sätt ai avlen just pga de svaga benen och hon är då ändå hyfsat korrekt i benställningen. I vilket fall jag skulle hellre köpa en fölunge efter en märr utan de problem som din har än en med problemen.

Det är rätt mycket myter om detta med tvillingar - huruvuda man har det i släkten eller inte. I vilket fall så är det BARA mammans släkt som kan påverka och BARA för tvåäggstvillingar. Enäggstvillingar är en ren mutation ! Som är opåverkbar !
 
Jag tar inte ditt inlägg som elakt, det var exakt sådana konkreta förslag jag var ute efter! :)
Tack!
Och det är också exakt så mina uträkningar gjorts, men den första behandlingskostnaden räknar jag som "förlorad" eftersom den redan är gjord oavsett vilket beslut jag fortsätter.
Alltså är det 3400 i vet.kostnader, 2000 i månaden fram tom maj. Därefter tar min syster henne på foder (ute i sommarhage=500 kr/mån) och sätter igång henne över sommaren. (om hon är frisk då givetvis, men annars "löser" sig det ju då) och jag har endast kostnader för försäkring= 400/månad.
Totalt till augusti = 10 600 +ev. oförutsedda.
Jag tror inte heller jag får ut 30 som promenad och avel, 30 är endast vid utdömning.
Annars räknar jag med 25. Men det kanske är för högt räknat?
Är det rätt räknat får jag tillbaka 10-15 och hästen får leva.

Alternativet är annars för mig nr 3.

Men jag ska kolla med den tjejen som jag talat om. Det kan ju tänkas att hon är villig att ta henne för 10-15, få försäkringen överförd och fortsätta behandlingen?
Alternativen för henne är ju 1. en billig häst som håller bra för det hon vill ha den till eller 2. en häst som inte håller, men där hon får ut försäkringspengarna (=vinst?) om den inte gör det.

Svaret bör ju komma ganska snart, senast till hösten räknar jag med.
Tål hon inte att ridas igång så kommer nog infl. tillbaka ganska så snabbt!

/cranberry
 
Visst, men enligt vet. är prognosen god och han dömer inte ut henne förrän vi gjort ett försök..
Jag har ju valet att skicka henne till slakt utan att ta det genom försäkringsbolaget, men då förlorar jag ju det jag gett för henne (=det mesta av mina sparpengar) OCH skickar en häst som enligt vet. blir frisk. Känns inte rätt. Eller?

Jag hade aldrig kunnat leva med mig själv om jag lät slakta en häst som veterinären bedömer har goda förutsättningar att bli frisk. Visserligen lider inte hästen av att dö, men det skulle ju kännas så fruktansvärt bortkastat och etiskt fel, tycker jag. Det finns ju onekligen en anledning till att vet inte vill slå ut hästen.

Det MÅSTE gå att lösa på ett eller annat sätt med lite vilja o fantasi. Varför inte låna ur på foder till att börja med så att du kan ha koll på din häst? Skriv ett ordentligt kontrakt där fodervärden förbinder sig att sköta o rida hästen efter dina anvisningar. Kanske Du t o m kan betala resterande behandlingar? Som du sade, så är ju självrisken redan betald, och man kan samtidigt förstå om en ev fodervärd inte vill ta hem en häst som han/hon vet kommer att kosta en massa pengar i vet räkningar redan från början.

Men, som sagt, jag tycker det vore synd och skam att slå ihjäl henne utan att ens försöka få henne frisk. Det finns alltid en lösning om man vill tillräckligt mycket.

LYCKA TILL med både hästen o bebisarna!!!
 
Och som jag skriver: "Känns inte rätt. Eller?"

Det beror helt på situationen om jag kan "leva med mig själv"..
I första läget (på klinik) visste jag bara att jag nu inte kan sälja och att jag inte själv kan ta hand om henne utan att riskera missfall.
Vad hade du valt?

Som det är nu så har det ju löst sig med skötseln åtminstone fram till sommaren, så nu har jag inte jättepanik, förutom ev. för de sista klinikbesöken, då jag kanske inte själv kan åka. Men det löser sig förhoppningsvis.
Däremot kommer jag i vilket fall inte kunna ha kvar henne senare och det är där mitt val ligger nu..
Sälja med förlust? Skänka? Avliva? Lämna på foder och sälja långt senare?

Jag ber om förslag och har också fått många bra!
Men enligt min princip så avlivar jag hellre än skänker en häst. Då vet jag att den inte får lida (av att ev. bli vandringspokal som många alltför billiga hästar tyvärr blir). Detta tror jag man undviker mer om någon ger en billig peng mot vad hon är värd, men ändå en summa pengar..

Men som jag sagt tidigare, i valet mellan hästen och de ofödda, så väljer jag utan att tveka dem jag har i magen!
/cranberry
 
Se där,vi har läst samma veterinärspalt,men vi har också tagit "tillvara" på olika information.Kanske därför det ofta blir missuppfattningar här..
Det jag tänkte snarast på var C.R's förklaring på hur och varför friska hästar ofta blir sjuka hos nya ägare..Och har man då en häst som redan innan har pålagringar så känns det kanske inte så kul att sälja den vidare just pga det.Likväl känslan av att köpa en med pålagringar.Det var så jag tänkte och menade utan att skriva nått om det.
Jag tyckte i allafall att det var mkt bra skrivet.

Ah, du menade så. Då är jag helt med. Jag trodde du menade det att risken var att nya köparna skulle försöka häva köpet om hon blev halt där, och där jag menade att den risken är ju minimal.

Men att en annan ryttare med annan ridning kan göra henne helt igen - DET är ju en risk ja!

(Vi har nog tolkat helt lika, vi bara pratade om olika delar av det, jag trodde du menade risken för en hävning av köp jag, inte att den skulle bli dålig hos ny ägare)
 
Men jag ska kolla med den tjejen som jag talat om. Det kan ju tänkas att hon är villig att ta henne för 10-15, få försäkringen överförd och fortsätta behandlingen?
Alternativen för henne är ju 1. en billig häst som håller bra för det hon vill ha den till eller 2. en häst som inte håller, men där hon får ut försäkringspengarna (=vinst?) om den inte gör det.

Det låter som den klart bästa lösningen för alla inblandade hitills =) Och som sagt, kan hon ta över försäkringen så är ju hon "skyddad" också, går det åt helsike så får hon ju ut försäkringen.
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 760
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
944
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 460
Senast: ameo
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 930
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Melatonin
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp