Bukefalos 28 år!

Vilken soppa!!

Precis,det var det jag menade.
Jag tror också det kan vara svårt att häva köpet på en redan skadad häst,däremot så köper jag helt hans svar som han har skrivit in om varför en fullt frisk häst blir halt efter ett tag hos nya ägaren.
Men,så kan det också bli tvärtom,den nya ryttarens ridning kanske också får hästen att hålla sig frisk..
 
Lugn! Dú behöver inte känna dig attackerad. Jag skrev bara hur jag hade gjort, och hur jag tyckte.

Jag förstår visst att du månar om dina ofödda barn, absolut. Men du lade ut tråden, skrev som det var och ville ha synpunkter och råd, och visst borde du varit LITE beredd på att få mothugg ang att slakta en häst som vet bedömer ha stora chanser att bli bra?

Och, jag är helt övertygad om att du kan hitta en bra lösning om du verkligen vill. Det mesta går om man är envis ;).

Vad det gäller att sälja med förlust (OBS TILL GOTT HEM) förstår jag däremot inte varför det skulle vara värre än att slakta hästen utan att den blivit utslagen? Det om något förlorar du ju pengar på.

Och, som sagt, om hästen blir frisk efter behandlingarna så kan du säkert sälja henne (om än till lägre pris än du tänkt från början). Blir hon inte frisk, så blir hon ju utslagen, och då har hon ju iaf fått en chans.

Personligen tycker jag om att låna ut på foder med ev senare försäljning. Har bara goda erfarenheter av den sortens arrangemang.

Skönt att det löst sig under våren iaf! Får hästen sina behandlingar och sedan ett sommarbete på det har hon ju fått optimala chanser att läka ut sin skada. Är hon inte fräsch sedan blir hon säkert utdömd. Är hon däremot frisk sedan är väl allt bara bra. Du kan säkert hitta en duktig och seriös matte/husse av en eller annan sort (ägare/foderv)till henne om hon är frisk. Och, som sagt, du tjänar ju inga pengar på att välja att slakta henne utan utslagning gentemot att låna ut henne på foder alt sälja henne till ett reducerat pris till ETT GOTT HEM.


Hoppas det kan lösa sig med tjejen i stallet! Det lät ju kanon! Och jag håller med om att man inte ska skänka bort en häst. Däremot får man ju tänka sig ett lägre pris än för en som är helfräsch, eller, som sagt, varför inte lämna på foder?

Lycka till!
 
Ävn jag har bett vet att dömma ut min hsät och dn vet gjorde det utan några problem.
Nu är det iofs inte samam situation för det handlade inte om mera än 5000kr i förs och hästen var 21 år men han kunde oxå blivit frisk vid behandling...

Tycker inte att ni ska dömma ägaren bara för att hon vill ha sin häst utdömmd.
 
Jag har också haft häst på foder, och jag var verkligen rädd om hästen.. jag fick honom när han skulle sättas igång efter en operation för lösa benbitar.. jag var VERKLIGEN försiktig.. Jag ville ju inte skicka tillbaka en häst som var i sämre skick än den var i när han kom.. han var ju ju inte dåligt skick, men inte igångsatt å lite rund om magen.. :) Så sök upp en seriös fodervärd.. leta lääääänge.. och förhoppningsvis hittar du en, och kan få tilbaka din häst när du är beredd för det..
 
Men som jag förstod det så mådde ju din häst väldigt DÅLIGT?

Jag tycker det är stor skillnad på att ta bort en gammal häst som din, som dessutom mår dåligt (för som jag förstod det så gjorde han ju det på slutet?), även om den KANSKE skulle kunna bli bra, än att som i Cranberrys fall ta bort en häst som bara är halt vid böjprov och som vet bedömer ha goda chanser att bli frisk. Som jag har tolkat Cranberry rör det sig inte heller om någon speciellt gammal häst.

Det finns ytterligare en stor skillnad: Veterinären tyckte det var befogat att slå ut och ta bort din häst. Troligen gjorde vet den bedömningen att det var bäst för hästen att slippa finnas mer, och att den troligen ändå inte skulle kunna fungera som ridhäst i fortsättningen. Den vet som Cranberry anlitat bedömde tydligen inte att det var befogat att slå ur hennes häst utan att försts ha behandlat den. Vet ska ju t o m ha menat att det fanns goda chanser till full funktion igen.

Sedan förstår jag självklart det dilemma Cranberry har hamnat i med växande tvillingmage och allt, MEN jag fortsätter hävda att man kan lösa det mesta med envishet o fantasi.

Anna-Karin
 
Vad har dina ofödda tvillingars liv med saken att göra :confused:

Du säger ju själv att du ser hästen som ett sparkapital som du vill ha tillbaka. De flesta människor inser väl att ett hästköp knappast är en investering där man går med vinst.
 
...än att som i Cranberrys fall ta bort en häst som bara är halt vid böjprov och som vet bedömer ha goda chanser att bli frisk. Som jag har tolkat Cranberry rör det sig inte heller om någon speciellt gammal häst.

Det finns ytterligare en stor skillnad: ....
Den vet som Cranberry anlitat bedömde tydligen inte att det var befogat att slå ur hennes häst utan att försts ha behandlat den. Vet ska ju t o m ha menat att det fanns goda chanser till full funktion igen.

Sedan förstår jag självklart det dilemma Cranberry har hamnat i med växande tvillingmage och allt, MEN jag fortsätter hävda att man kan lösa det mesta med envishet o fantasi.

Anna-Karin

Hästen är 10. Den är 3 grader halt vid böjprov på bf. Varför det inte går att se att hon haltar utan böjprov är för att hästen inte kan bestämma var hon har ondast, och då blir det "ren" gång enligt vet.

Varför jag bad att få henne utdömd står i tidigare svar.
Varför jag vet att veterinären vet att jag gärna kämpar extra och därför (i normala fall) gärna skulle behandla även en dålig prognos står också i svar ovan.
Varför jag inte vill sälja för billigt eller skänka står också i tidigare svar.
Foder är något jag börjat fundera på även om det inte är en lösning som innan skulle varit aktuell alls.
Lösdrift är också något som jag innan inte tyckt skulle vara aktuellt, men som jag får börja fundera på.

Anledningen till att jag ber om hjälp på förslag här är för att jag helst inte vill slå ut henne med tanke på att prognosen är god..

Du tycks ha bestämt dig att jag är en kall människa som till varje pris vill avliva min häst? :(
Så tänker jag inte, men hellre avlivning utan veterinärs utdömning (och därmed utan försäkringspengar, vilket jag tycker visar att jag inte bara tänker på pengarna, som många verkar välja att tro) än ett osäkert öde..

Jag har fått många bra förslag, men också mycket tjafs ang. avlivning. Ok, min forulering i originalinlägget är luddig, det kan jag hålla med om. Men jag har i senare inlägg förklarat mig, jag hoppas att de också läses?
Fler frågor besvaras gärna, men inte samma om och om igen.

mvh, cranberry
 
Jag har aldrig gått med vinst på de få hästaffärer jag gjort innan, det är nog i princip omöjligt..

Vad mina ofödda tvillingar har med saken att göra? Allt skulle jag säga!
Hade det inte varit för att jag är förbjuden att lyfta, bära eller ta i från och med förra veckan när de upptäckte att det var två i magen så hade problematiken aldrig uppstått.
Att hästar blir skadade och kräver behandling, lång eller kort, får man räkna med.
Jag har också skrivit i tidigare svar hur jag hade planerat mitt hästägande även i samband med att vi planerade barn. (däri var även möjligheten att jag inte fick henne såld inräknad)
Men i detta läget blev det panik i och med att jag får förbud att ta i i samma vecka som hästen visar sig vara halt.

/cranberry
 
Nej, jag har inte bestämt mig för att du är en kall o hemsk människa!!! Däremot tycker jag inte det är rätt att ta bort en häst som vet tror går att få frisk, och det står jag för.

Som jag skrivit i mina tidigare inlägg förstår jag ditt dilemma på alla sätt!! Jag har även försökt komma med tips på hur du skulle kunna lösa situationen, för jag tror den GÅR att lösa.

Snälla, läs mina inlägg igen, jag är inte ute efter att vara elak. Jag skriver bara min åsikt och de idéer JAG har om hur du skulle kunna lösa det hela.

Det inlägg du svarade på var f ö riktat till Caradan, och förklarade för henne vari jag tyckte skillnaden mellan era hästar bestod.

Hoppas du finner en lösning som du känner dig nöjd med!
 
Jag måste hålla med dig..Allvarligt talat är det någon taskig dåkussopa jag läser?
Hur fan kan man slakta en häst för du blivet gravid????? Är den något nytt världsfenomen ???? Planering kallas det.. ringer det någon klocka då?? Sen kan det även hända att hästen blir eller är halt. Shit happens men man får deala med det, då menar jag dock inte slakt och divedera om pengar.Kallsinigt. Ursäkta mig att jag blir så agressiv, men hur sjutton kan man ens tänka tanken på att slakta för man är egoistisk?
Sen säger du att du är chockad över beskedet från vet. när du besiktade henne??? Är man en bra ryttare så känner man om hästen är halt även om det är på båda fram. Det är ju inte hästens fel...

NEj sälj hästen och köp ALDRIG någon mer för människor som du skall inte ha djur tycker jag..För det är inga trasor man skickar hit eller dit när det passar ens eget syfte. :devil: :devil: :devil:
 
Ok, vi har säkert egentligen samma åsikt. Inte heller jag stödjer att ta bort min häst egentligen.. :crazy:
Det är bara situationen som gör att jag känner mig maktlös och trängd, det känns inte bra att behöva lägga över mitt eget ansvar på andra (dvs ta hand om min egen häst i det här fallet) Vill gärna ha full kontroll på allt, och här måste jag lita till andra hur jag än gör, vänner som skötare, helpension, lösdrift eller foder..

Men det löser sig säkert! :)
Jag har ju som sagt fått en hel del förslag och jag får helt enkelt fundera fram vilket som känns bäst och som går att ordna!

Har även fått ett par konkreta förslag (irl) som låter bra, så nu känns hoppet för en lösning större!

(och jag såg att inlägget inte var ett svar till mig, men då det refererade så mycket till mig så ville jag ändå klargöra en del)

mvh, cranberry
 
Jag anser alla som inte har tid att vänta tills hästen blir frisk, och hellre dömer ut den som en hästägare som handlar felaktigt.
Jag struntar i om hästägaren hamnat i en "jobbig situation", JAG vill inte vara med och betala höga premier för att andra hästägare ska kunna ta bort hästar som kan bli friska och få leva ett drägligt liv!

Men trådskaparen svarade ju på mitt inlägg, och med lite förtydling så verkade hon ju inte vara en sådan som jag trodde.

Att ta bort en häst som passerat 20 år är ju en helt annan sak!
Inte stor chans att den kommer tillbaka till ett drägligt liv efter en stor skada.
Dessutom är det ju inga stora livvärdespremier det handlar om då, så sällan att det är pga livvärdet man då väljer döma ut hästen.
 
Har du läst allt?

Problemet med graviditeten är att hon väntar TVILLINGAR och INTE får bära, lyfta etc alls över huvud taget. Hon kan alltså inte ta hand om hästen själv.

En frisk häst är lite lättare att få hjälp med än en skadad som dessutom fortfarande är under behandling.

Lite medmänsklighet kanske?

Och den ekonomiska biten... Det är dyrt med ett barn så då kanske du kan tänka dig hur det är med två? Planeringen byggde ju på att det skulle ploppa ut EN bäbis men...

:mad: :smirk: :crazy:
 
Tack! :bow:
Jag orkade inte ens börja svara på det påhoppet... Hoppades bara att hon skulle läsa klart senare och kanske se att jag försöker.

mvh, cranberry
 
Det finns ganska många här som anser att slå ut en häst är det ABSOLUT hemskaste en människa kan göra och att den som väljer det gör det bara för sina egoistiska syften ! Såna är inte värda att spilla sin energi på anser jag.
 
Har du vaknat på fel sida idag eller? :mad:
Planering? Vad skulle hon ha planerat bättre?
Du kanske ska lära dig att läsa inläggen innan du börjar spy ut massa otrevligheter? :mad: :devil:
 
Jag har läst alla inlägg från alla och det som förvånar mig är det som jag har sagt tidigare..Nej tyvärr jag kan inte visa någon medmänsklighet... Min fråga har någon visat den stackars hästen någon medmänsklighet?????
Jag har själv barn och det krävs bra planering och vad jag vet har hon fått reda på att hon väntar tvillingar redan tidigt i graviditeten..
Jo, jag vet att det kostar pengar med barn men det är ju det jag säger..Det är väl ingen nyhet det vet väl alla normalt funtande människor eller??
Dom tankarna skall väl finnas redan innan man blir befruktad att allt kan hända..Hur planerar vi detta på bästa sätt?? Det finns väl en part till i detta förhållande antar jag..Det är det jag menar man kan inte börja tänka efter skadan är skedd, man är skyldiga alla djur att göra det innan..Det är väl inte så svårt att förstå.. :confused:
 
Men HÄSTEN lider INTE av att bli borttagen, inte för fem öre. Det är INTE egoistiskt att ta bort en häst när man inser att det inte kommer att fungera och risken är stor(!) att den kommer att börja vandra mellan hem.

Och sen förstår jag inte poängen i att vara otrevlig mot någon som sitter i en ruskigt besvärlig sits och faktiskt försöker lösa det på bästa sätt.

Hur skulle du själv göra med en halt häst som du i princip inte får peta på och som fortfarande måste åka in till klinik för att behandlas men du får inte åka med?

Och du har INTE råd att betala en massa folk att göra det.

Och om du inte visste det så är det omöjligt att förutse ALLA situationer, slumpen kastar ju gärna på en flera svåra moment på en och samma gång.
 
Jag har läst alla inlägg från alla och det som förvånar mig är det som jag har sagt tidigare..Nej tyvärr jag kan inte visa någon medmänsklighet... Min fråga har någon visat den stackars hästen någon medmänsklighet?????
Jag har själv barn och det krävs bra planering och vad jag vet har hon fått reda på att hon väntar tvillingar redan tidigt i graviditeten..

Jamen det är ju det hon GÖR nu, planerar?

Och man kan ju inte räkna med alla eventualiteter, eller ska man inte försöka sig på kombinationen barn och häst om man inte har resurser att klara av en sjuk häst och tre hjärtsjuka trillingar, eller hur resonerar du eg?

Och HÄSTEN har ingen aning om begreppet med mänsklighet, om liv och död elelr något annat. Den lider INTE av att tas bort, det är matte som lider och tar hon bort är det juf ör HÄSTENS bästa.
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 767
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
946
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 466
Senast: ameo
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 946
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp