Vilken underbar unge

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Sleepy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 236
  • Visningar Visningar 18 676
Sv: Vilken underbar unge

Hans forskning ar publicerad i ett magasin som publicerar forskning innom astrofysik och han ar nu den yngste person nagonsin publicerad dar.
Det ar inte han eller de runt honom som pratar om nobel pris ... det ar media.

Men vad är det för journal då, och hur högt rankad är den? Det är såklart jätteduktigt av en tonåring att alls publicera sig vetenskapligt, men mest för att det är brådmoget. Inte för att det är fantastiskt i sig, för det gör ju alla forskare. Däremot är det såklart ovanligt att göra det såpass tidigt. Men det förekomm ju ibland, häromåret var det ett yngre barn ändå som knäckte ett problem hans pappa, som är forskare, jobbade med, så han fick vara med på författarlistan när de sedan publicerade.

Men att tidskriften finns på harvards hemsida säger ju verkligen ingenting. Stora universitet prenumererar på ett ofantligt antal tidskrifter, många av dem duktigt obskyra och utan enorma kvalitetskrav eller genomslagskraft vetenskapligt.

Enligt Google: "Physical Review är en mycket respekterad vetenskaplig tidskrift med inriktning mot fysik. Den ges sedan 1893 ut av American Physical Society (APS)."

Exact vad forvantar du dig av en 12 aring? De flesta forskare dansar gladjedans om de blir publicerade pa NASA's, Smithsonian's och Harvard's webpages. Nagonstans maste ju alla borja.

For mig handlar det helt enkelt om att vi inte alla passar i samma mall ... vissa, som min son, sticker ut som en om tumme hela tiden. :p

Precis.
Och därför så tycker jag att det är så viktigt att exponera den här pojken.
För alla de barns skull som blir missförstådda genom livet därför att omgivningen har som enda mål att få dem att passa in.

Bara för att ingen skall tro att de är "något".

Jante.

Fast det går ju omöjligt att veta om hans upptäckt kommer bli så betydande att han får nobelpris,....

Men som barn så måste man ju få drömma.

"Vad skall du bli när du blir stor?"

Att påstå att man skall bli fotbollsproffs är tydligen okej, eller att man skall springa snabbast i världen eller tävla hästhoppning på OS.
Men tydligen inte planera på att få Nobelpris.

Jante.

Håller med. Jag blev så glad av att höra honom berätta. Som han sa; "there's probably some doctor freaking out right now, I wasn't even supposed to be able to talk" (paraphrasing)

En positiv livshistoria, som kan uppmuntra andra.

En av mina aldre soner som borjade skolan i Sverige hade klara problem i den Svenska skolan. Jag satt i moten med rektorer och larare varje terminstart i de tre ar han gick i Svensk skola. Jag fick hora att han aldrig skulle klara sig igenom ens hogstadiet da en sak jag slogs for var att han skulle fa ga i vanlig klass och inte i "hjalpklass" (Minns inte vad det kallades). Han hade helt enkelt inte kapacitet att lara sig, fick jag veta.

Sedan flyttade vi utomlands och plotsligt maste han altsa bade klara hela flytten och aven ny skola och nytt sprak. Han borjade Amerikanska skolan i arskurs 3 ... I borjan av arskurs 5 bad hans larare att fa satta in honom i ett 'gifted and talented' program dar eleverna fick jobba i sin egen takt i de utvalda amnena. Plotsligt gick min son som absolut inte skulle klara sig utanfor "hjalpklass" i ett 'gifted' program dar han kunde utvecklas i sin egen takt. (och ja, han gick ocksa igenom IQ tester som placerade honom i 'geni skalan' i vissa omraden.) Vad han sjalv sager ar att bli placerad i "gifted and talented" programmet var hans raddning for efter det visste han alltid att han var smart och kunde "tanka sjalv", nagot hans erfarenhet fran Sverige gjorde att han tvivlade pa.
For mig handlar det helt enkelt om att vi inte alla passar i samma mall ... vissa, som min son, sticker ut som en om tumme hela tiden. :p

Det här är verkligen något som den svenska skolan är dålig på, att lyfta barnen istället för att hamra in dem i "normalspannet" Nu fungerar det alldeles utmärkt för mina barn, den yngsta är en aning frustrerad ibland, men det får han utlopp för på fotbollsplanen eller någon annan sport. Min äldsta är nog väldigt precis i mallen "så ska barn vara" hon tar ingen plats, hörs knappt och lär sig allt som hon ska lära sig utan att ställa några krav på att hon vill mer. Hemifrån försöker vi peppa henne till att hon kan så mycket mer, bara hon anstränger sig lite till så finns det ännu mer att lära sig men skolan är nöjd så länge hon har uppnått kunskapsmålen, även det enbart innebar att hon var med på lektionen och lyssnade på lärare och sedan kunde omsätta det till kunskap.

Och som sagt kompisen som skolan hävdade att hennes barn hade ADHD fick hjälp av bla mensa men även läkare att påvisa att hennes barn inte alls lider av ADHD utan "bara" är mycket intelligent och kräver lite mer att göra.

Sonen som inte forvantades kunna ta sig genom hogstadiet (Och jag undrar fortfarande hur de kommit fram till det pa en lagstadie elev som faktiskt hangde med aven om han var under medel strecket) sarskilt i matte sa dom. Han blev senare "diagnosticerad" som geni innom just matte och science. Han tankte bara inte som alla andra. (IQ skalan lagger geni vid 145, Han hade 143, sa tekniskt saknades det ett par poang dar. Varje gang han forsokte "jag kaaannnn inte" blev dock svaret att han var nara nog ett geni for att kunna fundera ut en losning ... och varje gang kunde han gora det.;) Den har killen, Jacob (? tror jag det var) hade en IQ pa 175. Det ar "mind blowing".)

Hans 5 klass larare som insag att han var "over begavad":p skrattade och sa att han alltid hade ett annat svar. Sa hon att man kunde gjora en sak pa ett visst satt kom han alltid med andra satt det kunde gjoras pa, och han hade alltid ratt, sa hon.

I alla handelser har sonen tva engineer degrees i dag, en i 'Industrial engineering' och en masters i computer science. Han som inte skulle kunna ta sig igenom hogstadiet. Tank om jag hade trott pa dem?

Som en brukshund. Behöver utmaningar och intellektuell stimulans. :)

Exact! Det ar exact vad det handlar om. Utmaningar.

Han blev senare "diagnosticerad" som geni innom just matte och science. Han tankte bara inte som alla andra. (IQ skalan lagger geni vid 145, Han hade 143, sa tekniskt saknades det ett par poang dar. Varje gang han forsokte "jag kaaannnn inte" blev dock svaret att han var nara nog ett geni for att kunna fundera ut en losning ... och varje gang kunde han gora det.;) Den har killen, Jacob (? tror jag det var) hade en IQ pa 175. Det ar "mind blowing".)

Fast bland fysiker pratar man inte om "geni" i temer av högt IQ. Jag tror få av dem ens orkar mäta sitt IQ. Det spelar liksom ingen roll. Dessutom sjunker det med åren, vilket ofta kompenseras av mer erfarenhet och lärdom. Hade det varit så enkelt som att ett IQ på 175 räckte för att nå ett genombrott inom teoretisk fysik hade många fler genombrott gjorts. Hade vi inte Jola Sigmund i Sverige, med ett uppmätt IQ på 172 eller något i den stilen? Som ägnade sin briljanta hjärna åt att göra knep och knåp åt Expressens söndagsbilaga i en väldig massa år? :p

Exact vad forvantar du dig av en 12 aring? De flesta forskare dansar gladjedans om de blir publicerade pa NASA's, Smithsonian's och Harvard's webpages. Nagonstans maste ju alla borja.

Nä, faktiskt inte. De vill bli publicerade i "Physics Report" och liknande tidskrifter. Och en signatur på ett sådant paper betyder inte att man är geni heller. Inte ens som doktorand.

Men läste du inte vad hastflicka skrev?
Gränsen för geni ligger vid IQ145 och den här pojken har uppmätt IQ175.
Han uppfyller alltså själva definitionen för geni med stor marginal.

Fast bland fysiker pratar man inte om "geni" i temer av högt IQ. Jag tror få av dem ens orkar mäta sitt IQ. Det spelar liksom ingen roll. <snip>

Kanske inte i Sverige ... men har i USA (dar Jakob bor och lever) ger man det och aven om IQ inte mats regelmassigt gor man det relativt ofta utav olika anledningar. Det ar alltsa inte nagot personen sjalv kommer pa utan "etablisimanget" I Jacob's fall gissar jag pa att det var tvunget for att han skulle fa sitta med i Universitets klasser som 10 aring. I min son's fall var det for att ga pa Gifted and Talented.

Jag har læst Iris Johanssons bøcker "En annorlunda barndom" och Ett annorlunda liv". Hon føddes autistisk men in i en underbar familj som dessutom hade ganska många personer med olika diagnoser boende hos sig på gården. Hon levde i sin egen værld i børjan men tog intryck och lærde sig ett och annat ændå. Då hon blev større och gick att motivera till att læra sig umgås som andra så børjade hennes pappa førklara allt och så fick hon træna framfør spegeln før att bli medveten om hur hon såg ut och vilket intryck hon gjorde. Hon ær mkt intelligent och har minne som en dator. Hon behøver bara sova fyra timmar per natt och dærfør hinner hon med mycket. Och eftersom hon har ett kænslomæssigt handikapp så blir hon inte så lætt uttrøttad av kænslomæssigt sårade och ostablia personer. Det beror på att att ingen kan nå henne på djupet. Dom uppfattar henne som underbart stabil och pålitlig och hon har hjælpt vældigt många, både autister och andra. Om ni vill førsøka førstå mer om autister så læs hennes bøcker før hon ær hemskt bra på att førklara skillnaden mellan autister och vanliga. En intressant sak som hon skrivet ær att autister gærna vill ha fasta vanor och rutiner men att det inte ær utvecklande før dom. Så specialklassen som hela tiden inriktar sig på att læra eleverna att klara av att vara med sin vanliga klass ær bra.

Senast ändrad:

både autister och vanliga

Vad menar du med ovanstående? Du säger väl knappast om någon som har diabetes, -diabetiker och vanliga? Du säger väl inte epileptiker och vanliga? Möjligtvis skulle man kunna säga personer med autism och friska personer men vanliga? Autism är något man har. Inte något man är. Man säger inte autister precis som man inte säger diabetiker eller epileptiker om en person. Man säger person som har autism/diabetes/epilepsi/valfri sjukdom. Man är inte sin sjukdom, det är något man har.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka