Fast va? Jag har väl inte nämnt något om social bakgrund? Eller att jag har gjort en uppskattning av åldern av diverse ungdomar på stan? Att jag tror att de där ungdomarna i tunnelbanan i maj är runt sexton är för att de pratar om att de ska sluta nian och har avslutningsfester. Då tänker jag att de knappast är tolv hela bunten. Den vanligaste fulla ungdomen på tunnelbanan i maj/juni går sista året på gymnasiet, vilket syns på studentmössan, och hörs på pratet (om studentfester etc).
Jag baserar det jag sa på att jag själv har tonårsbarn, att mina vänner har tonårsbarn, och att mina barn har vänner. De är inte i sammanhang där de stöter på fritidspedagoger längre. Det låter härligt med ett kulturhus för ungdomar, men jag skulle säga att de flesta ungdomar hänger inte på såna. Jättebra om det finns, men ofta finns det inte, och ens om det finns så är det inte alla ungdomar som intresserar sig för just det.
Med snett urval menar jag ungdomar som har behov av extra vuxna och kanske inte alltid mår så bra. Och kanske är ute på nätterna. Det har inget med pengar eller bostadsort att göra. Barnen som allt är frid och fröjd med, som går till skolan, till träningen eller till kompisar och sen på kvällen hem och mår bra (vilket ju också finns i alla samhällsklasser och bostadsorter). De tonåringarna finns ju också.