Vilket ansvar ligger på föräldrar

Bukefalos 30 år!

Men det är ju ingen som sagt emot. Det jag har sagt är att du träffar ett snett urval barn. Det gör alla som jobbar med omsorg.
Jag tror ingen ifrågasätter att det är ett skevt urval de träffar.
Däremot är det väl inte självklart att det är skevt mot mer struliga eller behövande ungdomar.

Jag uppfattar i alla fall fritidsgården här som att det i relativt stor grad är ytterligare en aktivitet/arena för de ungdomar som redan har aktiviteter, engagemang och kompisar. Medan de som har störst behov av extra vuxenkontakter inte är de mest frekventa där.
Men att det kan variera på olika platser bl.a. beroende på hur upplägg och inriktning ser ut och i vilken grad de är kopplade till uppsökande verksamhet?

Jag tror ingen ifrågasätter att det är ett skevt urval de träffar.
Däremot är det väl inte självklart att det är skevt mot mer struliga eller behövande ungdomar.

Jag uppfattar i alla fall fritidsgården här som att det i relativt stor grad är ytterligare en aktivitet/arena för de ungdomar som redan har aktiviteter, engagemang och kompisar. Medan de som har störst behov av extra vuxenkontakter inte är de mest frekventa där.
Men att det kan variera på olika platser bl.a. beroende på hur upplägg och inriktning ser ut och i vilken grad de är kopplade till uppsökande verksamhet?
Men hänger högstadie- och gymnasieungdomarna på fritidsgården, alltså?

Men det är ju ingen som sagt emot. Det jag har sagt är att du träffar ett snett urval barn. Det gör alla som jobbar med omsorg.

Det är inget konstigt med det. Men det är ändå så.

Jag kan bli lite irriterad på bilden att alla tonåringar minsann är ute och svirar och hittar på dumheter på nätterna, det normala är att de super ner sig, blir utsatta för brott, och att tonårsföräldrar behöver hämta sina barn lite varstans på nätterna - i bästa fall. I värsta fall så försvinner barnen nattetid och man får jaga dem med hjälp av polisen.

Visst kan det vara så, men det finns också jättemånga tonåringar som aldrig gör de grejorna.

Jag kan tycka den vilda tonårstiden är väl normaliserad, som att alla hade den. Men det har de inte. Det finns, absolut, men det finns också många som är ganska ”tråkiga” tonåringar. Som faktiskt går igenom hela tonårstiden utan ett enda polisingripande eller orosanmälan hos soc.
Det är väldigt oödmjukt av dig att ge dig rätten att avgöra vilka grupper av ungdomar @Luff mött och inte.

Och i övrigt håller jag verkligen inte med om att en fritidsledare behöver möta ett visst urval av ungdomar. Det kan vara så, men behöver inte vara så.

Och det du i övrigt skriver har ju @Luff inte sagt emot. Typ ingen annan heller eller? (Har skummat en del av inläggen så kan ha missat något).

Naturligtvis! Det är ju för dem fritidsgårdarna finns! Yngre barn går på fritids på skolan om de inte går direkt hem när skolan är slut. Gården här har öppet senare på kvällen och där hänger ALLA typer av tonåringar. Har ingenting alls med "skevt urval" att göra. Fritid i kommunen jag arbetar anordnar också en hel massa andra aktiviteter för kommunens ALLA ungdomar.

Om ingen i målgruppen dök upp skulle väl verksamheten lägga ner?
Hur stor andel av dem det är har jag ingen aning om. Men lokalerna ser trevliga ut, det verkar finnas efterfrågan på ökade öppettider, och jag har mest sett positiva omdömen om verksamheten.
Jag har inte insyn nog att göra någon mer kvalificerad bedömning, men det är så jag uppfattar den verksamheten som den ser ut i min kommun.

Naturligtvis! Det är ju för dem fritidsgårdarna finns! Yngre barn går på fritids på skolan om de inte går direkt hem när skolan är slut. Gården här har öppet senare på kvällen och där hänger ALLA typer av tonåringar. Har ingenting alls med "skevt urval" att göra. Fritid i kommunen jag arbetar anordnar också en hel massa andra aktiviteter för kommunens ALLA ungdomar.
Mina brorsbarn brukar vara på fritidsgården i den lilla byn ibland. Jag var där OFTA när jag var ung tonåring. Bara för att umgås, men ibland för att t.ex. titta på film.

Kommunens fritidsgård är öppen från sjuan. Låg och mellanstadiet är för unga. De fritidsledare som jobbar på fritidsgården jobbar även i skolan som mentorer. Grannkommunen som är större har så kallade fältassistenter som dels jobbar i skolorna med kontaktsökande och sedan är ute på stan när det är helger där ungdomar får sin första fylla, typ valborg, skolavslutning etc. Andra stora kommunen jobbar lika men det kallas ungdomscoacher och jag tror de flesta kommuner har liknande verksamhet även om de inte presenterar sig som fritidsledare och verksamheten heter något annat.

Jag hoppas i alla fall de flesta skolor har liknande, är ju dessa personer som via den kontakt de bygger upp med ungdomarna faktiskt får reda på vilka som är på glid, var hemliga ungdomsfester finns och kan jobba utifrån det. Jag gick i skolan med ledaren i den sk Familjen, även om han hamnade i rejäl skit, är han idag mycket tacksam över fältassistenterna, fritidsledarna, som fanns på orten då, vad det verkar. Men nej, alla ungdomar har inte kontakt med dem, men att därför tro att det inte finns i kommunerna är jättekonstigt.

Fritidsgården där mina barns skola ligger är till för högstadie-och gymnasieungdomar. De ordnar massor av aktiviteter, typ åka och cykla dressin, resa till Sommarland, gokart, man kan spela i band, lära sig dansa, det finns en tjejgrupp, på fredagskvällarna är det pizza och film osv.

Jag tycker det var bra och rätt agerat av dig @LadySara !

Detta med föräldrar som inte bryr sig är nog tyvärr vanligare än man kan tro. Jag hade en kompis som körde kollektivtrafik i Göteborg med omnejd för ganska många år sedan.

Hon körde buss från många lite finare områden in till centrala Göteborg. Det hände då och då att på fredag- och lördagkvällar satt det något barn eller ungdom och åkte flera turer utan att gå av. Varje gång hon frågade dem så fick hon i princip alltid liknande svar. Mamna och pappa har fest. De har gett mig pengar och sagt åt mig att inte störa och att jag inte får komma hem förrän med sista bussen.

Ofta hade då föräldrarna stuckit till dem mellan 500-1000 kronor. Detta var alltså en tid när kontanter användes och det här var rätt mycket pengar då. . Min kompis ringde alltid polisen i de här fallen. Så otroligt sorgligt. Några av barnen var inte mer än 11-12 år.

Fritidsgården där mina barns skola ligger är till för högstadie-och gymnasieungdomar. De ordnar massor av aktiviteter, typ åka och cykla dressin, resa till Sommarland, gokart, man kan spela i band, lära sig dansa, det finns en tjejgrupp, på fredagskvällarna är det pizza och film osv.

Så var det när jag växte upp också. Kanothajker, spela biljard, basket, musik, film, baka, spelkvällar. Ett ställe att hänga där man kunde träffas i lite större grupp än hemma. Och träffa folk från andra skolor, vilket ju blev väldigt intressant i tonåren. :angel:

Jag var sällan där eftersom jag var en nördig stallunge, men nog var det populärt (och är det fortfarande).

När jag drack första gången och blev ordentligt packad ringde nån i området vi var i polisen. Jag fick skjuts in till maria ungdom och fick sova där en natt. Vem vet vad som kunnat hända om polisen inte kommit. Jag var då 15.

Min mamma hade försökt få tag i mig hela kvällen men av någon anledning hade min större bror min mobil och hennes försök att leta efter mig hade misslyckats.

Tyckte du gjorde helt rätt. Jag hoppas att nån i framtiden reagerar om de ser mina barn ute på det viset. Skulle bli så tacksam!

Jag tänker att problemet kanske är mindre kompisen än sonens katastrofala omdöme när det gäller nattliv. Hade han en (realistisk) plan för hur han skulle ta sig hem, eller hur hade han själv tänkt att han skulle lösa det?

Om det var en kompis ni hade numret till, så låter det ju ändå inte som att han hade hittat en rando på stan och hängt med hem. Utan mer att ni och sonen hade olika uppfattning om han borde vara på den där festen eller inte. Och att det var därför han inte svarade i telefon, för han anade att ni skulle tycka att han borde komma hem. Och därför också instruerade kompisen att säga att han inte var där.
Katastrofala omdöme gällande nattliv? Fest? Var skrev jag något om en fest? Om du nu ska döma folk kanske du ska börja med att läsa ordentligt. Skrev heller inte att sonen instruerade kompisen att aäga att han inte var där. Ditt svar baseras helt på dina egna antaganden, inte på något av det jag faktiskt skrev. Numret kom fram genom att vi och kompisarnas föräldrar ringde runt och lyckades snoka rätt på det.

När jag var tonåring så brukade vi vara ett (stort) blandat gäng, nångång så blev en trettonåring hemkörd av polisen p.g a olämpligheten av att dricka vid den åldern.
Det hela slutade med att trettonåring med mamma kom tillbaka för de var minsann inte dem som bestämde om sonen fick dricka. 🙃🙃🙃

Träffade så många ungdomar där föräldrarna faktiskt inte bryr sig, där de inte reagerar på om ungdomarna inte kom hem på ett dygn.

Jag kan inte säga om TS fattade rätt beslut, men tycker samtidigt att man som medvuxen SKA rycka in om man ser att det barkar åt helt fel håll.
Även om det är ett "stort steg" att ringa polisen så är de förhoppningsvis kapabla till att se hur situationen löses på bästa sätt.

Ja, det är ju en annan anledning. Det beror väl på vilket område socialkontoret är verksamt i. När jag var på ekonomiskt bistånd så var det inte ovanligt att hela familjen var aktuell, av olika skäl.

Jobbar man i ett mer välbärgat område, så är det kanske vanligare med det du beskriver.

Min respons var baserat på att du skrev att föräldrarna hade egen missbruksproblematik, som gjorde att de inte kunde hantera barnens problem. Så kan det ju vara i välbärgade områden också, men svåra missbruksproblem har ju ofta en tendens att få ekonomiska konsekvenser.

Jag tänker att det kan finnas många skäl att man inte blir glad och tacksam när soc ringer och säger att barnen har problem.
Jag förstår att det kan tolkas som att jag beskrev missbruksproblematik, men det har mera varit så att vi uppfattat det som att föräldrarna har prioriterat sig själva istället för att vara beredda att ställa upp för barnen. Att det är viktigare att få ta ett glas vin själv än att vara beredd på att köra barn.

Jag har förstås också stött på de familjer där alla varit aktuella på olika sätt, och de där man varit bidragstagare i generationer, men jag har mest jobbat i mer välbärgade kommuner och inte med ekonomiskt bistånd på över 25 år.

Och så klart förstår jag också att man inte blir överlycklig när vi hör av oss, men barnen skulle nog vinna på att man kunde sätta fokus på vad som skulle kunna göras för att de ska få det bättre.

Jag förstår att det kan tolkas som att jag beskrev missbruksproblematik, men det har mera varit så att vi uppfattat det som att föräldrarna har prioriterat sig själva istället för att vara beredda att ställa upp för barnen. Att det är viktigare att få ta ett glas vin själv än att vara beredd på att köra barn.

Jag har förstås också stött på de familjer där alla varit aktuella på olika sätt, och de där man varit bidragstagare i generationer, men jag har mest jobbat i mer välbärgade kommuner och inte med ekonomiskt bistånd på över 25 år.

Och så klart förstår jag också att man inte blir överlycklig när vi hör av oss, men barnen skulle nog vinna på att man kunde sätta fokus på vad som skulle kunna göras för att de ska få det bättre.
Då kan väl de välbärgade föräldrarna skicka en taxi? (Min mamma gjorde det en gång när de hade glömt(!) att hämta mig på ridskolan. Det hade så klart varit rätt genant för henne om soc eller polisen ringt om att jag var full och hon själv inte var körbar, men å andra sidan väldigt normalt att inte vara körbar en fredag/lördag.

Själv har jag aldrig behövt hämta hem något berusat barn. De hade ju skolkortet i kollektivtrafiken och sina mobiler.

Jag minns när vi i kompisgänget försökte få hem en kompis som druckit för mycket. Vi ringde föräldrarna, kompisen fick prata med föräldrarna och det visade sig att de druckit. Men de kunde köra ändå, så kompisen får be sina föräldrar att inte köra när de druckit :banghead: lät ju inte direkt som det var första gången föräldrarna tänkt sätta sig i bilen onyktra.

Vi tänkte hjälpa till men fick istället ett nytt problem.

Jag minns när vi i kompisgänget försökte få hem en kompis som druckit för mycket. Vi ringde föräldrarna, kompisen fick prata med föräldrarna och det visade sig att de druckit. Men de kunde köra ändå, så kompisen får be sina föräldrar att inte köra när de druckit :banghead:lät ju inte direkt som det var första gången föräldrarna tänkt sätta sig i bilen onyktra.

Vi tänkte hjälpa till men fick istället ett nytt problem.
Fy så hemskt :cry:

Det låter ju lite dömande. Säger de så, att ”Absolut skulle vi kunna hämta barnen, men jag vill ta ett glas vin nu så de får klara sig själva. Barnen är inte prio för mig, jag tänker mest på mig själv”

Eller är det du som gör tolkningen att det är därför de inte rycker ut och hämtar barnen när ni ringer och ber dem göra det?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?