Vilket ansvar ligger på föräldrar

Bukefalos 30 år!

Nej, det är vi inte. :)
Jag har inte heller skrivit något om att det skulle handla om att misstro de egna barnen, jag tycker bara att efter en viss ålder bör de liksom vara rätt självgående och så länge de har en vuxen att ringa är det lagom. Föräldrarna kanske är bortresta och inte Kan komma. 🤷‍♂️
Men om man är bortrest, jobbar, har småsyskon och allt annat du kan komma på som arguemnt, behöver man väl inte förstärka det med att BÅDA föräldrarna dricker alkohol när tonåringen är ute? Det är en kort period i ens barns liv som ens barn är barn. Svårt att låta bli alkoholen?

Om man är bortrest och har barn så har man väl någon som tar över ansvaret under tiden?!
Det beror väl på tonåringen tänker jag. Kontaktnummer, visst, men jag skulle tro att många ungdomar helt enkelt bor hemma själva om föräldrarna reser bort över en helg eller så.
Oavsett känner jag att föräldrar någon gång måste få börja släppa taget. Visst, säger femtonåringen att hon tänker gå ut och supa och föräldrarna av någon anledningen släpper iväg hen är det väl lämpligt att vänta uppe eller om man vet att det är skolavslutning och mycket galej till exempel... men återigen är det ju långt ifrån alla föräldrar som Kan hämta, och inte bara för att de eventuellt druckit vin.

Men om man är bortrest, jobbar, har småsyskon och allt annat du kan komma på som arguemnt, behöver man väl inte förstärka det med att BÅDA föräldrarna dricker alkohol när tonåringen är ute? Det är en kort period i ens barns liv som ens barn är barn. Svårt att låta bli alkoholen?
Jag har inte sagt att någon måste dricka alkohol, jag säger att jag tycker det är lite orimligt att förvänta sig att alla föräldrar ska kunna kasta sig i bilen och hämta en ungdom som hamnat i trångmål. Det är helt enkelt inte verkligheten för alla. Jag säger att det är fullt tillräckligt att vara närvarande som förälder genom att vara tillgänglig, tycker jag då. Om det sedan råkar vara enbart via telefon och man gör det man kan för att hjälpa till via taxi eller vad det nu vara månde är det inte hela världen.

Jag har inte sagt att någon måste dricka alkohol, jag säger att jag tycker det är lite orimligt att förvänta sig att alla föräldrar ska kunna kasta sig i bilen och hämta en ungdom som hamnat i trångmål. Det är helt enkelt inte verkligheten för alla. Jag säger att det är fullt tillräckligt att vara närvarande som förälder genom att vara tillgänglig, tycker jag då. Om det sedan råkar vara enbart via telefon och man gör det man kan för att hjälpa till via taxi eller vad det nu vara månde är det inte hela världen.
Att vara tillgänglig via telefon är det minsta och om man inte har möjlighet att hämta av andra orsaker så får man ordna någon som kan. Att aktivt dricka alkohol, båda föräldrarna, när ens tonåring är ute är i mina ögon fel prioritering.

Det beror väl på tonåringen tänker jag. Kontaktnummer, visst, men jag skulle tro att många ungdomar helt enkelt bor hemma själva om föräldrarna reser bort över en helg eller så.
Oavsett känner jag att föräldrar någon gång måste få börja släppa taget. Visst, säger femtonåringen att hon tänker gå ut och supa och föräldrarna av någon anledningen släpper iväg hen är det väl lämpligt att vänta uppe eller om man vet att det är skolavslutning och mycket galej till exempel... men återigen är det ju långt ifrån alla föräldrar som Kan hämta, och inte bara för att de eventuellt druckit vin.
Då hade jag orosanmält.

Ja gud ja. Mina föräldrar var nog aldrig i beredskap! Säkert oftast nyktra men räknade 0% med ett samtal att jag som ungdom behövde hämtas någonstans. Från 15-16 var jag ofta ute sent på kvällarna, dock skötsam, men det kunde inte mina föräldrar veta..

Sen kanske jag som ung vuxen ibland hade behövt hämtning, men det är en annan sak 😅
Detsamma här. Nu var jag oftast i stallet på kvällarna tills jag flyttade när jag var sexton, men nej, de väntade sig nog inte något samtal. Vi hade ju inga mobiler då oavsett. :)
När jag började gymnasiet fick jag i och för sig min första telefon men med tanke på avståndet hade det gjort föga att ringa dem för hämtning, däremot ringde jag som sagt en gång för taxipengar och det fixade de utan snurr. <3

Då hade jag orosanmält.
För att en tonåring är hemma ensam en helg, eller för att någon medvetet låter femtonåringen gå ut och supa? Det sistnämnda hade jag också orosanmält, men knappast det första.

Edit: förlåt @Lilla nu känner jag att jag mest grälar igen. Inte särskilt konstruktivt.

Jag var ensam hemma när jag var 16 i tre veckor medan min mamma och syskon var i Danmark på husvagnssemester. Ingen av mina syskon skulle få samma tillåtelse med tanke på hur de var, så mamma gjorde ett avgörande. Dock, den ansvarige vuxna var min morfar den tiden. Vi hade daglig kontakt han och jag för att stämma av. jag hade ansvar över hem och hundar osv och den dagliga kontakten var för vår bådas skull. Han för att inte känna sig så ensam och jag för att veta att han fanns. Telefonsamtal alltså. Man åker inte i väg utan att lämna över ansvaret till någon annan.

För att en tonåring är hemma ensam en helg, eller för att någon medvetet låter femtonåringen gå ut och supa? Det sistnämnda hade jag också orosanmält, men knappast det första.
Om en tonåring hade varit hemma själv en helg och det hade barkat eller hänt något annat och det inte hade funnits en vuxen som hade kunnat hjälpa till.

Jag var ensam hemma när jag var 16 i tre veckor medan min mamma och syskon var i Danmark på husvagnssemester. Ingen av mina syskon skulle få samma tillåtelse med tanke på hur de var, så mamma gjorde ett avgörande. Dock, den ansvarige vuxna var min morfar den tiden. Vi hade daglig kontakt han och jag för att stämma av. jag hade ansvar över hem och hundar osv och den dagliga kontakten var för vår bådas skull. Han för att inte känna sig så ensam och jag för att veta att han fanns. Telefonsamtal alltså. Man åker inte i väg utan att lämna över ansvaret till någon annan.
Precis så tänker jag.

Mja, man kan ju vara icke körbar på många olika sätt. Föräldrarna kan vara bortresta, inte ha bil, inte ha körkort, ha brutit benet, vara på jobbet, vara hemma med pyttelitet syskon som inte kan lämnas hemma.... osv i det oändliga. Det viktigaste är väl mer att de försöker lösa det på bästa sätt om ungdomarna behöver hjälp.
Jag tycker det är fullt rimligt att barn i hyfsad ålder ska kunna dra ut på stan eller annat utan att föräldrarna ska stå i beredskap.
Raderat

Vi har kommit lite långt från TS post. Hen är såvitt jag vet(?) inte utbildad fritisledare. Hen såg några stupfulla ungdomar i yngre tonåren som uppenbarligen druckit alldeles för mycket. Om de var 'på glid' eller vet hen noll om. Enbart det faktum att de var såpass unga och så berusad var nog för hen att, fantastiskt nog, inte bara gå förbi med snabba steg och vända bort huvudet, utan hjälpa upp situationen. Först genom att betala resan och sedan kontakta föräldrarna så de visste vad deras barn gjorde.

At TS dessutom ringde polisen när föräldrarna uppenbarligen var helt ointresserade av sina barn, ska hen ha heder av. Det är extremt oacceptabelt att sedan föräldrarna ringde och mordhotade TS för att polisen uppenbarligen ansåg att situationen var tillräckligt allvarlig för att prata med föräldrarna.

Det är intressant att två föräldrar reagerade som de flesta i tråden skulle gjort och var tacksamma för att de fick veta var deras tonåringar var och att de druckit. Två förnekade helt, vilket inte är ovanligt bland många föräldrar, att deras barn skulle aldrig att göra något sådant. Det har vi också sett exempel på i tråden. Och två brydde sig inte öht. Vare sig de nu kunde hämta eller inte.

Att vara tillgänglig via telefon är det minsta och om man inte har möjlighet att hämta av andra orsaker så får man ordna någon som kan. Att aktivt dricka alkohol, båda föräldrarna, när ens tonåring är ute är i mina ögon fel prioritering.
Jag tycker inte att endera scenariot är märkligt. Att vara avhållsam när man vet att ungdomen planerat att vara ute på något särskilt event, man vet att det är feststämning i stan, de ska samlas någonstans att grilla eller liknande, självklart... då tänker jag också att det finns en körbar vuxen om man har körkort och bil, men att de dricker vin till middagen en helt vanlig kväll trots att tonåringen befinner sig utanför huset känns helt normalt.
Väldigt många tonåringar är trots allt ute och rör på sig så gott som varje kväll på sommaren utan att det är någonting hela familjen tänker på och måste anpassa sig efter, i alla fall i min erfarenhet. Sedan beror väl allt på hur och var och när, som alltid.

Finns verkligen fritidsgårdar? Jag har aldrig i hela mitt liv stött på nån i verkligheten. Bara hört talas om dem. Det närmsta en fritidsgård jag kommit är ridskolan när jag var liten. Vi var många som hängde där även dagar vi inte hade nån ridlektion.

Eller är fritidsgårdar nåt som finns i utsatta områden för att fånga upp ungdomar på glid? Det hade förklarat varför jag aldrig stött på nån.
Är det här en seriös fråga eller trollar du nu? Det du inte sett finns inte?

Senast ändrad:
Jag tycker inte att endera scenariot är märkligt. Att vara avhållsam när man vet att ungdomen planerat att vara ute på något särskilt event, man vet att det är feststämning i stan, de ska samlas någonstans att grilla eller liknande, självklart... då tänker jag också att det finns en körbar vuxen om man har körkort och bil, men att de dricker vin till middagen en helt vanlig kväll trots att tonåringen befinner sig utanför huset känns helt normalt.
Väldigt många tonåringar är trots allt ute och rör på sig så gott som varje kväll på sommaren utan att det är någonting hela familjen tänker på och måste anpassa sig efter, i alla fall i min erfarenhet. Sedan beror väl allt på hur och var och när, som alltid.
Sedan när behöver man inte anpassa sig efter sina barn man satt till världen? Som sagt, de flyger ut ganska snart ändå, att se till att åtminstone en av två vuxna låter bli alkohol när man har den möjligheten anser inte jag vara något överdrivet. Man har trots allt skaffa barnen så det är en anpassning man får göra, galej eller att tonåringen bara är ute med en kompis en sommarkväll. Är det så svårt att avvara det där glaset vin till maten så behöver man kanske fundera på sina prioriteringar.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka