Vilket ansvar ligger på föräldrar

Bukefalos 30 år!

Sedan när behöver man inte anpassa sig efter sina barn man satt till världen? Som sagt, de flyger ut ganska snart ändå, att se till att åtminstone en av två vuxna låter bli alkohol när man har den möjligheten anser inte jag vara något överdrivet. Man har trots allt skaffa barnen så det är en anpassning man får göra, galej eller att tonåringen bara är ute med en kompis en sommarkväll. Är det så svårt att avvara det där glaset vin till maten så behöver man kanske fundera på sina prioriteringar.
Här tycker vi helt enkelt olika. Jag tycker absolut inte att det är hela världen så länge man finns där Om telefonen mot förmodan ringer, men längre än såhär kommer vi nog inte.

Det handlar ju inte bara om att vara körbar. Man kan ta en taxi men det känns sådär om det kommer en onykter förälder.
Men att inte vara körbar pga alkohol, kan ju handla om två glas vin, upp till en halv flaska vin. Det måste ju vara mycket vanligare att folk dricker litegrann än blir fulla och tappar omdömet. Jag kan inte dra mig till minnes en enda situation vare sig som tonåring eller som tonårsförälder då det varit ett problem att båda föräldrarna hade druckit ett par glas.

som redan nämnts, vissar tonåringar flyttar hemifrån för att gå på gymnasiet när man är 15-16, varför skulle man inte klara en helg ensam? Bättre att lära sig självständighet lite i taget än att få helt fria tyglar när man är 18. Har sett 18 åringar helt tappa spärrarna då de inte lärt sig frihet under ansvar och har haft överstrikta föräldrar. Helikopterföräldrarskap gynnar inte barn. Dessutom har många föräldrar inte bil i storstäder, så att ta ett glas vin och hoppa i en taxi/kollektivtrafiken och hämta sin tonåring är inget problem om det behövs. Full tycker jag inte föräldrar ska bli när de har barn hemma oavsett, men de är få människor som blir fulla på ett glas vin.

Att inte hämta sin fulla tonåring eller mordhota (!) den som ringt polisen, det är oansvarigt på en annan nivå.

Vi låtsas att jag har barn (vilket jag inte har). Är skild. Barnet är hos pappan. Jag dricker två-tre glas vin en lördag kväll. Någon ringer mig och säger att mitt barn är full på stan. Nej, jag hade såklart ingen aning om att barnet var på stan, för det var hos sin far. Men när polisen frågar barnet vem som ska ringa väljer dom mig. Jag kanske inte kan vara nykter varje kväll i fem-sju år, även dom kvällar jag inte har ansvar över barnet? Men jag kanske ringer någon annan, ringer en taxi osv. Jag skulle lösa problemet, oavsett 0 eller 4 glas vin.

För mig är hänga på stan som barn/ung tonåring = vara på glid eller nära det. De andra är på träningen, hemma hos kompisar eller hemma hos sig själv.
Hur gamla tänker du då? Som 14-åring hängde jag absolut nere vid macken (som var vårt centrum) på fredag eller lördag. Inte varje helg, men hände absolut rätt ofta. Och då var jag en ytterst skötsam ungdom som resterande kvällar hängde i stallet och drack inte förrän jag var 20 år.

För mig är hänga på stan som barn/ung tonåring = vara på glid eller nära det. De andra är på träningen, hemma hos kompisar eller hemma hos sig själv.
Oj!
Jag vet att ungdomar träffas med sina fordon öpå parkeringar ller öppna plater runt och i stan. De är knappast på glid. De vill bara umgås. Som jag gjorde när jag var ung. Samvaro är fint.
Flera ungdomar på samma plats är verkligen inte samma sak som problem!

Oj!
Jag vet att ungdomar träffas med sina fordon öpå parkeringar ller öppna plater runt och i stan. De är knappast på glid. De vill bara umgås. Som jag gjorde när jag var ung. Samvaro är fint.
Flera ungdomar på samma plats är verkligen inte samma sak som problem!

Och ibland går det överstyr när ungdomar möts, utan att någon behöver vara på glid. Men då blir det ett problem för vissa.

Hur har det gått för TS vidare? För situationen med att bli mordhotad för detta känns ju rätt sjukt. Och låter inte som bra föräldrar det där. Och hur agerar polisen ens I såna lägen? Finns där något skydd när man blir hotad?

Precis, för mig är det främmande att de skulle ha koppling till skolan.
Många kommuner har tjänster där du som fritidsledare jobbar dag/em på högstadier i skolcafeer och som rastvakter och några kvällar per vecka på fritidsgård. Get också bra relationer att träffa ungdomarna på bägge ställena. Kombinationen gör att det går att få vettiga vuxna att jobba på ett jobb som oftast annars bara är på kvällstid.

Sedan när behöver man inte anpassa sig efter sina barn man satt till världen? Som sagt, de flyger ut ganska snart ändå, att se till att åtminstone en av två vuxna låter bli alkohol när man har den möjligheten anser inte jag vara något överdrivet. Man har trots allt skaffa barnen så det är en anpassning man får göra, galej eller att tonåringen bara är ute med en kompis en sommarkväll. Är det så svårt att avvara det där glaset vin till maten så behöver man kanske fundera på sina prioriteringar.

Jag tror att det bl.a. är såna här åsikter som gör att färre skaffar barn idag. Pressen att anpassa hela livet efter barnen för att "man har trots allt skaffat barnen". Det är såna här åsikter som gör att föräldrar (främst mammor) är utbrända och mår dåligt. Man förväntas idag lägga om hela livet efter barnen. Den förälder som har ett liv skammas. Mtp att det är fullt tillåtet att ha barn utan körkort och bil så borde det samtidigt vara tillåtet för föräldrar att dricka vin till maten. Man bor kanske nära busshållplatsen och tonåringen känner sig trygg i hur hen ska ta sig hem.

Har ingen tänkt på vad dessa tonåringar kan ha utsatts för hemma efter att ha eskorterats hem av polis? Om föräldrarna mordhotad ts så undrar jag vad de gjort mot sitt barn.

Har ingen tänkt på vad dessa tonåringar kan ha utsatts för hemma efter att ha eskorterats hem av polis? Om föräldrarna mordhotad ts så undrar jag vad de gjort mot sitt barn.
Jodå, och det är PRECIS därför det är så bra att TS var modig och ringde polisen. Om barn har det dåligt hemma behöver polis och socialtjänst få upp ögonen för det så fort som möjligt.

Menar du att TS skulle låtit barnen vara istället för att rycka in så föredömligt som hon gjorde?

Om en tonåring är ensam en helg??? Min är på Way out west, det tar 4 h för mig att köra och jag jobbar kvällar under helgen. Hen bor dessutom själv i veckorna. Är det enligt dig oacceptabelt?
Jag hade orosanmält om det inte finns en vuxen som tar ansvar.

Jodå, och det är PRECIS därför det är så bra att TS var modig och ringde polisen. Om barn har det dåligt hemma behöver polis och socialtjänst få upp ögonen för det så fort som möjligt.

Menar du att TS skulle låtit barnen vara istället för att rycka in så föredömligt som hon gjorde?

Och du tror att polis och soc kommer fånga upp det? Det tror inte jag.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag hade orosanmält om det inte finns en vuxen som tar ansvar.

Men vad är det? Jag hållet med i sak, men vad är att inte ta ansvar? Jag tror jag kommer dricka vin på fredag, till exempel. Jag är lite stressad över att tonåringen är på festival, men jag kan ändå tänka mig vin på kvällen.

Jag är en curlingmamma av rang, men det retar mig enormt att absolut nykterhet för barnets skull ses som det enda rätta av en del. Jag vet om en förälder som var helnykterist men låste in sina tre barn för att få lugn och go. Det är i min värld inte så svartvitt att lite salongsberusad förälder gör en dålig förälder.

Men vad är det? Jag hållet med i sak, men vad är att inte ta ansvar? Jag tror jag kommer dricka vin på fredag, till exempel. Jag är lite stressad över att tonåringen är på festival, men jag kan ändå tänka mig vin på kvällen.

Jag är en curlingmamma av rang, men det retar mig enormt att absolut nykterhet för barnets skull ses som det enda rätta av en del. Jag vet om en förälder som var helnykterist men låste in sina tre barn för att få lugn och go. Det är i min värld inte så svartvitt att lite salongsberusad förälder gör en dålig förälder.

En bra förälder har ngn slags plan.
Väljer man att dricka så behöver man veta hur man löser det om man behöver ta sig till sitt barn.
Har man skaffat barn har man ansvar.
Hur man löser saker kan se olika ut.

En bra förälder har ngn slags plan.
Väljer man att dricka så behöver man veta hur man löser det om man behöver ta sig till sitt barn.
Har man skaffat barn har man ansvar.
Hur man löser saker kan se olika ut.
Ja och som flera skrivit finns det ju massa lösningar på problemet: ta en taxi, få skjuts, be en anhörig/vän hämta ungen etc. Det viktigaste är ju att man finns där för barnet. Inte att man måste vara helnykter, äga en bil och ha körkort varje gång ungen är ute.
Jättemånga är fantastiska föräldrar utan varken bil eller körkort.
Sen fattar inte jag varför ungdomar ska behöva ha en vuxen i släptåg hela tiden, det gör dom bara en otjänst om de aldrig får testa sina vingar, problemlösa och ta egna beslut och även lära sig av konsekvenserna. Rätt var det är är de vuxna, myndiga och måste stå på egna ben och det blir framförallt tydligt när de kommer ut i arbetslivet om de haft en extremt curlad uppväxt. De klarar inte av helt basic grejer som att problemlösa eller passa tider.

Detta betyder inte att man inte har regler och släpper barnet vind för våg men att en 16-årings föräldrar skulle behöva orosanmälas för att den åker på festival?!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka