Jag förstår att det var din upplevelse, men kan du också förstå att tonårstiden kan se helt annorlunda ut på andra ställen?
Jag växte upp i en förort till Stockholm. Kommunen var inte liten, men jag hörde som tonåring aldrig talas om att det skulle finnas någon fritidsgård. Det kanske det gjorde, men det var inget jag eller mina kompisar kände till.
I slutet på nian var det en del festande, men måttfullt. Jag var med, och det var väl en kille som stack ut, för han blev märkbart berusad. Det var ingen jag umgicks med, men det var såpass udda att han drack sig full att man verkligen la märke till det, han verkade ha problem för det var ju ingen annan som gjorde så.
Idag har jag själv tonårsbarn. De går inte på fritids. Drickandet verkar ha minskar ytterligare sen jag var ung, ena barnet gick ut nian i våras, och det var extremt måttfullt med drickandet. Niorna hade avslutningsfest, och det verkar ha varit en väldigt nykter tillställning. Sonen gick dit, och kom hem till fots, spik nykter, några timmar senare.
Så kan det också vara att vara tonåring.