Vilket ansvar ligger på föräldrar

Bukefalos 30 år!

Ja och som flera skrivit finns det ju massa lösningar på problemet: ta en taxi, få skjuts, be en anhörig/vän hämta ungen etc. Det viktigaste är ju att man finns där för barnet. Inte att man måste vara helnykter, äga en bil och ha körkort varje gång ungen är ute.
Jättemånga är fantastiska föräldrar utan varken bil eller körkort.
Sen fattar inte jag varför ungdomar ska behöva ha en vuxen i släptåg hela tiden, det gör dom bara en otjänst om de aldrig får testa sina vingar, problemlösa och ta egna beslut och även lära sig av konsekvenserna. Detta betyder inte att man inte har regler och släpper barnet vind för våg men att en 16-årings föräldrar skulle behöva orosanmälas för att den åker på festival?!
Det har i alla fall inte jag sagt.
Jag har sagt att som förälder har man ansvar och behöver ha en plan på en lösning vid behov.
Om man skickar sin ungdom på festival så har man förhoppningsvis ansett att denne fixar det.

Men vad är det? Jag hållet med i sak, men vad är att inte ta ansvar? Jag tror jag kommer dricka vin på fredag, till exempel. Jag är lite stressad över att tonåringen är på festival, men jag kan ändå tänka mig vin på kvällen.

Jag är en curlingmamma av rang, men det retar mig enormt att absolut nykterhet för barnets skull ses som det enda rätta av en del. Jag vet om en förälder som var helnykterist men låste in sina tre barn för att få lugn och go. Det är i min värld inte så svartvitt att lite salongsberusad förälder gör en dålig förälder.
Nej och det normala är inte att helnykterister låser inte sina barn.

Så det hade varit BÄTTRE att inte göra något alls :confused: ? Jag kan för mitt liv inte förstå hur du resonerar i den här tråden.

Jag tycker att det med den informationen som getts i tråden var en överdriven reaktion att dra in polis och speciellt soc anmälan. Ungdomarna var på bussen, ev. på väg hem, frågade ts dem ens om det?

Jag har själv bett vakter ta hand om en kompis som druckit för mycket. Men då låg hon däckad på toaletten på gymnasiediskot. De såg till att hon kom hem säkert.

Jag hade gjort det ts gjorde om det var en ensam berusad ungdom eller om en eller flera hade däckat. Nu var det en grupp som alla var vid medvetande. Jag hade nöjt mig med att kontakta föräldrarna och kanske sagt åt nån av de föräldrar som tog det på allvar att Nisses och Lisas föräldrar inte kommer hämta dem eller se till att de kommer hem säkert. Och sagt att det hade nog varit bra om de kunde se till att de kommer hem säkert samtidigt som de hämtar/möter upp sitt barn.

En bra förälder har ngn slags plan.
Väljer man att dricka så behöver man veta hur man löser det om man behöver ta sig till sitt barn.
Har man skaffat barn har man ansvar.
Hur man löser saker kan se olika ut.

Det beror på barnets ålder. Ju äldre de blir desto mer ansvar måste de ta själva för att lösa situationer som uppstår. De kan ofta mer än vi vågar låta dem.

Ex: en 12-åring tar tåget själv. Råkar hoppa på fel tåg. Jag åker och hämtar. En 16 åring tar tåget själv och råkar ta fel tåg. 16-åringen löser det på egen hand genom att kolla upp tidtabell och lista ut hur man tar sig hem från där den råkat hamna. Går det ingen kollektivtrafik därifrån inom rimlig tid hämtar jag. Men gör det det så får 16 åringen ta kollektivtrafik.

Det beror på barnets ålder. Ju äldre de blir desto mer ansvar måste de ta själva för att lösa situationer som uppstår. De kan ofta mer än vi vågar låta dem.

Ex: en 12-åring tar tåget själv. Råkar hoppa på fel tåg. Jag åker och hämtar. En 16 åring tar tåget själv och råkar ta fel tåg. 16-åringen löser det på egen hand genom att kolla upp tidtabell och lista ut hur man tar sig hem från där den råkat hamna. Går det ingen kollektivtrafik därifrån inom rimlig tid hämtar jag. Men gör det det så får 16 åringen ta kollektivtrafik.
Ja?
Men jag utgår att föräldern finns även för den äldre av dina exempel.
Som jag har skrivit förut så kan lösningarna se olika ut.

Jag tycker att det med den informationen som getts i tråden var en överdriven reaktion att dra in polis och speciellt soc anmälan. Ungdomarna var på bussen, ev. på väg hem, frågade ts dem ens om det?

Jag har själv bett vakter ta hand om en kompis som druckit för mycket. Men då låg hon däckad på toaletten på gymnasiediskot. De såg till att hon kom hem säkert.

Jag hade gjort det ts gjorde om det var en ensam berusad ungdom eller om en eller flera hade däckat. Nu var det en grupp som alla var vid medvetande. Jag hade nöjt mig med att kontakta föräldrarna och kanske sagt åt nån av de föräldrar som tog det på allvar att Nisses och Lisas föräldrar inte kommer hämta dem eller se till att de kommer hem säkert. Och sagt att det hade nog varit bra om de kunde se till att de kommer hem säkert samtidigt som de hämtar/möter upp sitt barn.
Jag tror att du behöver gå tillbaka och läsa det allra första inlägget från @LadySara så du ser vad som faktiskt hände och vad hon gjorde innan hon ringde polisen. Och hur soc kom in i bilden.

Jag tror att du behöver gå tillbaka och läsa det allra första inlägget från @LadySara så du ser vad som faktiskt hände och vad hon gjorde innan hon ringde polisen. Och hur soc kom in i bilden.

Jag har läst och jag hade inte ringt polisen i det läget. Hade nån av dem varit däckad/helt borta eller ensam så hade jag agerat annorlunda.

Jag har läst och jag hade inte ringt polisen i det läget. Hade nån av dem varit däckad/helt borta eller ensam så hade jag agerat annorlunda.
Aspackad är kanske inte så farligt i din värld men för mig är det ganska nära "helt borta" och gäller det ensamma tjejer som är på tok för unga för att dricka så är det väl ändå bra att en vuxen reagerar och kontaktar polis när föräldrar inte bryr sig att få hem dom säkert?
Det kan ju lika väl ha klivit på/funnits en vuxen som tyckte det var toppen med ett gäng unga tjejer i ~12-15 års åldern som är aspackade och gör något helt annat...

Aspackad är kanske inte så farligt i din värld men för mig är det ganska nära "helt borta" och gäller det ensamma tjejer som är på tok för unga för att dricka så är det väl ändå bra att en vuxen reagerar och kontaktar polis när föräldrar inte bryr sig att få hem dom säkert?
Det kan ju lika väl ha klivit på/funnits en vuxen som tyckte det var toppen med ett gäng unga tjejer i ~12-15 års åldern som är aspackade och gör något helt annat...

Ingenstans står det något om ensam tjej. Det står att det är några ungdomar. Plural.

Som sagt, jag hade ringt föräldrarna. Men inte Polisen. Jag hade sagt till de föräldrar som lyssnade att Nisses och Lisas föräldrar inte verkade bry sig och förmodligen inte kommer hämta upp dem.

Ingenstans står det något om ensam tjej. Det står att det är några ungdomar. Plural.

Som sagt, jag hade ringt föräldrarna. Men inte Polisen. Jag hade sagt till de föräldrar som lyssnade att Nisses och Lisas föräldrar inte verkade bry sig och förmodligen inte kommer hämta upp dem.
Men vad är det farliga om nån ringer i onödan? Hellre en gång för mycket än för lite. Det är ju inte så att polisen omdirigeras dit från ett pågående mordförsök liksom.

Men vad är det farliga om nån ringer i onödan? Hellre en gång för mycket än för lite. Det är ju inte så att polisen omdirigeras dit från ett pågående mordförsök liksom.

Det farliga är att jag vet inte om det jag gör i det stora hela hjälper ungdomen eller om det leder till att hen får stryk eller blir straffad hemma för att polisen dyker upp med dem mitt i natten. Borde föräldrar reagera på det sättet? Självklart inte. Men alla föräldrar är inte lämpliga.

Jag förstår inte varför det skulle vara fel att ringa polisen i det fallet? Hon försökte ju med föräldrarna först och tog polisen sen när de inte verkade intresserade, polisen kom och uppenbarligen var det rätt eftersom det sen kom ett hot.

Det farliga är att jag vet inte om det jag gör i det stora hela hjälper ungdomen eller om det leder till att hen får stryk eller blir straffad hemma för att polisen dyker upp med dem mitt i natten. Borde föräldrar reagera på det sättet? Självklart inte. Men alla föräldrar är inte lämpliga.
Om ungdomen får stryk för det så får den garanterat stryk för massor av annat också, det löses INTE av att folk inte vågar kontaka polis eller soc för att de tror att det skyddar att inte göra det.

Alltså det skälet är ju helt vansinnigt.

Det är väll desto större anledning att ringa polisen?!

Hur kan risken att ett barn få stryk vara ett argument för att inte ringa polisen?

Om ett barn utsätts för våld för att någon varit orolig och ringt polisen, så är det med största sannolikhet ingen bra uppväxtmiljö för barnet.

Ditt sätt att resonera är skälet till att barn växer upp i misär och samhället missar det.

Och i det fallet är det ju superbra att socialtjänsten kopplas in för då behöver ju barnet uppenbarligen samhällets hjälp.

Läs igen, jag skriver tjejer.
Och bara för att dom är fler betyder det ju inte att något kan hända en eller flera av dem.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka