Vilket kraftfoder skulle ni välja?

Jag har provat olika kraftfoder, men vill ha ett foder som inte innehåller för MKT protein och att det är en mängd örtblandningar i det fodret som är väldigt lockande.
Märren älskar det fodret väldigt.
Lagom pigg och mår bra.
Jag är även öppen mot olika förslag, så jag har faktiskt inte emot andra kraft men betfor = bläh..... :D
 
Efter att ha haft maghäst i fem år kan jag rekommendera att "börja om från början".

Ta bort allt utom höet (har du torrhö eller silage?). Ge tarmbalans (min häst reagerade oerhört snabbt och positivt på Kraffts Mag/Tarmbalans). När magen är bra, låt det gå ett par veckor. Introducera därefter det fodermedel du (förhoppningsvis) kommer fram till här.

Det är ett aber med maghästar!
 
Förresten Majola!
Varit just inne på din hemsida och snokat lite för skojs skull...Gör ju det för det är roligt ;)
Ser att en av dina hästar, den gamla travaren (hann bara läsa lite... :D)
Vill BARA skriva att Eggersmanns är ett bra foder för gamlingar!!
Men - SOM SAGT - du gör precis som du vill, luska mera och så.
Detta är iaf tyskt foder, så det är oftast STORA hästar därnere som äter MKT....Men jag har en liten söt vbl-märr som inte kan ÄTA så mkt, men samtidigt passar detta foder henne väldigt bra.
Skriv gärna om det är ngt,eller forska mer! Det är alltid bra.
Själv gör jag fortfarande lite undersökningar om det finns annat bättre än detta, men än så länge är det fodret bra.
Annars så föredrar jag ett näringsrikt/örtrikt hö som enda foder om det nu ska finnas längre fram.

//Carolrita
 
Om man inte fick snoka så hade jag ju inte lagt ut länken. Tyvärr är det en väldigt dålig bild på honom, han ser egentligen inte sådär hängig och eländig ut. Men du vet hur det är att få dem att posera... :crazy:

Jag hoppas att "svenska Eggersmann" börjar svara på mina mail igen, så att det blir klarhet i detta. (De tycker nog att jag är jobbig för de har alltså slutat att svara på mail... :crazy:) Jag började ju undersöka fodret för att jag är intresserad av det, inte för att jävlas på något sätt.

Precis som du så sökte jag ett foder med ganska låg proteinhalt, och fastnade för Naturmüslin (15,2 MJ/78 g smb rp). Men det är ju lite skillnad om den i själva verket innehåller 11 MJ/78 alt. 66 g smb rp.

Tack för tipset om seniorfodret. Kan ju vara bra att prova om/när dessa oklarheter löser sig.
 
Menar du att det lilla kraftfoder hon får nu också ska bort? (två dl kli och 2 nävar havre - har inte brytt mig om att väga! :p) Det underlättar ju för att få i henne mineralerna.

Peppar, peppar, så tyckte jag att hon var bättre igår! Nu håller jag tummarna för att det håller i sig. Jag ska under inga omständigheter öka på något kraftfoder förrän framåt slutet på januari - tror du att det är länge nog?
 
:crazy: Otur.. Jag har haft en "kontaktperson" för Eggersmann ett tag, hon är väl bosatt i Skåne,tror jag. Hon svarar jättegärna på mina mail trots mina "dumma" frågor om allt mellan himmel och jord kan man säga... :D
Hon är jättebra, men jag kan pm:a dej hennes mailadress så får du säkert svar ganska snabbt!

//Carolrita
 
Tack, men det behövs inte. Lite får de anstränga sig själva också...

(Jag hör av mig igen om jag blir desperat!)
 
För att dra lärdom på lång sikt hade jag plockat bort allt, det kan faktiskt finnas något i mineralerna hon reagerar på... I med tarmbalans och se om det kan stabilisera sig på dessa veckor.

Vet faktiskt rätt många hästar som blir kassa i krävan av kli...

Vad är det för mineraler, pellets eller grus? Torrhö eller silage?
 
torrhö
kraffts miner röd i pelletsform
kalk

Kli som sagt, men det fick hon inte förrut.
 
Fibergi kostar mellan 140-170 kr/ 25 kg beroende på vilken sort man vill ha..Bruka oftas t fungera jättebra på hästar med dålig mage.
 
JAg skulle hoppa över kraftfodret och fodre med hö och lusern. kanske ge litte kraft om man inte får ihopp foderstaten utan kraft
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 418
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 795
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 870
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 811
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp