Bukefalos 28 år!

Vilket ofodrade täcke med hel hals?

AmyPond

Trådstartare
Jag måste köpa ett nytt ofodrat täcke med hel hals och väljer mellan

1, Horseware Amigo Hero 6 Plus Lite med hals
eller
2, Bucas Freedom Lite helhals.

Han har ett vanligt Amigo Hero som passar bra, och hans flugtäcken från Bucas passar bra. Han behöver detta till övergången mellan tjockare täcken och flugtäckesäsongen nu när det börjar komma insekter men är för dåligt väder för att börja med flugtäckena redan nu.

Vilket är bäst? Fördelar/nackdelar med något av dem? Några andra förslag med samma kvalitet? Ska passa en smal arab. :)
 
Sv: Vilket ofodrade täcke med hel hals?

Till smal arab hade jag valt Bucas, blir inte Amigot för stort? Har du testat Rhino?

Jag gillar inte Freedom, de jag har sett har haft tendens att läcka igenom. Jag har ett Bucas Irish light (dock 50g) som jag tycker duger som budgetregntäcke. Skulle jag behöva nytt idag skulle jag nog satsa på ett Smartex direkt.

Har även ett Billigt från Haglunds som är helt okej som reservtäcke, 299 kr på CityGross. Dock små i stl och har tendens att glida fram så att baken sticker ut, på samtliga hästar i mitt stall som har dem.
 
Sv: Vilket ofodrade täcke med hel hals?

Hans Amigo ligger bra, rör sig inte ur fläcken :) Har inte testat Rhino, har dock funderat på det, men hittar inget som uppfyller 0g och helhals, finns det i Rhino?

Tråkigt att de läcker, det vill man ju inte ha. Viktiga är att det är god kvalitet, 0g, helhals. T o m 50g blir nog för mycket.

Mjee billigt drar jag mig för, man brukar ju få det man betalar för, dock känns det konstigt att freedom skulle vara så, det är ju inte exakt "billigt" på så sätt när det ligger runt 1000-lappen.
 
Sv: Vilket ofodrade täcke med hel hals?

Hur pass bra är hållbarheten på Rhino jämfört med Amigo? Såg att det var gjort av en annan textil, är det mer eller mindre hållbart?
 
Sv: Vilket ofodrade täcke med hel hals?

Jag har både Bucas freedom och smartex till min ponny, smartex har jag haft i 4 år och har inget dåligt att säga om det, kanske att den fina blå färgen inte syns genom leran på täcket men det är egentligen hästens fel ;) freedom har jag bara haft en kort stund men det har inte läckt någon gång och passformen är superbra!
 
Sv: Vilket ofodrade täcke med hel hals?

Även Charlies täcken är underbara! Flera vänner som har haft sina i nästan 20 år utan anmärkningar. Det är verkligen värt att kolla på dom i alla fall, hög kvalité, bra passform, snygga och kostar inte galet mycket.
 
Sv: Vilket ofodrade täcke med hel hals?

Har ett Amigo Hero 6 Lite med avtagbar hals som jag ÄLSKAR!! :)
It's the best! :)
 
Sv: Vilket ofodrade täcke med hel hals?

kl.

Idag har jag mätt båda hästarna, så nu ska jag granska storlekstabellerna för HW och Bucas, det är ju rena vetenskapen ;)
 
Sv: Vilket ofodrade täcke med hel hals?

Det bucastäcke jag har har vassa kantband som förstör manen på min häst. Tänkte eftersom du har en arab kanske din också har lång man? Amigo har lite mjukare kantband. Fast det kanske är olika beroende på modell. Av den anledningen har jag ofta fast hals.

Har ett shires med fast hals som är skitbra, noll skav hittills. Men det är lite stort i storleken så om hästen är på gränsen mellan två storlekar rekommenderar jag den mindre.
 
Sv: Vilket ofodrade täcke med hel hals?

Tack för svar :) ja vassa kantband är ju tråkigt, han håller på att växa ut manen nu från att han kliade av den en del förra sommaren, tanken är att den ska bli lång igen :) Jag vet inte om Bucaset är fast eller avtagbar hals, är den fast blir det ju inte ett problem, men är den avtagbar är det ju synd.

Shires använder jag till min andra häst som är grövre, dock har araben en storlek mindre än henne så jag har inte provat shires på honom. Ska kolla deras måttabeller också, de är ju superkvalitet om inte annat :)
 
Sv: Vilket ofodrade täcke med hel hals?

När jag kollar på shires size charts så säger den att 125 är 5'6", och att 5'9" är 130. I HW så har han 5'9" och det borde vara samma i Bucas men i hans Buzz off, det enda bucas jag har, är det 66" eller 5'6". GAH jag blir tokig :P
 
Sv: Vilket ofodrade täcke med hel hals?

Jag tror inte Bucas finns i fast helhals, dock finns det med halvhals.
Ang storlekar har jag samma (6.3") i både Bucas och Amigo och båda är bra.
Rhino är mkt starkare yttertyg än Amigo, Rambo är det allra slitstarkaste av HW. Det finns en utförlig information om skillnaderna och du tittar på nätet, tex strömsbergs gård :)
 
Sv: Vilket ofodrade täcke med hel hals?

Tack, nu har jag beställt ett Rhino Original med lös hals till, 0g, och hoppas att det blir bra :) Blev tokig på att Shires och Bucas inte hade samma storleksintervall som HW. Tack för hjälpen :)
 
Sv: Vilket ofodrade täcke med hel hals?

Jag har ett urgammalt Rhino original 0g. Jag tycker om passformen, men tyvärr håller det inte tätt för ihållande regn. Men jag har köpt det begagnat och det är väldigt blekt i färgen, så det kan mkt väl vara så att det inte skötts rätt innan. Jag impregnerade det med sprayburk men det hjälpte inte.
Men jag tror att du kommer att bli nöjd :)
 

Liknande trådar

Utrustning Förutom lite skav på den tjocka sommarmagen tycker jag att Rambo Protector har suttit bra på min häst (hade dock önskat att flughuvans...
Svar
12
· Visningar
884
Senast: Elo
·
Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 461
Senast: Camigween
·
Utrustning Jag har en nsv, 157 hög och lite större än genomsnittlig i rasen men ingen jätte. Han har dock väldigt maffig hals vilket gör att täcken...
2
Svar
25
· Visningar
3 774
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Hur svårt kan det vara att hitta ett flugtäcke som sitter bra egentligen? Började med att prova samma modell som min förra häst alltid...
Svar
12
· Visningar
1 909
Senast: mooi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp