Vilket ord ger dig rysningar ?

Jag tycker att det verkar ganska vanligt att föräldrar kallar varandra mamma och pappa. Det kanske mest beror på vad man är van vid själv om man stör sig på det eller inte.

Till exempel om jag är hemma hos mina föräldrar så skulle mamma kunna fråga mig "var* är pappa?" Det skulle låta helkonstigt om hon frågade "var är namn?"

*jag råkade först skriva vart
:o
Jag har släktingar som kallar sig för mamma och pappa även när deras barn inte är där.
Jag kallar dem vid namn och tycker det är väldigt märkligt.
Men to each his own, I guess. (och nu är jag säker på att jag gör något som stör väldigt många i tråden 😁)
 
Jag tycker att det verkar ganska vanligt att föräldrar kallar varandra mamma och pappa. Det kanske mest beror på vad man är van vid själv om man stör sig på det eller inte.

Till exempel om jag är hemma hos mina föräldrar så skulle mamma kunna fråga mig "var* är pappa?" Det skulle låta helkonstigt om hon frågade "var är namn?"

*jag råkade först skriva vart
:o

Men det är väl skillnad tänker jag, till barnet säger jag ju pappa om hennes pappa. Typ "Fråga pappa", "Pappa hjälper dig", "Ska vi gå och se vad pappa gör?".

Eller "Vi ska hälsa på morfar", "vill du ringa till farmor?" osv om andra släktingar utifrån vilken relation de har till barnet. Även till andras mindre barn blir det ju liksom "det får du fråga (din) mamma om" typ.

Men jag skulle ju inte sitta vid matbordet och typ "Pappa, är du snäll och räcker mig saltet?"
 
Men det är väl skillnad tänker jag, till barnet säger jag ju pappa om hennes pappa. Typ "Fråga pappa", "Pappa hjälper dig", "Ska vi gå och se vad pappa gör?".

Eller "Vi ska hälsa på morfar", "vill du ringa till farmor?" osv om andra släktingar utifrån vilken relation de har till barnet. Även till andras mindre barn blir det ju liksom "det får du fråga (din) mamma om" typ.

Men jag skulle ju inte sitta vid matbordet och typ "Pappa, är du snäll och räcker mig saltet?"

Ja, det är sant.
 
I min umgängesgrupp har vi väldigt många ord för hund. En puppy, en pupperoni, en pup, ett djur, en voff, en svans, en näsa, en tassnos, en fluffrumpa, en fluff...

Sen har vi även några mer rasspecifika som fäfer, prick (dalmatiner), leksak (english toy terrier), en husk (med svensk uttal), fjäril (papillon), cermet (diverse vinthundar).

Ärligt talat så kan vi slänga ur oss lite vadsomhelst. :D
Vill bara uppdatera med ett nytt ord för hund, ”vöffnöff”. :p
 

Liknande trådar

Kultur Vilka ord finns det som man inte kan översätta? Både från svenska till engelska (eller annat språk) och tvärt om. Jag saknar en svensk...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
7 887
Senast: mamman
·
Fritid Verkar som drömmen går i uppfyllelse i höst och jag ska få se Rom 😍 men förutom att jag vill se Colosseum, Forum Romanum och liknande så...
2
Svar
28
· Visningar
1 646
Senast: Zpunk
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 886
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 193
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp