Vilket ord ger dig rysningar ?

Existerar det människor som kallar sin partner mamma/pappa?! Skulle seriöst få äckelkänslor om min sambo kallade mig mamma.:yuck: Gumman har jag dock inga problem med, hellre det än att bli kallad fjälla. Sjukt fult alternativ för flickvän/brud/flamma.
Jag tolkar det som att de har barn och istället för att kalla varandra vid namn så kallar de varandra mamma och pappa även när de pratar med/om varandra? För att de säger det till barnet, antar jag. Tycker också det känns sjukt avtändande och hade som någon annan skrev om något annat, fullständigt torkat ihop om min partner kallat mig det. Ännu sjukare om han hade gjort det ifall vi inte hade haft gemensamma barn. :angel:
 
Jag tolkar det som att de har barn och istället för att kalla varandra vid namn så kallar de varandra mamma och pappa även när de pratar med/om varandra? För att de säger det till barnet, antar jag. Tycker också det känns sjukt avtändande och hade som någon annan skrev om något annat, fullständigt torkat ihop om min partner kallat mig det. Ännu sjukare om han hade gjort det ifall vi inte hade haft gemensamma barn. :angel:

Skulle inte förvåna mig om det finns de som gör det utan gemensamma barn..:wtf: Jag vet ett gammalt par som blev kallad mamma och pappa av sin sons alla bekanta inom raggarkulturen. De kallade tillslut varandra för mamma och pappa också. Men lustigt nog kändes det aldrig skumt när de gjorde det.:)
 
Inte så mycket ett ord i sig men en överanvändning av "man" istället för "jag". När personen pratar om sig själv/ur sitt perspektiv men istället generaliserar genom att använda man. "Det är skönt att man slipper det ansvaret." Spyr på sånt. Jag gör det ibland själv men försöker verkligen undvika det. Säger min mamma det brukar jag fråga "vilken man?" 🤷‍♀️
 
På temat att sluta kalla folk vid förnamn utan bara bli reducerad till det som man är för ett barn. När mina kusiner var små kallades min mamma och hennes syster endast för moster inför barnen av någon anledning. ”Ska du hälsa på moster?” ”Titta på mosters fina katt” och så vidare. Låter oskyldigt. Tills det går upp för föräldrarna att det ena barnet inte har fattat att ”moster” är två personer. (Till hans försvar är de utseendemässigt väldigt lika.) Han har alltså gått runt i flera år och trott att moster är en person när det i själva verket är två. ”Hälsa på moster och kusinerna” ledde också till att samma barn fortfarande vägrar acceptera vid elva års ålder att min pappa inte är en kusin, utan egentligen inte är någonting alls till barnet ifråga mer än ganska opersonliga ”mosters man”.

Så ja. Jag är för att kalla personer för det som de heter och inte veckla in sig för mycket i vilken relation de har till ett barn.
 
Snutta är väl när ungar suger på någonting istället för ett bröst? Jag tänker mest på kattungar och hundvalpar när jag hör ordet.
Min katt fick namnet Snuttan för hon snuttade på halsen på mig, som tröst kanske för hon togs för tidigt från mamman (inte mitt fel). Hon klättrade själv upp till halsen och skulle bara göra det !
 
Åh, en av mina absoluta hatobjekt inom engelskan! Det och "hubby" är nog de som ger mig mest utslag :wtf:

Jag gillar hubby, det använder jag ofta till min sambo 😁

Kisse och vovve använder jättemycket. Vi har inga barn och aldrig tänkt på det som barnspråk, bara gulligt.
Även voffi och misse används flitigt 😍
 
Jag tycker att det verkar ganska vanligt att föräldrar kallar varandra mamma och pappa. Det kanske mest beror på vad man är van vid själv om man stör sig på det eller inte.

Till exempel om jag är hemma hos mina föräldrar så skulle mamma kunna fråga mig "var* är pappa?" Det skulle låta helkonstigt om hon frågade "var är namn?"

*jag råkade först skriva vart
:o
 
Jag tycker att det verkar ganska vanligt att föräldrar kallar varandra mamma och pappa. Det kanske mest beror på vad man är van vid själv om man stör sig på det eller inte.

Till exempel om jag är hemma hos mina föräldrar så skulle mamma kunna fråga mig "var* är pappa?" Det skulle låta helkonstigt om hon frågade "var är namn?"

*jag råkade först skriva vart
:o
Det tycker jag är ganska okej, att de kallar varandra mamma/pappa inför barnet/när de pratar med barnet. Likadant som att mamma säger mormor om mormor när hon pratar med mig. Däremot säger hon ju mamma om mormor om hon pratar med sin syster, eller *pappas namn* om hon pratar om honom med sin syster. Skulle hon kalla honom pappa när hon pratar om honom med någon annan än sina barn, det är då jag tycker det blir skitkonstigt. Och ja, jag har hört folk som gör det på riktigt. Det blir liksom Tabita i Mia och Klara av alltihop, som säger mammis och pappis hela tiden när hon pratar om sig själv.
 
Tänk er det uttalat med lite daddaspråk och läspning -Kom ska du få sssmaka på pappsensss pungkjäm O_o :D
3b7c4606556cf1fc8a271d5b4068a5dacd2c8ebb0418dadcf1851b4c67cd8764_1.jpg
 

Liknande trådar

Kultur Vilka ord finns det som man inte kan översätta? Både från svenska till engelska (eller annat språk) och tvärt om. Jag saknar en svensk...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
7 889
Senast: mamman
·
Fritid Verkar som drömmen går i uppfyllelse i höst och jag ska få se Rom 😍 men förutom att jag vill se Colosseum, Forum Romanum och liknande så...
2
Svar
28
· Visningar
1 646
Senast: Zpunk
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 886
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 193
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp