Vilket ord ger dig rysningar ?

Visst har du rätt i att det ofta är en mer rosa ton och ett bredare spektrum än beige. Men inte skulle jag tänka på en riktigt mörkbrun färg tex.
Tja, det är ju samma med mörka hudtoner, de är inte rakt av 'mörkbruna'. En mörk nude är annorlunda än mörkbrun. Så det säger väl egentligen mindre om själva ordet 'nude' för att beteckna färg och mer om din världsbild. Menar inte att vara anklagande här, det är klart att det lätt blir så när nude i de flesta butiker inte har med mörka nyanser, men helt klart att mörk nude finns och är annorlunda från t.ex. mörkbrun.
Jag tycker att bäbis låter som att man tagit det engelska baby där a-ljudet är lite mer likt ä (ur ett svenskt perspektiv) och så har man försvenskat det och då har det blivit bäbis.
SAOB håller väl med eftersom varken eller finns med. Så det blir väl spädbarn hädanefter då;) Nä, men personligen föredrar jag försvenskade engelska ord, för det mesta. Uttalet måste förändras för att det ska passa in i en mening (och då är jag engelskspråkigt dubbelspråkig sen barnsben).
 
Ordet "läcker". Fy fa-an. Ger mig snuskgubbevibbar.
På samma tema. Hjärtat. :wtf:

Blev som 27-åring kallad hjärtat av min trettio år äldre manliga chef. Spydde lite i egen mun. Samma karl kallade mig också ”rar” vid ett annat tillfälle. Det verkade dessutom vara ett ord han frekvent använder, för hans son använde det också (dock om ett barn, så det var åtminstone lite mer rimligt).
 
Alltså inte så att jag hatar ordet eller företeelsen i sig, men "gofika".

För mig är fika alltid god fika. Dricka te utan tillbehör eller äta ett mellanmål ihop, det kan jag göra utan att blanda in fika.

Det är därför alltid en besvikelse när jag inser att jag stött på en "gofikare" och vad jag tänkte skulle vara fika visade sig vara nyttigt :angel:
Vänta vad menar folk i din omgivning att "gofika" är egentligen? Något nyttigt?

Jag använder inte uttrycket själv men här (hälsingland) är "gofika" absolut inget nyttigt. Det är typ ett exklusivt eller påkostat fika som tårta eller bakelse köpt på cafe, något riktigt fint, avancerat hembakt eller så. Något utöver "vanlig" bulle eller kaka ungefär.
 
Vänta vad menar folk i din omgivning att "gofika" är egentligen? Något nyttigt?

Jag använder inte uttrycket själv men här (hälsingland) är "gofika" absolut inget nyttigt. Det är typ ett exklusivt eller påkostat fika som tårta eller bakelse köpt på cafe, något riktigt fint, avancerat hembakt eller så. Något utöver "vanlig" bulle eller kaka ungefär.
Nä alltså folk använder det i samma bemärkelse, men jag kallar ju allt onyttigt fika så det blir krasch i min hjärna när våra världar möts.

Jag säger fika: Tänker bulle eller annat gott
Gofikare säger fika: Menar macka, för om de hade menat något gott hade de sagt gofika
 
Visst har du rätt i att det ofta är en mer rosa ton och ett bredare spektrum än beige. Men inte skulle jag tänka på en riktigt mörkbrun färg tex.
Kan man alltså säga nude om en vägg? Jag trodde lite naivt att nude var en beteckning på klädesplagg mest och uhm fanns i olika nyanser av hud. Men erkänner att jag nog bara sett det i ngt slags beigerosa med randig struktur i affär men som den där fula biten på en konståkningsdräkt som låtsas vara naken har jag sett varianter av hudfärgen under tycker jag väl?

Och ja! på läder. Men där tänker jag mig att det helt naturligt är just den färgen som lädret råkar vara i när man inte färgat det. Vilket reflekterar på naturlig, omålad läderfärg, inte hudfärg på människor.

(och btw, helt ärligt, ser det inte liiite roligt ut på tights, lite som om man måste titta till för att veta om personen var naken eller ej :p speciellt om de har den där inirumpan designen.)

Känner att jag inte egentligen behöver riktigt ett alternativt ord för beige eftersom om färgen inte kan kallas puderrosa, ljusbrun, grå, läder eller liknande så är det nog inte en färg jag vill ha på någonting. Dock kanske det kan vara en bra beteckning för när landstingen målar om :rofl: (här har vi de godkända färgerna skär, spygrön och beige att välja mellan för din vägg. Vill du ha den svampad eller rollad. Halvvägs upp eller 3/4. Obligatorisk bård i gredelin.)
 
Senast ändrad:
Nä alltså folk använder det i samma bemärkelse, men jag kallar ju allt onyttigt fika så det blir krasch i min hjärna när våra världar möts.

Jag säger fika: Tänker bulle eller annat gott
Gofikare säger fika: Menar macka, för om de hade menat något gott hade de sagt gofika
Aha okej då är jag med :)

Men även om ordet gofika är ganska nytt så har inte ordet fika här nödvändigtvis betytt något onyttigt (även om det såklart oftast är så) utan fika är per definition typ kaffe + något ätbart.
 
Ordet kärleksmums är förskräckligt och jag får spatt av att det verkar vara vedertaget namn för bakverket. :wtf: Det heter snoddas, punkt slut.

Tål ej när någon benämner sin partner som gubben/pojken eller tanten/käringen. Vad är det för fel på sambo, partner, man/fru, eller make/maka?

Att säga mys eller liknande "gulliga" ord när man menar sex borde det vara spöstraff på. Vill du göra vuxengrejer får du :devil: tala om dem som en vuxen också.

De flesta ord som används till kroppsdelar är egentligen hemska. :nailbiting:
Snoddas är väl inte heller något vackert ord egentligen? 😇.
Kunde de in te döpt dem till något vettigt.
Jämför med Silviakaka tex. Mycket vackrare namn.
 
Snoddas är väl inte heller något vackert ord egentligen? 😇.

Men det var då ett jäkla tjat om att det också är fult. Jag har inte ens sagt att det är fint, däremot är det vad den sortens kaka alltid har hetat i min del av landet, och även i den kokbok jag fick lära mig receptet ur. Så de andra mer moderna benämningarna är för mig både onödiga och förbryllande.

Varför skulle Silviakaka vara finare? Bara för att den bär drottningens namn? Då är ribban väldigt låg, måste jag säga.
 
Men det var då ett jäkla tjat om att det också är fult. Jag har inte ens sagt att det är fint, däremot är det vad den sortens kaka alltid har hetat i min del av landet, och även i den kokbok jag fick lära mig receptet ur. Så de andra mer moderna benämningarna är för mig både onödiga och förbryllande.

Varför skulle Silviakaka vara finare? Bara för att den bär drottningens namn? Då är ribban väldigt låg, måste jag säga.

Nej det har inget med drottningen att göra.
Lottakaka/tårta är ett lika fint exempel det.
End of story,
Nu hoppas vi bara ingen annan upprepar ordet jag kommenterade så du behöver bli irriterad igen 😉.
 

Liknande trådar

Kultur Vilka ord finns det som man inte kan översätta? Både från svenska till engelska (eller annat språk) och tvärt om. Jag saknar en svensk...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
7 789
Senast: mamman
·
Fritid Verkar som drömmen går i uppfyllelse i höst och jag ska få se Rom 😍 men förutom att jag vill se Colosseum, Forum Romanum och liknande så...
2
Svar
28
· Visningar
1 629
Senast: Zpunk
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 054
Senast: MML
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
604

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp