Vilket parti har bäst djurskyddspolitik?

Hej!

Jag och mina vänner hade tidigare idag en diskussion om vilket parti som har den bästa djurskyddspolitiken. Detta ämne berör såklart inte bara oss hästmänniskor utan även t.ex. bönder.

Själv lutar jag lite åt SD pga att de bland annat stod att de vill ha en djurskyddspolis och skärpa straffen för djurplågeri. Jag tycker även att det är viktigt att begränsa djurförsök så att man bara får göra det för att utveckla nya mediciner.

Vad tycker ni? :)
En annan sak jag tänker på, hur många gånger har inte partier lovat guld och gröna skogar inför valen och sedan blir inte allt utfört ändå. De röstfiskar för att vi ska rösta på just deras partier, så har det alltid varit.

Är själv inte så insatt, men jag tror det är viktigt att titta på helheten i ett parti och inte enbart en specifik fråga.
 
Problemet är ju att det inte finns en relation mellan skarpa/höga straff och bättre efterföljande av lagen.

Dessutom är det väl en del av SDs idé om att alla straff bör skärpas, iom att de vinner röster på detta.

Och dessutom ligger djurplågeri under brottsbalken. Visst är svåra djurskyddsfall ofta djurplågeri och en skärpning av det straffet skulle säkert påverka genom att brott mot djurskyddslagen också kan få skärpta straff. Men i mina ögon säger en önskan om skärpning av straff för djurplågeri väldigt lite om vad de vill för djurskyddsarbete i stort.
 
Jag tycker för övrigt inte att något parti känns särskilt självklart som ett att rösta på om djurskyddsfrågor är ens hjärtefråga... Tvärtom är jag rätt besviken över att inga (riksdags)partier tycker djurskyddet är viktigare än de gör.
 
Jag kan tycka att det borde vara högre straff för djurplågeri. Man utsätter ändå en levande, tänkande varelse för lidande. Känns som att vissa partier inte riktigt inser hur illa det är att vara t.ex. en kossa som vanvårdas... :/
 
@hästisvasteras
Kolla på länken från djurens rätt och rösta på de som ligger bäst till där om du tänker på djuren. Då blev det Vänstern. Tack för att uppmärksammade djurens välfärd och vilket parti som tog sig bäst an det :)


Problemet jag har med vänstern är att de inte vill straffa brottslingar. Därför faller de tyvärr bort.

Jag skulle kunna tänka mig att rösta på M om det inte vore för deras beslut ang minkfarmar 2006. Så i år blir det antingen Kd eller Sd tror jag nu när jag läst på lite.
 
Problemet jag har med vänstern är att de inte vill straffa brottslingar. Därför faller de tyvärr bort.

Jag skulle kunna tänka mig att rösta på M om det inte vore för deras beslut ang minkfarmar 2006. Så i år blir det antingen Kd eller Sd tror jag nu när jag läst på lite.

Jag hoppas verkligen att du inte röstar på ett enfrågeparti för en åsikt du har om en annan enfråga som inte ens är frågan enfrågepartiet bryr sig om.
 
Problemet jag har med vänstern är att de inte vill straffa brottslingar. Därför faller de tyvärr bort.

Jag skulle kunna tänka mig att rösta på M om det inte vore för deras beslut ang minkfarmar 2006. Så i år blir det antingen Kd eller Sd tror jag nu när jag läst på lite.
Om du verkligen bryr dig om djurskydd så finns det ju många frågor utöver straffskalan vid djurskyddsbrott?
KD eller SD visar ju bara att du egentligen inte bryr dig om djurskydd alls.
 
När det gäller djurskydd bör man ju tänka på hur de olika partierna ser på import av kött/matvaror också.

Kanske lite svårare att "nå fram", då man såklart får sopa rent utanför sin egen dörr först (Sverige) men det blir jättekonstigt att ha hårda djurskyddsregler i Sverige och sedan tillåta import av kött ifrån länder med sämre djurskydd än vad vi har här. Det blir i slutändan för dyrt att producera kött i Sverige, (konsumenter vill inte betala vad det verkligen kostar att ha ett bra djurskydd) och man väljer att importera kött istället. Hur det importerade köttet har behandlats under sin levnadstid är visst inte lika intressant...

Det finns en anledning att svenskt kött är dyrare än importerat.
 
Problemet jag har med vänstern är att de inte vill straffa brottslingar. Därför faller de tyvärr bort.

Jag skulle kunna tänka mig att rösta på M om det inte vore för deras beslut ang minkfarmar 2006. Så i år blir det antingen Kd eller Sd tror jag nu när jag läst på lite

Nej, du har helt rätt. Vänsterpartiet vill dela ut tårta när man begått brott :up:.
 
När det gäller djurskydd bör man ju tänka på hur de olika partierna ser på import av kött/matvaror också.

Kanske lite svårare att "nå fram", då man såklart får sopa rent utanför sin egen dörr först (Sverige) men det blir jättekonstigt att ha hårda djurskyddsregler i Sverige och sedan tillåta import av kött ifrån länder med sämre djurskydd än vad vi har här. Det blir i slutändan för dyrt att producera kött i Sverige, (konsumenter vill inte betala vad det verkligen kostar att ha ett bra djurskydd) och man väljer att importera kött istället. Hur det importerade köttet har behandlats under sin levnadstid är visst inte lika intressant...

Det finns en anledning att svenskt kött är dyrare än importerat.

Sant. Den största djurskyddsfrågan är egentligen inte ens här i Sverige, utan i övriga EU.

När vi köper danskt eller polskt kött i butiken bidrar vi till hemska djurförhållanden i övriga världen. #Swexit Sen är det såklart extra viktigt nu i samband med torkan att köpa Svenskt. Bönderna går ju på knä pga foderbristen...
 
Jag kan tycka att det borde vara högre straff för djurplågeri. Man utsätter ändå en levande, tänkande varelse för lidande. Känns som att vissa partier inte riktigt inser hur illa det är att vara t.ex. en kossa som vanvårdas... :/

Hur höga straff tycker du är rimligt för djurplågeri?
 
Sant. Den största djurskyddsfrågan är egentligen inte ens här i Sverige, utan i övriga EU.

När vi köper danskt eller polskt kött i butiken bidrar vi till hemska djurförhållanden i övriga världen. #Swexit Sen är det såklart extra viktigt nu i samband med torkan att köpa Svenskt. Bönderna går ju på knä pga foderbristen...

Så länge vi är med i EU kan vi påverka lagstiftningen om till exempel djurskydd. Min bild är att Sverige gör att EU långsamt förbättrar sitt djurskydd. Om vi inte är med så får vi vackert se på. Och konsumenterna lär fortsätta att köpa det billigaste köttet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 127
Senast: Mabuse
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 309
Senast: Klara
·
Övr. Barn I den utbrutna tråden på allmänt om 20-åringen som sköts ihjäl av polis här om dagen berör ett av spåren i diskussionen leksaksvapen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 991
Senast: pollex
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu under våren har jag gått på ett flertal anställningsintervjuer och även gjort personlighetstester i samband med...
Svar
4
· Visningar
1 827
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp