Vilket parti har bäst djurskyddspolitik?

De rödgröna var väl dem som inrättade djurskyddsmyndigheten med en miljöpartist i ledningen? Som bl.a. ville sätta stopp för de kanske bästa storskaliga djurhållningar vi har i Sverige: Revingefältets köttdjur och gotlandsrussen på Lojsta hed. Och mycket annat.

Jag uppfattar MP som ett parti som i praktiken på flera områden aktivt arbetar för försämrad djurhållning.
Jag är inte speciellt imponerad av Revinge, så just det exemplet innebär inte försämrad djurhållning för mig. Det känns mycket som en personlig åsiktsfråga, den här.
 
Hur höga straff tycker du är rimligt för djurplågeri?

Det beror på från fall till fall. Men i synnerligen grova exempel bör straffskalan börja kring ett år tycker jag.

Alltså vid grovt djurplågeri, men sen är det ju klart att olika fall är olika grova och straff ska utdömas därefter.
 
Tycker du?
Jag tycker att det är uppenbart att de vill förebygga kriminalitet. Det känns ju väldigt rimligt. Självklart måste målet vara att brott inte ska begås alls.
Förebyggande arbete är väldigt, väldigt viktigt. Men det är också viktigt att inte glömma bort att straffet i sig är en viktig signal från samhällets sida gentemot de som begår brott.
 
Jag är inte speciellt imponerad av Revinge, så just det exemplet innebär inte försämrad djurhållning för mig. Det känns mycket som en personlig åsiktsfråga, den här.
Vadådå?
Jag tycker korna alltid ser friska och välmående ut när jag är där. Stötte ofta på dem på när vi hade hästen precis vid heden.
 
Kolla på deras motioner. Känns nästan som att de tycker synd om brottslingarna. :cautious:

https://www.vansterpartiet.se/politik/kriminalitet/
:confused:

Synd om? Nej knappast.
Det råder enighet i alla partier utom SD att brott bör förebyggas.

Människor begår inte brott för att de är skapta så och sätter man in åtgärder för bra skola, levande förenings- och kulturliv etc etc så får färre unga några anledningar till att begå brott.
Man begår brott för att man får någon vinst av det.

Det är vad jag läser i Vs text, och jag är ju väldigt långt ifrån att vara vänster.
 
Med tanke på vad SD står för och hur dåliga de är själva på att ta hand om sina djur, det finns flera anmälningar avseende grov vanvård många SD-anhängare, så lägger då jag min röst på någonting annat. Jag röstar hellre blankt än röstar SD!
 
Förebyggande arbete är väldigt, väldigt viktigt. Men det är också viktigt att inte glömma bort att straffet i sig är en viktig signal från samhällets sida gentemot de som begår brott.

Nepp, nepp, nepp.

I Sverige straffas man inte för brott. Däremot finns det påföljder om man begår brott (och blir dömd)

Och nej. Höga/stora påföljder till brott sänder inga mätbara signaler till samhället överhuvudtaget. Dvs, höga päföljder leder inte till att färre begår brott.
 
Nepp, nepp, nepp.

I Sverige straffas man inte för brott. Däremot finns det påföljder om man begår brott (och blir dömd)

Och nej. Höga/stora påföljder till brott sänder inga mätbara signaler till samhället överhuvudtaget. Dvs, höga päföljder leder inte till att färre begår brott.
Exakt så.

Höga straff har en betydelse för synen på rättsväsendet.
Men det har inga påvisade effekter på kriminaliteten

Länder med extremt höga straff har verkligen inte färre brott.
 
Det beror på från fall till fall. Men i synnerligen grova exempel bör straffskalan börja kring ett år tycker jag.

Alltså vid grovt djurplågeri, men sen är det ju klart att olika fall är olika grova och straff ska utdömas därefter.

Ja, så är det ju redan. Dvs att straffet beror på. Och redan idag kan du ju dömas till två års fängelse. Så exakt vad är det som ska bli hårdare?
 
Problemet jag har med vänstern är att de inte vill straffa brottslingar. Därför faller de tyvärr bort.

Jag skulle kunna tänka mig att rösta på M om det inte vore för deras beslut ang minkfarmar 2006. Så i år blir det antingen Kd eller Sd tror jag nu när jag läst på lite.
Du menar partierna som backar upp M och aldrig hade stuckit ut nacken för några minkars skull? Visst, kör på :up:
 
:confused:

Synd om? Nej knappast.
Det råder enighet i alla partier utom SD att brott bör förebyggas.

Människor begår inte brott för att de är skapta så och sätter man in åtgärder för bra skola, levande förenings- och kulturliv etc etc så får färre unga några anledningar till att begå brott.
Man begår brott för att man får någon vinst av det.

Det är vad jag läser i Vs text, och jag är ju väldigt långt ifrån att vara vänster.

Fast SD vill ju också förebygga brott, men på ett annat sätt. Vi vet att vänsterns sätt att förebygga brott inte funkar, och då kanske det är dags att pröva nya metoder. T.ex kameraövervakning på utsatta platser där bilar brinner och knark langas.

Sen är det viktigt att se till att brottslingarna straffas, inte bara för att rehabilitera brottslingen utan också för att ge brottsoffret en upprättelse värd namnet. Hur tror ni det känns för ett våldtäktsoffer när våldtäktsmannen släpps fri efter ett varv kring solen?
 
Exakt så.

Höga straff har en betydelse för synen på rättsväsendet.
Men det har inga påvisade effekter på kriminaliteten

Länder med extremt höga straff har verkligen inte färre brott.


Kolla på Singapore.

Det är självklart viktigt att arbeta både förebyggande och beivrande.
 
Om du läst på nånting borde du veta att det inte är SD i alla fall.

Lite info:
https://www.djurensratt.se/val2018/granskning2014-2018

OT: kan inte gömma länken i text :down:

Jag kan ju inte se riktigt att bra djurskydd och Djurens Rätt är två saker som klingar särskilt väl ihop och det märks på deras granskning. Det handlar mest om att avskaffa olika näringsgrenar som baserar sig på att människor och djur båda behövs i verksamheten.
 
Fast SD vill ju också förebygga brott, men på ett annat sätt. Vi vet att vänsterns sätt att förebygga brott inte funkar, och då kanske det är dags att pröva nya metoder. T.ex kameraövervakning på utsatta platser där bilar brinner och knark langas.

Sen är det viktigt att se till att brottslingarna straffas, inte bara för att rehabilitera brottslingen utan också för att ge brottsoffret en upprättelse värd namnet. Hur tror ni det känns för ett våldtäktsoffer när våldtäktsmannen släpps fri efter ett varv kring solen?
Vänsterpartiet har ju aldrig varit i majoritet så vi vet väl inte alls vad ”att det inte fungerar”.

Förövrigt kan du ju bara titta till tex USA och se hur bra det går med konservativ politik och hårda straff. Inte så att de har sin kriminalitet under kontroll.. Vi i Sverige har väl lägre kriminalitet ön många andra länder?
 
Fast SD vill ju också förebygga brott, men på ett annat sätt. Vi vet att vänsterns sätt att förebygga brott inte funkar, och då kanske det är dags att pröva nya metoder. T.ex kameraövervakning på utsatta platser där bilar brinner och knark langas.

Sen är det viktigt att se till att brottslingarna straffas, inte bara för att rehabilitera brottslingen utan också för att ge brottsoffret en upprättelse värd namnet. Hur tror ni det känns för ett våldtäktsoffer när våldtäktsmannen släpps fri efter ett varv kring solen?

Jag hade tänkte skriva ett långt inlägg om hur djurvälfärd och strafflängder har mycket lite med varandra att göra.

Men efter att ha läst detta inlägget fick jag en känsla av att du inte alls är intresserad av att diskutera djurens väl utan snarare är ute efter att göra smygreklam för SD.

Annars förstår jag överhuvudtaget inte vad knarklangning och våldtäkter har i en tråd om djurvälfärd att göra
 
Sen är det viktigt att se till att brottslingarna straffas, inte bara för att rehabilitera brottslingen utan också för att ge brottsoffret en upprättelse värd namnet. Hur tror ni det känns för ett våldtäktsoffer när våldtäktsmannen släpps fri efter ett varv kring solen?

Det är ju din uppfattning. Jag tycker att hämnd helt och hållet ska tas bort som motiv till straff. Vi vill inte ha den medeltida synen på brott och straff, som tyvärr är på återkomst i delar av världen. Vi är moderna människor med en sund kunskapssyn och tar beslut efter vad som fungerar och inte efter gammeldags hämndmentalitet.

Varför är det viktigt att samhället skickar signalen att det är viktigt för brottslingar att vistas längre i en miljö som gör dem till ännu värre brottslingar?
 
Vänsterpartiet har ju aldrig varit i majoritet så vi vet väl inte alls vad ”att det inte fungerar”.

Förövrigt kan du ju bara titta till tex USA och se hur bra det går med konservativ politik och hårda straff. Inte så att de har sin kriminalitet under kontroll.. Vi i Sverige har väl lägre kriminalitet ön många andra länder?

Jo det vet vi. Därför att resten av de socialliberala partierna kört på samma politik i 20 år nu.

Och ja det stämmer, men i de länder som har högre kriminalitet finns det ofta en utbredd fattigdom och ett bristfälligt socialt skyddsnät. T.ex USA. Ett straffs preventiva effekt beror på många faktorer. Ibland kan ekonomiska bestraffningar (Böter) vara lämpliga och ibland är fängelsestraff lämpligt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 126
Senast: Mabuse
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 299
Senast: Klara
·
Övr. Barn I den utbrutna tråden på allmänt om 20-åringen som sköts ihjäl av polis här om dagen berör ett av spåren i diskussionen leksaksvapen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 991
Senast: pollex
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu under våren har jag gått på ett flertal anställningsintervjuer och även gjort personlighetstester i samband med...
Svar
4
· Visningar
1 826
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp