vilket rambotäcke?

Lydia

Trådstartare
Vilket rambotäcke skulle ni köpa och vilken storlek?

*Nordsvensk Brukshäst 3 årig valack. Rätt så högställd/långbent, men kommer ju växa både på höjden och bredden. Är ca 157 cm nu (eller någon cm till?).

*Rätt så varmt i stallet. Utan täcke eller med amigoinnetäcke 150 gram inne.

*Han kommer antagligen bli halvklippt.

*Har ett vintertäcke på ca 200 gram redan (Hansbo har jag för mig), men behöver ett ofodrat rambo.

*Vill helst kunna fästa liner i täcket senare om jag vill/behöver, men kanske inte i år.

*avtagbar hals (ofodrad halsdel helst, han kommer nog bara behöva halsdel mot lera för att spara på manen etc).

Finns ett amigo XL också men det kanske blir för djupt vid magen?

De täckena jag har köpt till honom nu är: ett blågult fleece från Granngården (för djupt men i övrigt ok i storleken, kanske något stort. 155 cm), och Hansbo utetäcke ca 200 gram. Storlek 155 men det sitter lagom nu, har inte något att växa i, så det täcket växer han nog ur i vinter.

Har tyvärr ingen bra bild men den här bilden är från när jag köpte honom för ca 1,5 månad sen:
251220_10150205937024635_589739634_7236765_7126052_n.jpg
 
Sv: vilket rambotäcke?

Jag stod i ett stall förut där det stod en nordis av ungefär samma typ som din fast än mer högställd men inte lika grov. Mer av PRE-typ skulle jag säga.

Den hade Amigo-täcken men inga satt bra på den i fram, dom var för tighta.

Själv har jag en grov ponnytyp. Jag äger ett rambo-täcke till honom och det är precis att det fungerar. Tycker dessa täcken är gjorda för mer lågställda hästar med den halvhalsen och det spännet i fram, faktiskt.

Synd för det är bra täcken!
 
Sv: vilket rambotäcke?

Nsv-hingsten i "mitt" stall har ett amigo 600 som verkar passa bra. Han är bara 3 år så han har väl inte breddat sig helt.

Såg att Rambo finns i "quartermodell" också, kanske kan vara ngt?
 
Sv: vilket rambotäcke?

Nu ska jag vara tråkig.. men min fråga blir, behöver du verkligen täcke på honom om du bara ska halvklippa? Det tror nämligen inte jag. Jag tycker att det låter mycket onödigt. Skulle i så fall vara ett regntäcke att ta till vid behov.

Till min Nordsvensk som jag halvklipper äger jag två fleecefodrade regntäcke och ett ofodrat, i vinter hade han täcke EN gång och då var det riktigt jädra skitväder :p Det var lika dant med min förra nordis.
De är i regel väldigt, väldigt tåliga.

Men men, man gör som man vill.

Regntäcket jag har till min är ett Amigo 600d som sitter perfekt.
 
Sv: vilket rambotäcke?

Nej han behöver nog inte ha täcke, men jag behöver att han har täcke ;)
Har inte möjlighet att stå och torka lerig häst en halvdag innan jag kan rida tex.
 
Sv: vilket rambotäcke?

:D


Han skulle säkert vara nöjd av att slippa täcke i vinter, men ska jag få ihop heltidsjobb, häst och familj med två barn så får hästen stå ut med täcke :p
Sen är min man allergisk och det är ju en fördel då om jag slipper stå och borsta häst i evigheter och dra med mig smutsen hem..
 
Sv: vilket rambotäcke?

Jag skulle satsat på ett rambo supreme om jag var du. Avtagbar hals och möjlighet till att fästa liners. Skitbra täcke!
 
Sv: vilket rambotäcke?

Supreme kanske det blir. Någon som vet hur passformen är på dem, för en nsv bruks?
Kanske väntar till nästa vinter med så dyrt täcke, så han inte växer ur det på en gång. Rambo brukar ju vara rätt stora i storlekarna jämförts med tex Rhino, så undra vilken storlek han ska ha..

Synd att de är svarta, jag gillar inte att de gör täckena så mörka :/ Drar ju till sig onödig värme.
 
Sv: vilket rambotäcke?

Synd att de är svarta, jag gillar inte att de gör täckena så mörka :/ Drar ju till sig onödig värme.

Fast när det är minusgrader ute, så upplever jag inte att det gör nån skillnad att gå med svart jacka jämfört med en vit ;)
 
Sv: vilket rambotäcke?

eftersom jag ska köpa ett regntäcke så lär jag väl använda det mera på hösten och våren, än mitt i vintern.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 402
Senast: Camigween
·
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 466
Utrustning Jag har funderingar kring vilka täcken jag bör ha hemma till min ponny. Det finns ju mängder med trådar och olika svar till denna typ av...
Svar
7
· Visningar
1 183
Senast: stjarnfrugt
·
Utrustning Sitter och funderar lite fram och tillbaka. Har mina hästar hemma på gården och de går i lösdrift tillsammans. Har en dam som är lite...
Svar
19
· Visningar
2 788
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp