Vill ej gå utan blöja!

fettso

Trådstartare
Min 3-åriga(+4 mån) dotter har alltid varit väldigt aktiv.
Hon har inget som helst intresse av att vare sig ha trosor eller kissa på pottan, ibland händer det att hon följer med storasyster när hon ska kissa, men oftast har hon då redan hunnit kissa i blöjan.

Hon vill inte ha trosor, men kan gå naken ibland.
Man får vara på henne som en tok och fråga om hon behöver kissa, för annars glömmer hon bort det tills det är för sent.
Våran andra dotter var torr när hon 2-2,5 år även på natten.
Men hon ville själv, det vill inte våran andra dotter.

Hon har varit tidig med allt annat.
Det skulle vara väldigt skönt att få henne blöjfri, vi har försökt sedan hon var 2:crazy:
Trodde lite att det skulle komma av sig självt, men det har det inte gjort.
 
Sv: Vill ej gå utan blöja!

Min dotter som fyller tre nästa månad är likadan. Hon är väldigt tidig i sin språkutveckling, pratar bättre än 4-5 åringarna på dagis. Men att "bli kvitt" blöjan intresserar henne inte det minsta.

Jag filosoferar som så att det är absolut ingen mening att "tjata" på henne, kan fråga någon gång ibland om hon vill prova att sitta på pottan eller ha trosor istället för blöjan, men bryr mig inte ett smack i övrigt. Det kommer när det kommer, hon "måste" få vara sen med någonting också.

Jenny
 
Sv: Vill ej gå utan blöja!

Låter som en bra strategi:)
Tjatet gör nog ingen glad egentligen...

Ska sluta känna stress över det
 
Sv: Vill ej gå utan blöja!

Nu har jag iof inga barn själv, men jag tycker att du skall sluta känna stress. Du behöver nog inte oroa dig för att hon kommer gå med blöja som 14-åring. ;)

Det kommer när det kommer, men stress och tjat gör ingen lycklig. Varken dig eller henne. Lycka till! :laugh:
 
Sv: Vill ej gå utan blöja!

Som jag ser det finns det två sätt:

1: Du bryr dig inte om situationen alls utan avvaktar tills hon själv blir intresserad - som någon annan sa, hon lär knappast fortsätta med blöja upp i åldrarna.

2: Du bestämmer dig för att sluta, och då är det det som gäller (under förutsättning att det inte verkar finnas något fysiskt/medicinskt fel till att hon inte är torr utan bara handlar om "bekvämlighet").

Blöjfri lär hon nog bli oavsett hur du gör.
 
Sv: Vill ej gå utan blöja!

Min son blir 3 om 1 vecka, han får en liten godis som uppmuntran varje gång han går på pottan.. eller snarare, han får 1 om han kissar och 3 om han bajsar..

Att det blev så beror mest på att han ett tag struntade i pottan, och kissade o bajsade ungefär överallt, vilket resulterade i att mitt hem stank piss..

Det funkar iallafall, han går på pottan eller toaletten och det är sälan olyckor sker :)
 
Sv: Vill ej gå utan blöja!

Jaa, det är ju egentligen bara dom 2 sätten man kan hantera det på.

Sonen har till och från sedan 1 års ålder blivit uppmuntrad att sitta på pottan ibland. Just pga att han härmade mig , så blev det en postiv sak av det hela. Han har med tiden blivit riktigt bekväm och blöjan har varit på mer och mer. Sen kom det fram att hos hans pappa var han blöjfri men vägrade vara utan blöja hemma. Efter att tagit reda på att det fungerade bra utan blöja hos hans pappa så åkte blöjan av här med på dagtid. Vi har inte riktigt tagit tag i nattbiten än. Han blir 4 i november och blöjan på dagtid åkte av i juli.
 
Sv: Vill ej gå utan blöja!

intressant detta, profilen stämmer väldigt väl på min dotter som också pratar jättebra (nu 2 år och 4 mån) och mest leker med 4-åringarna på dagis. Visst har vi försökt med pottan och trosor, men hon är inte särskilt intresserad vilket är konstigt eftersom hon gärna vill klara annat på egen hand. Jag har funderat på om det kan bero på att hon varit så snabb med att fixa allt annat att hon har fått nån sorts prestationsångest när det gäller detta. Men intressant om det är så att det finns ett återkommande samband att väldigt tidig språkmognad ger senare pottmognad.
 
Sv: Vill ej gå utan blöja!

intressant detta, profilen stämmer väldigt väl på min dotter som också pratar jättebra (nu 2 år och 4 mån) och mest leker med 4-åringarna på dagis. Visst har vi försökt med pottan och trosor, men hon är inte särskilt intresserad vilket är konstigt eftersom hon gärna vill klara annat på egen hand. Jag har funderat på om det kan bero på att hon varit så snabb med att fixa allt annat att hon har fått nån sorts prestationsångest när det gäller detta. Men intressant om det är så att det finns ett återkommande samband att väldigt tidig språkmognad ger senare pottmognad.

Min son är oxå väldigt duktigt på att prata och gå på pottan. :)
 
Sv: Vill ej gå utan blöja!

Min dotter är exakt likadan! Verbal, fysiskt aktiv, allmänt "duktig" men gå på pottan/toa - aldrig i livet. Till på köpet är hon oerhört lång för sin ålder (snart 3) så alla tror hon är äldre!

I somras bestämde vi oss för att "nu ska det ske" och inledden en större operation övertalning för att få henne att bli blöjfri på semestern. Det gick inget lysande... :angel: Fast en morgon vaknade hon och sa att hon skulle gå på toa, själv! Efter 10 minuter kallade hon och sa att han var klar. Döm om min förvåning när hon hade bajsat! Sen fortsatte hon glatt hela dagen med att både bajsa och kissa på toaletten, stolt som en tupp och jätteglad över allt beröm och den lilla presenten hon fick för att hon var så duktig. Men det var den dagen det... Sen den dagen har hon vägrat :crazy::cry:!

Jag antar att det kommer när det kommer, men om jag fick bestämma så hellre förr än senare... Men bestämma får jag väl inte :)!
 
Sv: Vill ej gå utan blöja!

Min äldsta dotter var drygt 4 innan jag fick av henne blöjan på dagtid. Det finns gamla trådar här om detta.
Andra dottern var dagtorr när hon var 2½.
Sonen är nästan 3½, han kissar på pottan när han har lust med det, men tar man av honom blöjan så kissar han lika glatt ner byxorna, utan att blinka. Jag skjuter hans blöjavvänjning lite på framtiden, känns inte som att han är redo än.
 
Sv: Vill ej gå utan blöja!

intressant detta, profilen stämmer väldigt väl på min dotter som också pratar jättebra (nu 2 år och 4 mån) och mest leker med 4-åringarna på dagis. Visst har vi försökt med pottan och trosor, men hon är inte särskilt intresserad vilket är konstigt eftersom hon gärna vill klara annat på egen hand. Jag har funderat på om det kan bero på att hon varit så snabb med att fixa allt annat att hon har fått nån sorts prestationsångest när det gäller detta. Men intressant om det är så att det finns ett återkommande samband att väldigt tidig språkmognad ger senare pottmognad.


Ja jag vet ju bara hur min dotter är, och hon är tidig med "allt" utom med pottträningen. Hon kunde stänga dragkedjor jättetidigt och pillar och fixar med både kläder och skor och allt annat utan större problem, men just pottan är totalt ointressant. Det är tycks mig inte ens som att det är någon prestationsångest eller något sådant inblandat, det är bara ointressant. Och varför itne, jag orkar inte heller lära mig allting på en gång utan sorterar gärna ut det som är mest intressant först...;)

Fast jag har faktiskt börjat säga ifrån när hon kissar på golvet. Kissar gör vi på pottan, toan, duschen eller på gräset. Gör hon det så blir det allmänt jubel, gör hon det på golvet så säger jag bara ""nejmen så där gör man väl inte, man ska ju kissa på pottan" dock utan att låta alltför negativ.

Jenny
 
Sv: Vill ej gå utan blöja!

Lillen blev 3 i slutet av mars.
Han har kissat sporadiskt på pottan en tid men haft svårt
för att släppa blöjan.

Men så kom jag hem från jobbet en söndag för två veckor sedan,
då hade han och pappsen fixat det där :D
Helt lyrisk var lillen när han berättat att han både kissat och
bajsat på pottan.
Sen dess har han inte haft blöja på dagen! Inga olyckor heller,
varken på dagis eller hemma.

Tre dagar efteråt blev det krig, han skulle INTE ha blöja på
natten :crazy: hujeda mig..
Men det har inte hänt någon olycka nattetid heller.

Innan detta hände så har vi erbjudit pottan,
men inte gjort så stor sak av det om han nobbat.

Han är dock sen med talet! Han har stort ordföråd men
uttalet har brister. Dagis blir Gasid osv
 
Sv: Vill ej gå utan blöja!

Det är förmodligen alldeles rätt taktik att hålla sig lite kall och avvakta. Dock hade det ju varit så HIMLA skönt att slippa blöjorna! Speciellt som vi har en yngre också...

Fast efter jag läste den här tråden första gången bestämde jag mig i alla fall för att inte över huvud taget nämna det där med pottan utan låta henne vara och det känns faktiskt riktigt skönt! Det är så himla trist att tjata och det måste vara minst lika tråkigt för henne att höra på det. Det är så lätt att hamna i en ond cirkel av för mycket tjat. Får väl se om det har någon effekt... Förmodligen tycker hon bara att det är skönt att få hållas med sin blöja i fred... :angel:
 
Sv: Vill ej gå utan blöja!

Min son 2 år och 9 mån har just blivit blöjfri dag och natt. Han har sprungit mycket naken och då har 90 % hamnat i pottan eller toa men men kläder på var svårt tills i helgen! Då han gick i byxor men utan kalsonger och vi helt plötsligt kom på att han haft torra byxor hela dagen!! På dagis hade de då sedan 1 vecka tillbaka börjat sätta 3 barn på pottan regelbundet och jag visste det skulle ta skruv först när dagis och hemma gör lika, fast hemma går han av fri vilja. MEN han vågar inte bajsa i potta/toa än fast han gjort det ibland. Ska börja med godis muta om han gör det eftersom jag vet när han bajsar, alltid efter dagis som tur e för dem. Hemma har jag min magiska citrontvål mot fläckar så det är inte så mycket värre ta hand om en bajsig kalsong än hans fd bajsiga tygblöjor.

Skillnaden mot honom och storebror som blev dagtorr i samma ålder exakt, är att storebror drack välling, även nattetid och hade nattblöja til 4½.

Båda mina är dock oerhört sena med talet, lillebror ännu senare. Han talar få ord och många nya är otydliga och inga 2-ordsmeningar ännu heller. Han har talpedagog nu.
 
Sv: Vill ej gå utan blöja!

Och inte nog med att det är trist för henne och dig att du tjatar, om jag får gissa så börjar din dotter också närma sig treårstrotset?!:crazy::D

Det är också en anledning till att jag inte tjatar alls om pottan, det skulle bara bli ytterligare en sak som vi bråkar om.

Fast jag insåg idag att jag har det rätt bra förspänt ändå, må så vara att jag har två blöjbarn, men Stina (den äldre) hon byter gärna blöja på sig själv om hon bara kissat! ;)Hon fixar det kanonbra!:bow:


Jenny
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 330
Senast: MML
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 383
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 115
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 483
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp