Vill inte gå i dagvård

För ett tag sen så skrev jag att vi hade pratat om dagvård och att jag kanske skulle börja i ungefär mitten av september. Men har tänkt ganska mycket på det och jag har bestämt att jag inte ska gå i dagvård. Och då tycker säkert många att jag är jätte dum som inte vill det och att jag inte vill ha hjälp och så men det är INTE så!
Men det jag har läst så står det ofta att det är från 16 år. Så ifall det är så här skulle jag inte ens passa där iallafall. Så det är en andledning att jag inte vill.
Och sen att man är där många timmar varje dag och att man ät typ en grupp med flera andra. Och det vet jag att jag skulle INTE klara för blir sååå stressad av att träffa andra och så. Så det skulle inte gå bra alls och jag skulle få massa ångest av det.
Och en till sak som står på många ställen att man ska ha hög mottivation och vilja förändra liksom. Och det har inte jag. Utan såfort jag skulle få chansen så skulle jag inte äta som dom bestämmer eller typ skära mig eller nåt sånt. Så skulle inte vara säkert eller hur man ska säga och att jag vill inte behöva börja känna massa nya människor och allting. För jag skulle ändå bara må sämre av det.
Men ja så jag har iallafall bestämt att jag INTE vill gå i dagvård. Men vet inte om jag får säga nej eller om dom bara bestämmer att jag ska. Men ifall jag VET att det skulle gå jätte dåligt och bara bli skit av allting om jag skulle gå där så fattar jag inte varför dom isåfall skulle tvinga mig. Eller ja det skulle bara bevisa isåfall att dom inte lyssnar och inte bryr sig vad jag säger.
Men jag ska ha läkar samtal imorgon tror jag så tänkte säga det då så får jag väl se vad dom säger. För vet inte vad det finns för alternativ heller om jag kan få bara börja skolan som vanligt om jag får komma härifrån eller om jag isåfall bara måste sitta hemma eller hur dom tycker.
Men ja det är väl det om dagvård som jag har tänkt på. Och idag blir bara en vanlig dag tror jag och har fortfarande att jag inte får ha permison och inte vara ifred så kanske ska träffa hundarna i eftermiddag men annars är det nog bara sitta och typ ruttna bort.
Lägger in en skitful bild också som jag höll på med igår och imorse. Som är jätte ful och ville typ riva sönder den men jag gjorde klart iallafall.
 

Bifogade filer

  • IMG_20210901_055911559~2.jpg
    IMG_20210901_055911559~2.jpg
    328,9 KB · Visningar: 70

Bara en tanke - jag förstår att det är sjukt tråkigt och jobbigt att inte få göra nästan någonting pga du tappat i vikt. Men skulle det kunna vara ett alternativ att forsöka äta lite mera än vad du gör nu, för att vikten ska gå upp även om du rör dig litegrann? Du kanske kan fråga om det nästa gång, om du kan få rida litegrann i skritt så som vi pratade om, ifall att du äter en extra macka eller större portioner middag?

För någon gång måste du ju få börja röra på dig och göra aktiviteter, och då lär du ju troligen behöva mera mat... Har läkaren sagt vad som är din målvikt som de vill att du ska uppnå?
 
Bara en tanke - jag förstår att det är sjukt tråkigt och jobbigt att inte få göra nästan någonting pga du tappat i vikt. Men skulle det kunna vara ett alternativ att forsöka äta lite mera än vad du gör nu, för att vikten ska gå upp även om du rör dig litegrann? Du kanske kan fråga om det nästa gång, om du kan få rida litegrann i skritt så som vi pratade om, ifall att du äter en extra macka eller större portioner middag?

För någon gång måste du ju få börja röra på dig och göra aktiviteter, och då lär du ju troligen behöva mera mat... Har läkaren sagt vad som är din målvikt som de vill att du ska uppnå?
Jag tycker nog inte att det är lämpligt att ge den här typen av råd här. Det kan ställa till det rejält i behandlingen. Vi får anta att de behandlingsansvariga har en tanke med varför de gör saker i en viss ordning.
 
Jag tycker nog inte att det är lämpligt att ge den här typen av råd här. Det kan ställa till det rejält i behandlingen. Vi får anta att de behandlingsansvariga har en tanke med varför de gör saker i en viss ordning.

Varför skulle det ställa till det att ta upp med läkaren om det kan vara aktuelt att äta lite mera om det nu är så att @EmmaFilippa tappat i vikt?
 
Varför skulle det ställa till det att ta upp med läkaren om det kan vara aktuelt att äta lite mera om det nu är så att @EmmaFilippa tappat i vikt?
När andra personer framför saker som skulle kunna tolkas som kritik av behandlingen brukar det ställa till med ganska stora problem genom att den som är sjuk får ännu svårare att lita på vården. Ett oskyldigt ”någon gång ska du ju börja röra dig mer” eller att föreslå det där med skritta kan ställa till med ganska mycket.
Om de ansvariga behandlarna hade trott att det skulle vara gynnsamt så hade de redan gjort en sån förändring. Bättre att stötta ts till att försöka lita på sina behandlare än att väcka funderingar kring beslut.
 
När andra personer framför saker som skulle kunna tolkas som kritik av behandlingen brukar det ställa till med ganska stora problem genom att den som är sjuk får ännu svårare att lita på vården. Ett oskyldigt ”någon gång ska du ju börja röra dig mer” eller att föreslå det där med skritta kan ställa till med ganska mycket.
Om de ansvariga behandlarna hade trott att det skulle vara gynnsamt så hade de redan gjort en sån förändring. Bättre att stötta ts till att försöka lita på sina behandlare än att väcka funderingar kring beslut.

Okej, jag menade alltså inte att läkarna inte vet vad de gör eller har en bra plan, endast att TS ska kunna fråga så hon förstår ännu bättre vad planen är och hur saker hänger sammen. I och med att hon själv velat börja skritta sin ponny så känns det vettigt (från mitt synspunkt) att ta reda på vad som behövs för att hon ska kunna få göra det.
 
Okej, jag menade alltså inte att läkarna inte vet vad de gör eller har en bra plan, endast att TS ska kunna fråga så hon förstår ännu bättre vad planen är och hur saker hänger sammen. I och med att hon själv velat börja skritta sin ponny så känns det vettigt (från mitt synspunkt) att ta reda på vad som behövs för att hon ska kunna få göra det.
Jag förstår att du inte menade det så. Jag känner ju inte ts på något sätt men väldigt många i hennes situation hade kunnat tolka ditt inlägg på det sättet även om du menade annorlunda.

Hade du skrivit ”fråga läkaren vilka förbättringar som behöver ske innan det kan vara aktuellt att få skritta på hästen” så hade jag inte reagerar alls. Kanske låter som en petitess men viktig skillnad 😊
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
20
· Visningar
1 580
Senast: mars
·
L
  • Artikel
Dagbok Dethär blir bara kort för min pojkvän komme snart. Men jag vill bara berätta en sak och dela med mig till ni här som kanske tycker att...
2
Svar
27
· Visningar
2 266
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 229
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 280
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp