Vill inte ha träns helt plötsligt

Pinkilly

Trådstartare
Min donna på 2,5 år har kommit in i en period då hon både har varit busig och är känslig på kroppen som ni kan läsa om i mina andra trådar. Hon har även börjat bli helt anti att ta på tränset. Vill inte alls och försöker komma undan och jag förstår inte riktigt varför. Det har inte hänt nått som jag vet som kan ha gjort henne rädd och veterinären var ut för en å en halv månad sen och kollade hennes tänder. Det blir nästan bara värre och värre för det ser ju nästan ut som att det är obehagligt och hon bakar in i boxväggen för att komma undan. Jag undrar om jag bör kolla hennes tänder igen... Men sen när hon har bettet i munnen så är allt ok.

Har ni nå råd för hur jag får henne att gilla att ta bettet?
Förut gick det mycket bättre även om hon inte direkt öppnade munnen för det bara då heller.
 
Sv: Vill inte ha träns helt plötsligt

Vargtänder? Kan ligga under huden och det är inte alltid en vanlig distriktsvet. ser dem.
 
Sv: Vill inte ha träns helt plötsligt

Undrar oxå hur bra veterinären som kollar henens tänder varit, kolla gärna upp hos en tandläkare.

Hon håller inte på att skifta tänder på? Då borde det ju inte vara så skoj att ta bettet i munnen...

Eller så kanske hon "kommit på" att hon inte gillar den typen av bett som du har? Det är ju alltid svårt med unghästar eftersom de inte är vana vid bett/bettets inverkan ännu samtidigt som de "inte vet" ngt annat så kan de ju tycka illa om bettet för dess utformning och inte bara för att det är nytt. Men det är ju som sagt svårt, jag har hellre samma bett under en längre tid om hästen inte blir totalt oridbar än att hålla på o prova ut olika bett. Självklart förutsatt att jag gjort mitt bästa när jag stoppat in första bettet var det gäller typ o storlek mm. Vill inte joxa för mkt innan jag är säkert på att det är just DET bettet och inte bettet/ridningen öht som krånglar.
 
Sv: Vill inte ha träns helt plötsligt

Vid 2,5 års ålder byter hästen tänder. Passa på att ta en vintervila kanske? Ny tandfällning vid 3,5 och 4,5 år också.
 
Sv: Vill inte ha träns helt plötsligt

Elvira har också varit sådan ett par gånger.
Efter några veckor utan träns har hon tagit bettet snällt igen.

Nu sitter dock ett par tänder löst, så vi struntar helt i bettet ett tag framöver. Ska använda kapson istället i vilket fall, bettvänjningen är mest bara för just vanan.:)


Ta en liten paus och låt henne fundera lite, det behövs ibland.
 
Sv: Vill inte ha träns helt plötsligt

*KL*

Vargtänderna är redan tagna och min veterinär ska vara den bästa häromkring på tänder för han har samarbetat med en häst-tandläkare från ett annat ställe för att lära sig mer och tyvärr finns det ingen häst tandläkare här på många många mil.

Men det kan ju mycket väl vara så att hon håller på att byta eller nått. Jag har ett bitless bridle som jag köpte innan jag kollade hennes tänder men har bara provat det en gång och det gick inte särskilt bra, säkert för att jag tänkte att det skulle gå bra och skulle tömköra. Behöver väl gå tillbaka till samma styrträning som med bettet för att hon ska fatta så jag får prova det igen tror jag...

Tack för alla tankar!! Mera tack oxå :bump:
 
Sv: Vill inte ha träns helt plötsligt

Ett tips, testa en vanlig remontgrimma och sätt tyglarna i den. Billigt, enkelt och faktiskt förvånansvärt funktionellt bettlöst huvudlag. Ingen hävstång och inget som dras åt runt huvudet utan bara tydligt med tryck över nosgryggen som de redan kan genom ledning i grimma. Jag tycker det är kanon!
 
Sv: Vill inte ha träns helt plötsligt

Ta inte på tränset på vanligt vis.. knäpp upp bettet från sidostycket på vänster sida. Lägg försiktigt nackstycket på plats med höger hand under halsen - upp till nacken och håll kvar högerhand på hästens nacke. Håll i bettet i din vänstra hand. Trä sedan försiktigt in bettet från sidan och knäpp sidostycket. Tänk på att många unghästar är rädda om sina öron, ibland kan det vara det som är/blir problemet.
 
Sv: Vill inte ha träns helt plötsligt

Hej, min tanke är mest att unghästar kan tycka att det är konstig och ovant, jag skulle om jag var dig försöka med bitless som du skrev oc få hästen att känna att själva momentet med att fånga in och betsla inte är något obehagligt. Uppmuntra med att låta honom äta lite ur en hink med tränset på. Jag har ridit in många hästar och har upplevt samma sak, oftast har det gått över, man får inte tveka när man betslar och man måste var mycket vänlig och ge hästen beröm för att uppleva det hela positvit och inte vilja dra sig undad när man kommer med tränset. Håller med Cailla till viss del men du ska inte behöva görqa det hela till en alltför krånglig procedur. Testa gummi/nylonbett av smalare modell om du har möjlighet, det är många unghästar som ogillar tand mot metall i munnen. Berätta gärna hur det går!
 
Sv: Vill inte ha träns helt plötsligt

Hej på er! Tack för alla tankar. Idag hade vi lite övardag med att tränsa med bitless. Gick faktiskt ganska bra. Gjorde det några gånger och hon fick godis när hon gjort det för att hon var så duktig så då försökte hon inte backa för att komma undan. Ska fortsätta öva med det bettlösa och låta henne vara ifrån bettet ett tag.

Jag tror att det kan vara lite som cialla skrev oxå om att det är säkert lite att hon har blivit lite rädd om sitt huvud och öronen även fast det gick bättre förr så jag ska träna på det här nu med bitless så att hon tycker att det inte blir en besvärlig situation och sen framöver tar jag med bettet igen.
 
Sv: Vill inte ha träns helt plötsligt

Ta det lugnt med tränset ett tag. :) Hon är troligen inne i en period då hon fäller tänder och kan då finna bettet obehagligt. Kanske testa med hackamore just nu och träna in henne på det? :)
 
Sv: Vill inte ha träns helt plötsligt

Det finns ingen anledning att använda hackamore på en 2 åring. Vad gäller tänder så ligger bettet där inga tänder finns. Vargtänder skall såklart tas bort. När man vänjer hästen med bett har man varken tyglar eller tömmar dvs det skapas inget tryck. Senare när detta används så är det viktigt att bettet inte är för långt - då kan det slita mot tänderna. En annan sak många glömmer är att när ngt nytt sätts in i munnen så smakar/grejar många hästar med tungan och kan få en form av "träningsvärk" i munnen. Börja försiktigt och inte varje dag från början.. Det är absolut inte komplicerat att knäppa upp sidostycket. Det är under en kort period. Tror aldrig att jag behövt göra detta ens 10 ggr på ngn unghäst innan de accepterar tränsning på vanligt vis. Det är mer komplicerat att ändra ett redan invant dåligt beteende!
 
Sv: Vill inte ha träns helt plötsligt

TANDFÄLLNING. Alla mina 2.5-åringar har betett sig likadant. Har kört bettlöst på en del av dem och på andra passat på med viloperiod - så här i rusket kan det ju komma väl till pass.
 

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 401
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 126
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
914
Senast: Lexa
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 114
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp