Vill man bli chef?

Bukefalos 30 år!

Jaha, 4 år senare och om en månad blir jag "manager" med personalansvar.

Har ni några tips att komma med såhär i sista stund!?
Försök inte göra allting själv är mitt huvudtips. Då går man under fullständigt.
Som chef är ens huvudsakliga uppgift att få andra att göra saker och helst både bra och med någon form av arbetsglädje förstås. Men speciellt i början eller om man har en junior grupp är det stor risk i att man fastnar vid att man gör allting själv i stället för att coacha andra i att göra det och driva en del saker mer eller mindre självständigt.
Släpp också att vilja vara omtyckt av alla eller allas kompis, det är man inte oavsett hur mycket knut man slår på sig själv. Var rättvis, hantera konflikter tidigt och våga sätta gränser. Avstätt tid för att vara tillgänglig men släpp inte alltid allting för att lösa allas problem nu på direkten, då blir man aldrig klar med någonting.
Acceptera att folk ibland kommer tycka att du är otydlig, se till att det finns en bra dialog kring olika behov, stress och otydligheter och se till att dokumentera den information som ges och de beslut som tas i gruppen. Lite tråkigt men dina anställda är inte alltid dina vänner, även om många förstås är superbra, så har man inte allting viktigt skriftligt så brukar man få lära sig det den hårda vägen.

Jaha, 4 år senare och om en månad blir jag "manager" med personalansvar.

Har ni några tips att komma med såhär i sista stund!?
Jag är inte och har aldrig vara chef, men jag tänker att det jag läst av vad du skrivit för fyra år sedan "Klarar jag av det?", "Blir jag en bra chef?" betyder att du skulle bli en bra chef.
Min uppfattning är att det är de chefer som inte överhuvudtaget funderar över sådant som blir arroganta och dåliga chefer. :)

Liknande trådar

• Problematisk Chef
  • Byta jobb - eller kanske Vad är meningen med livet?
  • Det här med lönehöjning...
  • Att säga upp sig

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka