Vill ni hjälpa mig med en ny "Bukeroman"?

• Kultur
  • Trådstartare Trådstartare Miran
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 149
  • Visningar Visningar 5 477

Bukefalos 30 år!

Jag har blivit förslöad sen jag sålde hästen, tydligen. 😀 Hade inte tackat nej till pool idag efter all ogräsrensning.
Jag stängslar hellre i värmen än rensar ogräs faktiskt...
Ska i och för sig gå en fight mot all alsikeklöver som envisas med att invadera gårdsplan imorgon (innan de fröar), men det kan nog mer kallas ogräsmord än rensning :angel:

Jag har precis läst Dy. Tyckte den var suverän!

Jag vill läsa mer om relationer mellan föräldrar och deras vuxna utflyttade barn. Kände mig väldigt träffad gällande Lovisa och hennes barns. Jag ska absolut bli bättre på att höra av mig till mina.

Jag vill läs mer om vänskap i äldre ålder. Vill läsa mer om Lovisa och Inger.

Och så hoppas jag att du inte tappar bort Mathias. Jag tyckte han var en spännande karaktär.

Jag har lyssnat på Dy nu, och håller med föregående talare! Gillade den verkligen :)

Störde mig lite på ett typ ”faktafel” men det är en jobbskada 🙈

Jag har precis läst Dy. Tyckte den var suverän!

Jag vill läsa mer om relationer mellan föräldrar och deras vuxna utflyttade barn. Kände mig väldigt träffad gällande Lovisa och hennes barns. Jag ska absolut bli bättre på att höra av mig till mina.

Jag vill läs mer om vänskap i äldre ålder. Vill läsa mer om Lovisa och Inger.

Och så hoppas jag att du inte tappar bort Mathias. Jag tyckte han var en spännande karaktär.
Stort tack för dina synpunkter! Som sagt, svårt att svara utan att spoila för andra läsare. Det där att bli klämd mellan sina barn och gamla föräldrar finns det hur mycket som helst att skriva om tror jag. Alla olika aspekter kring det. Att känna sig försummad och själv försumma, hur relationer kan vara väldigt flacka trots att man är släkt. Osv

Mattias var nästan roligast att skriva fram. Han överraskade mig flera gånger.

Jag har lyssnat på Dy nu, och håller med föregående talare! Gillade den verkligen :)

Störde mig lite på ett typ ”faktafel” men det är en jobbskada 🙈
Ja jag vet vissa typ faktafel själv. Ibland blir förklaringar så komplicerade att hela storyn tappar tempo och då blir det svåra avvägningar. Tack för dina tankar. 🙂

Obs: har inte läst Dy så det kanske redan finns med där, ska leta upp den som ljudbok att ha när man fixar med annat. Har tänkt läsa den flera gånger men inte blivit av 😐

Det där med att byta bana senare i livet tror jag kan vara spännande. Jag har en anhörig som vigt sitt liv lite åt familjehemsplaceringar när barnen flyttat ut. Tveksamt om personen kommer gå i pension "rätt tid" 😅🙈

Något annat som dök upp är det där med hur yngre anhöriga vill styra äldre personers liv. Det kanske hade kunnat vara intressant. Jag ser det ibland i verkliga livet och det skaver så i mig, så det hade varit spännande att få en bild av vad som skulle kunna röra sig i de äldres huvuden (positivt som negativt) när deras anhöriga försöker säga vad de ska göra med sina liv.

Obs: har inte läst Dy så det kanske redan finns med där, ska leta upp den som ljudbok att ha när man fixar med annat. Har tänkt läsa den flera gånger men inte blivit av 😐

Det där med att byta bana senare i livet tror jag kan vara spännande. Jag har en anhörig som vigt sitt liv lite åt familjehemsplaceringar när barnen flyttat ut. Tveksamt om personen kommer gå i pension "rätt tid" 😅🙈

Något annat som dök upp är det där med hur yngre anhöriga vill styra äldre personers liv. Det kanske hade kunnat vara intressant. Jag ser det ibland i verkliga livet och det skaver så i mig, så det hade varit spännande att få en bild av vad som skulle kunna röra sig i de äldres huvuden (positivt som negativt) när deras anhöriga försöker säga vad de ska göra med sina liv.
Ja! Det där är verkligen bra tankar. Tänkte mycket på det när mamma var dålig och inte klarade sig själv men hatade att bli bestämd över. Jag blir precis likadan. Stort tack!!

Stort tack för alla era förslag! :) Jag skriver för fullt på uppföljaren till Dy, men än är jag inte säker på vad för tankegångar som kan tänkas slinka med. Det är så det fungerar för mig, jag suger upp tankar, känslor och händelser med någon sorts flimmerhår inne i hjärnan och vad som kommer ut vet jag inte förrän det plötsligt är där.

Dock, när jag började skriva så svällde historien hej vilt, som en enorm bulldeg. Så redan nu är jag rätt säker på att det måste bli åtminstone två böcker till (om förlaget tycker att det är en bra idé).

Och det råkade halka in en mor och tonårsdotter som håller på med hästar i den här nya. Det var nog pga av er.

Kommer ni på något annat eller vill fråga något om skrivande eller bokbranschen så skriv bara här.

Nu har jag läst Dy och förutom att jag blir tokig på vissa karaktärer som inte säger nej (känner mig inte alls träffad :angel: ) så känner jag att jag vill ha MER av allt. Jag förstår såklart att en bok inte kan bli för långrandig, utan att historien måste ha sin gång, men helt ärligt hade jag kunnat läsa tio kapitel om hur Lovisa påtar i trädgården eller dricker kaffe. :rofl:

Så att nästa historia svällt över alla bredder, det ser jag bara som positivt för min del. ;)

Åh, dessa böcker kände jag inte till. Måste lyssna på dem 😁.

För övrigt håller jag med om tiden i klimakteriet. Och förklimakteriet när man har massa diffusa symptom som är svåra att koppla ihop med något specifikt och man inte får hjälp av vården. Hjärndimman, stress känsligheten att man använder fel ord och plockar fram fel saker till middagen så familjen undrar hur det står till egentligen osv. Och kopplat till det, tankarna om framtiden. Vill jag jobba här tills pensionen? Är det någon ide att plugga (orkar jag ens). Vill jag leva med min man/partner i resten av livet? Eller vill jag sälja huset och flytta själv till en liten timmerstuga i fjällen... Osv.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka