En av de grejer som jag verkligen tycker att du är fantastiskt bra på att skildra, redan i ungdomsböckerna jag läste som barn (typ Klara), var utanförskap. Nu är jag som sagt lite yngre än den åldern du tänkt dig, men mina föräldrar är i din generation.
Min mamma till exempel, hon har umgåtts med samma tjejgäng sen de var unga och började jobba. De träffas fortfarande en gång i månaden, året om. De är i samma ålder, men mamma var bland de sista i den gruppen att skaffa barn och det i kombination med att bara min yngsta syster har skaffat egna barn har gjort att mamma länge var ensam i gänget om att inte ha barnbarn. Min systerson är bara tre år, de äldsta barnbarnen närmar sig tonåren för de andra. Hon var länge lite utanför eftersom så väldigt mycket fokus hamnade på barnbarnen. Likadant har min moster förlikat sig med tanken på att hon aldrig kommer få några egna barnbarn, eftersom min kusin har en (ganska grav) kognitiv funktionsnedsättning. Så jag tänker att man inte behöver hamna utanför det snacket enbart för att man själv valt att inte skaffa barn (vilket absolut kan vara ett självvalt beslut!) utan du kan även hamna där för att någon annan (= dina vuxna barn) inte kan eller vill skaffa barn.
Funderar även på det här med att en partner, eller en själv, väljer att pensionera sig medan den andra fortsätter jobba. Hur hanterar man det? Både om man är den som går hemma medan den andre går iväg till jobbet precis som vanligt, eller om man är den som ska gå till jobbet medan den andra stannar kvar hemma (vilket väl är vanligare i och med att kvinnan oftast är den yngre i förhållandet).