Vill ni hjälpa mig med en ny "Bukeroman"?

• Kultur
  • Trådstartare Trådstartare Miran
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 149
  • Visningar Visningar 5 479

Bukefalos 30 år!

Självklart är det roligare när någon tycker om det man skriver än när de inte gör det. Samtidigt kan man ju aldrig skriva så att det passar alla. I den här boken är det en speciell historia jag vill berätta, där finns det inga quick fix att ta till. Det kommer att ta tid för Lovisa. Sedan är det medvetet att jag inte vill ha huvudperson som den som löser problemet/fångar skurken (🙂). Det finns så många sådana redan.
Jag älskar Los inläsning. Hon hittar precis den ton jag vill ha.
Jag måste säga att det skaver i mig hur du svarar en användare som inte är odelat positiv till din senaste bok. Jag hoppas att du inte är medveten om den skillnad du gjorde i ditt svar. Men oavsett så kommer ytterligare feedback här.

I de flesta andra svar svarar du med citat, här gör du inte det. I de flesta andra svar svarar du med ett tack för svar (på olika sätt såklart), här gör du inte det. I stället läser jag (in kanske, men så tolkar jag texten) ett försvar och argumentation för dina val.
För mig framstår detta som nedtryckande tekniker, den som har en avvikande åsikt bör inte skriva för det är inte uppskattat. En form av härskarteknik om man vill hårddra det.
I min arbetsvärld är all feedback välkommen och något jag tackar för. Jag behöver inte hålla med om den, men den ger mig ytterligare ett perspektiv på hur jag uppfattas. Självklart kan jag, och vill jag, inte göra alla nöjda, men även de onöjda kan tillföra något till min och arbetets utveckling.
Ett "tack för din feedback, jag ska fundera på hur och om jag kan ta till mig något av det" tänker jag är ett bättre svar.

Jag måste säga att det skaver i mig hur du svarar en användare som inte är odelat positiv till din senaste bok. Jag hoppas att du inte är medveten om den skillnad du gjorde i ditt svar. Men oavsett så kommer ytterligare feedback här.

I de flesta andra svar svarar du med citat, här gör du inte det. I de flesta andra svar svarar du med ett tack för svar (på olika sätt såklart), här gör du inte det. I stället läser jag (in kanske, men så tolkar jag texten) ett försvar och argumentation för dina val.
För mig framstår detta som nedtryckande tekniker, den som har en avvikande åsikt bör inte skriva för det är inte uppskattat. En form av härskarteknik om man vill hårddra det.
I min arbetsvärld är all feedback välkommen och något jag tackar för. Jag behöver inte hålla med om den, men den ger mig ytterligare ett perspektiv på hur jag uppfattas. Självklart kan jag, och vill jag, inte göra alla nöjda, men även de onöjda kan tillföra något till min och arbetets utveckling.
Ett "tack för din feedback, jag ska fundera på hur och om jag kan ta till mig något av det" tänker jag är ett bättre svar.
I min arbetsvärld är jag helt ensam, hur man förhåller sig till chefer och anställda finns inte. I stället jobbar man några år, det publiceras och har man tur får man några recensioner. De kan såga en jäms med fotknölarna eller hylla ens arbete. Oavsett går man inte i svaromål.

Så tack för dina tips! Jag försökte bara förklara lite kring varför jag skriver som jag gör, inte kritisera den som skrev. Självklart är alla typer av kommentarer välkomna och intressanta, sen är det förstås roligare med beröm än kritik, det tycker nog de flesta.
Angående citat så har jag försökt göra det när det är kommentarer emellan för att det ska vara lätt att veta vem jag svara. Men ibland har det kommit många kommentarer på rad som jag svarat på samtidigt i mobilen och där har jag inte full koll.

Så tack för dina tips! Jag försökte bara förklara lite kring varför jag skriver som jag gör, inte kritisera den som skrev. Självklart är alla typer av kommentarer välkomna och intressanta, sen är det förstås roligare med beröm än kritik, det tycker nog de flesta.
Angående citat så har jag försökt göra det när det är kommentarer emellan för att det ska vara lätt att veta vem jag svara. Men ibland har det kommit många kommentarer på rad som jag svarat på samtidigt i mobilen och där har jag inte full koll.
Vill bara göra ett inpass, kring det fetade ovan.
Jag skulle väl inte gå så långt som att säga att du kritiserade @Bluefish.
Men jag tycker att det kändes som du bara ryckte på axlarna åt någons försök till feedback med att det aldrig går att skriva så det passar alla.
Sedan kunde väl feedbacken varit mer välformulerad också men det fanns ganska mycket i @Bluefish inlägg man hade kunnat plocka upp för att göra svaret (citerat nedan) lite mindre avvisande.

Jag blev lite förvånad där och tänkte; Jaha, hon kanske trots allt inte ville ha feedback utan mest beröm (?).

Självklart är det roligare när någon tycker om det man skriver än när de inte gör det. Samtidigt kan man ju aldrig skriva så att det passar alla. I den här boken är det en speciell historia jag vill berätta, där finns det inga quick fix att ta till. Det kommer att ta tid för Lovisa. Sedan är det medvetet att jag inte vill ha huvudperson som den som löser problemet/fångar skurken (🙂). Det finns så många sådana redan.
Jag älskar Los inläsning. Hon hittar precis den ton jag vill ha.

Lyssnar på Dy just nu, och om det funnits flera svar liknande det ovan hade det sannolikt fått mig att avstå från ge feedback som inte var rakt igenom positiv när jag är färdig.

Vill bara göra ett inpass, kring det fetade ovan.
Jag skulle väl inte gå så långt som att säga att du kritiserade @Bluefish.
Men jag tycker att det kändes som du bara ryckte på axlarna åt någons försök till feedback med att det aldrig går att skriva så det passar alla.
Sedan kunde väl feedbacken varit mer välformulerad också men det fanns ganska mycket i @Bluefish inlägg man hade kunnat plocka upp för att göra svaret (citerat nedan) lite mindre avvisande.

Jag blev lite förvånad där och tänkte; Jaha, hon kanske trots allt inte ville ha feedback utan mest beröm (?).

Lyssnar på Dy just nu, och om det funnits flera svar liknande det ovan hade det sannolikt fått mig att avstå från ge feedback som inte var rakt igenom positiv när jag är färdig.
Jag är, som sagt, van vid att enbart diskutera text med förläggare och redaktörer. Där kommer de med synpunkter som jag funderar över. Vissa av dem tar jag verkligen till mig för känner att de tillför den historia jag vill berätta något användbart. Andra känner jag skulle förändra historien åt ett håll jag inte vill att den förändras. Då får jag tänka ett varv till och försöka förklara min ståndpunkt. Själva grunden är att det är min historia, det är jag som måste kunna stå för den oavsett om den blir hyllad eller sågad.

Så jag tänkte väl att det kunde vara intressant att höra läsares synpunkter också, mer än de som skriver på ljudbokstjänsterna. Jag vill verkligen inte bara ha beröm, men jag inser att det är väldigt svårt att svara någon på ett sätt som gör alla runt omkring nöjda. Jag vill varken såra, idka härskartekniker, avfärda någons tankar, eller vara otrevlig på något annat sätt. Så nu känner jag mig nog mest bara rädd att göra fel.

Kanske gör sig seriösa litteraturdiskussioner bäst som samtal mellan två eller som bokcirkel där alla läst samma.

Jag är, som sagt, van vid att enbart diskutera text med förläggare och redaktörer. Där kommer de med synpunkter som jag funderar över. Vissa av dem tar jag verkligen till mig för känner att de tillför den historia jag vill berätta något användbart. Andra känner jag skulle förändra historien åt ett håll jag inte vill att den förändras. Då får jag tänka ett varv till och försöka förklara min ståndpunkt. Själva grunden är att det är min historia, det är jag som måste kunna stå för den oavsett om den blir hyllad eller sågad.

Så jag tänkte väl att det kunde vara intressant att höra läsares synpunkter också, mer än de som skriver på ljudbokstjänsterna. Jag vill verkligen inte bara ha beröm, men jag inser att det är väldigt svårt att svara någon på ett sätt som gör alla runt omkring nöjda. Jag vill varken såra, idka härskartekniker, avfärda någons tankar, eller vara otrevlig på något annat sätt. Så nu känner jag mig nog mest bara rädd att göra fel.

Kanske gör sig seriösa litteraturdiskussioner bäst som samtal mellan två eller som bokcirkel där alla läst samma.
Jag blev också förvånad av ditt svar, och lite besvärad. Som: vill jag kommentera det här eller inte, på vilka sätt vill jag som (antar jag) rätt anonym gräva i en person som oundvikligen gjort sig offentlig på forumet, och liknande. Eftersom det här handlar om hur du tog emot ett negativt, men rätt nyanserat, omdöme, inte om dina böcker.

Jag vet fortfarande inte riktigt vad jag vill säga, om något, kanske ångrar jag mig. Men det som skaver för mig är den där kommentaren om att man inte kan skriva så det passar alla. Den är så sett lika sann när det gäller de som gillar din bok, som de som inte gillar den. Men det är inte då någon gillar boken som den kommer till användning. Strängt taget är det väl inte ens eftersträvansvärt att skriva så att alla gillar det? Ser vi till Stor Litteratur, verkar ju förhållandet snarare vara det omvända (typ nobelpristagare som ingen har hört talas om).

Det hade varit spännande att se dig resonera lite kring dina karaktärer, som svar på kritiken om dem, tycker jag! :)

(Just studier i manshat tycker jag inte att världen har för många av. Kvinnohatet har gestaltats betydligt mer frekvent de senaste 2500 åren.)

Har inte riktigt velat skriva i tråden men nu skrev ju du @Miran i #99 att du ville ha synpunkter på boken så vågar mig fram från under min sten 😬 Jag hade högt ställda förväntingar och sparade boken i väntan på släpp enkom för att jag tycker om dina ungdomsböcker, det är få författare som drar så mycket så det hoppas jag är lite kul att höra! Men jag önskar att jag tyckte om boken mer än jag gjorde, den passade inte mig riktigt.

Läste i kommentarerna på storytel att den var en studie i manshat, det håller jag inte med om! Men jag tycker många karaktärer var mer eller mindre likadana, i en lite osannolik omfattning. För mycket sorgliga stereotyper för min smak, däribland vuxna barn som tilläts utnyttja sina föräldrar utan att någon satte ner foten. Jag hade väntat mig mer utveckling av ffa huvudkaraktären men hon förblev densamma i mitt huvud, lite av ett ständigt offer. Kvinnan M tyckte jag bäst om, där fanns lite hopp om framtiden! Skurkarna ganska förutsägbara, inga överraskningar. Nu har det gått några böcker sen Dy men min känsla var att Lovisa inte riktigt var del av upplösningen utan mest en åskådare till den. Vi fick veta hur det slutade lite trots hennes hantering av situationen än på grund av den.

Gillade beskrivningarna av det mundana, typ hur tomten navigerades eller hur torpet tog sig, det är lätt att relatera till. Men hade önskat lite mer djup och lite fler potentiella gärningsmän, man fick inte lära känna så många att det fanns att välja på. Men så gillade jag inte uppläsaren heller, tycker Lo läser så ödesmättat och sammanbitet och det passade inte tempot i boken eller spänningen. Rekommenderar att spela på x1.5 för att få lite fart i historien. Dina egna inläsningar däremot är mina favoriter vad gäller just läsning. Det är som sagt bara mina reflektioner, men det kan kanske vara kul att ta del av det också. Är det inte ett dugg kul ber jag om ursäkt på förhand!
Flera har reagerat på hur jag svarade dig och jag känner att det är svårt. Det var verkligen inte min mening att avfärda dina synpunkter, men samtidigt vill jag inte avslöja för mycket av handlingen heller.
Det är några speciella ämnen jag vill åt, försöka utforska. Jag tror att vissa känner igen dem, andra inte.
Huvudpersonen t.ex, du har helt rätt i att det inte är någon brant utvecklingskurva i henne. Samtidigt känner jag personligen att det inte hade varit trovärdigt. Det hon varit med om (och här får man bara veta en bråkdel i första boken) är inget man lätt skakar av sig, speciellt om man har formats av livet på det sätt hon blivit.

Sedan förstod jag inte vilka du syftade på med de olika karaktärerna som var likadana, men ville inte ifrågasätta din upplevelse. För mig är de ju väldigt olika och levande. Eller de förutsägbara skurkarna, där förstod jag inte vilka du syftade på. Vilka är ens skurkar?

Så jag är ledsen om jag svarade på fel sätt, men jag försökte så gott jag kunde och är självklart tacksam över att du tog dig tid att skriva ner dina synpunkter.

@Miran Jag uttryckte mig ganska svepande iom att flera ännu inte läst boken och ville inte spoila, med skurkarna menade jag de "onda", det kanske är tydligare? Karaktärerna ville jag heller inte nämna vid namn för att inte färga någon annans upplevelse, så det var kanske lite väl vag kritik. Jag uppfattade också att min "recension" låg helt fel i tråden och egentligen inte var välkommet eller intressant men var det inte så är det bra, jag skrev inte för att trycka till på något sätt utan för att du verkade vilja ha en bredd i svaren. Tycker vi lämnar det där 😊

@Miran Jag uttryckte mig ganska svepande iom att flera ännu inte läst boken och ville inte spoila, med skurkarna menade jag de "onda", det kanske är tydligare? Karaktärerna ville jag heller inte nämna vid namn för att inte färga någon annans upplevelse, så det var kanske lite väl vag kritik. Jag uppfattade också att min "recension" låg helt fel i tråden och egentligen inte var välkommet eller intressant men var det inte så är det bra, jag skrev inte för att trycka till på något sätt utan för att du verkade vilja ha en bredd i svaren. Tycker vi lämnar det där 😊
Ja jag förstod det och uppskattade verkligen att du var lite "kryptisk" för att inte spoila och jag försökte svara i samma anda, så att du förstod men inte de som inte läst ...🙂 Det var det jag menade med att jag plötsligt insåg att det inte är helt enkelt att svara en person när en massa andra "lyssnar". Jag kände mig inte alls tilltryck eller attackerad av det du skrev, försökte bara ge dig ledtrådar till hur jag tänkt. Tycker också att vi lämnar det. Tack igen!

Ja jag förstod det och uppskattade verkligen att du var lite "kryptisk" för att inte spoila och jag försökte svara i samma anda, så att du förstod men inte de som inte läst ...🙂 Det var det jag menade med att jag plötsligt insåg att det inte är helt enkelt att svara en person när en massa andra "lyssnar". Jag kände mig inte alls tilltryck eller attackerad av det du skrev, försökte bara ge dig ledtrådar till hur jag tänkt. Tycker också att vi lämnar det. Tack igen!
Vilken bra dialog det blev av det nu ❤️.
Jag återvänder till Dy medan jag stängslar och återkommer kanske med någon feedback när jag är igenom hela, om du vill 🙂.

Vilken bra dialog det blev av det nu ❤️.
Jag återvänder till Dy medan jag stängslar och återkommer kanske med någon feedback när jag är igenom hela, om du vill 🙂.
Det är lika svårt att skriva i ett forum som att skriva en bok. Vi är ju alla olika med olika erfarenheter. Ingen av kan veta i förväg hur ens ord landar i någon annan. Ens skämt når inte fram till alla, inte allvaret hellre.

Så det är svårt.
Det finns heller inget rätt eller fel, rent generellt. En del vill bli roade, andra hitta tröst eller igenkänning, tidsfördriv eller bekräftelse. Så det är en jäkla tur att det finns historier för alla smaker.
Självklart är det intressant med feedback. Är det inte för varmt för att stängsla??

Ja alltså, i stort sett får man en ide, skriver historien, skickar den till olika förlag och hoppas bli antagen. Blir man det skrivs kontrakt, man får ett förskott. Sedan brukar historien (om man har ett bra förlag) gås igenom av först en redaktör som kommer med förslag på förbättringar (som man kan ta till sig eller inte) och korrekturläsare. Brukar bli några turer fram och tillbaka.

Det ska göras ett omslag, skrivas baksidetext och säljpresentationer osv.

Med ungdomsböcker har jag det lyxigare eftersom jag har förlag som jag vet vill ge ut det jag skriver. Så behöver inte skicka till olika.

Numera finns det ju också massor av hybridförlag. Jag tror inte mycket på det, faktiskt. Deras affärsidé är att människor betalar för att få sin bok utgiven så det är så de tjänar sina pengar. Vanliga förlag måste sälja boken för att tjäna något. Och det är skitsvårt att sälja böcker så man går med vinst.

Research beror ju på vad det är för historia. Allt man inte kan måste man ju ta reda på. Ibland blir man inspirerad av platser man besökt t.ex.

Ingen större skillnad mellan att skriva för vuxna och barn egentligen. Förutom att alla säger att barnböcker är så viktiga men i själva verket räknas böcker för vuxna mycket mer.

Du får gärna fråga mer specifikt om jag missat något.
Det kan vara bra att poängtera att endast 1-2 procent av inskickade manus blir antagna till traditionell publicering.
Jag är inte heller imponerad av hybridförlagen. Då egenpublicerar jag hellre!

Det är lika svårt att skriva i ett forum som att skriva en bok. Vi är ju alla olika med olika erfarenheter. Ingen av kan veta i förväg hur ens ord landar i någon annan. Ens skämt når inte fram till alla, inte allvaret hellre.

Så det är svårt.
Det finns heller inget rätt eller fel, rent generellt. En del vill bli roade, andra hitta tröst eller igenkänning, tidsfördriv eller bekräftelse. Så det är en jäkla tur att det finns historier för alla smaker.
Självklart är det intressant med feedback. Är det inte för varmt för att stängsla??
Jag håller med @Cattis_E om att dialogen blev mycket mer nyanserad och då mer behaglig att läsa, även om jag inte har en aning om karaktärerna i boken.
Och håller med dig om att det är svårt att formulera sig i text, kanske ännu mer så på forum där man inte riktigt vet vilken läsare man vänder sig till. I andra sammanhang har man ju ofta en tanke om vem läsaren kommer vara, även om det sen intr alltid stämmer med hur det blev 😊
Tack för att du svarade och reflekterade, det gav mig en bredare (och mer positiv) bild av dig i författarrollen 🌷

Jag vill tacka för att ingen som skriver här spoilar. Jag står i kö på Dy och vill läsa den utan några förväntningar.

Nu har jag iofs fastnat i andra boken, det har blivit ”läskigt” så jag vågar inte läsa vidare. Alltså inte läskigt egentligen, bara att jag mår lite dåligt mentalt just nu och då vill jag att allt ska vara gulligt och fluffigt med rosa moln. ;)

Så det är svårt.
Det är väl aldrig för varmt att stängsla, man får bara vara glad att det inte måste göras årets varmaste dag :D.

Nä, skämt åsido; nog var jag varm när jag var klart ett par timmar senare. Lyckligtvis kunde jag då ta ett dopp i poolen.
Det är dock inte fullt så flådigt som det låter. Nämnda pool är en ovanmarkspol på 7,2 m3.

En reflektion kan jag komma med nu, i övrigt får jag återkomma sedan;
Dy är inte alls är lik de böcker jag lyssnat på under en ganska lång period nu, och att det är ett väldigt välkommet avbrott och jag gillar det jag hör.

Jag håller med @Cattis_E om att dialogen blev mycket mer nyanserad och då mer behaglig att läsa, även om jag inte har en aning om karaktärerna i boken.
Och håller med dig om att det är svårt att formulera sig i text, kanske ännu mer så på forum där man inte riktigt vet vilken läsare man vänder sig till. I andra sammanhang har man ju ofta en tanke om vem läsaren kommer vara, även om det sen intr alltid stämmer med hur det blev 😊
Tack för att du svarade och reflekterade, det gav mig en bredare (och mer positiv) bild av dig i författarrollen 🌷
Skönt att höra. 🙂 Kände att det blev väldigt svårt att diskutera text utan att spoila, så det är nog bäst att hålla i sär olika ämnen i olika trådar, kanske.

Jag vill tacka för att ingen som skriver här spoilar. Jag står i kö på Dy och vill läsa den utan några förväntningar.

Nu har jag iofs fastnat i andra boken, det har blivit ”läskigt” så jag vågar inte läsa vidare. Alltså inte läskigt egentligen, bara att jag mår lite dåligt mentalt just nu och då vill jag att allt ska vara gulligt och fluffigt med rosa moln. ;)
Då kan jag verkligen inte rekommendera Dy. Den är väldigt långt från fluffiga rosa moln, tyvärr. 😀

Det är väl aldrig för varmt att stängsla, man får bara vara glad att det inte måste göras årets varmaste dag :D.

Nä, skämt åsido; nog var jag varm när jag var klart ett par timmar senare. Lyckligtvis kunde jag då ta ett dopp i poolen.
Det är dock inte fullt så flådigt som det låter. Nämnda pool är en ovanmarkspol på 7,2 m3.

En reflektion kan jag komma med nu, i övrigt får jag återkomma sedan;
Dy är inte alls är lik de böcker jag lyssnat på under en ganska lång period nu, och att det är ett väldigt välkommet avbrott och jag gillar det jag hör.
Jag har blivit förslöad sen jag sålde hästen, tydligen. 😀 Hade inte tackat nej till pool idag efter all ogräsrensning.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka