Vill ni se Viktor i bärsjalen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

smulis27

viewpic.asp


Superbekvämt! Viktor älskar sjalen och har börjat skratta när jag tar fram den. Väldigt smidigt att kunna sköta sitt och han är nöjd och lugn därbak. Det känns nästan som att ha helt egen tid.

Sjalen heter Baby Bundler och är en elastisk bärsjal. Viktor är snart 6 månader och väger runt 7,5 kg. Knytningen heter X-Omslut :)
 
Sv: Vill ni se Viktor i bärsjalen?

Jag ska nog köpa mig en (/önska mig en..) bärsjal när det börjar bli dags för bebisen att komma :)

Var det svårt att lära sig de olika knytningarna? Man vill ju inte att knutarna ska gå upp *s*
 
Sv: Vill ni se Viktor i bärsjalen?

Nä, jag tycker inte det var svårt alls. Det kräver lite träning att få det lagom hårt, men det tog max 10 knytningar för mig. Helt ok. Ryggknytningarna kräver lite mer träning men är klart värda det extra besväret att traggla ensam framför spegeln som jag ställde i sängen för att det skulle vara mjukt.

Det finns jättebra knytinstruktioner med animerade steg-för-steg-instruktioner på nätet också.

Det bästa är nog om du kan träffa någon återförsäljare eller sjalägare och prova lite och få visat hur man knyter. Det finns ju gott om ställen i Sthlmstrakten! Kanske en Moby Wrap, en elastisk långsjal, är ett bra nybörjaralternativ. Den är förhållandevis billig, ca 390 kr (hälften av vad en Baby Björn bärsele kostar) och får väldigt bra kritik. Skulle du inte gilla den får du den garanterat såld utan större förlust. Bra önskegrej! :) Skönt att ha med sig till BB också så man slipper köra runt dem i plastbaljan.
 
Sv: Vill ni se Viktor i bärsjalen?

Aha, tack för tipsen! :banana:
390 kr känns ju lite bättre än typ 900 som jag sett en del för.
 
Sv: Vill ni se Viktor i bärsjalen?

Tufft! Jag gav upp knytandet på ryggen och köpte en Ergo istället, tanken var ju också att sambon skulle orka bära då (alltså orka sätta på sig bärmojäng).

Jag provade dock att göra en knut (bara enkel vanlig) uppe ovanför brösten och sen ner så man slipper ha tyget över brösten. Det kändes riktigt bra faktiskt!
 
Sv: Vill ni se Viktor i bärsjalen?

Det verkar otroligt behändigt! Men jag förstår inte varför de sjalar jag sett (jag har inte tittat på så väldigt många) är så dyra, runt tusenlappen. Det är väl bara tyg? Eller är tyget sytt på nåt speciellt sätt? Eller har jag sett några specialsjalar som varit extra dyra?

// K
 
Sv: Vill ni se Viktor i bärsjalen?

Du har nog kollat på vävda sjalar. De är dyrare än elastiska, men räcker å andra sidan upp till 22 kilo, det är några år. Jämför med priset på en Baby Björn Active som kostar runt tusenlappen och börjar bli oanvändbar längre stunder när barnet väger över 6-7 kilo...

Man kan ju sy själv om man är lite händig. Man kan sy i fleece, indisk bomull, lakan (lite stumt dock säger de som provat), trikå osv osv. grejen med tyget är att det ska vara ganska stumt på längden och stretchigt på diagonalen. Då blir det bäst resultat. Själv håller jag för tillfället på att sy en bärsele, får återkomma med rapport om resultat, men de bör vara lite stadigare innan man använder en sån.
 
Sv: Vill ni se Viktor i bärsjalen?

Jag köpte min vävda begagnad för 450 kr. Vad kostar 5 m fint tyg i en tygaffär?
 
Sv: Vill ni se Viktor i bärsjalen?

Ja, begagnat är superbra! Fast jag tror nog man kan hitta bra tyg till en billig peng om man letar lite. Man kan ju köpa 150 cm brett och göra två sjalar (en stallsjal ;)) eller också kan man köpa 2,5 m, dela på längden och skarva.
 
Sv: Vill ni se Viktor i bärsjalen?

Och snyggt var det också.
Lillen verkar att sitta säkert där bak.

Sambon använde en Haglöfs Bärmes som vi köpte begagnad för 350:-
Vår lilleman blev lätt litet kall i den.
Men jag tror att det är svårt för en karl att tänka sig att trassla in sig i ett skynke på det där viset.
Dessutom så har sambon vana av att bära tunga ryggsäckar sedan tidigare.
 
Sv: Vill ni se Viktor i bärsjalen?

Lägger in min bild igen (hade den på egen tråd tidigare bara för att visa hur jag tränar :) ) på Nathalie i min Ergo. Den går att använda på magen också.
041009%20043-2.jpg
 
Sv: Vill ni se Viktor i bärsjalen?

Jag har inga barn, så fråga mig inte vad jag gör här. Men hur får man i och ur bäbisen i selen bak på ryggen?? :confused:
 
Sv: Vill ni se Viktor i bärsjalen?

Med Ergon (ser ut som en ryggsäck nästan) så sätter jag på midjedelen. Sen sätter jag Nathalie (eller Lucas också för den delen) på ryggen medan jag lutar mig framåt. Hugger tag mittemellan axelbandens fästen på den del som ska ligga över Nathalies rygg, och liksom kastar upp den, sen trär jag i armarna, reser mig upp rakt och fäster knäppet på bröstet.

Det är inte så knepigt som det låter, men det SER tydligen väldigt trixigt ut har jag förstått. I början övade jag ovanför en säng.

Jag har provat att ta upp henne på ryggen med långsjal, då la jag sjalen om henne först och liksom svingade upp henne på ryggen, sen knöt jag resten. Dock hade jag hjälp då och det kändes mer ostadigt än med Ergon, men det är väl en vanesak.
 
Sv: Vill ni se Viktor i bärsjalen?

Vi använde en Wilkinet till vårt barn och det var superbekvämt att bära barnet så.
Man kan välja om man vill ha barnet på ryggen eller på magen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 525
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
162 657
Senast: gul_zebra
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 691
Senast: Magica
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 387
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp