Bukefalos 28 år!

Vill veta allt om Islandshästen!

Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Det kommer!
Det tar lite tid att både se och känna skillnader, men jag lovar, du kommer få pejl på det. :)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Det kommer!
Det tar lite tid att både se och känna skillnader, men jag lovar, du kommer få pejl på det. :)

:) Hoppas jag inte är den där typen som har svårt för just det ;) Passaktig tölt o travaktig tölt är för mig just nu bara en massa ben :-D Den passaktiga är lite lättare att se tycker jag, travaktiga är bara en massa virrvarr :crazy:
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Litet tips, träna på att se passtakt och taktren tölt, logiskt sett är allt annat travtakt ;), inte helt korrekt det förekommer andra fel också som vixlingar och rollningar.
 
Senast ändrad:
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Sen kan jag ju säga att pass ser riktigt underbart ut!! Vilken fart!!!
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Pass är det bara något för riktigt erfarna Isis ryttare? DET skulle jag vilja lära mig!! Vill iofs lära mig allt. ha ha..
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Pass är det bara något för riktigt erfarna Isis ryttare? DET skulle jag vilja lära mig!! Vill iofs lära mig allt. ha ha..

Nej vilken okej ryttare som helst kan testa pass om de har tillgång till en bra läromästare. Det är "bara" en annan gångart om än en häftig en.
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Nej vilken okej ryttare som helst kan testa pass om de har tillgång till en bra läromästare. Det är "bara" en annan gångart om än en häftig en.
Det bara måste jag få prova på framöver, ser ju helt totalt underbart ut!! Hur snabbt kan det gå? Ser ut att vara ruskiga kmh :laugh: Måste nog boka upp mina första lektioner snart så jag kommer nån vart i detta, vill lära mig jobba på rätt sätt i ridningen, hoppas min privatlärare är bra!
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Läst halva natten om NH, det skulle jag vilja lära mig, bra kurs? Tänkte jag och stora dottern skulle gå tillsammans så det måste vara ok med en 14 åring på kursen!
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

NH är i mina ögon enbart hästvett och sunt förnuft i hanteringen av hästar. All denna NH hysteri, som om det vore något fantastiskt och något som måste läras ut, är i mina ögon humbug.
Lägg dom pengarna på fler lektioner istället, då får du både hantering OCH ridning.
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

När hästen rollar är det balansfel, hästen rör sig då mot galopp - oftast pga obalans i ett bakben vilket visar sig med galoppsteg på ett framben. Dåligt förklarat kanske men sitter och skriver från mobilen :-)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

NH är i mina ögon enbart hästvett och sunt förnuft i hanteringen av hästar. All denna NH hysteri, som om det vore något fantastiskt och något som måste läras ut, är i mina ögon humbug.
Lägg dom pengarna på fler lektioner istället, då får du både hantering OCH ridning.

Jag lärde mig ingenting av NH på lektionerna. Men det finns många bra NH-människor som man kan få lite extra tips av, man behöver inte förkasta allt som står NH på.
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

NH är i mina ögon enbart hästvett och sunt förnuft i hanteringen av hästar. All denna NH hysteri, som om det vore något fantastiskt och något som måste läras ut, är i mina ögon humbug.
Lägg dom pengarna på fler lektioner istället, då får du både hantering OCH ridning.
Det va just det jag gillade med NH!! Sunt förnuft, känsla för det man gör och hästvett :) Men det kan man alltså praktisera helt själv med en del tagna tips då? Jag som räknar mig själv som okunnig men med känsla , jag är väldigt lyhörd för hästens personlighet och vill lära mig hur jag hanterar just DEN personligheten..
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

När hästen rollar är det balansfel, hästen rör sig då mot galopp - oftast pga obalans i ett bakben vilket visar sig med galoppsteg på ett framben. Dåligt förklarat kanske men sitter och skriver från mobilen :-)
skitbra förklarat faktiskt :-D Tack!!
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Dottern sa till mig igår.. Inte konstigt du fastnat för Islänningar, du ser ju ut som en :-D Liten ullig o smårund med en jäkla man ;) Ska man ta det som en komplimang eller? ;) ;)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Ikväll ska jag ut i två timmar på hästryggen! Jösses så kul det ska bli! :) :) Taggad till tusen och skiiiiitnervös ;)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Är det vanligt att ha Islänningar i lösdrift? Tycker det låter som ett trevligt sätt att "bo" på :) Mycket rörelse, nära "kompisar" Ni som har lösdrift hur funkar det? Var har man all utrustning? Hästens dagliga vård sköts utomhus? Är det inte jäkligt kallt att alltid vara ute med hästen och fryser dom inte på vintern?

Ja, det är väl ganska vanligt. Tror det nästan är 50/50 -om jag skulle gissa.
Där jag har haft min häst har vi stall med boxar och lösdrifter. Finns ca 20boxar och sen ett gäststall med 15-20? boxar. Och 70-80 hästar på gården. Alla går ute dygnet runt förutom någon hingst (har även just nu två vuxna hingstar på lösdrift tillsammans) och om någon häst skulle vara sjuk så får den vara inne,. Och några inackorderingar har valt att ha sina hästar på box.
Utrustningen finns i sadelkammaren som vanligt :)

Hästar fryser inte på vintern. Faktiskt så har de en kritiskt temeperatur på -25 grader ungefär med vinterpäls, medan människan har en kritisk temperatur på +27 (naken)! Så när du fryser gör hästen inte det :) Har hästarna vindskydd/ligghall, vinterpäls, har lite mat och några kompisar fryser den inte även om det är under den kritiska temperaturen. Så nej: hästar på lösdrift fryser inte trotts (när vi tycker) det är kallt.

Jag föredrar lösdrift, även till tävlingshästar, eftersom det gör att hästen får sitt sociala behov tillfredsställt, luften är bättre ute (luften innehåller 0,5 levande bakterier per liter luft ute, medan luften innehåller ca 200-1000 bakterier per liter luft i stallet). Så lösdrift tror jag ger hästar med stabilare psyke och friskare hästar.

Blir hästarna väldigt svettiga av att ridas kan man klippa dem över bogen. Måste de klippas mer kan man ju köpa täcken :) en nyklippt häst som går på underhållsfoder (fodras för att bara "vila") har en kritisk temperatur på ca -5 grader, men fodrar man den för hårt arbete har den en kritisk temperatur på -22 grader!
Har man stall kan man låta hästen stå inne i stallet och torka 1-2h innan man släpper ut den också :) hästar torkar relativt fort och eftersom värmen stiger inifrån och ut bekymras hästen inte utav att endast hårstråna är blöta. Så är hästen lite blöt på hårstråna, men inte inne vid huden är det som att vi har en blöt regn jacka på oss, men torra vid huden.

Sen det där med blåst kan jag ta upp också, medan jag ännu håller på och förklarar! :) Blåst på 10 m/s kommer bara tränga igenom någon mm i hästens päls. Hästar tål "drag" väldigt bra! Det ska blåsa riktigt hårt om hästen ska bli påverkad.
Om det regnar och blåser 16 m/s på en häst med vinterpäls kommer den få en kritisk temperatur på ca -15 grader.

En "bra" temperatur att ha i stallet är runt 0grader.
Det är nästan precis i hästens komfortzon (jämn värmeproduktion och trivsam temperatur) både med vinterpäls och sommarpäls! Någon grad varmare (ca 5 plus grader) kan behövas för ston och valacker som rids lätt, och med sommarpäls eller nyklippt

Alltså: Hästen är ett väldigt tåligt djur, som tål kyla (och värme för den delen) och blåst mycket, mycket bättre än vad människan gör.

Sen beror den kritiska temperaturen på hur mycket hästen fodras, om den har sommar eller vinterpäls, hur stor den är och hur mycket den tränas.

En häst i hård träning har en högre värmeproduktion än en häst som bara "står". Alltså tål ex. våra tävlingshästar mer kyla än "sällskaps hästar", eftersom tävlingshästarna tränas hårdare och troligtvis kommer få mer mat.
Men tyvärr är det ofta tävlingshästarna som man ser stå med tjocka täcken inne i stallet och "sällskapshästarna" som promenad rids får stå ute utan täcke. -i teorin borde det vara tvärt om. Hästar som tränas hårt och fodras därefter kommer tåla mer än en häst som promenad rids nån gång i veckan.


*kritisk temperatur betyder temperaturen då hästen börjar frysa

oj, blev lite långt.. hoppas du orkar läsa! :) jag tycker iallafall det här är ett väldigt intressant ämne! speciellt eftersom många inte kan acceptera att hästar är tåliga djur. Jag har själv svårt att låta bli tjocka täcken när jag själv fryser, och tycker synd om min häst som står ute när det blåser hårt (när jag tycker det blåser hårt). Men egentligen är det ju vi människor som det är synd om vid kallare och blåsigare väder!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 561
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 008
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 592
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
794
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp