Vill vi för olika?

Bukefalos 30 år!

Tack allihop för kloka svar :heart Jag är också tämligen säker på att min sambo mår dåligt av andra orsaker (låg självkänsla, trasslig uppväxt), men det är så himla svårt när han inte själv ser att han skulle behöva experthjälp för att hitta verktyg för det. Jag ska verkligen försöka att inte bära hans mående och känslor, men samtidigt bor vi under samma tak och jag bryr mig om honom. Och - hans svajiga humör påverkar mig MYCKET. Jag har generellt lite svårt för dålig stämning och att ha det hemma stup i kvarten dränerar mig.
Ja att leva med någon mår dåligt men vill låta sig behandlas där är nog frågan du ska ställa dig om du vill leva med det. Det är ofta rätt tungt.

Tack allihop för kloka svar :heart Jag är också tämligen säker på att min sambo mår dåligt av andra orsaker (låg självkänsla, trasslig uppväxt), men det är så himla svårt när han inte själv ser att han skulle behöva experthjälp för att hitta verktyg för det. Jag ska verkligen försöka att inte bära hans mående och känslor, men samtidigt bor vi under samma tak och jag bryr mig om honom. Och - hans svajiga humör påverkar mig MYCKET. Jag har generellt lite svårt för dålig stämning och att ha det hemma stup i kvarten dränerar mig.
Vad är det som gör att du inte kan bo själv på gården? Att vill han flytta, så gör det, jag stannar, punkt. Vad har ni som är bra ihop, vad gör ni när ni har roligt? Jag hade haft svårt att bo med någon som dränerar mig, vet om det och inte försöker göra nått åt det...

Vad är det som gör att du inte kan bo själv på gården? Att vill han flytta, så gör det, jag stannar, punkt. Vad har ni som är bra ihop, vad gör ni när ni har roligt? Jag hade haft svårt att bo med någon som dränerar mig, vet om det och inte försöker göra nått åt det...
Jag kan inte stå på lånet själv.

Jag tänker att NÄR han är eländig/svajig/på dåligt humör pga sitt mående - tassa inte på äggskal och försök lindra och undvika och gå omvägar för att inte trigga honom. Jag menar INTE att du ska dra igång en stor konflikt och ett dundergräl, men stanna upp, stanna upp HONOM, och peka ut att -Nu är vi där igen. Vad händer?

Ungefär.

Om du tassar runt och försöker göra allt enkelt, undvika sånt som triggar, kommer du långsamt att bli galen - och han blir inte hjälpt.

Han kan ju inte få tro att hans problem ska lösas per automatik av att flytta. En flytt tar säkert uppmärksamheten från problemen, men sen dyker ju samma känslor upp igen. Och igen. Flytten är bara en distraktion, kanske ett slags hopp om att nästa ställe ska ha nån magisk kraft som spolar bort problemen han bär på. Och det gör de ju aldrig. (Lite som människor som byter partner ideligen, efter att den inledande stormande passionen svalnat och blivit vardag. Det är inte alls ovanligt.)

Liknande trådar

• När berätta att jag vill separera?
  • Drunknar i sambons känslor
  • cykelhjälm för olika huvudformer
  • Vad kan vi äta?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat