Villrådig!

Sv: Villrådig!

Har du tips på någon bra? (genom pm då förstås).
Anledningen till att jag vill skicka iväg honom isf är att jag inte kan ta mig till tränare i veckorna (har inte E-kort, pappa kör med trailern och han kan inte på vardagar). Kan endast träna på helgerna och då har tränaren oftast inte tid varje helg.

Tycker fruktansvärt synd om hästen när det blir såhär :(

Men du bryr dej om att försöka komma tillrätta med problemen, så det är inte alls så synd om den, du bryr dej om den.:bow:

Ja, jag tror också det är kombinationen av er, som du säger, att hästen är så ostabil i sej själv att den behöver mer stöd i säte och hand men samtidigt är det svårt när den blir så fladdrig i handen på dej, = ond cirkel.

Sadeln ligger bak på länden som det ser ut i alla fall, fullblod har ofta kort rygg och behöver därför kortare sadlar många gånger. Det får aboslut inte bli belastning bakom revbenen på länden. Även om du inte är stor och sitter längre fram så kommer ändå tryck långt bak.

Jag förstår att du gillar hästen, den är jättesöt och fin i modellen i kroppen.
Om du ska lämna bort den tycker jag att det ska vara så nära att du själv kan åka dit under tiden och få hjälp med ridningen, så att ni "trimmas ihop". Med rätt utbildare vore det en väldigt bra idé:idea:

Men det ska vara en seriös person som verkligen lägger ner tid på både dej och hästen och hjälper er tillsammans också.

En kompis tilll mej hade sin lite besvärliga unghäst hos en mycket duktig tjej men tror det är för långt för dej, om du bor i Sörmland. Pm:a om du vill ha hennes namn:idea: (Det beror på VAR i Sörmland. ) Vet kanske någon mer, (din häst ser inte så stor ut så ryttaren måste vara liten.) måste kolla i så fall.

*kl*

Tusen tack för alla svar, ni är guld värda!

Imorron ringer jag min f.d. tränare och rådgör med honom. Får se om han ev. kan ta emot honom i ett par månader och samtidigt hjälpa mig. Ska även kolla upp det här med feldenkraismetoden, det verkade absolut intressant!

Tusen tack igen :bow:

edit; uppdaterar senare hur det går!

Senast ändrad:

Nu har jag inte orkat läsa alla inlägg så nån annan kanske skriver samma sak, men jag funderar lite på om han krånglar lika med huvet när du tex longerar osv?
Mitt fullblod kan oxå hålla på sådär ibland,(snart 5 år är han) dock inte lika mycket, men det va helt enkelt en olat sa min tränare och jag fick instruktioner om att hålla emot försiktigt men bestämt o rida FRAM, o han gav sej med slängandet med huvet för det blev obehagligt när han gjorde så o trevligt när han jobbade rätt. :smirk:
Nu kan jag ju absolut inte säja att din häst oxå gör det pga olat, men det kan ju va läge att ändra ridningen lite. Bli mer bestämd o visa hästen att det inte är ok att hålla på sådär. Behövs inga stora förändringar, bara lite bestämdare ridning.
Jag håller på att sätta igång min nu efter en lång vila o han har fått tillbaka detdär beteendet lite, antagligen för att det är jobbigt att jobba rätt. Men det är bara att va konsekvent så fattar dom snart.

Men det är ju jättebra att du är uppmärksam på att hästen ev har ont.
Hoppas du får klarhet i varför den gör som den gör. ;)

Han håller på lika dant vid longering. Tar absolut åt mig av dina tips! Tack så mkt för svar! :bow:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 198
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 922
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 716
Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 513
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Senast tagna bilden XVI
  • Klippmaskin till tjock päls