Vinterföräldrar 17/18 del 7

Tack, ska lyssna!


Helt sant, det är nog viktigt att sätta ord på känslan också. Det har jag nog lite missat. Att inte göra en grej av det tror jag är jätteviktigt, och att inte berätta för henne hur hon ÄR. Men kanske försöka hjälpa henne med vad hon känner. (Vet inte om detta blev begripligt, men det var bra för mig iaf :) )
Begripligt för mig iallafall, var precis så jag menade/tänkte :)
 
6-minuter-prat-om-dagen-tråden fick mig förresten att fundera på det här med att börja prata. Lilla A har, liksom sina bröder, lagt ungefär 0 prio på att säga ”mamma” eller ”pappa” (däremot hörs det att han letar efter språkmelodin i brorsornas namn :love: ). Hans tydligaste ord är nog ”piper”, ”mjau” (katt), ”ding-dong”, ”brum” (bil och andra fordon) och ”uiuiui” (ljudet av sirener) - sedan har han ett gäng till som han är konsekvent med men där ljuden är så lika att vi behöver en situation för att förstå honom, till exempel om han med ”ba” menar vatten, bok, boll eller majs eller om ”bu” betyder smör eller pennor (att rita med). Jag tycker i alla fall att de ord han valt ringar in hans intressen rätt bra - vilka ord har era barn valt och har ni samma upplevelse? :)

Lilla F kan namnet på många djur och mat samt favoritsakerna och det ringar in hennes intressen ganska väl! Än har vi inte blivit kallade till 18-månaderskontrollen, trots att hon blir det om ca 2 veckor. Ska nog ringa och höra ...

De ord hon kan är, om ej inte fullständiga är:

Macka=acka
Korv=kå
Äppe=ple
Gröt=göt

Anka
Apa
Katt
Ko
Gris=gis
Bä=får
Nyckelpiga (ykelpia)
Val
Ki=fisk
Ba=skalbagge
Pa=sköldpadda
Krabba=abba
Pippi
Vovve och hund samt skälljud
Gnäggar åt hästar


Boll
Bil
Bubbla
Babla (Babblarna)
Babblarnas namn
Nalle
Kudde=de
Bada
Hoppa

Mormor=momo
Farfar=fafa
Mamma
Pappa

Tår
Ögon
Knä
Gunga

Hon har sagt "vill ha den" och något som kan ha varit "blå boll". Har inte hörts igen dock!
 
Idag började inskolningen! :o
Kotten klev in, "sa" Åh! Här finns traktorer och saker att klättra på! och roade sig kungligt i två timmar, han hann sitta i knäet på personalen såväl som den andra mamman som var där, blev sen väldigt trött och talade om att han ville gå hem :D
Imorgon ska han både äta lunch och sova där, ska bli intressant.

På eftermiddagen var det 18månadersbesök hos folktandvården, med titt i munnen och present i form av tandborste. Fick det enkla tipset om att ha varsin tandborste när vi borstar (kommer inte ihåg om någon här också tipsade om det?) och ikväll fick jag borsta grundligare än någonsin, allt medan kotten gnagde på sin tandkräm ☺

Känns obegripligt att vi snart ska jobba "alla tre", men också spännande! Fler som är i inskolningstagen? :)

Inskolning 2/9. Har inte skaffat bra kläder eller namnlappar ännu ... :nailbiting: Funderar på att hyra förskolekläder från en sådan där tjänst som finns. Eller leta rätt på begagnat med start nu!
 
Lilla F kan namnet på många djur och mat samt favoritsakerna och det ringar in hennes intressen ganska väl! Än har vi inte blivit kallade till 18-månaderskontrollen, trots att hon blir det om ca 2 veckor. Ska nog ringa och höra ...

De ord hon kan är, om ej inte fullständiga är:

Macka=acka
Korv=kå
Äppe=ple
Gröt=göt

Anka
Apa
Katt
Ko
Gris=gis
Bä=får
Nyckelpiga (ykelpia)
Val
Ki=fisk
Ba=skalbagge
Pa=sköldpadda
Krabba=abba
Pippi
Vovve och hund samt skälljud
Gnäggar åt hästar


Boll
Bil
Bubbla
Babla (Babblarna)
Babblarnas namn
Nalle
Kudde=de
Bada
Hoppa

Mormor=momo
Farfar=fafa
Mamma
Pappa

Tår
Ögon
Knä
Gunga

Hon har sagt "vill ha den" och något som kan ha varit "blå boll". Har inte hörts igen dock!

Icke att förglömma BAJS och blöja! Hon gillar att peka på mig och utropa BAJs, det har hon lärt sig av min man ...:grin: Nu har jag dock fått henne att peka på honom och säga detsamma, mohahaha! Och skaka på huvudet när han pekar på mig. Barnsliga familjen!
 
Inskolning 2/9. Har inte skaffat bra kläder eller namnlappar ännu ... :nailbiting: Funderar på att hyra förskolekläder från en sådan där tjänst som finns. Eller leta rätt på begagnat med start nu!
Jag funderade också på det, men nu har jag finkammat tradera och fått tag i skalkläder, gummistövlar, höstskor, vinterskor och vantar så vi klarar första delen av hösten åtminstone :) Plus laddar för superstor loppis om några helger :D
 
Vi hade en lite läskig upplevelse igår på morgon, klev upp och tyckte han var väldigt gråtig och ville som inte släppa mig så blöjan kunde bytas, reagerade sen på att han kändes lite slapp i kroppen och inte som sitt vanliga energiska spjärnar emot jag och sen i stolen såg vi hur han satt och skakade så sprang upp och hämtade en blodsockermätare och testade, resultatet visade 1,8 :( normalt är 4-6

Turligt nog hade vi en tid för vaccinering på vårdcentralen och han piggnade till då han fick frukost så vi åkte dit och berättade vad som hänt så sköterskan hämtade läkare som skickade oss omgående till barnavdelningen på sjukhuset där han några timmar efter frukost hade 3,8 så lite lågt men ok.

Blev hemskickade med råd om att ge gröt till kvällsfika för att hålla blodsockret uppe längre och hålla koll och åka in om blodsockret sjunker under 4 igen och fortsätta att inte ge mat på natten, händer de igen så lät de som de blir inläggning för att fasta han över natten och ta prover på morgon
 
Vi hade en lite läskig upplevelse igår på morgon, klev upp och tyckte han var väldigt gråtig och ville som inte släppa mig så blöjan kunde bytas, reagerade sen på att han kändes lite slapp i kroppen och inte som sitt vanliga energiska spjärnar emot jag och sen i stolen såg vi hur han satt och skakade så sprang upp och hämtade en blodsockermätare och testade, resultatet visade 1,8 :( normalt är 4-6

Turligt nog hade vi en tid för vaccinering på vårdcentralen och han piggnade till då han fick frukost så vi åkte dit och berättade vad som hänt så sköterskan hämtade läkare som skickade oss omgående till barnavdelningen på sjukhuset där han några timmar efter frukost hade 3,8 så lite lågt men ok.

Blev hemskickade med råd om att ge gröt till kvällsfika för att hålla blodsockret uppe längre och hålla koll och åka in om blodsockret sjunker under 4 igen och fortsätta att inte ge mat på natten, händer de igen så lät de som de blir inläggning för att fasta han över natten och ta prover på morgon
Oj vad läskigt! Men bra att ni hade bl8dsockermätare hemma så ni kunde kolla att något var galet. Tror ni/läkarna att det finns ett samband med att han vill äta mycket på natten?
 
Oj vad läskigt! Men bra att ni hade bl8dsockermätare hemma så ni kunde kolla att något var galet. Tror ni/läkarna att det finns ett samband med att han vill äta mycket på natten?

De framkom inte exakt vad dom tror de beror på, dom tror väl att han antingen bara var ovan att inte äta på natten och att kroppen blev chockad så de är en engångsgrej även om de kändes väldigt extremt för att vara en wooos, och att annars skulle han få ta prover för att se vad som felas, dom hade velat göra urinprov igår men han hade redan kissat och är ju blöjbarn så svårt att be han kissa på beställning men vi tyckte inte blöjan i samband med låga blodsockret luktade ok
 
Åh va kul att det är fler som börjar förskolan nu i gruppen :)

Vi börjar inskolning nästa vecka, har dock även 18-mån kontrollen på bvc dagen innan så får väl se om inskolningen kanske får skjutas upp lite. Känner att det ska bli både spännande och jobbigt med inskolning :p har namnat alla kläder och skor i alla fall, behöver skaffa lite extra uppsättningar av ytterkläder. Vill gärna slippa ta allt fram och tillbaka
 
Vi hade en lite läskig upplevelse igår på morgon, klev upp och tyckte han var väldigt gråtig och ville som inte släppa mig så blöjan kunde bytas, reagerade sen på att han kändes lite slapp i kroppen och inte som sitt vanliga energiska spjärnar emot jag och sen i stolen såg vi hur han satt och skakade så sprang upp och hämtade en blodsockermätare och testade, resultatet visade 1,8 :( normalt är 4-6

Turligt nog hade vi en tid för vaccinering på vårdcentralen och han piggnade till då han fick frukost så vi åkte dit och berättade vad som hänt så sköterskan hämtade läkare som skickade oss omgående till barnavdelningen på sjukhuset där han några timmar efter frukost hade 3,8 så lite lågt men ok.

Blev hemskickade med råd om att ge gröt till kvällsfika för att hålla blodsockret uppe längre och hålla koll och åka in om blodsockret sjunker under 4 igen och fortsätta att inte ge mat på natten, händer de igen så lät de som de blir inläggning för att fasta han över natten och ta prover på morgon

Fy vad otäckt! Tur ni hade mätare hemma, dum fråga kanske men visste ni innan att han kunde ha problem med tanke på hur ni agerade?
 
Jag känner mig så borttappad, vilka kläder behövs till förskola/utelek? Vi har bara haft overall innan. Galonbyxor och gummistövlar är jag med på, sedan då? Finns bättre alternativ än fleece som mellanlager (inte så förtjust i det pga miljöskäl)?
 
Fy vad otäckt! Tur ni hade mätare hemma, dum fråga kanske men visste ni innan att han kunde ha problem med tanke på hur ni agerade?

Vi hade ingen aning, han har bara en pappa som är väldigt rädd för diabetes, han själv var ca 1,5 då han fick så vi har kollat han regelbundet när vi tyckt att han avviker i sitt beteende

3,8 i morse, vaknade före 6 och var ledsen och irriterad och vägrade somna om så av någon anledning verkar han känsligare för att fasta under natten än ett barn ska vara så antar de blir utredning för lillen
 
Vi hade ingen aning, han har bara en pappa som är väldigt rädd för diabetes, han själv var ca 1,5 då han fick så vi har kollat han regelbundet när vi tyckt att han avviker i sitt beteende

3,8 i morse, vaknade före 6 och var ledsen och irriterad och vägrade somna om så av någon anledning verkar han känsligare för att fasta under natten än ett barn ska vara så antar de blir utredning för lillen

Tufft! Håller tummarna att det blir bra på något sätt.
 
Jag känner mig så borttappad, vilka kläder behövs till förskola/utelek? Vi har bara haft overall innan. Galonbyxor och gummistövlar är jag med på, sedan då? Finns bättre alternativ än fleece som mellanlager (inte så förtjust i det pga miljöskäl)?

Vi har till båda barnen använt Ielms softshell overaller. De är vattentäta med 10.000 vattendelare. Stora tjejen, vägrar overall men lilltjejen använder syrrans gamla. Ronja har suttit i vattenpölar och det enda hon blivit blöt är om det runnit ned i gummistöveln :D

Vi kör gympaskor eller gummistövlar. Vintertid har vi blandat lite. Men förra året fodrade gummistövlar, då Havanna hade lättare att ta på dom själv. Ronja har för tjocka väder för stövlar. Så vi får se vad det blir där men gummistövlarna är avklippta.

De enda vantar som mina barn har tillåtit är mjuka tummevantar som klarar 0% väta. Men alla andra har de slitit av sig. Så fsk har bytt några gånger. När de vårt ute. För de tyckte inte att jag fick limma fast dom :D
Mössa har vi kört med knytband tills dess att de slutat dra av den. Vet inte varför mina barn hatar mössa. Men de har båda väldigt mycket hår.

Jag stör mig på att de vill ha tejpblöjor. Men de får de väl ha om de måste :p bara jag slipper byta dom.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
38 39 40
Svar
790
· Visningar
47 934
Senast: eyz
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 241
Senast: gulakatten
·
Svar
927
· Visningar
49 543
Senast: pepp
·
Hemmet Har en cylinda diskmaskin från -17, insatt -18. Maskinen har låtit konstigt ett par dagar, men idag stannade den helt, vilket gjorde att...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp