Vinterföräldrar 17/18 del 7

Idag har kotten varit själv på förskolan sen lite före kl 10. Jag ska hämta honom när han vaknar om en stund. Eftersom ingen ringt förmodar jag att allt gått bra, men jag hade glömt att det kan göra fysiskt ont att vara ifrån sin unge :o:crazy:
 
Första inskolningsdagen avklarad idag :)
Hon var väldigt försiktig i början (då var vi utomhus med allihop) var nog lite för många nya på en gång. Men inomhus sen var hon mer självgående, de flesta var kvar ute medans några få var inne med oss. Blir spännande att se fortsättningen imorgon.

Fick förresten en lista av förskolan med kläder, vad som ska finnas där. Tyckte jag hade bra koll innan nu känner jag mig mer förvirrad :wtf: kändes som det blev väldigt mycket... får fråga lite imorgon om jag tänkt fel
 
Första inskolningsdagen avklarad idag :)
Hon var väldigt försiktig i början (då var vi utomhus med allihop) var nog lite för många nya på en gång. Men inomhus sen var hon mer självgående, de flesta var kvar ute medans några få var inne med oss. Blir spännande att se fortsättningen imorgon.

Fick förresten en lista av förskolan med kläder, vad som ska finnas där. Tyckte jag hade bra koll innan nu känner jag mig mer förvirrad :wtf: kändes som det blev väldigt mycket... får fråga lite imorgon om jag tänkt fel
Kul att det gått bra! Vår lista var också lång, men vi har snart köpt det mesta på tradera :o

Imorse lämnade vi kotten tidigt så fick han frukost på fsk. Lite gråt men det gick snabbt över. Kvar till 14.30 ca, personalen säger att det går väldigt bra för att i princip aldrig varit hos någon barnvakt /mormor/farmor etc i sitt liv. Men han är ju framåt och väldigt förtjust i människor :)
 
Kul att det gått bra! Vår lista var också lång, men vi har snart köpt det mesta på tradera :o

Imorse lämnade vi kotten tidigt så fick han frukost på fsk. Lite gråt men det gick snabbt över. Kvar till 14.30 ca, personalen säger att det går väldigt bra för att i princip aldrig varit hos någon barnvakt /mormor/farmor etc i sitt liv. Men han är ju framåt och väldigt förtjust i människor :)
Och @Cattaflajna jag blir nyfiken på vad de långa klädlistorna från förskolorna innehåller?
Jag minns inte att vi fick någon sådan mer än att det skulle finnas ombyte×2 av alla inneplagg. Sen är det såklart kläder efter väder som gäller. Jag minns att jag under första förskolevintern frågade vad personalen föredrog men fick inga raka svar.
 
Och @Cattaflajna jag blir nyfiken på vad de långa klädlistorna från förskolorna innehåller?
Jag minns inte att vi fick någon sådan mer än att det skulle finnas ombyte×2 av alla inneplagg. Sen är det såklart kläder efter väder som gäller. Jag minns att jag under första förskolevintern frågade vad personalen föredrog men fick inga raka svar.
Minns inte allt nu, men det var lista på vad som skulle finnas i sovlådan (filt/åkpåse, fleeceställ, vantar, mössa tunn/tjock , raggsockor mm, samt lista på lämpliga Ytterkläder efter säsong, vilket väl var yp skalkläder, fleecefodrat galonställ, vinterkläder, gummistövlar, vinterskor mm. Och så ombyte. Fick däremot googla mig till att det är bra med två uppsättningar ombyte, för det stod inte med, men jag förstår ju logiken med det :p

Så hyfsat lång lista som kändes lite svår att överblicka först. Sen inser ju jag också att en inte behöver köpa allt, och inte allt samtidigt, men han behöver ju ändå ytterkläder, så... :)
 
Vi hade en lite läskig upplevelse igår på morgon, klev upp och tyckte han var väldigt gråtig och ville som inte släppa mig så blöjan kunde bytas, reagerade sen på att han kändes lite slapp i kroppen och inte som sitt vanliga energiska spjärnar emot jag och sen i stolen såg vi hur han satt och skakade så sprang upp och hämtade en blodsockermätare och testade, resultatet visade 1,8 :( normalt är 4-6

Turligt nog hade vi en tid för vaccinering på vårdcentralen och han piggnade till då han fick frukost så vi åkte dit och berättade vad som hänt så sköterskan hämtade läkare som skickade oss omgående till barnavdelningen på sjukhuset där han några timmar efter frukost hade 3,8 så lite lågt men ok.

Blev hemskickade med råd om att ge gröt till kvällsfika för att hålla blodsockret uppe längre och hålla koll och åka in om blodsockret sjunker under 4 igen och fortsätta att inte ge mat på natten, händer de igen så lät de som de blir inläggning för att fasta han över natten och ta prover på morgon

Usch vad otäckt! Tur att ni ändå visste vad det kunde röra sig om. Lycka till framåt, hoppas att han får bra hjälp. :heart
 
Spännande att höra om alla inskolningar! Lilla A får tillbringa hösten/vintern/tidiga våren med sambon, innan det är dags för honom (hoppas vi). Däremot börjar skolan nästa vecka, nytt för mellanbarnet som börjar i förskoleklass... och nytt för lilla A som kommer att sakna sina brorsor hemma, de har ju hängt massor i närapå 2,5 månad (sedan skolavslutningen).


Hoppas att ni får bra hjälp förresten @JeayL , vilken läskig händelse!
 
Och @Cattaflajna jag blir nyfiken på vad de långa klädlistorna från förskolorna innehåller?
Jag minns inte att vi fick någon sådan mer än att det skulle finnas ombyte×2 av alla inneplagg. Sen är det såklart kläder efter väder som gäller. Jag minns att jag under första förskolevintern frågade vad personalen föredrog men fick inga raka svar.

Lägger upp bild på lappen :p

F12AC446-0423-4CCB-BBF9-ACC9749020D3.jpeg
 
Usch vad otäckt! Tur att ni ändå visste vad det kunde röra sig om. Lycka till framåt, hoppas att han får bra hjälp. :heart
Hoppas att ni får bra hjälp förresten @JeayL , vilken läskig händelse!
Hade kontakt med läkare som verkade rätt kunnig och intresserad i måndags, som planen ser ut nu så ska vi undvika fasta (vågar väl inget annat) så vaknar han på natten så får han vilket han rådde oss och om han går på 3 eller lägre så ska vi åka in direkt och be om barnläkare som ska ta de "häftiga" proverna.

De ville helst inte göra fasteprovokation eftersom det innebär 12-24 timmar inlagd utan att äta och tydligen så kan de vara något som händer en gång och aldrig mer så då är de ju inte värt att plåga i onödan, men jag tycker han fort får ganska lågt, strax under 4 kan man ju absolut ha på morgon om man inte ätit på hela natten men några gånger har han ätit kvällsfika strax före 19 och sen vaknat vid 22-23 med 3,6 så kanske borde kontaktas igen, vi är iallafall noga med att dokumentera blodsockret och om han exempelvis vaknat och ätit
 
@FeatherCloud och @Cattaflajna jag inser att listorna blir långa när man gör listor av alla kläder :p och att de sover middag i vagnen ökar såklart på det.
Jag skaffade allt efter behov med första barnet så det kändes nog aldrig sådär mycket och M följer storlekarna bts hittills så det enda är att jag kanske får komplettera med någon vante då de har en förmåga att försvinna.
 
Imorgon börjar M på förskolan! Helst hade hon nog gått med sin storebror som hon är väldigt fäst vid men det är nog sunt att de får lite tid utan varandra och så kommer det såklart kunna hänga tillsammans när de är ute och när avdelningarna gör saker tillsammans.
Hon kommer säkert stortrivas! Hon har ju redan koll på var alla grejer finns och hur det mesta funkar eftersom det är den avdelningen stora barnet gick på fram till sommaren :D
 
Imorgon är det 1,5-årskontroll. Blev era barn sjuka efter sprutan?

Inskolning 2/9 blir det här. Fått höra en ruskig historia om en bekants barns inskolning förra veckan så jag är lite på tårna. Visserligen en annan förskola men personalen där skötte en grej med inskolningen för jäkligt som mamman upptäckte vid ett oanmält besök.
 
Imorgon är det 1,5-årskontroll. Blev era barn sjuka efter sprutan?

Inskolning 2/9 blir det här. Fått höra en ruskig historia om en bekants barns inskolning förra veckan så jag är lite på tårna. Visserligen en annan förskola men personalen där skötte en grej med inskolningen för jäkligt som mamman upptäckte vid ett oanmält besök.
Kotten reagerade inget på vaccinet, eller sticket för den delen heller :) hoppas det går bra!
 
Imorgon är det 1,5-årskontroll. Blev era barn sjuka efter sprutan?

Inskolning 2/9 blir det här. Fått höra en ruskig historia om en bekants barns inskolning förra veckan så jag är lite på tårna. Visserligen en annan förskola men personalen där skötte en grej med inskolningen för jäkligt som mamman upptäckte vid ett oanmält besök.

Hon fick vaccinet förra veckan, inväntar febern ännu... bvc sa att den skulle komma 1-2 veckor efter så vi får väl se. Men annars var ju 1,5års vaccinet mindre smärtsam spruta att få så på det sättet gick det smidigare :up:

Ååh... blir både nyfiken och nojig om vad det är för historia du hört....
 
Hon fick vaccinet förra veckan, inväntar febern ännu... bvc sa att den skulle komma 1-2 veckor efter så vi får väl se. Men annars var ju 1,5års vaccinet mindre smärtsam spruta att få så på det sättet gick det smidigare :up:

Ååh... blir både nyfiken och nojig om vad det är för historia du hört....

Hoppas ni slipper undan biverkningar!

Nu när jag kan skriva med mobilen obehindrat kan jag berätta!

Mina bekanta har ett barn vi kan kalla A. Tredje dagen av inskolningen gick mamman dit oanmält för att kolla, hon hade väl inte tyckt att allt känts 100 innan. Hon hade bara tänkt kika utan att A såg henne. När hon är utanför förskolan hör hon högljudd gråt och skrik, hon kikar in genom fönsterna men ingen är någonstans. Hon går runt huset dit skriken och gråten kommer ifrån och kikar försiktigt in.

Hon får se fem barn hopträngda i en väldigt liten hall (typ max 5 m2) med alla dörrar stängda runt dem. A och några andra barn gråter högljutt. Min bekanta stålsätter sig och står och väntar i fem minuter bara för att se vad som händer. Till slut står hon inte ut längre, ingen kommer och tröstar, barnen är mycket ledsna och upprörda. Hon går in och plockar upp sin dotter.

Förklaringen var att det är så de gör när det är dags för blöjbyte ... Stänger in blöjbarnen i trång hall medan en pedagog byter blöja, de övriga två pedagogerna fanns i ett annat rum en bra bit därifrån med de större barnen.

A är ett ganska coolt barn men det hade tagit hela kvällen för henne att lugna sig. Helt rödgråten.

Min bekanta skulle ta upp det med förskolechefen om det händer igen. Jag hade nog bytt förskola på studs och rivit upp himmel och jord kan jag säga. Detta gäller alltså små barns första inskolningsdagar när allt är skört. Mamman kände att de trängt ihop dem och behandlat dem som boskap.
 
Hoppas ni slipper undan biverkningar!

Nu när jag kan skriva med mobilen obehindrat kan jag berätta!

Mina bekanta har ett barn vi kan kalla A. Tredje dagen av inskolningen gick mamman dit oanmält för att kolla, hon hade väl inte tyckt att allt känts 100 innan. Hon hade bara tänkt kika utan att A såg henne. När hon är utanför förskolan hör hon högljudd gråt och skrik, hon kikar in genom fönsterna men ingen är någonstans. Hon går runt huset dit skriken och gråten kommer ifrån och kikar försiktigt in.

Hon får se fem barn hopträngda i en väldigt liten hall (typ max 5 m2) med alla dörrar stängda runt dem. A och några andra barn gråter högljutt. Min bekanta stålsätter sig och står och väntar i fem minuter bara för att se vad som händer. Till slut står hon inte ut längre, ingen kommer och tröstar, barnen är mycket ledsna och upprörda. Hon går in och plockar upp sin dotter.

Förklaringen var att det är så de gör när det är dags för blöjbyte ... Stänger in blöjbarnen i trång hall medan en pedagog byter blöja, de övriga två pedagogerna fanns i ett annat rum en bra bit därifrån med de större barnen.

A är ett ganska coolt barn men det hade tagit hela kvällen för henne att lugna sig. Helt rödgråten.

Min bekanta skulle ta upp det med förskolechefen om det händer igen. Jag hade nog bytt förskola på studs och rivit upp himmel och jord kan jag säga. Detta gäller alltså små barns första inskolningsdagar när allt är skört. Mamman kände att de trängt ihop dem och behandlat dem som boskap.

Men fy!! Vilket sätt att göra på.
Hade också hämtat dottern och bytt förskola direkt!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
38 39 40
Svar
790
· Visningar
47 932
Senast: eyz
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 240
Senast: gulakatten
·
Svar
927
· Visningar
49 475
Senast: pepp
·
Hemmet Har en cylinda diskmaskin från -17, insatt -18. Maskinen har låtit konstigt ett par dagar, men idag stannade den helt, vilket gjorde att...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp