Vinterföräldrar 17/18 del 7

Igår skickade fsk ut att det inte blir något utvecklingssamtal för några barn i vår, utom de som ska börja fskklass till hösten. Kan förstå att det är en körig tid men är ändå irriterad över att det uteblir, trodde ändå det skulle bli en digital lösning för alla barn... Hur funkar det på er andras förskolor?
Jag vet faktiskt inte hur det är på vår förskola, men jag hoppas att vi kommer få ha utvecklingssamtal i någon form. Annars kommer vi nog be om det. G trivs väldigt bra men har fått lite indikationer från förskolan att det kanske är lite väl busigt ibland 🙄
 
Igår skickade fsk ut att det inte blir något utvecklingssamtal för några barn i vår, utom de som ska börja fskklass till hösten. Kan förstå att det är en körig tid men är ändå irriterad över att det uteblir, trodde ändå det skulle bli en digital lösning för alla barn... Hur funkar det på er andras förskolor?

Hoppar in från annan tråd. Vår förskola erbjuder utvecklingssamtal antingen utomhus på plats eller via telefon/teams.

De har tvärtom tryckt på att de tycker utvecklingssamtalen är extra viktiga nu eftersom de upplever att de inte får lika nära kontakt med föräldrarna nu. De föräldrar vara barn börjat nu senaste året vet ju knappt hur det ser ut inne på förskolan.
 
@Imogen Bra skäl, tycker jag, och verkligen helt sant. Vi skolade in (pga byte av fsk) i höstas och det gick ju bra men det gör ju dels att vi aldrig haft samtal med dessa pedagoger, och dels får man ju väldigt lite besked vid hämtning lämning.

@astilbe Vi får höra ibland att det varit lite konflikter (ffa med personalen), och tyvärr tycker jag inte just de beskeden ges så himla bra vid själva hämtningen, ofta kortfattat, med E ståendes bredvid och svårt att ställa bra följdfrågor och förstå situationerna. Någon gång har jag ringt upp dagen efter för att prata mer men det lutar åt att vi kommer be om samtal.
 
Igår skickade fsk ut att det inte blir något utvecklingssamtal för några barn i vår, utom de som ska börja fskklass till hösten. Kan förstå att det är en körig tid men är ändå irriterad över att det uteblir, trodde ändå det skulle bli en digital lösning för alla barn... Hur funkar det på er andras förskolor?
Vi har utvecklingssamtal på telefon, har funkat mycket bra. :)
 
Har det vart något som kommit fram hemma eller något jag funderar över, har jag ringt när tjejerna är på fsk och frågat om det. Har funkat toppen var gång :)
 
Har det vart något som kommit fram hemma eller något jag funderar över, har jag ringt när tjejerna är på fsk och frågat om det. Har funkat toppen var gång :)
Ja, självklart skulle jag inte låta något större ligga och vänta på ett eventuellt utvecklingssamtal :) Men större frågor/samtal får ju som inte riktigt utrymme ens om man (jag) ringer särskilt, skillnad med ett förberett och uppstyrt samtal.
 
Så häftigt det är när barnen plötsligt bara lärt sig något nytt! Idag satt vi och ritade med kritor när E plötsligt, och mycket målmedvetet, sätter ihop ett huvud, armar, ben med fötter och en tomteluva till sitt livs första huvudfoting! Så stolt unge, och mamma! :love:
 
Fortsatt stolt mamma här efter utvecklingssamtal. E har verkligen utvecklats massor under våren, både språkligt och med annat. Han leker bra med alla och från att helst hålla på själv, och kanske mest dra fram alla grejer utan plan har han nu tydliga idéer och fantasi och är dessutom en av de som mest bjuder in dom andra barnen.

Han klär ofta på och av sig själv i kapprummet och har blivit bättre i allmänhet på att försöka själv även om det känns svårt. Tålamodet har också utvecklats och han kan sitta kvar bättre vid lunchen även när han ätit upp (i raketfart, dem saken är oförändrad :p ) och han kan hålla kvar en tanke en stund i huvudet och vänta på sin tur med att berätta. Nu blev det massa skryt här men så härligt det är att höra en massa bra grejer om sitt barn :love:
 
Igår skickade fsk ut att det inte blir något utvecklingssamtal för några barn i vår, utom de som ska börja fskklass till hösten. Kan förstå att det är en körig tid men är ändå irriterad över att det uteblir, trodde ändå det skulle bli en digital lösning för alla barn... Hur funkar det på er andras förskolor?
Vi kör digitalt. Tycker det ska erbjudas alla!
 
Snart sommar nu, hur går det för alla ~3,5åringar?
E är för tillfället väldigt inne på det här med att bli storebror och hur bra han kommer vara på det :D :love: , hur han ska köra vagnen och hjälpa med blöjor. Helst ska nya bebisen komma på studs, fast det är över två månader till bf. Annars är det mycket trädgård nu, han odlar och vill klippa grenar, sätta blommor i vas mm och väljer hellre trädgårdstider på tv än barnprogram. Märks att han är formad av sina föräldrar :D

Igår fick vi trist besked om att han som enda barn från sin grupp (halva avdelningen, de äldsta) inte får börja på storbarnsavdelningen till hösten :( Han har gått i grupp med 17-barnen vilket funkar toppen, och de flesta 18-barnen är födda senare på året. Det känns jättetråkigt att alla barn han är tajtast med ska flytta över och han exkluderas, men samtidigt kan det nog vara bra att knyta mer vänskapsband med sin egen årskull också. Vi har dock inte berättat för E än, så vet inte hur han kommer ta det...
 
Snart sommar nu, hur går det för alla ~3,5åringar?
E är för tillfället väldigt inne på det här med att bli storebror och hur bra han kommer vara på det :D :love: , hur han ska köra vagnen och hjälpa med blöjor. Helst ska nya bebisen komma på studs, fast det är över två månader till bf. Annars är det mycket trädgård nu, han odlar och vill klippa grenar, sätta blommor i vas mm och väljer hellre trädgårdstider på tv än barnprogram. Märks att han är formad av sina föräldrar :D

Igår fick vi trist besked om att han som enda barn från sin grupp (halva avdelningen, de äldsta) inte får börja på storbarnsavdelningen till hösten :( Han har gått i grupp med 17-barnen vilket funkar toppen, och de flesta 18-barnen är födda senare på året. Det känns jättetråkigt att alla barn han är tajtast med ska flytta över och han exkluderas, men samtidigt kan det nog vara bra att knyta mer vänskapsband med sin egen årskull också. Vi har dock inte berättat för E än, så vet inte hur han kommer ta det...
Här har vi en till som gillar trädgårdsarbete, eller hjälpa till med sådant vi vuxna fixar med generellt. Tvätta, laga mat, baka, städa etc. Även om allt tar tre gånger så lång tid när han är med så är det kul att se honom utvecklas.
Vi går också och väntar på småsyskon, ska bli intressant att se hur det blir när han är ute. G pratar mycket om lillebror och inkluderar honom i familjen, så det känns bra. Men han kan också bli ganska bråkig och utnyttjar att jag inte riktigt är så rörlig som vanligt. Förut idag sprang han ifrån mig och bort mot en större parkering, så jag fick springa ikapp :rage: Fick rejält ont efteråt.

Vad konstigt att de flyttar honom ensam, utan kompisar han känner :( Vi fick nya grupper redan under våren här då två förskolor slogs ihop och där var det väldigt noga med att alla barn skulle få med sig både kompisar och en pedagog de var trygga med. Vi var dock lite besvikna ändå eftersom bästa vännen hamnade i en annan grupp.
 
Vad konstigt att de flyttar honom ensam, utan kompisar han känner :( Vi fick nya grupper redan under våren här då två förskolor slogs ihop och där var det väldigt noga med att alla barn skulle få med sig både kompisar och en pedagog de var trygga med. Vi var dock lite besvikna ändå eftersom bästa vännen hamnade i en annan grupp.
Han blir kvar på samma avdelning som nu, med andra halvan/gruppen, dvs de yngre barnen som också är födda 18 (men senare på året) eller nån enstaka 19. Men i lilla gruppen gör de ju nästan allt och där går bästa vännen mfl. Förskollärarna har jobbat för att även han skulle få flytta upp men så kom någon utifrån och fick plats, och fick då tydligen på Es tilltänkta storbarnsavdelning och inte den andra, då hen "redan kände barn där". Och det är tjänstepersonerna på utb.kontoret som bestämmer vilka som går var. Känns lite trist, men det får gå, men han har verkligen längtat efter att få gå över dit och är så redo...
 
@astilbe
Jobbigt att han utnyttjar läget och sticker, inte helt lätt att kuta efter ju. E är ganska väldigt mammig så han håller sig oftast nära. Skönt och tryggt men också ganska slitigt i längden. Man är aldrig nöjd :D
 
Snart sommar nu, hur går det för alla ~3,5åringar?
E är för tillfället väldigt inne på det här med att bli storebror och hur bra han kommer vara på det :D :love: , hur han ska köra vagnen och hjälpa med blöjor. Helst ska nya bebisen komma på studs, fast det är över två månader till bf. Annars är det mycket trädgård nu, han odlar och vill klippa grenar, sätta blommor i vas mm och väljer hellre trädgårdstider på tv än barnprogram. Märks att han är formad av sina föräldrar :D

Igår fick vi trist besked om att han som enda barn från sin grupp (halva avdelningen, de äldsta) inte får börja på storbarnsavdelningen till hösten :( Han har gått i grupp med 17-barnen vilket funkar toppen, och de flesta 18-barnen är födda senare på året. Det känns jättetråkigt att alla barn han är tajtast med ska flytta över och han exkluderas, men samtidigt kan det nog vara bra att knyta mer vänskapsband med sin egen årskull också. Vi har dock inte berättat för E än, så vet inte hur han kommer ta det...

Tråkigt! F får inte heller flytta upp i höst och jag vet inte vilka barn som gör det, om hennes jämnåriga kompisar gör det eller ej. Hon tycker det är roligare att leka med större barn men hon får stanna kvar då hon är mer känslig för förändringar ... Vi får se och utvärdera antar jag.
 
Här är det full fart på 3,5 åringen 😅
Vill också hjälpa med det mesta vardagssysslor och att ta hand om lillasyster 🥰 som hon för övrigt börjat leka mer med nu när lillasyster lärt sig sitta och kan vara med lite mer.

Vi har spenderat helgen hos farmor och farfar (utanför stan) och hon har hjälpt att sätta potatis, plantera om andra växter och vattnat i växthuset 😄 vilket är superskoj! Sett massa olika djur - renar, harar, ekorrar, spindlar och andra kryp… Farfar har skämt bort henne med en lekställning också, och kusinerna kom idag innan vi åkte hem och hann leka några timmar, så de var ju höjdpunkten 😁

Till hösten ska hon börja förskolan igen. Blir spännande att se hur det går
 
Kryp och djur är poppis här också. E vill ofta göra soppa till hararna :D För några veckor sedan var alla insekter läskiga men nu plötsligt plockar han maskar och spindlar till höger och vänster. Intressant med olika faser dom går igenom...
 
E har SÅ mycket idéer om det mesta, ibland kan jag önska att han inte behövde ha fullt så många idéer :D Det mesta ska testas och prövas på nya sätt och han har ofta en superbra motivering...

Jag inser att det är jättehärligt med starka idéer, kreativitet och drivkraft, men bara den här helgen har han bla. rivit ut en del av mina sommarblomsplanteringar pga "ville inte ha dom blommorna längre", klippt hål i helt nya shortsen pga "ville att dom skulle vara rosa" och vattnat hela hängmattan dyngsur (en kvart(!) innan jag skulle lägga mig där och njuta av kvällen) för att han undrade om tyget höll kvar vattnet :arghh::meh::D

En kompis flyttade nyligen och jag frågade dom om det var svårt att packa med barnet (2 år) hemma, men kompisen sa "nää, x har nog knappt märkt att vi packar..." I det här hemmet hade E tagit över alla flyttkartonger inom 5 minuter och gett dom ett helt nytt användningsområde :p
 
E har SÅ mycket idéer om det mesta, ibland kan jag önska att han inte behövde ha fullt så många idéer :D Det mesta ska testas och prövas på nya sätt och han har ofta en superbra motivering...

Jag inser att det är jättehärligt med starka idéer, kreativitet och drivkraft, men bara den här helgen har han bla. rivit ut en del av mina sommarblomsplanteringar pga "ville inte ha dom blommorna längre", klippt hål i helt nya shortsen pga "ville att dom skulle vara rosa" och vattnat hela hängmattan dyngsur (en kvart(!) innan jag skulle lägga mig där och njuta av kvällen) för att han undrade om tyget höll kvar vattnet :arghh::meh::D

En kompis flyttade nyligen och jag frågade dom om det var svårt att packa med barnet (2 år) hemma, men kompisen sa "nää, x har nog knappt märkt att vi packar..." I det här hemmet hade E tagit över alla flyttkartonger inom 5 minuter och gett dom ett helt nytt användningsområde :p
Det låter härligt men lite ansträngande 😅
 
Det låter härligt men lite ansträngande 😅
Exakt så! Älskar hans energi och upptåg men jag är också helt dränerad ibland. Skulle sambon varit en mindre delaktig pappa hade jag antagligen varit utbränd vid det här laget :p Dock har E fått mer och mer lugn ju äldre han blir, även om det fortfarande är ganska knappa doser av det, så jag tror att det kommer bli ännu lättare när han blir större.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
47 405
Senast: Blyger
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 170
Senast: gulakatten
·
Svar
736
· Visningar
38 547
Senast: Dimmoln
·
Hemmet Har en cylinda diskmaskin från -17, insatt -18. Maskinen har låtit konstigt ett par dagar, men idag stannade den helt, vilket gjorde att...
Svar
0
· Visningar
351
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hitta tillbaka till varann?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp