Vinterföräldrar -18/19

Tvättar ni sängkläderna innan ni bäddar i ordning sängen? Det har ju legat i garderoben bara men man kanske bör göra det ändå. Vet inte om spjälskyddet är så bra att tvätta i maskin dock
 
Tufft för er som har den jobbiga nästäppan. Det är ett av mina skräcksymtom, trots att illamåendeoch halsbränna är rätt trist det med :grin: Varit småförkyld här nu några veckor och tycker att det är tillräckligt jobbigt :yuck: Det är tufft att inte kunna andas ordentligt.

@Reville Skönt att få gå hemma och pula. Lite avundsjuk faktiskt ;) Jag har nog knappt en enda dag ledig hemma ensam innan bebis kommer, det hade varit skönt. Blir ledig en del kring jul såklart, men då är ju man och barn hemma också. Får skicka ut dem på lite utflykter helt enkelt.

V 35 nu. Mår bra! Får mycket uppmuntrande ord och pepp för att jag tar mig till universitetet varje dag men ser det inte som något konstigt, jag mår ju bra! Hade bra mycket svårare att ta mig iväg till jobbet graviditetens första 20 veckor :yuck: Men såklart alltid trevligt att få höra att man kämpar bra...

Det som är kvar att göra här hemma är att få in spjälsängen, som jag iofs ändå inte räknar med att använda :o Lite småinköp kvar också, typ blöjor. En skötbädd på skötbordet uppe behövs och sen packa bb-väskan. Men det känns fortfarande avlägset :confused:

Förvärkar och sammandragningar ökar stadigt i intensitet. Räknar med att livmodern är vältränad när det väl är dags!
 
Väldigt skönt @superstar :D Blir till att sortera upp bebiskläder, tvätts det som behövs, packa BBväska osv. Tänkte passa på att få upp adventsljusstakarna i fönstrena också (det är väl inte för tidigt än va?).
 
20181126_191406.jpg

Sängen förberedd och klar, så gulligt! :love:
Den rosa filten hade min bror som bebis, sedan jag, min äldsta son, min yngsta son och nu lillasyster :love:

Tänkte också få upp ljusstakar osv rätt så snart, skönt att ha det klart sedan.
 
Det är vidrigt verkligen, nässpray har jag inte provat men läste att man bör undvika det när man är gravid. Men det beror väl på hur mycket man tar kanske. Hjälper inte att snyta sig heller, är bara på morgonen jag är snorig nog för att kunna göra det. Annars är jag bara täppt och tungandad. Asjobbigt!

Jag har långtidsmedicinerat med Nezeril båda gångerna. Nezeril är klass 1 på janusinfo och utgör ingen (idag känd) risk för fostret. Sen finns det väl en risk för beroende utveckling i slemhinnan. Det var dock inga problem förra Gången, en vecka efter förlossningen var min nästäppa borta. Så jag har nedräkning nu!
 
Jag har långtidsmedicinerat med Nezeril båda gångerna. Nezeril är klass 1 på janusinfo och utgör ingen (idag känd) risk för fostret. Sen finns det väl en risk för beroende utveckling i slemhinnan. Det var dock inga problem förra Gången, en vecka efter förlossningen var min nästäppa borta. Så jag har nedräkning nu!
Värt ett försök då kanske, vore skönt att slippa nästäppan.
Tränar ni något nu medan ni är gravida?
I så fall vad?
 
Värt ett försök då kanske, vore skönt att slippa nästäppan.
Tränar ni något nu medan ni är gravida?
I så fall vad?
Jag red 3-4 dar i veckan fram till v.37, sen började magen ta emot framvalvet på sadeln så jag kände att det fick räcka.
Har sluppit nästäppa och det är jag tacksam för!
 
Jag går mycket promenader men annars måste jag erkänna att jag inte gör så mycket.
Försäkringskassan driver mig till vansinne, sökte om sjukpenning 5 nov, det har inte hänt ett jota och när jag ringer om det är de bara otrevliga. Gravidpenningen den här månaden blir för en dag! Jag får alltså bara 425kr nu, fast jag har sökt från den 20. Liksom vad fan? Fick 5000 i lön också så yay... Orkar inte!
 
@Mirre Kan det vara så att FK har brytdag mitt i månaden och inte hela kalendermånader (1-30/31)?
Ja det var något sådant de sade när jag ringde, minns fasen inte vad han sade. Idag är det en sådan där dag när allt bara krånglar. Måste ha tag i lönekontoret och få uppgifter på exakt hur många timmar jag jobbade när jag var sjukskriven, jag hade tydligen räknat fel på det. Ringer dit bara för att upptäcka att numret inte funkar. Gaaah!
Var till bm (det gick iof bra), sedan till affären, macken och hem. Hade sådan foglossning när jag kom hem, så när jag har suttit på en stol tex och ska resa mig och gå så kommer jag ingenstans! Jag får stå en stund innan jag kan lyfta framförallt vänster ben och börja gå. Vaggar runt som en jäkla pingvin här hemma. Glömde köpa saker i affären som vi behöver, telefonen krånglar och julgardinerna var inte tvättade och låg såklart längst ner i tvättkorgen som står längst in. Vår tvättstuga är kaos just nu och det var ingen höjdare att stå och gräva fram gardinerna.
 
Värt ett försök då kanske, vore skönt att slippa nästäppan.
Tränar ni något nu medan ni är gravida?
I så fall vad?
Nej, tyvärr inte mycket träning här. Promenerar rejäla promenader fortfarande men har tyvärr inte tid med mer och efter att ha varit "däckad" av illamendet sisådär 30 veckor är det svårt att komma igång med ytterligare träning nu, även om jag mår rätt bra nu :p Sprang iofs till bussen idag, några hundra meter. Räknas det? :idea: Blir spännande att se vad fogarna säger i morr...
 
Nej, tyvärr inte mycket träning här. Promenerar rejäla promenader fortfarande men har tyvärr inte tid med mer och efter att ha varit "däckad" av illamendet sisådär 30 veckor är det svårt att komma igång med ytterligare träning nu, även om jag mår rätt bra nu :p Sprang iofs till bussen idag, några hundra meter. Räknas det? :idea: Blir spännande att se vad fogarna säger i morr...
Inte roligt med illamående, skönt att du mår bättre :) Det räknas absolut :up:

Fick frågan idag hur mycket jag tror att lillan kommer väga när hon föds, om hon hamnar under 4 kg. Svarade att det tror jag hon gör, båda grabbarna har vägt under 4. Fick då svaret "Men har du SETT din mage?! Den är ju enorm!" O_o:meh:
Öhm tack... eller något.
Sedan skulle det försöka slätas över med att jag är ju inte tjock någon annanstans, bara magen... suck. Kul att höra, speciellt en dag när allt krånglat och ryggen värkt som om någon tänt eld på ryggraden.
 
Tack hörni!:love: Kejsarsnittet gick bra, och jag är lite glad att jag valde snitt för ut kom en tjej på 54cm och 4,6kg. Alldeles för stor för sin ålder. Moderkakan vägde 1,2kg mot vanliga 500 gram! Så hon hade nog kunnat bo kvar där inne länge till, och bli ännu större. Hade väldigt mycket fostervatten också, så sammantaget är det inte konstigt att jag varit stor och tung:D

Lilla fröken vrålade redan innan hon ens kommit ut helt, och var väldigt pigg redan från början trots storleken. Sen dippade hon, vilket tydligen är vanligt med stora barn. Vi låg inne på neonatal i två dagar, hon låg med cpap och tillmatades en massa. Sedan låg vi på BB en dag för säkerhets skull och så kom vi hem i onsdags eftermiddag. Nu börjar jag våga landa i att hon faktiskt mår bra. Idag ska vi tillbaka till mammot och väga fröken. Hoppas all amning gett resultat, för äta gör hon!:d:laugh:
 
Tack hörni!:love: Kejsarsnittet gick bra, och jag är lite glad att jag valde snitt för ut kom en tjej på 54cm och 4,6kg. Alldeles för stor för sin ålder. Moderkakan vägde 1,2kg mot vanliga 500 gram! Så hon hade nog kunnat bo kvar där inne länge till, och bli ännu större. Hade väldigt mycket fostervatten också, så sammantaget är det inte konstigt att jag varit stor och tung:D

Lilla fröken vrålade redan innan hon ens kommit ut helt, och var väldigt pigg redan från början trots storleken. Sen dippade hon, vilket tydligen är vanligt med stora barn. Vi låg inne på neonatal i två dagar, hon låg med cpap och tillmatades en massa. Sedan låg vi på BB en dag för säkerhets skull och så kom vi hem i onsdags eftermiddag. Nu börjar jag våga landa i att hon faktiskt mår bra. Idag ska vi tillbaka till mammot och väga fröken. Hoppas all amning gett resultat, för äta gör hon!:d:laugh:
Grattis:) skönt att höra att allt har gått bra:up:
 
Tack hörni!:love: Kejsarsnittet gick bra, och jag är lite glad att jag valde snitt för ut kom en tjej på 54cm och 4,6kg. Alldeles för stor för sin ålder. Moderkakan vägde 1,2kg mot vanliga 500 gram! Så hon hade nog kunnat bo kvar där inne länge till, och bli ännu större. Hade väldigt mycket fostervatten också, så sammantaget är det inte konstigt att jag varit stor och tung:D

Lilla fröken vrålade redan innan hon ens kommit ut helt, och var väldigt pigg redan från början trots storleken. Sen dippade hon, vilket tydligen är vanligt med stora barn. Vi låg inne på neonatal i två dagar, hon låg med cpap och tillmatades en massa. Sedan låg vi på BB en dag för säkerhets skull och så kom vi hem i onsdags eftermiddag. Nu börjar jag våga landa i att hon faktiskt mår bra. Idag ska vi tillbaka till mammot och väga fröken. Hoppas all amning gett resultat, för äta gör hon!:d:laugh:
Grattis! :love:
 
Hur gör ni med influensavaccinet när ni är gravida? Tar det inte annars och ser ingen anledning att göra det nu heller, bm tyckte jag skulle göra det dock.
 
@Mirre Jag har vaccinerat mig, gjorde det första dagen det gick :angel: Gör det inte annars men dels så blir gravida ofta mycket sjukare och man ser till och med en ökad dödlighet om man ska dra det till extremnivå. Det finns ju en anledning till att gravida räknas som riskgrupp och rekommenderas vaccinering. Dessutom har jag så fruktansvärt mycket att göra i skolan just nu att en influensa vore förödande :p
 
Bebis har hittat mina revben och de är visst jätteroliga att sparka på :arghh:
Inte jätteskönt nej.
@superstar Oki, funderar lite fram och tillbaka. Men det är ju trist att vara sjuk också
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 685
Gravid - 1år Har väntat ett tag på att det ska komma en sån här tråd men den dyker aldrig upp. Får helt enkelt göra en själv 😁 Jag är gravid i v 19...
88 89 90
Svar
1 786
· Visningar
118 029
Senast: Fille
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 881
Senast: Barbabelle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 880
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp