Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Här hemma sover melli oftast två gånger på dagen.. runt 11 tiden en kortis sen igen på eftermiddagen vid 15 tiden då gärna två timmar och går o lägger sig vid 20 tiden, går upp vid 9 på morgonen. :)
Melissa får smaka på de mesta och äter allt med stor aptit. Men äggula är det enda hon sp
otar ut igen.
:)
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Alicia äter också de mesta :)

Igår släppte de, så nu går hon själv utan stöd. Hon såg sååå stolt ut :D
Var på öppna förskolan för första gången igår också, var nog väldigt mycket att ta in för henne, hon satt och kollade på leksakerna och de andra barnen första timmen, sen kom hon igång och leka och ville knappt åka hem igen :p Ska nog åka ner en sväng nästa vecka också :)

I onsdags var de 1-års kontroll och vaccination. Vägde 8300 och 74,5cm lång.
Tror hon fick en liten reaktion på vaccinet den här gången, hade över 38 i feber på kvällen, men är pigg och som vanligt idag igen iallafall.

Har ni andra gjort eller fyllt i någon bok om barnets första år? Jag har börjat med en fotobok på fujidirekt och ångrar att jag inte gjort det under hela året istället. Blir så mycket med att sortera bilder och skriva om ett helt år, hinner ju hända så mycket!
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Hur gör ni med sötsaker/fikabröd? Jag är den "elaka" sorten som inte låter Alicia äta sånt i vanliga fall. Hon fick smaka lite tårta när hon fyllde år, men i övrigt har hon aldrig ätit nå fikabröd och visar inte heller nåt större intresse att hon vill ha det om vi fikar. Hon blir nöjd om hon får smörgåsrån eller frukt istället.

Hehe, idag stod sambon och pratade om lönesamtalen på sitt jobb och sa något om att/om alla skulle "få sin del av kakan", och det hörde genast små öron och F började genast prata om "koko" (=kaka) :D. Det blev lite mycket med jul, nyår, storebrors födelsedag (med ett gäng kalas) och den egna födelsedagen... Fast min filosofi är såhär: så länge de nöjer sig med ett alternativ när man själv äter sötsaker, så får de det. När de inte längre nöjer sig, så får man helt enkelt inse att de s a s ärver ens egna vanor och begränsa sig själv om man tycker att det blir för mycket. F har varit tidigare än storebror på att få (vilja) smaka, tror att det är vanligt att småsyskon inspireras av storasyskonen där.

Annars tycker jag att det händer mycket språk/förståelsemässigt nu. F säger ett helt gäng ord, förstår ganska många uppmaningar, tar ibland nejsägarrundor som innebär att han går runt i lägenheten och säger "nänänä" åt allt som han vet att han inte får göra :sneaky:, älskar att läsa och har väldigt bestämda åsikter om vilka böcker det ska vara. Skulle han mot all förmodan hämta fel bok så går han iväg efter en sida :p, medan han har väldig koll på storyn i favoritböckerna och "spelar med" i gesterna som jag brukar göra när jag läser för att förtydliga vad som händer. Ikväll visade han hur väl han hängde med i rörelserna i Imse vimse spindel också :). Vi har också börjar köra blöjfritt hemma sedan ett par veckor, och jag hoppas att vi ska lyckas fortsätta med det fastän vi just nu satt på blöjan igen för att han är dålig i magen. Hittills har han i alla fall inte börjat kissa i den igen, utan gör det på pottan.

Sover gör han en gång om dagen och rätt bra på natten känns det som, förutom att han hinner vakna sjuttielva gånger på kvällen innan jag kommer och lägger mig. Mornarna tenderar fortfarande att vara obekvämt tidiga...

Hm... Det var något mer jag skulle uppdatera er om tror jag... Men vad det var har jag visst helt glömt bort! Hoppas ni hänger kvar och uppdaterar vidare! :)
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Har ni andra gjort eller fyllt i någon bok om barnets första år? Jag har börjat med en fotobok på fujidirekt och ångrar att jag inte gjort det under hela året istället. Blir så mycket med att sortera bilder och skriva om ett helt år, hinner ju hända så mycket!

Jag ska... är planen. Borde bara göra storebrors bok om andra och tredje året först bara :angel:
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Oj börja med blöjfritt redan? Så fort jag luftar Alicia blir de en olycka. Hon är inte alls intresserad av pottan hemma. Den på öppna förskolan var däremot intressant, i fel bemärkelse dock, hon försökte leka med den och de känns inte så hygieniskt :p

Vart ner på öppna 3ggr nu. Hon har anpassat sig snabbt och nu sist hann jag inte ens klä av mig för att hon hade så bråttom in till de andra barnen.
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Vad roligt att hon uppskattar ÖF så! :)


Jo, det är rätt tidigt så vi får väl se om det blir bakslag, men det är skönt att slippa byta blöjor så länge det varar i alla fall. Med storebror gick det fort efter att han kommit så långt som F gjort nu (vågar kissa på pottan och gör det när det erbjuds) men han var å andra sidan lite drygt två innan vi kom så långt.
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Vilken charmig grabb han verkar vara F.

Min lilla F verkar tycka att hon ska få gå på fsk redan, spatserar glatt in på brorsans avdelning och vinkar hejdå till mig. Inskolning? Nejdå, det behövs inte :D De andra barnen där blir så glada när hon kommer och låter henne vara med och leka. Så det är livet på en pinne ;)

Annars är de mycket mamma, pappa, mat, där och tack-tack. Så mycket annat säger hon inte än. Hon förstår dock väldigt bra och leker gärna att man pratar i telefon, läser böcker och att bygga med duplo. Vilket hon är en hejjare på, vilka TORN hon bygger. Så hon och storebror sitter där tillsammans och bygger duplo i timmar, hon har även byggt med smålego när hon fått tag på det. Finmotoriken är de minsann inget fel på.

Hon har även åkt på sin första riktiga förkylning, så det har varit ett par jobbiga nätter, men inatt sov hon åter igen 11 timmar i sträck.

Fått hem en ny kanin som är lösgående i lägenheten som F avgudar, de busar för fullt tillsammans. Djur verkar tycka om henne ögonblickligen, det är kul att se.

Skor är en stor passion lillan har också, hon älskar att få på sig fina skor och gå runt & visa upp sig. Sjunga & dansa gör hon också så fort hon får chansen, så när hennes pappas dator är ledig så går hon bestämt dit och tycker jag ska starta någon av hennes favoritlåtar. Så som Wrecking Ball, Still Into You och liknande ;) kvinnliga artister som sjunger på engelska är det bästa :D
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

*sista knappen*

Förra veckan var vi på ettårskollen på BVC. Knappt 10 kg och 75 cm lång. Visade sina superskills med att gå in själv och fick MVG av läkaren, och medhåll om att hamburgare, chips och cocacola är det bästa för en ettåring. Det kom upp eftersom jag sa att han äter precis samma som vi (där finns varken hamburgare, chips eller cocacola). :)

Annars så är han lite småsjuk mest hela tiden, fick ingen vaccination eftersom han är febrig stup i kvarten. Men han är väl mest go och glad och springer efter storebror hon hans grejer. Han är en hejare på att dansa och har idag äntligen sagt mamma! Annars säger han inte så mycket ord, men babblar en massa. Sover lite kasst för tillfället eftersom han är sjuk så ofta, men när han mår bra sover han ofta hela natten i princip. Jag har fortfarande bara gått upp med honom en natt i hela hans liv, så jag ska väl inte klaga. ;)

Jag jobbar ju nu och sambon är hemma på dagarna. Det går jättebra (jag hade inte förväntat mig något annat heller), men jag saknar verkligen "hemmavardagen" med barnen.
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

*kl*

Cornelis har hunnit bli 13 månader. Han går och klättrar för fullt. Han är verkligen högt och lågt hela tiden.
Han ska bli storebror i augusti :).
Trodde inte att jag hade någon äl när jag ammade, men det hade jag uppenbarligen. Blev fundersam där strax efter hans 1-års dag för mjölken verkade ta slut. Men det berodde ju på graviditeten. Så jag var tvungen att sluta amma. Gjorde så ont när han försökte få ut någon mjölk.
Men det positiva med det var att han började sova hela nätter i egen säng.
Så jag får sova på nätterna i ett halvår i alla fall innan jag får börja om med ny bebis.
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

*kl*

Cornelis har hunnit bli 13 månader. Han går och klättrar för fullt. Han är verkligen högt och lågt hela tiden.
Han ska bli storebror i augusti :).
Trodde inte att jag hade någon äl när jag ammade, men det hade jag uppenbarligen. Blev fundersam där strax efter hans 1-års dag för mjölken verkade ta slut. Men det berodde ju på graviditeten. Så jag var tvungen att sluta amma. Gjorde så ont när han försökte få ut någon mjölk.
Men det positiva med det var att han började sova hela nätter i egen säng.
Så jag får sova på nätterna i ett halvår i alla fall innan jag får börja om med ny bebis.

Men, grattis! :D Många som skaffar nästa tätt här i tråden! Du har ju rutin på det hela nu. ;) Hoppas du får må bra genom graviditeten!
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Grattis :) Kul med en till härifrån som ska ha igen. Blir det ditt 4:e barn nu?
Själv har jag 4v kvar till bf nu! Börjar bli lite nervöst :nailbiting:
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Alicia sov sin första natt borta igår och det gick över förväntan :)
När började era barn sova borta första gången?
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Vilken charmig grabb han verkar vara F.

Tänk, det tycker jag också :D. Och liksom din F så tycker han att det här med förskoleliv verkar lajbans, men han får allt besinna sig ett år till ;)

Bygga med lego däremot... Det skulle han nog verkligen önska att han kunde, men här är det max två bitar som med lite tur och/eller assistans kan bli ihopsatta. Jag får skicka honom till er på kurs, tror jag :)
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Vi har bara haft barnvakt en gång på natten, det var när A föddes och då var mormor här med storebror.
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Annars så är han lite småsjuk mest hela tiden, fick ingen vaccination eftersom han är febrig stup i kvarten.

Kom ni iväg och fick någon spruta sedan? F stackaren var jätteynklig dagen/förmiddagen efter sin, annars har vi varit bortskämda med att varken han eller storebror fått några särskilda biverkningar av sprutorna. Nu är det ju inga mer sprutor förrän i sommar på BVC i alla fall, men jag har för avsikt att vaccinera det arma barnet mot TBE också så han kommer väl att gallskrika så fort han ser det där huset snart ;) (VC och BVC ligger i samma hus)
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Vad roligt att höra ifrån er! Och stort grattis till nya graviditeten :). Är jag snurrig nu, eller är det inte till och med femte barnet? (För du har väl två stora och en som är nära Cornelis i ålder?)
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Själv har jag 4v kvar till bf nu! Börjar bli lite nervöst :nailbiting:

Haha, här känns det väldigt avlägset att F skulle kunna bli storebror vid det här laget :D (faktum är att rikigt täta barn är ett skräckscenarie för mig :D, tur att alla är olika! :)). Du lovar väl att skriva i den här tråden när den lilla kommit ut? :)
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Alicia sov sin första natt borta igår och det gick över förväntan :)
När började era barn sova borta första gången?

Storebror var närmare 2,5 när han sov borta första gången. Innan dess hade vi haft barnvakt över läggningen ett par gånger men själva kommit hem senare på kvällen. För F:s del känns det fortfarande rätt avlägset!
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

A är faktiskt jätteduktig på att bygga med duplo! Jag blir lika imponerad varje gång han får en bit att passa! :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
93 526
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
84 665
Senast: Heulwen
·
Småbarn Välkomna till en ny tråd! Augusti 20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8) 30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475...
70 71 72
Svar
1 432
· Visningar
80 536
Senast: turbofling
·
Gravid - 1år Dags för ny tråd! Tror jag hittade senaste listan: December 2 - Evenstar, andra barnet 25 - Emrox, första barnet, flicka 20 - Rugge...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
91 005
Senast: JeayL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp