Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Puttar upp tråden lite

Hur är det med alla barnen? Vore kul att se lite bilder också :) . Kan inte fatta att våra vinter bebisar är 1 1/2 år snart!

Här är det bara bra. Tiden går i ett rasande tempo! Jag jobbar ju fyra dagar i veckan och sambon är hemma på heltid. Sen kommer vi vara hemma båda två i juli och augusti innan inskolning på förskolan. Alvin har fått plats på samma förskola som storebror går på och det känns toppen. :)

Alvin är pigg och glad, är inne i en period där han äter väldigt dåligt. Han vill helst äta allt själv och har ett enormt humör när han inte får som han vill. Han älskar att vara ute och leka i sandlådan och att gunga. Han klättrar högt och lågt fortfarande, och man vet aldrig var man har honom ;) Han tycker om att bada. Han pratar en hel del, men inte så jättemånga riktiga ord, men det kommer väl :)
 
Med barnen går det strålande. F är en kavat, orädd tjej som tar för sig av livet. Äter bra, leker bra med sina kompisar på förskolan, avgudar sin storebror och utvecklas som på räls. Talmässigt så är det ja, nej, mamma, pappa och aja! Men hon tecknar äta som hon fått lära sig på förskolan, tog inte mer än en vecka innan hon lärde sig det.

Jag har även lyckats få ett mer stabilt jobb än de timmar jag jobbat innan. Så jag är lycklig över det.

Det mindre kul är att jag just nu genomgår en skilsmässa, 24 år gammal - ugh, så det är tufft. Speciellt det faktum att jag är den som måste flytta och det är ju SÅ enkelt att få lägenhet här.
 
Med barnen går det strålande. F är en kavat, orädd tjej som tar för sig av livet. Äter bra, leker bra med sina kompisar på förskolan, avgudar sin storebror och utvecklas som på räls. Talmässigt så är det ja, nej, mamma, pappa och aja! Men hon tecknar äta som hon fått lära sig på förskolan, tog inte mer än en vecka innan hon lärde sig det.

Jag har även lyckats få ett mer stabilt jobb än de timmar jag jobbat innan. Så jag är lycklig över det.

Det mindre kul är att jag just nu genomgår en skilsmässa, 24 år gammal - ugh, så det är tufft. Speciellt det faktum att jag är den som måste flytta och det är ju SÅ enkelt att få lägenhet här.

Vad tråkigt att läsa! :( Hoppas det löser sig så bra det kan för er och att du hittar en lägenhet smidigt.

Skönt med jobbet och att det går bra på förskolan i alla fall!
 
frejis_zps7f79e069.jpg


Freja är nu 20 månader gammal, 77 cm lång och 10 kg tung. En tuff tjej med skinn på näsan. När hon fick senaste vaccinationen så blev hon enbart arg för ett par sekunder men det släppte snabbt. Hon älskar att vara på förskolan, och fröknarna säger ofta att hon är väldigt smart för sin ålder. Hon pratar väldigt lite förvisso, men inget som oroar mig något nämnvärt.

Känns som det var igår hon kom till världen, tiden har gått något vansinnigt fort.

Min älskade lilla snäcka :heart
 
Här är det full fart hela dagarna,sover alltid hela nätter från ca ett halvår tillbaka,innan dess kunde han vakna 1 gång då och då,i snitt 2-3 ggr i månaden på sin höjd,men sen ett halvår så sover han från 19-20 till 07-08,alltså 12 timmar i sträck. Sen runt en timme mellan 12 och 13. Dagis trivs han superbra på,så det känns jätteskönt! Vi har återgått till vardagen,och fast jag inte kan fatta att han fyller TVÅ ÅR om bara 3 månader ca,så känns det endå som om han alltid varit här! :love: Helt klart det bästa jag har,och det underbaraste jag varit med! :D

10402784_10203126564219198_2648974871387451404_n.jpg


10384541_10203126564059194_1467985761861967411_n.jpg


10422504_10203126567499280_6037679748334522385_n.jpg


Det enda som tar lite tid är språket. Än så länge så sägs inte många ord,men han babblar på ofta och mycket,men i går kom "bilen" och "åka bil" för första gången. Sen har vi mamma,pappa,vovve,men mycket mer än så är det inte. Bvc säger att jag inte ska oroa mig,att det kommer,men ni vet ju hur det är... :nailbiting:

Mitt egna hästeri har jag tyvär fått lägga ner på obestämd tid,vart helt enkelt för mycket,sena arbetstider (långa dagar,men få..),det krånglade på lösdriften (tålde inte hösilage) så jag fick lov att stalla in,vilket genast vart att ta alldeles för mycket tid. Gick dessutom upp på heltid direkt. Så nu är det paus i hästeriet,men jag har lite drömmar och förhoppningar på hur jag ska lösa det i framtiden iallafall,så jag kommer tillbaka till det också! :D :p Har äran att få rida en "fd" stallkamrats islänning när och hur jag vill,så det känns skönt. Även fast jag så klart saknar min väldigt mycket så är det iaf skönt att få komma ut helt kravlöst i skogen.
 
Jag har missat att ni gjort uppdateringar i tråden, vad roligt!

Alvin har allt bara släppt för med pratandet i sommar. Han har en massa ord och har börjat lägga ihop meningar.

Annars är han väl som alltid mer vild än tam. Första gången han kastade sig framlänges utför rutschkanan på dagis blev personalen lite nervösa ;)

Han har ju börjat där också ja. Det går utmärkt och han har roligt där. Han charmar personalen massor och är deras "minsting" (det har över tre års kötid så det är bara syskon till de äldre barnen som är på småbarnsavdelningen eftersom de kommer in på syskongarantin).

Nätterna sover han på för det mesta. Dock inte i sin säng ;) Han brukar komma över någon gång på sena kvällen eller natten till mig, men det är inget dom jag tycker stör oss.

Vaccinationen där vid 1,5 år minns jag knappt, men det gick nog bra. Inte minns jag hur stor han var heller ;)

Jag pluggar heltid på högskolan nu och pappan har gått ner i tid och jobbar 75%, så det blir inte så jättelånga dagar på dagis.

I slutet på augusti hade han någon infektion och fick nästan 42graders feber bara pang bom. Jag snackade till oss en tid hos jourläkaren som idiotförklarade mig först (det går emot mina principer och på vår barnläkares inrådan) så ger jag inte Alvedon till honom så länge han dricker. I allafall så blev det andra ord från läkaren när snabbsänkan visade över 500. Då skrev hon ut penicillin och var på vippen att skicka oss vidare till barnakuten. Nästa morgon vaknade han feberfri igen (efter tre doser penicillin).

Nu har vi en riktigt envis förkylning här hemma och den enda som är pigg och glad är Alvin dock ;)
 
Tänkt att våra små (stora) barn snart blir 2 år!

Alicia börjar bli en riktig lite retsticka, precis som far sin. Haha så jag och hennes lillesyrra får se upp :P Det är full fart här hemma om dagarna. Joella blir 8 månader om 10 dagar och Alicia 2 i Januari.
Vi har ställt Alicia i dagiskö nu, men ser vääääldigt mörkt ut att få någon plats. TIDIGAST nästa höst, eventuellt. Men inte speciellt troligt :( Vi känner inte för att sätta henne på dagis i stan heller, kommer bli alldeles för långa dagar (11-12 tim och de kommer hem 15min innan läggning isf. Sen finns de bara platser på de "sämsta" områdena i stan). Jag är fortfarande arbetssökande, men där jag har chans att få tillfälliga jobb ligger 3 mil åt andra hållet (5-6mil från stan då), så får jag jobba där har ja inte möjlighet att hämta eller lämna. Då blir det ansvaret på sambon och han kan inte gå ner i tid.

Alicia är väldigt påhittig och busig. Hon börjar komma in i en period där hon inte kan dela med sig av leksakerna till syster, utan ska ta allt som hon har.
Hon älskar att måla och rita, tycker om att bläddra i böcker, "sjunger" och hon börjar säga mer o mer ord. Men hon pratar inte eller sätter inga meningar riktigt än. Det är de vanliga orden som mamma, pappa, här, där, titta osv
 
Vad roligt med uppdatering i den här tråden!

Så lillasyster fick bli Joella? Kommer ihåg att ni övervägde det till Alicia :)

Vad tråkigt med dagisbristen! Samtidigt så tror jag att det är skönt att hade hemma länge ;) Får lillasyster också plats till hösten på det närliggande dagiset så är det kanske värt att ha dem hemma båda till dess? Då kan de ju ha trygghet från varandra på dagis också.

Alvin är mest go och glad nuförtiden och charmar alla. Han har ett enormt humör dock och vet vad han vill... MIN mamma är något som kommer upp med jämna mellanrum under dagen :) Lite svårt för honom att dela med sig också, men det är nog bara en fas. ;)

Storebror däremot har en fas big time och är jättemycket tre år...
 
Ja de blev en Joella :) Hon såg ut som en Felicia när hon kom ut, men funkade inte med tanke på Alicias namn.

Det är tyvärr inte ens säkert att vi får nån plats nästa höst heller :( Det får ta o ske någonting snart om det ska lösa sig för alla som behöver dagis. Fler i samma sits här som dessutom har äldre barn eller tvillingar.


Vissa dagar kan inte Alicia acceptera om man säger nej till något, så då bryter hon ihop och kan skrika uppåt en timme. Hon blir verkligen helt hysterisk. Har märkt att det är mer märkbart så fort blodsockret börjar sjunka så vi är supernoga med mat och mellanmålstider för att försöka förhindra utbrotten. Hon är tyvärr ganska liten i maten, hennes syster växer snart om :p

Hur mycket väger era barn? Alicia väger 10.4kg
 
Vikt..? Ska man ha koll på sånt fortfarande? :angel:

Jag tippar på att han ligger runt 12 kg och typ 84-85 cm lång! Ligger precis mellan 80 och 86 i kläder. ;)
 
Det är ju faktiskt inte jättelänge sen vi var på 18-mån koll på BVC;, men vad han vägde minns jag inte! :)

Visst ja, han hade vattkoppor för ett tag sen också! Storebror har däremot inte fått det, så det gör mig tveksam till om det verkligen var det..?
 
@westernsuzie Hur går det för dig? Visst ska du ha snart igen? :)

Japp det stämmer! Om allt går bra blir Ellie storasyster i början på februari :) Känns så himla roligt!
Med Ellie går allt bara bra, hon går hos dagmamma där hon verkar trivas väldigt bra och utvecklas för fullt. För mig har den här graviditeten varit tuffare än när jag väntade Ellie, med illamående och nu på senaste barnmorskebesöket högt blodtryck, dåligt järnvärde, hög puls, högt blodsocker osv... plus att jag nu lyckats få lunginflammation, så jag har varit rejält sjuk :( Men håller tummarna för att det har vänt nu för jag känner mig lite piggare! Tack o lov verkar bebisen pigg i alla fall, för det sparkas massor där inne :love:

Va kul att ni uppdaterar tråden, roligt att läsa om hur det går för alla :)
 
Vad kul att läsa lite om era små.

Här går det bara bra. Jag jobbar mer än vad jag vill och behöver ;) men har inte så mycket val när jag blir inbeordrad stup i kvarten. Men men, så är det att vara personlig assistent.

Freja är fortfarande en liten tjej, lika liten som 1 åringarna som skolats in nu i höst :P . Men det är en dam med MYCKET vilja. Vi föräldrar kommer att ha gråa hår. Liten not är att jag och mannen försöker igen. Hon drar 74-80 i kläder. Hur mycket hon väger vet jag inte. Men det är en nätt liten tjej så skulle gissa på 10-11 kg.

Är så skönt nu när hon kommit ur bebis-fasen. Visst är det mysigt. Men det är så mycket lättare med två BARN. Jag är helt övertygad om att jag är färdig med barn. Även om båda mina två vill ha småsyskon.

Talet är fortfarande inte riktigt där. Men hon snackar bra mycket mer nu än vad hon gjorde ett halvår sen. Tänk vilken skillnad det är på barn och barn. Hennes jämnåriga kusin är lika stor som en 3åring, snackar flerordsmeningar och ser äldre ut vad hon är. Medans min lilla räka knappt snackar, däremot är hon mogen på andra vis. Klär på sig själv, går på pottan. Faschinerande detta med barns utveckling :)
 
Håller med alla om att det är roligt när det trillar in uppdateringar :)

För oss knatar allt på. Nu känns det som att tvåårsdagen snart är här, men vid 1 år 7 mån var F 89 cm och vägde knappt 14,5, så han är fortsatt stor. 98 i byxor och 98-104 i tröjor... Största intresset är fortfarande matlagning, och han älskar djur, att gosa och att läsa. Talet kommer mer och mer, liksom storebror (i den åldern) är han inte väldigt välartikulerad men han säger saker som "mee mo" (mer mjölk), "doo o-o" (stor=mycket morot) och egg-kaa (äggklocka). Och tjaa... Förskolan ska han börja på i mars, han är fortfarande hemma om dagarna med sambon.
 
Även här rullar livet på. :) A pratar fullt begripligt för de flesta i treordsmeningar. Han är väl ingen jätte direkt, men hur stor han är vet jag inte riktigt. Använder stl 86 i kläder. Han tycker om att åka rutschkana och cykla. :) Hans storebror är största idolen och han gör precis som han. Det har lett till att han snart är blöjfri eftersom han vägrar blöjan - det har ju inte brorsan! ;)
 
Men åååh så roligt att se hur det går för alla, jag har ju knappt suttit framför datorn senaste halvåret.
Saima är fortfarande en liten plutt och väger 10kg och är ca. 80 cm lång. Men hon pratar som bara den sätter ihop meningar (5-6 ord) mest på svenska men också en del spanska, och hon kan det mesta själv :) och blir väldigt förolämpad om mamma kommer och försöker hjälpa. Det går så oerhört fort nu tycker jag :) I övrigt så jobbar jag nu 70% men kommer vara sjukskriven 1 månad för att gå heltid på rehabilitering då jag ej blivit bra efter bilolyckan jag var med i strax innan Saima föddes, men har världens bästa dagmamma och saima tycker det är helkul att vara där (5 barn totalt så det är toppen). Ska försöka mig på att ladda upp någon bild senare då jag nu är på jobbet.
 

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
92 739
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
84 130
Senast: Heulwen
·
Småbarn Välkomna till en ny tråd! Augusti 20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8) 30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475...
70 71 72
Svar
1 432
· Visningar
79 634
Senast: turbofling
·
Gravid - 1år Dags för ny tråd! Tror jag hittade senaste listan: December 2 - Evenstar, andra barnet 25 - Emrox, första barnet, flicka 20 - Rugge...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
90 656
Senast: JeayL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp