Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

trazel

Trådstartare
Nu har vi snackat bort ytterligare en tråd! :D

Vinterbarn 2012/2013

December
11 - SusieQ - första barnet Linnéa (bf 28.12.12)
19 - Mustasukka- fjärde barnet Cornelis (bf 10.12.12)
21 - Karolajna - första barnet Elliot (bf 05.01.13)
25 - Fibusen - första barnet Milton (bf 18.01.13)
29 - Jho - första barnet Elly (bf 22.12.12)
31 - snna - första barnet Vilma (bf 30.12.12)

Januari
2 - Fridaespaña - första barnet Saima (bf 06.01.13)
6 - Ferrari - andra barnet Freja (bf 05.01.13)
6 - uva - andra barnet Pojke (bf 22.12.12)
9 - saint__anger - första barnet Alicia (bf 13.01.13)
9 - escade - första barnet Viktor (bf 03.01.13)
11 - numma - andra barnet Zilhan (bf 14.01.13)
11 - westernsuzie - första barnet Ellie (bf 04.01.13)
12 - Zody - andra barnet Olle (bf 06.01.13)
20 - Kisse - tredje barnet Pojke (bf ??.01.13)
20 - trazel - andra barnet Alvin (bf 27.01.13)
28 - Chambery - första barnet Melissa (bf 28.01.13)

Februari
18 - vica - första barnet - Viggo
20 - Tessiem - tredje barnet Julius (bf 18.02.13)

Mars
3 - Nisse - andra barnet Flicka (bf 23.02.13)
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Jag gillar att del 3 startar just första april :D.

Perfekt att få en uppdaterad lista med alla bebisar i första inlägget ju! Då vill jag passa på att fråga hur det går för er som inte varit så aktiva i tråden på sistone, som Mustasukka, Kisse och Nisse? :) (Eller är det bara jag som läst slarvigt och inte kommer ihåg?)


På tal om att vända sig etc - att göra det redan vid tre månader är tidigt, så jag förväntar mig inte att se det här än på ett bra tag. Speciellt inte med tanke på skenan som innebär att F:s fötter är fästa vid varandra i ett rätt särat läge... Åh vad jag ser fram emot att bli av med den dagtid, hoppas att de närmaste månaderna går fort!
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Jag är just nu bekymrad över att min lilla F inte går upp tillräckligt mycket i vikt, får se imorgon ifall jag har rätt eller inte. Senaste undersökningen (3 veckor sedan) så vägde hon 4480 gram. Så ja, morgondagen lär väl utvisa ifall jag oroar mig i onödan eller inte. Problemet är ju att hon alltid spyr upp lite efter varje måltid, plus att hon ÄR liten i maten. Kan ju inte tvinga i henne mer än hon äter....

Bjuder på bild på lillan med de blåååa ögonen
Annandagparingsk017_zpsf1816db2.jpg


Och en gräslig bild på mig, men lilla F är lika söt som alltid
Annandagparingsk018_zps24e3b30f.jpg
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Vad söt hon är, och superfin mössa! Hoppas att hon gått upp ordentligt - som du säger, man kan ju inte få i dem mer än de vill äta... Är det vaccination imorgon också?
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Alvin har också blivit liten i maten. Han har fått urpumpat ur flaska hela dagen idag och inte kräkts nånting, så det är väl högtrycket i mina bröst som gör att han kräks, precis som jag anat. ;)

Nu ammar han för första gången idag och det går riktigt bra! Vi utmanade dock inte med sårigaste bröstet, det tar vi i natt när vi är sömndruckna båda två, då brukar det gå bra! :)
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Kikar in här, hör till Sommarföräldrar 2012, fick en flicka 2 augusti. Ville bara säga det att min dotter har varit liten i maten och inte gått upp särskilt lysande. Har inte följt någon kurva förutom den första månaden, bara skrek om jag erbjöd bröstet oftare än hon ville. Det var väldigt stressande, speciellt eftersom hon hade höga levervärden ett tag och läkarna på barnmottagningen var lite bekymrade över vikten.

Som tur var hade jag världens bästa BVC-sköterska som sa åt mig att ta det lugnt. Dottern växte på längden och var pigg och glad så jag skulle bara amma på (hon vägrade flaska). När jag började med gröt var det som om hon blev hungrigare och ville amma mycket efter varje smakportion och började lägga på sig bättre. Det var som om hon upptäckte att hon nog var hungrig ändå. Nu ratar hon mest all mat tyvärr och vill amma hela tiden istället :o. Hon har blivit riktigt knubbig och för första gången på länge ser jag fram emot att väga o mäta på BVC imorgon!

Vad jag ville säga med den här långa harangen är att så länge hon växer på längden och är pigg och glad och utvecklas som hon ska så ska du inte oroa dig! Vissa barn är väl så helt enkelt.

Lycka till!
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Hon har följt sin kurva perfekt, änsålänge, nu det sista som det verkar ha stannat av litegrann. Både jag och min bror testade att väga henne på en vanlig personvåg, och fick då vikten till dryga 4,5-4,6 kg.

Men ja, borde väl inte oroa mig. Hon är pigg och glad, och kläderna krymper ju, så växer gör hon väl på längden. Och hon är ju inte mager/tunn.

Uva; villervalla ;) min mamma älskar dom kläderna. Ja, imorgon är det vaccination också. Har lätt ångest inför besöket. Både pga vikten och för sprutornas skull. Vill ju bara att min tjej ska må bra. Vet hur hysterisk min bm blev när lillan bara gått upp 120 gram på 2 veckor, undrar då hur jobbig hon skulle bli om hon gått upp ännu mindre nu.

trazel; här spelar det ingen roll hur matintaget görs, oftast spyr hon mer när hon får ur flaska för att det kommer "snabbare". Rejäla spyor händer ju däremot inte ofta, det är något "matskedsmått" spya efter varannan amning typ. Nattetid spyr hon inte alls.
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Om hon följer kurvan så ska det väll vara lugnt! :)

Någon mer som det RASAR av hår på? Alltså jag tror jag blir flintis snart! :eek: Jag har tack och lov jättetjockt hår från början så det gör ju inget om det tunnas ur lite,men fortsätter det så här så blir jag som sagt flinskallig! :p Började för kanske en vecka sen att håret kändes otroligt torrt och frissigt,och vart väldigt statiskt,sen bara började det rasa av.

Är också ovanligt öm i hårbotten,kan knappt ha håret uppsatt utan att dte börjar spänna,sen när jag släpper ut det så värker det i hela hårbotten länge! Så kunde det göra förut om man satt upp en hög hård knutt i blött hår,och tog ur den dagen efter,men nu gör det ont oavsett hur hårt/löst jag sätter upp det,om det är torrt/blött,sitter en kvart/dygn...
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Lustigt det där med maten. Akräks som sagt mer från bröstet, men jag har väl tjatat hål i huvudet på er vid det här laget om att det bara sprutar här. :angel: Nu när jag varit sjuk (idag är jag frisk bestämmer jag), så har produktionen gått ner lite, men det sprutar lika mycket men inte lika länge. Verkar inte gå någon nöd på A i alla fall, han åt 19:30 och 3:40 så han verkar ju få i sig så mycket han behöver ändå. :)

Förresten har vi också hur mycket Villervalla som helst, jag gillar det! Både deras bodys och tröjor har rätt modell för mina barn. Speciellt storebror är lång och smal, då passar deras kläder bra! A han är väl rätt normal, det funkar också. ;)

Fibusen: Jag tappar inte alls lika mycket hår som jag gjorde efter storebror. Jag började efter förlossningen med balsammetoden och det verkar funka. Inte självvalt dock utan prioriteringen blev balsam istället för schampoo när jag hade dåligt med tid i duschen. Produkterna va okej, så då gav jag det ett försök. :)
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Jag tappar också mycket hår, det gjorde jag med storebror också. När jag är gravid tappar jag nästan inget hår alls så det är väl det håret som trillar av nu.

Z har samma mössa. Hon fick den i present, visst är den fin. Jag gillar också Villervalla, känns som de är lite mer könsneutrala.
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Bm ringde och flyttade fram besöket tills på fredag.

Kul för att då får jag en 3 månaders kontroll, dagen innan hon blir 3 månader. Samtidigt som jag hade velat veta vikten idag, slippa oroa mig. Och så måste jag isåfall dra med mig 3 åringen till besöket på fredag, mindre kul när lillan ska bli vaccinerad..

Men men.
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Vad knöligt! Vi brukar boka in besöken på BVC i samband med hämtning/lämning av storebror på dagis. Så vi brukar ha tid på BVC sisådär 9.15 eller 13.30 tisdag, onsdag eller torsdag. ;)

Vi har hur mycket mössor som helst från Villervalla, men just den där kombinationen har vi inte! Men den är ju ganska "tjejig" och någon sån har vi ju inte. :D


Vi är hemkomna från andra träffen på BVC med babymassage nu. :) Alvin skötte sig utmärkt och tyckte det var riktigt mysigt idag, men nu är han för trött för att äta och för hungrig för att sova. Ska försöka få i honom lite mer mat (jag försökte innan jag la ner honom i vagnen, men han vill inte sova...), sen hoppas jag att han slocknar och sover någon timme i alla fall!
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

KL

Woow en ny tråd!! :bump:

Vi har haft förmiddagen från helvetet här, Ellie vaknade klockan 5 efter en natt med mååånga amningar (kom upp i 10 (!!! :eek: ) när jag började räkna efter, sen ville jag inte räkna mer) och vägrade somna om. Jag var helt jäkla borta och hon bara skrek så länge jag inte bar omkring på henne. Vid åtta somnade hon dock för en liten stund och jag passade på att ta en tupplur vilket var minst sagt välbehövligt! Ellie var dock på uselt humör igen när hon vaknade, men nu för ca 15 minuter sen tvärsomnade hon av sig själv och nu ligger hon i vår säng och sover! Helt själv! :D :love:

Jag tappar också en del hår plus att mitt hår är torrt och frissigt som tusan! Måste försöka gå till frisören snart... hur man nu gör det med en liten bebis?? :confused:

Förresten måste tipsa er om väääärldens godaste maträtt som jag hittade recept till och lagar typ varje dag nu :D Kyckling med mangosås! Bara att marinera kycklingfilé i citronpeppar, soja och rapsolja i en timme, sen slänga in i ugnen. Såsen gör man av creme fraiche med ett par matskedar mango chutney och en pressad vitlöksklyfta i. Smaka av med salt och peppar! Servera med kycklingen, ris, tomater och ruccola. :love: ohyggligt gott och enkelt!
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Åh, det där lät ju supergott! :d

Synd att det inte finns något riktigt bra mjölk- och sojafritt alternativ till creme fraiche och att vi inte kan använda soja eftersom stora sonen inte tål det. ;) Ska helt klart provas när jag inte ammar längre i alla fall!

Jobbig natt för er. :( Här är det jag som inte kan sova på nätterna. Alvin sover jättefint och äter bara en gång, mellan 3-5 någon gång. I natt låg jag vaken mellan 00.30 och 3 ungefär. Sömnlöshet var en biverkan på medicinen mot svampen, så det är säkert därför. Några problem att sova har jag inte haft sedan A föddes annars så och jag brukar få alla biverkningar som finns på alla mediciner så... :grin:
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

*kl*

Folk och deras kommentarer...

- Vilken tur att du fick en tjej, nu har du ju en av varje, och det är ju perfekt!
- Nu när du har en av varje så behöver du ju inga fler barn.

Så brukar det låta av folk man träffar... som om det varit mindre bra med två grabbar? Jag hade sagt stopp oavsett vilket kön det hade blivit på den lille i magen. Och jag hade blivit minst lika nöjd med 2 grabbar... måste man ha 1 av varje för att det ska vara perfekt? Suck...
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Den kommentaren är så jäkla onödigt, :crazy: förstår inte varför just det är så perfekt? Det är väl lika perfekt med 2 barn av samma kön. humm



Idag har jag och melissa varit iväg på spädbarnsmassage igenom bvc. Mycket trevligt och 9 olika familjer var vi. M tyckte massgen var underbar. :love:
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Usch för sånna kommentarer!

Jag har fått frågan om när vi ska ha trean, för vi ska väl ändå försöka få en tjej också? Eh, jag är nöjd med mina två killar. En graviditet till går jag dessutom bara inte igenom. :grin:
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013 del 3

Ååååh, jag blir galen!

Nu har jag feber igen! Helt däckad, A sov jättedåligt i natt. Jag är redigt förkyld och har en stockning som jag inte kunde hitta för bröstet var så ömt att jag grät när jag försökte känna... Storebror är hängig och fick stanna hemma från dagis, så ja. Sambon gör ju inget superintryck på sitt jobb genom att vabba igen. Två pipiga och gnälliga barn är betydligt mer än jag klarar idag. Jag har inte tagit mig upp ur sängen än och världen snurrar, trots Alvedon som fortfarande verkar.

Så, färdiggnällt för nu! :angel:
 

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
92 739
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
84 130
Senast: Heulwen
·
Småbarn Välkomna till en ny tråd! Augusti 20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8) 30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475...
70 71 72
Svar
1 432
· Visningar
79 634
Senast: turbofling
·
Gravid - 1år Dags för ny tråd! Tror jag hittade senaste listan: December 2 - Evenstar, andra barnet 25 - Emrox, första barnet, flicka 20 - Rugge...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
90 656
Senast: JeayL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp