Vinterföräldrar 2019/2020

@Mirach Fint med en uppdatering 😊 Jag tycker det känns skönt att det iaf är några omföderskor i tråden. Jag misstänker att jag verkligen kommer befinna mig i den där lite otrygga mammarollen och bergochdalbanan nu i början. Jag har ju liksom aldrig ens bytt blöja på en så himla liten bebis. Knappt burit heller, i princip har det ju bara varit att få bebisen överlämnad i famnen när man själv sitter ner.

Hoppas jag också går ner mkt i vikt ganska snabbt. Känner mig överlag så plufsig nu! Har gått upp 9-10 kg än så länge, men hade ju lite extrakilon från början också.
Jag har heller ingen erfarenhet av så små. Haft vänner som fått de senaste åren så jag har hållt bebisar men jag känner hur jag sitter stel som en pinne och är orolig när de rör sig :p

Jag hade gått upp 10kg för 1,5v sen. På 2,5v hade jag ökat 1,5kg :o alla bara skrattar när jag säger att jag gått upp 10kg för det syns inte alls, varken på magen eller resten av kroppen. Kanske är vätska eller nåt....
 
Så, nu har jag gått hem från jobbet. Än är det officiellt jullov, så inga föräldradagar än, men jag kommer i alla fall inte jobba något mer på väldigt, väldigt länge. En dag innan skolavslutningen blev det klart med vikarien för mig, så hela sista dagen ägnades åt överlämning. Men skönt att gå hem och iaf veta vem som möter barnen efter jul..

Jag är total-less på att va gravid. Har ju inte trivts så Bra i graviditeten nån gång. Nu har jag gått upp nästan 30 kilo, fingrar och fötter svullnar, fingrar domnar, det är svinjobbigt att öht röra sig.. Det enda mysiga är känslan av sparkar i magen, vetskapen om att priset för den här jobbiga hösten ligger där inne och väntar.

Jag ska ge mig själv jullov nu innan jag tar tag i allt som ska fixas här hemma. Ser lite fram emot att rensa, boa och fixa allt här hemma!
 
Jag har heller ingen erfarenhet av så små. Haft vänner som fått de senaste åren så jag har hållt bebisar men jag känner hur jag sitter stel som en pinne och är orolig när de rör sig :p

Jag hade gått upp 10kg för 1,5v sen. På 2,5v hade jag ökat 1,5kg :o alla bara skrattar när jag säger att jag gått upp 10kg för det syns inte alls, varken på magen eller resten av kroppen. Kanske är vätska eller nåt....

En del är väl också barnet i sig, fostervatten, moderkaka, ökad blodvolym etc tänker jag!
 
Så, nu har jag gått hem från jobbet. Än är det officiellt jullov, så inga föräldradagar än, men jag kommer i alla fall inte jobba något mer på väldigt, väldigt länge. En dag innan skolavslutningen blev det klart med vikarien för mig, så hela sista dagen ägnades åt överlämning. Men skönt att gå hem och iaf veta vem som möter barnen efter jul..

Jag är total-less på att va gravid. Har ju inte trivts så Bra i graviditeten nån gång. Nu har jag gått upp nästan 30 kilo, fingrar och fötter svullnar, fingrar domnar, det är svinjobbigt att öht röra sig.. Det enda mysiga är känslan av sparkar i magen, vetskapen om att priset för den här jobbiga hösten ligger där inne och väntar.

Jag ska ge mig själv jullov nu innan jag tar tag i allt som ska fixas här hemma. Ser lite fram emot att rensa, boa och fixa allt här hemma!

Skönt att ha jobbat det sista nu! Du förtjänar helt klart lite ledighet nu. Vad tufft med så mkt viktuppgång men särskilt all svullnad. Jag har bara blivit lite, lite svullen nu i det sista och bara det tycker jag är hemskt jobbigt. Så lider med er som samlat på er massor med vätska! Snart får du lön för mödan och får träffa bebben i magen 🧡
 
Jag måste alltså bara fråga. När kommer kissenödheten? :confused: varje ny vecka tänker jag "Nu börjar det säkert", men nu är det v.33 och jag har fortfarande inte blivit det :p
 
Så, nu har jag gått hem från jobbet. Än är det officiellt jullov, så inga föräldradagar än, men jag kommer i alla fall inte jobba något mer på väldigt, väldigt länge. En dag innan skolavslutningen blev det klart med vikarien för mig, så hela sista dagen ägnades åt överlämning. Men skönt att gå hem och iaf veta vem som möter barnen efter jul..

Jag är total-less på att va gravid. Har ju inte trivts så Bra i graviditeten nån gång. Nu har jag gått upp nästan 30 kilo, fingrar och fötter svullnar, fingrar domnar, det är svinjobbigt att öht röra sig.. Det enda mysiga är känslan av sparkar i magen, vetskapen om att priset för den här jobbiga hösten ligger där inne och väntar.

Jag ska ge mig själv jullov nu innan jag tar tag i allt som ska fixas här hemma. Ser lite fram emot att rensa, boa och fixa allt här hemma!
Jag lider med dig, sista tiden kan kännas väldigt lång. Jag samlade också på mig mycket vätska. Skorna blev trånga och händerna var otympliga. En tröst är att vätska försvinner ganska snabbt efter förlossningen, jag kissade floder i flera dagar efter förlossningen :p
 
@Förgätmigej Jag har nog aldrig varit sådär extremt kissnödig som vissa verkar kunna bli. Men framåt vecka 30 började jag i alla fall kissa 1-2 gånger under jobbdagarna (vanligtvis har jag sällan behov av att gå på toa under jobbtid) och nu precis sista två veckorna har jag börjat känna att jag har en lätt känsla av att vara kissnödig lite oftare, ibland direkt efter att jag gått på toa, men det är inget extremt alls. Och det kommer ju inte kiss även om jag går på toa igen, så förstår ju nu att det är för att det är lite trångt därinne 😊
 
Vad hon har börjat bli vaken! 4v idag och väldigt aktiv i sina vak3nstunder. Igår (idag...) var det dock mellan 00-02. Inte lika pepp mamma.
 
Alltså aaaarruugghh!! Så frustrerad! Vårt babyskydd (som vi fick i julklapp igår) passar inte i vår bil! Vi har Isofix-fästen i bilen och babyskyddet har en isofix-bas, men det passar inte pga babyskyddets utformning i kombo med bilsätenas utformning. Jättebesviken :(

Basen går dock även att fästa genom att bälta, ska se om det funkar då. Men även om det skulle funka så känns det mycket mer osäkert med bältad bas?

Samtidigt går inte babyskyddet att returnera pga säkerhetsskäl. Inget öppet köp på just babyskydd. Köpt online. Så vi kan inte få pengarna tillbaka heller.

Så besviken! Hur skulle ni göra? Funderar på att försöka sälja det begagnat men inte så mycket under nypris...
 
Alltså aaaarruugghh!! Så frustrerad! Vårt babyskydd (som vi fick i julklapp igår) passar inte i vår bil! Vi har Isofix-fästen i bilen och babyskyddet har en isofix-bas, men det passar inte pga babyskyddets utformning i kombo med bilsätenas utformning. Jättebesviken :(

Basen går dock även att fästa genom att bälta, ska se om det funkar då. Men även om det skulle funka så känns det mycket mer osäkert med bältad bas?

Samtidigt går inte babyskyddet att returnera pga säkerhetsskäl. Inget öppet köp på just babyskydd. Köpt online. Så vi kan inte få pengarna tillbaka heller.

Så besviken! Hur skulle ni göra? Funderar på att försöka sälja det begagnat men inte så mycket under nypris...

Men fy så trist!
Kan de avtala bort distansköplagen på babyskydd? Tänker att man alltid har 14 dagar ångerrätt online annars?
Går det inte att försöka kommunicera med säljaren och försöka få byta åtminstone?

Just babyskydd och bilbarnstolar är enligt vänner supersvårt att sälja vidare, även om det är nytt 😕
Vi fick babyskydd med bas av en släkting och även om jag vet att det är livstidsgaranti och den inte är krockad har vi köpt själva skyddet nytt och kommer bara använda basen vi fick...
 
Alltså aaaarruugghh!! Så frustrerad! Vårt babyskydd (som vi fick i julklapp igår) passar inte i vår bil! Vi har Isofix-fästen i bilen och babyskyddet har en isofix-bas, men det passar inte pga babyskyddets utformning i kombo med bilsätenas utformning. Jättebesviken :(

Basen går dock även att fästa genom att bälta, ska se om det funkar då. Men även om det skulle funka så känns det mycket mer osäkert med bältad bas?

Samtidigt går inte babyskyddet att returnera pga säkerhetsskäl. Inget öppet köp på just babyskydd. Köpt online. Så vi kan inte få pengarna tillbaka heller.

Så besviken! Hur skulle ni göra? Funderar på att försöka sälja det begagnat men inte så mycket under nypris...
Vad är det för bil o för babyskydd? Jag har bara tagit för givet att det ska passa. Jag hade nog valt att bälta basen om jag inte fått lämna tillbaka den.
 
Alltså aaaarruugghh!! Så frustrerad! Vårt babyskydd (som vi fick i julklapp igår) passar inte i vår bil! Vi har Isofix-fästen i bilen och babyskyddet har en isofix-bas, men det passar inte pga babyskyddets utformning i kombo med bilsätenas utformning. Jättebesviken :(

Basen går dock även att fästa genom att bälta, ska se om det funkar då. Men även om det skulle funka så känns det mycket mer osäkert med bältad bas?

Samtidigt går inte babyskyddet att returnera pga säkerhetsskäl. Inget öppet köp på just babyskydd. Köpt online. Så vi kan inte få pengarna tillbaka heller.

Så besviken! Hur skulle ni göra? Funderar på att försöka sälja det begagnat men inte så mycket under nypris...
Vi har inte Isofix i vår bil så vi har använt bältad bas både till dottern och även nu till sonen. Tycker det funkar bra.
 
Vad är det för bil o för babyskydd? Jag har bara tagit för givet att det ska passa. Jag hade nog valt att bälta basen om jag inte fått lämna tillbaka den.

En Toyota Avensis och ett Britax Primo. Vår bil står dock listad som kompatibel med basenhetens Isofix-anordning på Britax hemsida, så får vi inte till det imorgon heller (vilket jag är 100% säker på att vi inte kommer få, man ser direkt att konstruktionen gör det omöjligt) så borde vi ju kunna reklamera. Eftersom vi köpt det utifrån information om att det ska fungera med vår bil. Ska prova att bälta imorgon så får vi köra på det tills vi kunnat få tag på återförsäljaren (lär ju dröja nu under julledighet liksom).

Lite jobbigt med strul såhär nära BF. Tog också för givet att det bara skulle passa.
 
Vi har inte Isofix i vår bil så vi har använt bältad bas både till dottern och även nu till sonen. Tycker det funkar bra.

Vad har ni för babyskydd? Har läst att just vårt babyskydd har ganska dålig bältad bas, men har ju inte provat själv.
 
En Toyota Avensis och ett Britax Primo. Vår bil står dock listad som kompatibel med basenhetens Isofix-anordning på Britax hemsida, så får vi inte till det imorgon heller (vilket jag är 100% säker på att vi inte kommer få, man ser direkt att konstruktionen gör det omöjligt) så borde vi ju kunna reklamera. Eftersom vi köpt det utifrån information om att det ska fungera med vår bil. Ska prova att bälta imorgon så får vi köra på det tills vi kunnat få tag på återförsäljaren (lär ju dröja nu under julledighet liksom).

Lite jobbigt med strul såhär nära BF. Tog också för givet att det bara skulle passa.

Om sätet är för skålat och det är därför basen inte passar kan man lägga några handdukar under, kan de hjälpa?
 
Om sätet är för skålat och det är därför basen inte passar kan man lägga några handdukar under, kan de hjälpa?

Vad menas med att sätet är skålat? Det som händer är att sätet är för högt framtill och bilens Isofix-spännen sitter väldigt lågt ner och långt in. Basenhetens vibrationsdämpare (som vissa kallar typ benplatta eller likande) så då ska lutas mot ryggstödet hamnar i för skarp vinkel och det går inte att få på den och samtidigt ha fast allting i isofixspännena. Det blir liksom för tajt. Försöker tänka om handdukar kan lösa problemet, men det tror jag inte, för basens ”armar” till isofixen blir för korta om vi skulle höja upp den delen. Det kommer då inte nå att klicka fast i isofixen :( Hade armarna varit längre hade det dock kunnat gå, för då skulle vi kunnat få till vinkeln bättre.
 
@cherie Så trist att det inte vill passa! Särskilt om det nu stod att det skulle :down:

Vi köpte vår barnvagn begagnad av sambons bror och får låna deras babyskydd och bas av dem eftersom skyddet passar på vagnen. Vi har inte testat så att vår funkar i bilen men om jag inte minns fel hade de samma bil då som vi har nu. Men kanske borde testa ändå så att man inte står där den dagen det behövs...
 
Men fy så trist!
Kan de avtala bort distansköplagen på babyskydd? Tänker att man alltid har 14 dagar ångerrätt online annars?
Går det inte att försöka kommunicera med säljaren och försöka få byta åtminstone?

Just babyskydd och bilbarnstolar är enligt vänner supersvårt att sälja vidare, även om det är nytt 😕
Vi fick babyskydd med bas av en släkting och även om jag vet att det är livstidsgaranti och den inte är krockad har vi köpt själva skyddet nytt och kommer bara använda basen vi fick...

Vi sålde vårt babyskydd (ett från Cybex, vi köpte det nytt för 5000 kr) och folk slogs om det. Fick 3000 för det när vi sålde så det är inte alls svårt :) säkert svårt dock om man köper ett billigt märke men de dyrare ”finare” märkena säljs direkt. Vårt var väl använt runt 6-7 månader när vi sålde det.
 
Vi sålde vårt babyskydd (ett från Cybex, vi köpte det nytt för 5000 kr) och folk slogs om det. Fick 3000 för det när vi sålde så det är inte alls svårt :) säkert svårt dock om man köper ett billigt märke men de dyrare ”finare” märkena säljs direkt. Vårt var väl använt runt 6-7 månader när vi sålde det.

Grattis till en lyckad försäljning :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
47 541
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
8 292
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 066
Senast: nullo-modo
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 018
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp