Vinterföräldrar 2019/2020

@Förgätmigej Jamen, det är väl just det, om de inte kan reglera värmen behöver man ju hjälpa genom att klä av resp på? 🤷🏻‍♀️ Märkligt råd att klä på en svettig bebis, men vad vet jag...

Gulligt att du frågar om lillan! Förbättringen i sig. Det är som dag och natt! Klart hon har lite refluxbesvär ibland men inte alls så det påverkar nu. Ingen ångest inför nätterna längre utan hon sover tyst och lugnt varje natt nu 😊
Åh vad härligt att höra! Håller tummarna för att det håller i sig.
 
@Förgätmigej Jamen, det är väl just det, om de inte kan reglera värmen behöver man ju hjälpa genom att klä av resp på? 🤷🏻‍♀️ Märkligt råd att klä på en svettig bebis, men vad vet jag...

Gulligt att du frågar om lillan! Förbättringen i sig. Det är som dag och natt! Klart hon har lite refluxbesvär ibland men inte alls så det påverkar nu. Ingen ångest inför nätterna längre utan hon sover tyst och lugnt varje natt nu 😊
Vad härligt att höra att det blivit så mycket bättre ❤
 
Förkyld liten brutta här. Slemhosta och rosslig, lite snorig men inte täppt än. Inte lätt med tröt och tjurig liten och rastlös 5,5 åring som inte går vara på dagis pga snorig näsa och ont om kompisar att träffa pga Corona-rädslan.
 
Idag blev det en tur till barnakuten efter att först ha bedömts via VC på videolänk. Hostar, rosslar sen tre dagar och idag var andningsfrekvens en uppe på 60 (ska vara 30-45). Lungorna lät bra så vi provade att skölja näsan. Liiite skillnad i teknik mot mitt pillande med pipett. Fick med en spruta hem så jag kan göra bättre. Mycket bättre nu.
 
Idag blev det en tur till barnakuten efter att först ha bedömts via VC på videolänk. Hostar, rosslar sen tre dagar och idag var andningsfrekvens en uppe på 60 (ska vara 30-45). Lungorna lät bra så vi provade att skölja näsan. Liiite skillnad i teknik mot mitt pillande med pipett. Fick med en spruta hem så jag kan göra bättre. Mycket bättre nu.
Usch det lät inte kul! Hoppas det blir bättre. T har varit småtäppt i flera dagar och det blev värre inatt :(
 
Skitnatt. Stackars T har varit täppt och snörvlat hela natten :( han har ändå sovit om än oroligt men jag har ju svårt att sova i normala fall till hans ljud och rörelser och in att gick det ju verkligen inte :wtf: gav han till sambon en stund men den kom hon är inget vidare för ungen kokar ju i sambons famn om han sover en stund där :meh: dessutom vet jag inte vad som hänt med mjölkproduktionen under gårdagen men den här gått helt bananas. Vaknade i en stor blöt pöl inatt och det bara sprutar vid amning.
 
Skitnatt. Stackars T har varit täppt och snörvlat hela natten :( han har ändå sovit om än oroligt men jag har ju svårt att sova i normala fall till hans ljud och rörelser och in att gick det ju verkligen inte :wtf: gav han till sambon en stund men den kom hon är inget vidare för ungen kokar ju i sambons famn om han sover en stund där :meh: dessutom vet jag inte vad som hänt med mjölkproduktionen under gårdagen men den här gått helt bananas. Vaknade i en stor blöt pöl inatt och det bara sprutar vid amning.
Har han ätit mindre pga näsan kanske? Hoppas du kan vila under dagen.
 
Skitnatt. Stackars T har varit täppt och snörvlat hela natten :( han har ändå sovit om än oroligt men jag har ju svårt att sova i normala fall till hans ljud och rörelser och in att gick det ju verkligen inte :wtf: gav han till sambon en stund men den kom hon är inget vidare för ungen kokar ju i sambons famn om han sover en stund där :meh: dessutom vet jag inte vad som hänt med mjölkproduktionen under gårdagen men den här gått helt bananas. Vaknade i en stor blöt pöl inatt och det bara sprutar vid amning.

På BVC sa de till mig att produktionen kan öka när bebisen är förkyld, kroppen märker att bebis behöver mer antikroppar och kickar igång ordentligt.
Hoppas han kryar på sig!
 
Idag blev det en tur till barnakuten efter att först ha bedömts via VC på videolänk. Hostar, rosslar sen tre dagar och idag var andningsfrekvens en uppe på 60 (ska vara 30-45). Lungorna lät bra så vi provade att skölja näsan. Liiite skillnad i teknik mot mitt pillande med pipett. Fick med en spruta hem så jag kan göra bättre. Mycket bättre nu.

Så skönt det blev bättre efter ett besök där! Hoppas det fortsätter på rätt håll nu.

Vi fick med oss 1ml sprutor hem från förlossningen som vi använt. A har haft rejäla busar i näsan varje morgon som jag behövt hjälpa honom ut med.
Sjukt hur en så liten kropp kan producera så stora kråkor? 🙈
 
Har han ätit mindre pga näsan kanske? Hoppas du kan vila under dagen.
Nej han har ätit som vanligt 🤔

På BVC sa de till mig att produktionen kan öka när bebisen är förkyld, kroppen märker att bebis behöver mer antikroppar och kickar igång ordentligt.
Hoppas han kryar på sig!
Kanske det är anledningen. Rinner sjukt mycket. Redan fått byta två amningsbehåar sen kl 3 och nyss fick jag byta kläder igen för det hade läckt rejält och då ammade jag inte ens O_o
 
Jag tror Lilleman kan ha fått svinkoppor. I två veckor nu har han haft hormonprickar som började lägga sig i början av veckan. I samband med det blev huden på halva ögonbrynen hård, men eftersom han haft en del prickar där reagerade jag inte. Igår såg utslagen dock värre ut. Gulaktig sårskorpor som var torra och hårda, såg ut som väldigt torr, flagnande hus bitvis. Upptäckte att han fått likadant bakom öronen men där såg det bara torrt ut så jag smörjde allt med salva. Idag såg ögonbrynen såriga ut så då googlade jag och hittade svinkoppor. Stod att det kunde komma i samband med förkylning och det kom ju i samma veva som han blev lite förkyld. Så nu tvättar jag istället för att smörja och tänker att det ju är typiskt att det är helg så att jag inte kan ringa och fråga bvc :cautious: han ser då inte vacker ut för tillfället...
 
Jag tror Lilleman kan ha fått svinkoppor. I två veckor nu har han haft hormonprickar som började lägga sig i början av veckan. I samband med det blev huden på halva ögonbrynen hård, men eftersom han haft en del prickar där reagerade jag inte. Igår såg utslagen dock värre ut. Gulaktig sårskorpor som var torra och hårda, såg ut som väldigt torr, flagnande hus bitvis. Upptäckte att han fått likadant bakom öronen men där såg det bara torrt ut så jag smörjde allt med salva. Idag såg ögonbrynen såriga ut så då googlade jag och hittade svinkoppor. Stod att det kunde komma i samband med förkylning och det kom ju i samma veva som han blev lite förkyld. Så nu tvättar jag istället för att smörja och tänker att det ju är typiskt att det är helg så att jag inte kan ringa och fråga bvc :cautious: han ser då inte vacker ut för tillfället...

Aj då.. Finns en app för videosamtal med barnsjuksköterskor, Knodd. Har inte provat själv men vet vänner som gjort det på helger. Kanske värt att prova?
 
Aj då.. Finns en app för videosamtal med barnsjuksköterskor, Knodd. Har inte provat själv men vet vänner som gjort det på helger. Kanske värt att prova?
På 1177 stod det att man ska tvätta och hålla torrt och kontakta doktor om det inte är bättre inom en vecka så jag tänker att jag ska ha is i magen till på måndag. Tycker det är jobbigt att vänta, vill alltid veta eller fixa det direkt :cautious: :p berättade det för mamma som är förskollärare. "Svinkoppor redan? Var i all världen har han fått det?" Svarade hon förbryllat. Så vem vet, det kanske inte är det.
 
På 1177 stod det att man ska tvätta och hålla torrt och kontakta doktor om det inte är bättre inom en vecka så jag tänker att jag ska ha is i magen till på måndag. Tycker det är jobbigt att vänta, vill alltid veta eller fixa det direkt :cautious: :p berättade det för mamma som är förskollärare. "Svinkoppor redan? Var i all världen har han fått det?" Svarade hon förbryllat. Så vem vet, det kanske inte är det.

Jag har haft svinkoppor och fick det av en kompis son som var i förskoleålder. Om ingen som varit i kontakt med bebis har det så låter det märkligt att han skulle fått det.. 🤔
 
Jag har haft svinkoppor och fick det av en kompis son som var i förskoleålder. Om ingen som varit i kontakt med bebis har det så låter det märkligt att han skulle fått det.. 🤔
Efter tvättande ser det mycket bättre ut idag :) kanske det var hormonplitorna som blev infekterade på något vis.
 
Idag blev lillen för första gången genomledsen när jag var ute och red. Sambon ringde när jag var ute i skogen så han fick testa att värma mjölken som fanns i kylen och ge i nappflaskan. Vi hade tänkt prova med T nu i helgen men så blev han ju förkyld. Men förutom att det var för lite mängd så drack han snällt ur flaskan. Skönt. Då blir det inte så stressande för mig när jag är i stallet :)
 
Berättade för sambons styvmamma (5 egna barn + 12 barnbarn) hur varm T blir på natten och att bvc ändå vill ha filt på. Hon svarade bara lugnt "Bebisar fryser inte så lätt, låt han sova i en body om han är så varm. Klä på honom mindre än du tror han behöver så blir det nog bra". Så nu har han sovit i en body i några dagar och peppar, peppar, den där oroliga sömnen med väntande och massa ljud framåt morgontimmarna har faktiskt dämpats! :nailbiting::bow:
 
Berättade för sambons styvmamma (5 egna barn + 12 barnbarn) hur varm T blir på natten och att bvc ändå vill ha filt på. Hon svarade bara lugnt "Bebisar fryser inte så lätt, låt han sova i en body om han är så varm. Klä på honom mindre än du tror han behöver så blir det nog bra". Så nu har han sovit i en body i några dagar och peppar, peppar, den där oroliga sömnen med väntande och massa ljud framåt morgontimmarna har faktiskt dämpats! :nailbiting::bow:

Vad skönt! Hoppas det håller i sig. Det står ju faktiskt som råd om plötslig spädbarnsdöd att man ska undvika att låta bebis bli för varm. Sen ska de såklart inte frysa heller, men låter som du hittat ett bra läge nu 😊 Hoppas det håller i sig!
 
Här går allt framåt! Lillan utvecklas så snabbt nu och känns sen några veckor tillbaka så stor! Ingen liten bebis längre ju.

I veckan har hon nu klarat att vända sig från mage till rygg (flera gånger) och rygg till mage (en gång) 🤪. Ett par veckor innan tre månaders ålder... känner att min lugna sköna sommar som jag visualiserat på en filt med henne lugnt liggandes bredvid mig kanske inte kommer ske.

Igår kom också första, riktiga kluckande skrattet 😍 Vi var ute och gick kvällspromenad med selen. Sambon bar och jag gick bredvid. Lillan hade huvudet åt ena sidan så jag bytte liksom håll för att kunna se henne, och när jag plötsligt ”dök upp” inom hennes synhåll började hon skratta högt 😱 Jag gjorde samma sak flera gånger och skrattade gott varje gång. Lilla skruttan! Hon är för söt!

I övrigt fortsätter lillan vara världens snällaste bebis. Sover fantastiskt (lättsövd och svårväckt men med glatt morgonhumör) och äter med god aptit precis som vanligt. Refluxen finns ju kvar, men är bättre. Jag har provocerat med mjölk i helgen och det har blivit lite sämre igen, men inte på den nivå som var förut. Får se om jag kan fortsätta med mjölk eller om jag behöver vara utan. Är lite tveksam till att ta nästa rotavaccin-dos då det förmodligen var en del i boven till att besvären blev så extrema under några veckor. Får se hur vi gör. Vi vill ogärna att refluxen blir värre igen då hon de senaste dagarna satt några refluxer i halsen riktigt, riktigt illa. Ena gången hann hon bli riktigt blå runt munnen och det släppte inte i första taget som det brukar göra. Jag hann få panik och började gråta medan sambon stod bredvid, lika skärrad, och sa att jag skulle fortsätta som jag gjorde (höll henne som man ska göra när de sätter i halsen och strök/dunkade lätt på ryggen). Till slut släppte det som täppt till. Jag tror finns risk för att det blir riktiga stopp av refluxen när hon samtidigt är rosslig och väldigt slemmig, vilket hon varit senaste dagarna. Usch, det var så läskigt!
 
Idag har M klappat en häst! Dessutom vridit sig på mage ett helt varv för att spana på mer saker. Tummen har börjat åka in i munnen... Inte kul men vad ska man göra.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
48 552
Senast: eyz
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 562
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 218
Senast: nullo-modo
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 740
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp