Vinterföräldrar 2019/2020

A fick lite lätt feber efter 3-månadersvaccinet och var möjligen lite gnällig men han somnade som vanligt på kvällen så vi gav inget alvedon

Gnället eskalerade så pass att han låg och skrek vid bröstet, fick inte honom att äta ens, aningen förhöjd temp på 37,8 så han fick faktiskt en Alvedon. Nu sover både han och pappan gott 😅
 
Dagens två funderingar

1 Nu när solen är framme på typ varje promenad har jag stött på ett problem: solen lyser in i vagnen på T vissa sträckor. Hur gör folk för att skydda bebisen från solen? Sjal över? Frågade mamma och hon sa att man får dra vagnen bakom sig men det har jag aldrig sett någon göra 🤔

2 Har köpt en uppsättning tygblöjor och tänkt varva dem med vanliga. Slängde första omgången in i tvätten som enligt instruktionerna och ut kom de med gula bajsfläckar kvar. Varför gör man dem i vitt om de inte går att få rena? Eller har jag tvättat fel på något vis? ( men vitt är då en märklig färg i blöjan ändå tycker jag)
Galltvål! Flytande som du gnuggar fläcken med så fort det går (skölj bort materia först). För det du redan tvättat gäller sol. Blöt och lägg i direkt solljus.
 
Gnället eskalerade så pass att han låg och skrek vid bröstet, fick inte honom att äta ens, aningen förhöjd temp på 37,8 så han fick faktiskt en Alvedon. Nu sover både han och pappan gott 😅

Lilleman då! Skönt att det hjälpte. Vi fick också ta Alvedon som sagt, eftersom lillan fick så hög feber samma kväll. Dag två låg hon på febergränsen hela dagen men mådde annars bra, lite tröttare än vanligt bara. Nu är det dag tre efter vaccinet och nu är hon helt som vanligt 😊
 
Galltvål! Flytande som du gnuggar fläcken med så fort det går (skölj bort materia först). För det du redan tvättat gäller sol. Blöt och lägg i direkt solljus.

Tack för tips! Tycker också galltvål funkar men visste inte om det med solen. Men jag kan hålla med @Förgätmigej, varför gör man tygblöjor just i vitt liksom? Det är ju givet att de kommer bli bajsiga...
 
I natt hade jag en sån där riktigt kärleksgosstund där jag bara kände hur man nästan går sönder av kärlek. Så som jag kände mycket precis första dygnen och veckorna. Vi hade ammat på natten och jag låg med henne upprätt mot mig. Hon sov gott och jag snusade i hennes hår, smekte hennes mage och pillade med hennes fingrar. Älskade lilla unge. Jag ”behöver” bara sitta med henne upprätt så efter matning i ca 30 minuter (det är pga refluxen) men satt i 1,5 timme och bara myste 🥰 Hon blir stor så fort! Försöker njuta så gott jag kan. Antar att man inte alls kan njuta på samma sätt med eventuell nr 2, då blir det väl fullt ös snarare (eller hur har det varit för er med fler barn?). Och inget som säger att ev nästa bebis är lika snäll och ”njutbar” heller 😁
 
Det hänger inte ihop med rotan då? Eller ni gav inte den? :)
Det kom i samband med att han fick rotan och igår var bajsblöjmängden tillbaka till normal mängd, men vem vet.

Galltvål! Flytande som du gnuggar fläcken med så fort det går (skölj bort materia först). För det du redan tvättat gäller sol. Blöt och lägg i direkt solljus.
Tack för tipset! Instruktionerna till blöjorna var att skölja av i kallt vatten, vrida ur och lägga i en hink, inget mer 🤔

I natt hade jag en sån där riktigt kärleksgosstund där jag bara kände hur man nästan går sönder av kärlek. Så som jag kände mycket precis första dygnen och veckorna. Vi hade ammat på natten och jag låg med henne upprätt mot mig. Hon sov gott och jag snusade i hennes hår, smekte hennes mage och pillade med hennes fingrar. Älskade lilla unge. Jag ”behöver” bara sitta med henne upprätt så efter matning i ca 30 minuter (det är pga refluxen) men satt i 1,5 timme och bara myste 🥰 Hon blir stor så fort! Försöker njuta så gott jag kan. Antar att man inte alls kan njuta på samma sätt med eventuell nr 2, då blir det väl fullt ös snarare (eller hur har det varit för er med fler barn?). Och inget som säger att ev nästa bebis är lika snäll och ”njutbar” heller 😁
Förstår känslan :D och också tänkt samma om barn 2, gör mig nästan lite ledsen att det inte kommer bli likadant med nästa barn
 
Visst är det lite mer full rulle när man har fler barn. Jag brukar passa på att mysa lite mer med A när storasyster är på förskolan :love:
A har blivit 4 månader nu, tiden går så fort :nailbiting: Han får sitta med vid matbordet i barnstol nu och det tycker han är jättekul, han babblar och skrattar massor med oss då. Ska börja få smaka lite mat med nu. Han fortsätter att vara nöjd och glad för det mesta:love:
 
@Mirach Åh, vad roligt det låter! Längtar till lillan kan sitta med vid matbordet (utan att hon sitter i våra knän, som hon måste göra nu) och även få börja med smaksensationerna! Hur vet man när de klarar av att sitt i barnstol vid bordet?
 
Känner mig riktigt usel just nu. Lilleman fick en fästing idag, mitt på bakhuvudet 😫
Antingen så har katten släpat in den eller så har den följt med riset in som jag påskpyntade och ställde upp bakom lilleman när jag tog påskbilder. Usch... fästingar är bland det värsta jag vet!
Den lille saten hann bita sig fast också, lilleman fick en röd prick efter där den satt. Jag har haft lite mild panik, svärfar som är läkare sa åt mig att ta det piano men det är inte lätt... 🙁
 
Känner mig riktigt usel just nu. Lilleman fick en fästing idag, mitt på bakhuvudet 😫
Antingen så har katten släpat in den eller så har den följt med riset in som jag påskpyntade och ställde upp bakom lilleman när jag tog påskbilder. Usch... fästingar är bland det värsta jag vet!
Den lille saten hann bita sig fast också, lilleman fick en röd prick efter där den satt. Jag har haft lite mild panik, svärfar som är läkare sa åt mig att ta det piano men det är inte lätt... 🙁
Våra katter släpade in fästingar veckan innan T föddes, fick själv en av dem. Känns rätt oundvikligt med mild vinter och katter. Oftast är det ju ingen fara :)
 
Våra katter släpade in fästingar veckan innan T föddes, fick själv en av dem. Känns rätt oundvikligt med mild vinter och katter. Oftast är det ju ingen fara :)
Jag får nog erkänna att jag blivit den hysteriska typen av mamma... har själv aldrig haft en fästing så när lilleman då fick en så blev det kortslutning hos mig 😂
 
Tror hormonerna efter graviditeten börjar ändras tillbaka. Tittade på några avsnitt av Spårlöst i början av veckan och blev gråtfärdig :laugh: inte varit så så länge jag varit gravid (aldrig varit så jämn i humöret som jag var under graviditeten och fram till nu). Dessutom har jag sen igår fryst och svettats om vart annat, var tvungen att kolla så jag inte hade feber morse :o
 
4v - stora hormonplitor kommer
5v - små hormonplitor ersätter de stora och gör ungen väldigt prickig
6v - plitor på väg bort men ersätts av skorv och exem i ansiktet
7v - blivit av med det mesta skorvet, ansiktet ser bra ut men får exem på kroppen.
8v - idag: ansiktsexem borta, skorv nästan borta, exemet spridits över hela kroppen och nu är stackarn full av massa små hormonplitor igen i ansiktet :cry::arghh:

Är det bara vi som har så? Bvc har hela tiden sagt att det är normalt så jag antar att det är det, men jag är lite lite orolig eftersom vi har problem med exem i min släkt.
 
@Förgätmigej Jag kan väldigt lite om detta, men kan inte hudutslag vara tecken på mjölkproteinallergi hos spädisar? Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av utslag, lillan är slät som en babystjärt och har typ varit sen dag ett. Kan ibland ha någon enstaka hormonprick här och där som försvinner snabbt.
 
@Förgätmigej Jag kan väldigt lite om detta, men kan inte hudutslag vara tecken på mjölkproteinallergi hos spädisar? Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av utslag, lillan är slät som en babystjärt och har typ varit sen dag ett. Kan ibland ha någon enstaka hormonprick här och där som försvinner snabbt.
Jag vet inte. Skrev lite igår kväll med en från föräldrarutbildningen och hennes son hade samma problem. Exem och skorv hade bara dykt upp häromveckan och hormonprickar har kommit och gått länge. Det lugnade mig :)
 
@Eloise Hur har det gått med magknipet?

Här har vi kommit in i utvecklingssprång 2. Ungen bryter ihop för minsta lilla just nu. Tur att han fortfarande sover större delen av dygnet.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
47 537
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
8 277
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 066
Senast: nullo-modo
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 014
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Träning och hälsa del 11

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp