Vinterföräldrar 2019/2020

@Eloise Hur har det gått med magknipet?

Här har vi kommit in i utvecklingssprång 2. Ungen bryter ihop för minsta lilla just nu. Tur att han fortfarande sover större delen av dygnet.

Vad gulligt att du frågar ❤️
Det börjar faktiskt bli bättre tycker vi!
Det går inte längre lika många dagar mellan nummer 2, och han är allmänt på mycket bättre humör. Så skönt att ha fått vår glada bebis tillbaka 🙈

Språng 2 var kämpigt här också, men det gick förbi ganska fort. Håll ut! ❤️
 
@Eloise Hur har det gått med magknipet?

Här har vi kommit in i utvecklingssprång 2. Ungen bryter ihop för minsta lilla just nu. Tur att han fortfarande sover större delen av dygnet.
Vi är i slutet av språng 4. Idag har hon knappt sovit på dan vilket ger en mindre glad unge. Två dagar kvar enligt appen.

Det går bra att vara iväg och jobba så nu finns inget som hindrar att jag åker till stallet emellanåt.
 
Bvc idag. Ungen var solsken i 5min innan han bröt ihop totalt och bara skrek tills jag klätt på honom och kunde ta upp honom i famnen. Sen gnällde han resten av besöket. Dagens humör är det värsta hittills 😥 men det är kanske nu det vänder. Han har fortfarande mycket exem över kroppen även om det ser bättre ut men hon bokade tid så doktorn får titta på tisdag och eventuellt råda en kortisonkur.
 
Hur mår ni allihop förresten? Återhämntning efter förlossningen? Omställningen att bli förälder; både psykiskt, i relationen och i livet i stort?
 
Hur mår ni allihop förresten? Återhämntning efter förlossningen? Omställningen att bli förälder; både psykiskt, i relationen och i livet i stort?

Intressant fråga!
Jag pendlar mellan överlycklig och melankolisk, men det är vanligt för mig. Är löjligt kär i A oavsett humör, det känns skönt. Blev nykär i min man efter sonen kom också, det håller i sig än. Mycket för att han är så fantastisk med sonen att jag blir tårögd flera gånger om dagen när jag ser dem tillsammans.

Mitt snitt har läkt oerhört bra, fick se en väns snitt igår, hon fick dagen innan mig och insåg att jag haft en jäkla tur med läkningen 😅
Inte vågat rida än dock, barnmorskan sa på efterkontrollen jag skulle vänta 16 veckor..

Fick tillbaka min mens 10 veckor efter förlossningen och min cykel är hittills som en klocka. Hade gärna varit utan den ett tag till.

Har känt mig lite snuvad på föräldraledigheten såhär långt mtp omvärldssituationen och isolering. Ingen babymassage, babysim eller föräldragrupp.. det drar ner humöret en del, jag känner mig ganska uttråkad, låst och less emellanåt. Nu när bebis börjat bli gladare och har mindre problem med magen kan han ofta få mig på bättre humör med sina leenden dock ❤️

Hur har du det?
 
Hur mår ni allihop förresten? Återhämntning efter förlossningen? Omställningen att bli förälder; både psykiskt, i relationen och i livet i stort?
Jag har varit i en svacka men att jobba lite har gjort stor skillnad! Red idag för första gången. Kroppsligt verkar jag vara ok även om jag skulle behöva ett eller flera besök hos kiropraktorn.
 
Hur mår ni allihop förresten? Återhämntning efter förlossningen? Omställningen att bli förälder; både psykiskt, i relationen och i livet i stort?
Jag känner mig helt återhämtad efter graviditet och förlossning, har några extra kilon kvar men de försvinner nog så småningom. Har varit igång och ridit ett tag med :)
Mår mycket bättre psykiskt den här gången än när jag fick storasyster. Tror dels det beror på att det inte blev lika stor omställning med andra barnet men även att jag lade ner amningen den här gången, tror jag kämpade lite för länge med den med storasyster.
 
Hur mår ni allihop förresten? Återhämntning efter förlossningen? Omställningen att bli förälder; både psykiskt, i relationen och i livet i stort?
Fantastiskt bra! Kände mig kroppsligt pigg så fort T var ute men jag höll mig undan från ridning i 4v innan jag började. Är igång som vanligt sen ett par veckor och det enda är att kondisen är sämre och att jag är nåt kilo tyngre ☺

Som gravid blev humöret extremt stabilt och jag slapp babybluesen helt. Hade ju hört att renovering och att få barn är det som tär mest på ett förhållande, men det var helt klart jobbigare när vi köpte hus och började storrenovera än när Ture kom :p visst blir man mer hämmad med att göra saker, jag kan ju ex inte sticka till stallet när jag vill och vara borta halva eftermiddagen som förr, men det känns okey och sambon förstår mitt behov av hästarna. Som han sa "fotbollen är bara en sport för mig medan hästarna är din hobby". Utan en stöttande sambo hade det varit tufft tror jag.
 
Språnget tog slut i helgen och plötsligt gjorde ungen grejer han inte gjort innan, kul att se! Plötsligt ser han saker, blir intresserad och försöker ta tag i det. Fast gulligast var ju när han upptäckte sig själv i spegeln, massa leenden till den söta bebisen i spegeln :love: mer koll på benen fick han med så nu kan jag inte längre hålla honom upprätt medan jag sitter på golvet och hasa efter honom lite sakta, utan måste gå framåtböjd medan han traskar runt. Han går lätt omkring i 10min och spanar in saker innan han måste vila. 9v gammal, hur ska det här sluta 🙈
 
Här går det inte längre att lämna obevakat, jäklars vad hon förflyttar sig. Rullar och vrider sig hejvilt. Kan nästan sitta, lite knepigt att hålla balansen i sidled. 5 månader på lördag. Språng 4 är över och thank god!
 
@Eloise Skönt att allt har varit så bra totalt sett! Jag håller dock helt med dig om att känna sig snuvad på föräldraledigheten på grund av situationen med Corona. Känner exakt lika! Lillan är ju otroligt enkel bebis så hade sett fram emot massa utelunchen, kompisträffar och utflykter med henne men inget blir ju av. Vi har också ganska tråkigt emellanåt, men försöker njuta bäst vi kan.

@Madick Vilken tur att jobbet gjort lite skillnad. Hur har dina andra barn tagit nytillskottet? För visst har du 2-3 andra sen tidigare? Jag har också ont i kroppen (just nu fått ngn typ inflammation i höger skuldra/axel). Hade suttit fint med massage eller nåt.

@Mirach och @Förgätmigej Härligt att allt gått så bra och flutit på så fint!


Jag mår också fint! Känner mig nu helt återställd efter snittet (kunde vid mycket ansträngning bli lite öm i magen förut). Rent estetiskt ser snittet jättefint ut också. Jag fick också tillbaka min mens efter ca 11 veckor, lite störigt. Och även jag har något kilo kvar att gå ner (har ju dock även några till att gå ner redan innan graviditeten). Psykiskt mår jag också bra, om än lite uttråkad ibland som sagt. När det är som värst har jag senaste veckan kunnat känna mig lite låg nästan. Har nog blivit tydligare nu när lillan är större och kräver mer stimulans! Det blir bättre om jag tar mig ut tidigt på fm och inte blir kvar i soffan samt gör diverse utflykter med sambon på helgerna. Vi har det också bra i förhållandet, tycker än så länge att föräldraskapet och relationen mellan oss flyter på fint men jag är inställd på att utmaningarna kommer framöver när lillan blir mer rörlig, mer intensiv och tiden för återhämtning blir allt mindre. Jag upplever att man nog aktivt kommer få jobba med jämställdheten hela tiden även på mikronivå för att inte falla in i traditionella roller nu när man fått barn.
 
Här går det inte längre att lämna obevakat, jäklars vad hon förflyttar sig. Rullar och vrider sig hejvilt. Kan nästan sitta, lite knepigt att hålla balansen i sidled. 5 månader på lördag. Språng 4 är över och thank god!

Våndas lite inför den här perioden 🤪🙈
 
Det här viruset alltså... Vi hade tänkt ha dop och planen var först att det skulle ske i slutet av maj. Men allt kändes så osäkert så vi har avvaktat och tänkt vi tar det i slutet av juni istället. Men allt känns så osäkert så jag vet inte om vi ska strunta i det eller planera och hoppas att vi inte behöver ställa in 🤔
 
Det här viruset alltså... Vi hade tänkt ha dop och planen var först att det skulle ske i slutet av maj. Men allt kändes så osäkert så vi har avvaktat och tänkt vi tar det i slutet av juni istället. Men allt känns så osäkert så jag vet inte om vi ska strunta i det eller planera och hoppas att vi inte behöver ställa in 🤔

Vi skulle ha dop 22/5 men har ställt in.
Kanske har dopet framåt hösten istället. Hälften av våra gäster skulle dessutom resa från Umeå till Skåne för dopet..
 
Himla trist för er som tänkt ha dop. Mycket roligt som får ställas in i dessa tider. Jag anmälde oss nyss till babysim i höst, hoppas läget är stabilare då.

För övrigt har lillan haft ett sånt jäkla humör sen i fredags 😂 I princip all sin vakna tid vrålar hon argt i olika tonlägen om hon är minsta missnöjd (och det är hon typ jämt - för hon är ju antingen lite hungrig, lite trött, lite understimulerad etc). Vet inte om hon är i utvecklingssprång, testar sin röst eller om hennes personlighet börjat visa sig. Vi har ju tänkt att vår dam ska ha ganska hett humör och stark vilja, så vi får väl se 😁
 
Och nu sover hon oroligare än vanligt också. Ligger och gnäller högt i sömnen när hon sovit så länge att hon förmodligen börjar bli hungrig och sen när hon ammat är hon klarvaken och pigg tjej. Hon brukar vara en zombie nattetid. Huhhh, hoppas verkligen på utvecklingssprång!
 
Himla trist för er som tänkt ha dop. Mycket roligt som får ställas in i dessa tider. Jag anmälde oss nyss till babysim i höst, hoppas läget är stabilare då.

För övrigt har lillan haft ett sånt jäkla humör sen i fredags 😂 I princip all sin vakna tid vrålar hon argt i olika tonlägen om hon är minsta missnöjd (och det är hon typ jämt - för hon är ju antingen lite hungrig, lite trött, lite understimulerad etc). Vet inte om hon är i utvecklingssprång, testar sin röst eller om hennes personlighet börjat visa sig. Vi har ju tänkt att vår dam ska ha ganska hett humör och stark vilja, så vi får väl se 😁
Allt är ju inställt här med vilket är tråkigt... Jag börjar ju jobba 21 september så det känns lite extra trist.

Förra veckan kan sammanfattas med tre ord: sovmorgon, gå och kortison. T vill gå typ hels tiden så vi håller han under armarna och traskar snällt runt. Däremellan smörjer vi kortison och mjukgörande för att få bukt med exemet. Kortisonet hjälpte snabbt men idag började det komma tillbaka så nu fick vi börja med ett starkare som vi med fick utskrivet. Denna veckan har jag lagt ungen tvärs över mig som vid amning så fort han börjar fäkta i sömnen och då sover han gott till halv 8. Brukar väcka och släpa upp han vid fem, halv sex och väcka honom eftersom han ligger och låter i sömnen.
 
Vilken är er bebis favoritgrej att göra om dagarna? :)
Hundpromenaderna, antingen i sjal eller vagn. Att spana när någon av systrarna fånar sig är också superkul.

Idag var vi i badhuset och OJ vad hon tyckte det var kul. Simmade som en tok ("kröp") i vattnet både på rygg och mage. Det lär vi göra fler gånger. Det var vi och en familj till så inte direkt någon trängsel.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
47 691
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
8 419
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 083
Senast: nullo-modo
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 345
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp