Vinterföräldrar 2019/2020

Du får ha fluffigare kläder :-)

Jag har letat fram allt som brukade vara fluffigt och inser att det spänner lite... :angel:

Hade ett väldigt bra samtal i morse med nuvarande chef som är tillbaka från sin semester idag.
Han berättade att det finns planer på att ändra omfattningen av min tjänst, men inte till det sämre och att jag kan sitta lugnt i båten. Han tyckte jag skulle berätta efter KUB.
Känns som en sten lyfte från mina axlar.
10 dagar till KUB idag... väntan är så seg!
 
O_o Vet inte om jag precis kan ha känt fosterrörelser? Det var en så konstig känsla, låg på sidan och sen kände jag som ”muskelryckningar” långt ner lite åt sidan i magen. Typ som när ögat kan rycka, men inte riktigt så. Såg inga muskelryckningar på utsidan dock. Känns ju väldigt tidigt i vecka 15 och när jag tidigare hört folk prata om första rörelserna så har det ju typ beskrivits kittlande/sprattlande, så tänkte först inte att det här var nåt som hade med bebisen att göra. Men nu googlade jag och en del verkar beskriva de första fosterrörelserna som typ muskelryckningar O_o Häftigt om det var det, men får väl se om det återkommer. Nu vet jag inte säkert, kan ju lika gärna vara nåt annat.
 
O_o Vet inte om jag precis kan ha känt fosterrörelser? Det var en så konstig känsla, låg på sidan och sen kände jag som ”muskelryckningar” långt ner lite åt sidan i magen. Typ som när ögat kan rycka, men inte riktigt så. Såg inga muskelryckningar på utsidan dock. Känns ju väldigt tidigt i vecka 15 och när jag tidigare hört folk prata om första rörelserna så har det ju typ beskrivits kittlande/sprattlande, så tänkte först inte att det här var nåt som hade med bebisen att göra. Men nu googlade jag och en del verkar beskriva de första fosterrörelserna som typ muskelryckningar O_o Häftigt om det var det, men får väl se om det återkommer. Nu vet jag inte säkert, kan ju lika gärna vara nåt annat.
Precis så beskrev jag de första rörelserna, som ryckningar i ögat. 😊
 
O_o Vet inte om jag precis kan ha känt fosterrörelser? Det var en så konstig känsla, låg på sidan och sen kände jag som ”muskelryckningar” långt ner lite åt sidan i magen. Typ som när ögat kan rycka, men inte riktigt så. Såg inga muskelryckningar på utsidan dock. Känns ju väldigt tidigt i vecka 15 och när jag tidigare hört folk prata om första rörelserna så har det ju typ beskrivits kittlande/sprattlande, så tänkte först inte att det här var nåt som hade med bebisen att göra. Men nu googlade jag och en del verkar beskriva de första fosterrörelserna som typ muskelryckningar O_o Häftigt om det var det, men får väl se om det återkommer. Nu vet jag inte säkert, kan ju lika gärna vara nåt annat.

Jag kände likadant vid ungefär samma tid :) som tydligt ”fladder”. Extra mycket om jag satt framåtlutad. Fick veta på ultraljuden att min moderkaka ligger bakom och påverkar att jag känt rörelser tidigt. Nu i vecka 22 så bökar det runt rejält och det både känns och syns mycket☺
 
Var på hälsosamtal idag. Inskrivning om 3v (är i v.11 då)och sedan är det inget besök förrän ultraljud i v.18. På väg hem, började jag fundera. Tänk om det blir missed abortion någon av de närmaste veckorna, då kan det ju ta evigheter innan det upptäcks? :confused: eller kollar de på något vis upp det ändå vid nästa besök? Det vore ju tråkigt att berätta för familjen vid v.12 och sen behöva säga att det inte blev något...och jag kan ju knappast hålla det dolt till v.18...
 
Var på hälsosamtal idag. Inskrivning om 3v (är i v.11 då)och sedan är det inget besök förrän ultraljud i v.18. På väg hem, började jag fundera. Tänk om det blir missed abortion någon av de närmaste veckorna, då kan det ju ta evigheter innan det upptäcks? :confused: eller kollar de på något vis upp det ändå vid nästa besök? Det vore ju tråkigt att berätta för familjen vid v.12 och sen behöva säga att det inte blev något...och jag kan ju knappast hålla det dolt till v.18...
Vi erbjuds ett ultraljud i vecka 12, utöver dom besöken du nämner. Jag hade även ultraljud i vecka 16 pga två tidigare missed abortions (ett i vecka 17 och ett vecka 13)
 
Var på hälsosamtal idag. Inskrivning om 3v (är i v.11 då)och sedan är det inget besök förrän ultraljud i v.18. På väg hem, började jag fundera. Tänk om det blir missed abortion någon av de närmaste veckorna, då kan det ju ta evigheter innan det upptäcks? :confused: eller kollar de på något vis upp det ändå vid nästa besök? Det vore ju tråkigt att berätta för familjen vid v.12 och sen behöva säga att det inte blev något...och jag kan ju knappast hålla det dolt till v.18...
Det vanligaste är att man inte gör nåt ultraljud om det inte finns anledning mer än oro. Vissa gör ju KUB runt v.11-13, andra gör endast RUL.

Vi gjorde privat ultraljud vår första graviditet, för då erbjöds endast de över 35 år KUB. När vi kom privat i v.12 så hade vi råkat ut för MA. Så förstår din oro....
 
Ultraljudsbarnmorskan sa vid vårt ultraljud (vi är ett av de landsting som utöver RUL även gör ett ultraljud vid vecka 13) att landstingen har olika riktlinjer på grund av olika stor tillgång på ultraljudsbarnmorskor. I många landsting är de tydligen en bristvara, och då finns ingen möjlighet att erbjuda ultraljud omkring vecka 13 även om man generellt verkar tycka att det är att föredra (bl.a. för att datera av graviditeten mer exakt för att minska risken för överburenhet samt för att upptäcka MA). Jag förstår din oro @Förgätmigej och hade, om jag haft möjlighet, nog gjort ett extra ultraljud privat. Även om det är helt normalt att bara erbjudas ett ultraljud och det i vecka 18-20.
 
Ultraljudsbarnmorskan sa vid vårt ultraljud (vi är ett av de landsting som utöver RUL även gör ett ultraljud vid vecka 13) att landstingen har olika riktlinjer på grund av olika stor tillgång på ultraljudsbarnmorskor. I många landsting är de tydligen en bristvara, och då finns ingen möjlighet att erbjuda ultraljud omkring vecka 13 även om man generellt verkar tycka att det är att föredra (bl.a. för att datera av graviditeten mer exakt för att minska risken för överburenhet samt för att upptäcka MA). Jag förstår din oro @Förgätmigej och hade, om jag haft möjlighet, nog gjort ett extra ultraljud privat. Även om det är helt normalt att bara erbjudas ett ultraljud och det i vecka 18-20.
Jag är inte orolig, annars hade det nog varit värre men jag grubblade en stund på det i bilen hem :p

Det vanligaste är att man inte gör nåt ultraljud om det inte finns anledning mer än oro. Vissa gör ju KUB runt v.11-13, andra gör endast RUL.

Vi gjorde privat ultraljud vår första graviditet, för då erbjöds endast de över 35 år KUB. När vi kom privat i v.12 så hade vi råkat ut för MA. Så förstår din oro....
Måste varit hemskt för er!
 
@Förgätmigej Okej, vad skönt! Men då kanske det är lugnt att vänta. För bara några år sedan erbjöd väl nästan inte något landsting ultraljud innan vecka 18-20, så då var det ju standard att det var på det här sättet (dvs att man behövde berätta innan man sett att barnet levde alt vänta ganska länge med att berätta).
 
Mellan vilka veckor är det man gör KUB?

Min barnmorska sa det när jag var där och vi bokade tiden för det men jag har glömt helt...
De runtomkring mig som är i samma vecka som jag har redan gjort sitt så jag börjar fundera på om vi kommer göra vårt väldigt sent?
Vi har tid för det v13+1

Är idag på 12+0, känns som vi kan börja pusta ut lite, lite grann... äntligen inte bara oro!
 
Mellan vilka veckor är det man gör KUB?

Min barnmorska sa det när jag var där och vi bokade tiden för det men jag har glömt helt...
De runtomkring mig som är i samma vecka som jag har redan gjort sitt så jag börjar fundera på om vi kommer göra vårt väldigt sent?
Vi har tid för det v13+1

Är idag på 12+0, känns som vi kan börja pusta ut lite, lite grann... äntligen inte bara oro!
Tror det är mellan 10+1 och 13+6 man gör kub.
 
  • Gilla
Reactions: kmt
Tror det är mellan 10+1 och 13+6 man gör kub.

Läste det här på 1177.se

När och var kan jag göra testet?
Blodprovet tas när du har passerat vecka 9. Ultraljudet görs i vecka 11 till 14.
Vilka som erbjuds att göra undersökningen är olika inom olika regioner och landsting. Det kan också vara olika om du får betala en avgift eller inte.


Jag är rätt kass på det här med hur man räknat veckor, enligt appen är jag idag v12+0 men säger jag då att jag är i vecka 13?
Så nästa vecka när det är bokat v13+1 så säger jag vecka 14, och då blir det ju lite sent kanske men inte oroande sent för att få ett tillförlitligt resultat?
Jobbigt att vara nybörjare på det här med graviditet...
 
Läste det här på 1177.se

När och var kan jag göra testet?
Blodprovet tas när du har passerat vecka 9. Ultraljudet görs i vecka 11 till 14.
Vilka som erbjuds att göra undersökningen är olika inom olika regioner och landsting. Det kan också vara olika om du får betala en avgift eller inte.


Jag är rätt kass på det här med hur man räknat veckor, enligt appen är jag idag v12+0 men säger jag då att jag är i vecka 13?
Så nästa vecka när det är bokat v13+1 så säger jag vecka 14, och då blir det ju lite sent kanske men inte oroande sent för att få ett tillförlitligt resultat?
Jobbigt att vara nybörjare på det här med graviditet...

Ja, då är du i vecka 13 :) Barnmorskorna kallar det troligen för vecka 12 när du är i 12+nånting, men de flesta andra kallar det vecka 13 för att det är den 13:e graviditetsveckan.

Jag gjorde KUB i vecka 14 (13+4) och det var inga problem! De flesta jag har pratat med har gjort det i 12+nånting eller 13+nånting.
 
Ja, då är du i vecka 13 :) Barnmorskorna kallar det troligen för vecka 12 när du är i 12+nånting, men de flesta andra kallar det vecka 13 för att det är den 13:e graviditetsveckan.

Precis så. I mina papper och journalanteckningar från mina två besök så står det i deras anteckningar att jag vid inskrivningen var i vecka 11 (jag var i vecka 11+ 4 så jag kallade det ju dock vecka 12 och tyckte jag typ snart skulle gå in i 13 ;)) och likaså vid ultraljudet skrev de vecka 12 (fast jag var i 12+4 och jag tyckte ju i mitt ordspråk vecka 13). Det kluriga var dock att de vid muntlig kommunikation i besöken använde mitt språk, tex sa barnmorskan vid inskrivningen ”Jaha, så nu är du i vecka 12! Spännande, den där magiska gränsen”. Så jag tycker också det är lite förvirrande 😊
 
Nu har jag varit sjuk i snart 1,5 vecka - rejält sjuk med jättejobbig slemhosta, halsont, huvudvärk, nästäppa etc. Tror det kanske, kanske är på väg att bli bättre nu. Aldrig varit såhär sjuk såhär länge i vuxen ålder så misstänker starkt att graviditeten bidrar med riktigt taskigt immunförsvar... Usch!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
47 443
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 989
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 007
Senast: nullo-modo
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp