Vinterföräldrar 2019/2020

Igår gick jag in i vecka 17. Glömt bort känslan som uppkom efter ultraljudet i vecka 13, så nu undrar jag återigen om det verkligen finns nåt levande därinne i magen :confused: Tre veckor till nästa ultraljud!

Är sjuk ännu, inte så dålig att jag är sängliggande längre - men halsont, täppthet och slemhostan ger sig inte. Hosta kan såklart sitta i ett tag. Det är framförallt påfrestande för bäckenbottsmusklerna att hosta såhär mycket, ofta och länge har jag märkt. Känns lite jobbigt att belasta de musklerna så mycket redan såhär tidigt i graviditeten, men vi får väl hoppas att det går bra ändå.

Ställde mig på vågen för första gången sen inskrivningen. Har gått upp 1,5 kg sen dess, vilket är det jag gått upp totalt under hela graviditeten. Kommer väl mer nu veckorna framöver. Känner mig överlag plufsig och degig just nu, längtar tills förkylningen släpper så jag kan börja motionera lite smått igen och få känna mig lite ”igång”.

Någon annan som har koll på viktuppgång hittills?
 
Igår gick jag in i vecka 17. Glömt bort känslan som uppkom efter ultraljudet i vecka 13, så nu undrar jag återigen om det verkligen finns nåt levande därinne i magen :confused: Tre veckor till nästa ultraljud!

Är sjuk ännu, inte så dålig att jag är sängliggande längre - men halsont, täppthet och slemhostan ger sig inte. Hosta kan såklart sitta i ett tag. Det är framförallt påfrestande för bäckenbottsmusklerna att hosta såhär mycket, ofta och länge har jag märkt. Känns lite jobbigt att belasta de musklerna så mycket redan såhär tidigt i graviditeten, men vi får väl hoppas att det går bra ändå.

Ställde mig på vågen för första gången sen inskrivningen. Har gått upp 1,5 kg sen dess, vilket är det jag gått upp totalt under hela graviditeten. Kommer väl mer nu veckorna framöver. Känner mig överlag plufsig och degig just nu, längtar tills förkylningen släpper så jag kan börja motionera lite smått igen och få känna mig lite ”igång”.

Någon annan som har koll på viktuppgång hittills?
Tråkigt att du fortfarande är sjuk :(
Jag har gått upp ca 8 kg nu, gick upp 17 kg förra graviditeten så räknar med att gå upp lite till. Jag lyckades dock gå ner alla kilon mellan graviditeterna.
Jag försöker hålla igång lite, rider fortfarande ca 3 ggr i veckan. Men jag orkar inte riktigt med några längre promenader pga fogarna och det saknar jag, får ta igen det i vår med barnvagnspromenader :)
 
Igår gick jag in i vecka 17. Glömt bort känslan som uppkom efter ultraljudet i vecka 13, så nu undrar jag återigen om det verkligen finns nåt levande därinne i magen :confused: Tre veckor till nästa ultraljud!

Är sjuk ännu, inte så dålig att jag är sängliggande längre - men halsont, täppthet och slemhostan ger sig inte. Hosta kan såklart sitta i ett tag. Det är framförallt påfrestande för bäckenbottsmusklerna att hosta såhär mycket, ofta och länge har jag märkt. Känns lite jobbigt att belasta de musklerna så mycket redan såhär tidigt i graviditeten, men vi får väl hoppas att det går bra ändå.

Ställde mig på vågen för första gången sen inskrivningen. Har gått upp 1,5 kg sen dess, vilket är det jag gått upp totalt under hela graviditeten. Kommer väl mer nu veckorna framöver. Känner mig överlag plufsig och degig just nu, längtar tills förkylningen släpper så jag kan börja motionera lite smått igen och få känna mig lite ”igång”.

Någon annan som har koll på viktuppgång hittills?

Går in i v22 idag, +5 kg. Det går i ryck, stilla tre veckor sen ett kilo på en gång. Väger mig varje måndagsmorgon.
 
Jag har en sak jag funderat på.

Tidigare var jag en person som ALLLTID var hungrig och sugen på saker. Jag har alltid kämpat något enormt emot dessa sug. Jag har också haft svårt att känna mättnadskänslor och kunnat äta hur mycket som helst i princip. Sen jag blev gravid har mitt hunger- och sockersug minskat markant. Och jag får mättnads- och nöjdhetskänslor efter normala portioner mat på ett helt annat sätt (fantastiskt måste jag säga, TÄNK att kunna leva ett liv utan det konstanta kämpandet emot att hela tiden vilja äta mer?!). Jag har inte fattat att jag varit avvikande i mitt hungersug och mättnadskänslor förrän nu när jag blev gravid :)

MEN detta bidrar också till att jag dels inte äter lika mycket och inte heller lika ofta. Jag äter inte de där rekommenderade mellanmålen som man ska etc. Jag undrar dock om jag BORDE äta mer ”bara för att”? Trots att jag inte är hungrig eller känner nåt behov av det? Jag äter inte för lite totalt sett ändå tror jag (även om jag äter mindre än innan jag blev gravid), för jag är van vid ganska stora portionsstorlekar till lunch och middag.

Hur tänker ni? Bör jag försöka klämma in de där rekommenderade extra-mellanmålen? Eller kan jag tänka så att jag kanske överätit förut och därför ligger på en bra nivå nu ändå?
 
Jag har en sak jag funderat på.

Tidigare var jag en person som ALLLTID var hungrig och sugen på saker. Jag har alltid kämpat något enormt emot dessa sug. Jag har också haft svårt att känna mättnadskänslor och kunnat äta hur mycket som helst i princip. Sen jag blev gravid har mitt hunger- och sockersug minskat markant. Och jag får mättnads- och nöjdhetskänslor efter normala portioner mat på ett helt annat sätt (fantastiskt måste jag säga, TÄNK att kunna leva ett liv utan det konstanta kämpandet emot att hela tiden vilja äta mer?!). Jag har inte fattat att jag varit avvikande i mitt hungersug och mättnadskänslor förrän nu när jag blev gravid :)

MEN detta bidrar också till att jag dels inte äter lika mycket och inte heller lika ofta. Jag äter inte de där rekommenderade mellanmålen som man ska etc. Jag undrar dock om jag BORDE äta mer ”bara för att”? Trots att jag inte är hungrig eller känner nåt behov av det? Jag äter inte för lite totalt sett ändå tror jag (även om jag äter mindre än innan jag blev gravid), för jag är van vid ganska stora portionsstorlekar till lunch och middag.

Hur tänker ni? Bör jag försöka klämma in de där rekommenderade extra-mellanmålen? Eller kan jag tänka så att jag kanske överätit förut och därför ligger på en bra nivå nu ändå?

Det beror nog på din startvikt till viss del. Är du underviktig så ska du nog försöka att inte tappa mer så att säga men det är mer för din egen skull.

Barnet tar det det behöver i övrigt. Se till att få i dig alla vitaminer, mineraler och omega 3 osv. Kanske inte så bra att bara leva på typ makaroner eller så i 9 månader även om det säkert skulle bli ett barn av det också men din egen kropp skulle få ta smällen. Äter du hyffsat varierat och mår bra så gå efter vad kroppen vill.

Jag själv klarar inte att äta socker alls som gravid, i normala fall äter jag det morgon middag kväll 🤷‍♀️ tar jag 4 godisbitar nu får jag sota för det resten av dagen i form av ökat illamående
 
@Nattljus Okej! Jag gick mest efter de riktlinjer som anger att nu i andra trimestern ska jag äta typ en extra smörgås och en extra frukt per dag. Jag har lite övervikt som utgångspunkt, så jag tänker ju att det absolut inte gör något för min del att matintaget blir mindre än tidigare - men lite rädd för barnets skull om jag inte får i mig tillräckligt. Samtidigt har jag alltid ätit en allsidig och väldigt varierad kost med mycket frukt och grönt samt mest vegetariskt, fisk och kyckling. Så jag tror näringsmässigt att kosten täcker det den ska!
 
@Nattljus Okej! Jag gick mest efter de riktlinjer som anger att nu i andra trimestern ska jag äta typ en extra smörgås och en extra frukt per dag. Jag har lite övervikt som utgångspunkt, så jag tänker ju att det absolut inte gör något för min del att matintaget blir mindre än tidigare - men lite rädd för barnets skull om jag inte får i mig tillräckligt. Samtidigt har jag alltid ätit en allsidig och väldigt varierad kost med mycket frukt och grönt samt mest vegetariskt, fisk och kyckling. Så jag tror näringsmässigt att kosten täcker det den ska!

Då tror jag inte det är nån fara utan lyssna på kroppen 😊
 
Jag har en sak jag funderat på.

Tidigare var jag en person som ALLLTID var hungrig och sugen på saker. Jag har alltid kämpat något enormt emot dessa sug. Jag har också haft svårt att känna mättnadskänslor och kunnat äta hur mycket som helst i princip. Sen jag blev gravid har mitt hunger- och sockersug minskat markant. Och jag får mättnads- och nöjdhetskänslor efter normala portioner mat på ett helt annat sätt (fantastiskt måste jag säga, TÄNK att kunna leva ett liv utan det konstanta kämpandet emot att hela tiden vilja äta mer?!). Jag har inte fattat att jag varit avvikande i mitt hungersug och mättnadskänslor förrän nu när jag blev gravid :)

MEN detta bidrar också till att jag dels inte äter lika mycket och inte heller lika ofta. Jag äter inte de där rekommenderade mellanmålen som man ska etc. Jag undrar dock om jag BORDE äta mer ”bara för att”? Trots att jag inte är hungrig eller känner nåt behov av det? Jag äter inte för lite totalt sett ändå tror jag (även om jag äter mindre än innan jag blev gravid), för jag är van vid ganska stora portionsstorlekar till lunch och middag.

Hur tänker ni? Bör jag försöka klämma in de där rekommenderade extra-mellanmålen? Eller kan jag tänka så att jag kanske överätit förut och därför ligger på en bra nivå nu ändå?
Jag har också alltid haft ett sug efter mat och godis, men det försvann som gravid. Är normalviktig, mer åt kraftigare hållet än tunn. Åt tills jag var mätt men inte mer ”bara för att” Jag gick bara upp 7 kilo under graviditeten. Hade gått ner 6 av dem efter 3 veckor. Efter graviditeten kom suget tillbaka 😂 Kanske pga av amning också.
 
@KarinStarfighter Haha, jag har också tänkt att hungern/suget såklart lär komma tillbaka efter graviditeten! Så dåligt 😬 Som det är nu skulle det inte vara något problem alls att nå idealvikt, helt utan ansträngning ens (om jag inte vore gravid då). Det är så jäkla skönt att vara som en normal människa och kunna känna sig mätt och nöjd, på riktigt.
 
Själv räcker det inte med ett extra mellanmål, då skulle jag dö av hunger :o (precis gått in i v.11) vanligtvis när jag har semester äter jag mindre eftersom jag gör mindre saker men nu äter jag mer än jag gör när jag jobbar. Magen känns jämt proppfull (tänk rejäl middag + klämt i efterrätt också). Tycker den proppfulla känslan är obehaglig, men äter jag inte när jag blir hungrig mår jag tillslut illa. Tror dock inte att jag gått upp nåt på de två veckor som gått sen jag vägde mig senast. Sötsaker överlag har jag dock tappat suget på och då är jag aldrig den som tackar nej till nåt sött i vanliga fall :angel:
 
Äter också klart mindre. Vill egentligen inte äta alls för inget smakar. Eller jo, jag VILL äta men vill inte ha nåt om ni förstår. Samma med förra barnet. Med de två första (annan pappa) hade jag inga problem att äta, gick dessutom upp 30 kg med båda! 6 kg med trean och 5 kg hittills med fyran.
 
Jag känner mig lite modig idag och vågar mig på att överge mitt anonyma konto.. 😱
Det är jag som är kmt.

Vi gjorde KUB förra veckan, allting såg fint ut och vi fick en låg sannolikhet för trisomierna.
Igår gick jag in i vecka 15.
Börjar kännas verkligt och efter hela vår ivf-karusell känns det faktiskt som om jag kan börja slappna av lite ❤
Justerar min ålder också, jag fyller snart år och hinner bli 32 innan bebis är beräknad.

December
3 - Mirach, 33 år, 2:a barnet, Östergötland
8 - Madick, 45 år, 4:e barnet, Västmanland
21 - Tonks, 27 år, 1:a barnet, Småland

Januari
11 - cherie, 30 år, 1:a barnet, Östergötland
29 - Eloise, 32 år. 1:a barnet, Skåne

Februari
23 - Förgätmigej, 28år, 1:a barnet, Blekinge
 
@Eloise Vad skönt att KUB-testet var okej. Så glad för din skull att det gått så bra direkt såhär vid första IVF:en (?) 😊

Tack ❤️
Det var första ivfen för mig, mannen gjorde fyra försök med sitt ex utan att de ens fick några befruktade embryo så jag var väldigt pessimistisk när vi började behandlingen.
Känner oss oerhört lyckligt lottade som fick en så pass smidig behandling som vi fick.
 
Hörni, järntabletter, har ni fått börja ta det? Och vad visade era värden isf?

Mitt HB låg bra (135) vid senaste besöket, men sen på analys av blodprov låg ferritinvärdet på 40 och då fick jag brev hem där barnmorskan skrev att jag skulle äta järntabletter ändå. Jag får dock både ont i magen och diarré av tabletterna, sådär kul. Ska fråga vid nästa besök hur jag ska göra, men det är några veckor dit...
 
Hörni, järntabletter, har ni fått börja ta det? Och vad visade era värden isf?

Mitt HB låg bra (135) vid senaste besöket, men sen på analys av blodprov låg ferritinvärdet på 40 och då fick jag brev hem där barnmorskan skrev att jag skulle äta järntabletter ändå. Jag får dock både ont i magen och diarré av tabletterna, sådär kul. Ska fråga vid nästa besök hur jag ska göra, men det är några veckor dit...

Jag äter Sideral, det är järn + c-vitamin i ett och de är supersnälla mot magen, fick tips av min BM just eftersom jag hade en del problem med magen redan innan. Har inte märkt av några problem utan är snarare bättre i magen sen jag började äta dem :) Hade 131 i Hb vid inskrivningen och hade bra depåvärde så jag började äta järn i vecka 21. Nu har Hb dippat till 118 vid senaste provet.
 
Hörni, järntabletter, har ni fått börja ta det? Och vad visade era värden isf?

Mitt HB låg bra (135) vid senaste besöket, men sen på analys av blodprov låg ferritinvärdet på 40 och då fick jag brev hem där barnmorskan skrev att jag skulle äta järntabletter ändå. Jag får dock både ont i magen och diarré av tabletterna, sådär kul. Ska fråga vid nästa besök hur jag ska göra, men det är några veckor dit...
Har väldigt känslig mage men klarade hemofer. Tror dock jag fick ta typ 4 per dag för att komma upp i hyfsad dos.
 
Hörni, järntabletter, har ni fått börja ta det? Och vad visade era värden isf?

Mitt HB låg bra (135) vid senaste besöket, men sen på analys av blodprov låg ferritinvärdet på 40 och då fick jag brev hem där barnmorskan skrev att jag skulle äta järntabletter ändå. Jag får dock både ont i magen och diarré av tabletterna, sådär kul. Ska fråga vid nästa besök hur jag ska göra, men det är några veckor dit...

Jag har ätit duroferon sen v.20. Tar dock bara en tablett var tredje dag så får se vid nästa bm-besök om det räcker eller om jag måste öka på. Hittills har min känsliga mage klarat det ganska bra.
Sen har jag ju min man som tvångsmatar mig med brännässlor 🙄
 
Hörni, järntabletter, har ni fått börja ta det? Och vad visade era värden isf?

Mitt HB låg bra (135) vid senaste besöket, men sen på analys av blodprov låg ferritinvärdet på 40 och då fick jag brev hem där barnmorskan skrev att jag skulle äta järntabletter ändå. Jag får dock både ont i magen och diarré av tabletterna, sådär kul. Ska fråga vid nästa besök hur jag ska göra, men det är några veckor dit...

Jag låg på 104 vid inskrivning och tar två Sideral om dagen, inget annat funkar på min mage tyvärr 😕 600:- för en månads förbrukning suger dock, och jag vet inte om de hjälper eftersom jag inte tagit ett nytt värde..
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
47 500
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
8 149
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 053
Senast: nullo-modo
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp