Vinterföräldrar 2019/2020

Jag är i vecka 19 nu och nästa vecka är det dags för ultraljud. Jag känner rörelser från bebisen varje dag nu :love:
Just nu tycker jag att veckorna rullar på ganska fort. Jag har semester och är hemma med en 2-åring så det händer grejer mest hela tiden ;)
Känningarna i ljumsken är fullt hanterbara om jag inte går för fort och har dessutom dragit ner på ridningen så jag bara rider varannan dag. Hur många av er andra har häst/rider? Förra graviditeten red jag 3 dagar innan förlossningen, även om det bara var skritt i skogen på slutet. Hoppas jag kan hålla igång ridningen rätt länge den här gången med :)
 
Kastar mig in här nu när vi släppt bomben till folk omkring oss. 4e barnet, oplanerat (men välkommen) och jag hinner fylla 45 år innan hon kommer... Blev tillbakaflyttad en vecka på RUL så vi ska göra om det om ett par veckor för nu var fostret för litet för att allt som skulle synas skulle kunna ses. Gjort NIPT som såg lysande ut och en tjej är det alltså, igen...

December
3 - Mirach, 33 år, 2:a barnet, Östergötland
8 - Madick, 45 år, 4:e barnet, Västmanland
21 - Tonks, 27 år, 1:a barnet, Småland

Januari
13 - cherie, 30 år, 1:a barnet, Östergötland
29 - kmt, 31 år. 1:a barnet, Skåne

Februari
23 - Förgätmigej, 28år, 1:a barnet, Blekinge
 
Jag är i vecka 19 nu och nästa vecka är det dags för ultraljud. Jag känner rörelser från bebisen varje dag nu :love:
Just nu tycker jag att veckorna rullar på ganska fort. Jag har semester och är hemma med en 2-åring så det händer grejer mest hela tiden ;)
Känningarna i ljumsken är fullt hanterbara om jag inte går för fort och har dessutom dragit ner på ridningen så jag bara rider varannan dag. Hur många av er andra har häst/rider? Förra graviditeten red jag 3 dagar innan förlossningen, även om det bara var skritt i skogen på slutet. Hoppas jag kan hålla igång ridningen rätt länge den här gången med :)
Jag har häst (ponny). Dessvärre blir min väldigt explosiv om hon går för lite under vinterhalvåret så jag misstänker att jag ska vara glad om jag kan rida henne till november :meh: Hoppas dock jag kan skritta turer med mammas ponny, annars har vi en shettis att köra. Du fick aldrig ont eller så när du red?:) Hur lång tid tog det innan du kom igång med ridningen igen efter förlossningen?
 
Jag har häst (ponny). Dessvärre blir min väldigt explosiv om hon går för lite under vinterhalvåret så jag misstänker att jag ska vara glad om jag kan rida henne till november :meh: Hoppas dock jag kan skritta turer med mammas ponny, annars har vi en shettis att köra. Du fick aldrig ont eller så när du red?:) Hur lång tid tog det innan du kom igång med ridningen igen efter förlossningen?
Jag hade lite känningar i fogarna förra graviditeten (och även denna gång) men jag tyckte inte direkt att det försämrades av ridningen. Kunde vara lite stel när jag hoppade av men det blev bättre efter att jag gått en liten bit. Det jobbigaste var att hoppa av, fick ta benet över hästens hals och glida av med ryggen mot hästen på slutet annars tog magen i :p
Jag var uppe på hästen igen 3 veckor efter förlossningen :angel: Det gick ok men det kändes lite som om allt innehåll ”där nere” skulle ramla ut när man red lätt så det motiverade till att göra knipövningar. Sen tog det några månader innan det kändes som man kunde rida fullt ut igen. Men det är viktigt att lyssna på kroppen, får se om jag kan ha lika kort uppehåll den här gången eller om det blir längre.
 
Kanske skulle ringa. Är i v 7 nu men har ingen lust att behöva ringa och avboka om jag får missfall. Har inte varit komplikationsfritt hittills men jag tror jag är gravid fortfarande. Har blött till och från i 3 veckor men bara färskt blod och inga direkta klumpar. Gravid på VUL tidigare i veckan i annat ärende men inget hjärta då.

Men hur gör man om det fortsätter blöda och man till slut inte längre vet? Finns det någon möjlighet att dom faktiskt kollar med UL då eller blir det en överraskning vid KUB?
 
Kanske skulle ringa. Är i v 7 nu men har ingen lust att behöva ringa och avboka om jag får missfall. Har inte varit komplikationsfritt hittills men jag tror jag är gravid fortfarande. Har blött till och från i 3 veckor men bara färskt blod och inga direkta klumpar. Gravid på VUL tidigare i veckan i annat ärende men inget hjärta då.

Men hur gör man om det fortsätter blöda och man till slut inte längre vet? Finns det någon möjlighet att dom faktiskt kollar med UL då eller blir det en överraskning vid KUB?

Jag blödde i tre veckor och fick inte ultraljud genom landstinget utan jag gick privat. Det kanske kan vara ett alternativ för dig?
 
Finns inget i hela länet, redan kollat👎 finns ev 1.5 h bort enkel väg och kostar 1400 kr. Det är helt enkelt inget alternativ :(

Fasen vad trist.. Hör med landstinget om du kan få via dom, annars är det nog tyvärr så att du får vänta till KUB. Håller tummarna att liten finns kvar och växer!
 
@Nattljus Hur är det om man ringer och hänvisar till mycket oro? Känns ändå som att man läser om en del om andra som får till tidigare ultraljud via landstinget just vid tex en del blödningar och mycket oro. Det är ju ändå skillnad att tex blöda nåt litet en gång (som jag gjorde) och att blöda flera veckor. Inte nödvändigtvis för graviditeten i sig då, men för sin egna oro tänker jag. Detta har du säkert redan tänkt på och det är väl en dum fråga, men det är inte så att du blöder just efter tex sex eller orgasm? Eller i samband med något annat som man tänker kan påverka?
 
Jag är i vecka 19 nu och nästa vecka är det dags för ultraljud. Jag känner rörelser från bebisen varje dag nu :love:
Just nu tycker jag att veckorna rullar på ganska fort. Jag har semester och är hemma med en 2-åring så det händer grejer mest hela tiden ;)
Känningarna i ljumsken är fullt hanterbara om jag inte går för fort och har dessutom dragit ner på ridningen så jag bara rider varannan dag. Hur många av er andra har häst/rider? Förra graviditeten red jag 3 dagar innan förlossningen, även om det bara var skritt i skogen på slutet. Hoppas jag kan hålla igång ridningen rätt länge den här gången med :)

Jag har medryttarhäst som jag rider några gånger i veckan. Hoppas att kunna rida ett tag till, v 17 nu. Har berättat om graviditeten för hästägaren och vi bestämde att vi håller det lite öppet, se hur det känns. Så det är skönt för min del, har ju ingen aning om hur det kommer att bli :) jag har dock börjat känna av lite i ena höften, men tycker det är svårt att veta om det skulle vara foglossning... kommer efter ridning o snabb promenad. Googling gör mig inte särskilt klokare - många symptom på foglossning :p
 
Jag har medryttarhäst som jag rider några gånger i veckan. Hoppas att kunna rida ett tag till, v 17 nu. Har berättat om graviditeten för hästägaren och vi bestämde att vi håller det lite öppet, se hur det känns. Så det är skönt för min del, har ju ingen aning om hur det kommer att bli :) jag har dock börjat känna av lite i ena höften, men tycker det är svårt att veta om det skulle vara foglossning... kommer efter ridning o snabb promenad. Googling gör mig inte särskilt klokare - många symptom på foglossning :p
Som här då, men har sagt att jag kör juli ut. Rider helst barbacka för jag gillar inte sadeln och nu börjar det kännas lite väl vanskligt. Inget att riskera något på annans häst tänker jag.
 
@Mirach Åh, så härligt att få se den lilla filuren igen. Särskilt när den rör sig och viftar sådär! Nu är du ungefär halvvägs då? Vad tiden går!
 
Åh, vad irriterad jag är nu!

I vårt landsting blir man kostnadsfritt erbjuden KUB oavsett ålder. Jag och sambon tackade ja. Vid inskrivningen sa min barnmorska att hon behövde ta blod för att t.ex. mäta järnvärderna, men att hon också såg att vi hade tid för ultraljud bara en vecka efter och ”att man då också skulle ta blodprov”. Hon föreslog därför att jag tog flera rör vid ultraljudet istället för att bli stucken två gånger så nära inpå. Jag sa att det spelar ingen roll för mig (jag är inte stickrädd), hon tyckte då att bi bestämde att alla blodprov tog i samband med ultraljudet.

Men igår kväll fick jag veta av en kompis att om vi tagit blodprov vid inskrivningen, hade vi fått veta svaret på KUB direkt på ultraljudet idag. Nu kommer resultatet istället skickas hem vilket tar typ 10 arbetsdagar. Wtf?! Jag blev jättebesviken.
Dels hade det bara varit skönt att få det överstökat idag (alltså få alla svar samtidigt - både se att barnet levde och resultat på KUB) men nu får vi liksom bara halva resultatet. Min sambo är som sagt oroligt lagd och det här blir så jäkla utdraget för honom nu! Även för mig såklart, vilket är jobbigt, men jag kommer i alla fall inte gå med en jättejobbig oro flera veckor till. Han har ju liksom längtat efter den här dagen. Jag tycker också det är dåligt att utifrån om KUB skulle visa något och man vill gå vidare och kolla upp ytterligare, så fördröjs ju processen så länge!

Nej usch!!, vad sur jag är på barnmorskan som inte informerade fullt ut vad det innebar att inte ta blodprov vid inskrivningen. Nu pratade hon bara om att jag fick vänta med att få veta mina järnvärden, och det sket jag ju fullständigt i. Nu är jag ledsen och kan inte riktigt släppa detta. Ska be ultraljudspersonalen att göra avvikelse på detta :(

Först och främst grattis till att allt ni sett hittills såg bra ut! Jag har hållt en tumme för dig ända sen du startade tråden och var så ensam i den! :)

Vad stod det på kallelsen till KUB? I vårt landsting står det på kallelsen när och var man ska ta blodproven (i mitt fall inte samma ställe som ultraljudet). Min barnmorska på MVC var inte alls inblandad i kub förutom att hon skickade remissen.

Men i vissa landsting verkar det vara standard att man gör ultraljud och blodprov samtidigt och får resultatet senare.
 
Först och främst grattis till att allt ni sett hittills såg bra ut! Jag har hållt en tumme för dig ända sen du startade tråden och var så ensam i den! :)

Vad stod det på kallelsen till KUB? I vårt landsting står det på kallelsen när och var man ska ta blodproven (i mitt fall inte samma ställe som ultraljudet). Min barnmorska på MVC var inte alls inblandad i kub förutom att hon skickade remissen.

Men i vissa landsting verkar det vara standard att man gör ultraljud och blodprov samtidigt och får resultatet senare.

Vad gulligt av dig, tack :)

Det var ingen separat kallelse till KUB. I vårt landsting får alla ett ultraljud i ca vecka 13 för att datera graviditeten mer exakt. Vid inskrivningen vid ca vecka 12 erbjuds alla ett kostnadsfritt KUB-test, i samband med det ultraljud som ändå ska göras. Om man tackar ja vid inskrivningen så noterar dem det, och enligt min vän som bor i grannstaden så tog de även blodprov för KUB-testet vid inskrivningen. Nu vet jag dock inte om det i min stad är standard att KUB-blodproven alltid tas i samband ultraljudet - så kanske det är. Vi får se hur det går till när min bästa kompis har inskrivning och KUB om några veckor. Oavsett, så har jag helt släppt det nu. Om barnmorskan inte ringt under morgondagen så ska KUB ha visat låg risk :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
47 541
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
8 292
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 066
Senast: nullo-modo
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 018
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp