Vinterföräldrar 2020/2021

Allt såg bra ut idag med, och ny hinnsvepning gjord.

Dom var okej med att låta mig vänta på att det skulle komma igång, men jag sa att jag gärna sattes igång, iom att inget hänt på flera veckor, så jag fick med mig piller hem för igångsättning hemma under kvällen.
Spännande!
Är det på förlossningsavdelningen du gjort hinnsvepningarna och fått piller eller på din mvc?
 
Jag har haft uppföljningssamtal om förlossningen med den barnmorska som förlöste mig. Passade på att fråga det där om att jag hann få epidural trots att jag var 10 cm öppen och helt retaherad, och hon sa att det var ovanligt men det händer. Iaf bland förstföderskor, hon hade inte hört om någon omföderska där det hänt. Så jag är bara glad över det :D

Det bästa nu är iaf att foglossningen är borta till typ 95%! Går långa barnvagnspromenader och njuter av en sovande bebis i vagnen 🥰
Åh, jag hade så gärna vilja ha uppföljningssamtal med barnmorsksn som förlöste mig. 😍

Jag är så avundsjuk på dig nu 😁
 
lillebror föddes 11.21 idag på andra krystvärken😳 allt har gått bra och det gick väldigt fort på slutet. Killen väger bara 1640g och är 46 cm lång. Han föddes i v 37+2 så räknas som fullgången men med dålig tillväxt. Det blir neo inatt iaf för att hålla koll på blodsocker och temp och så göra det ny bedömning imorgon☺️ Men det känns bra och vi vet att han mår bra och blir väl omhändertagen🙏
Grattis! ❤
Hoppas allt går bra!
 
Här har värkarna kommit igång, men fortfarande milda nog att jag fick gå hem efter kontrollen, så nu ha rjag atgit Alvedon och ska ta ett varmt bad.
Men barnmorskan var inte alls säker jag skulle behöva alla dagens tabletter.

Och plötsligt är jag mycket mindre avundsjuk på dom som har förvärkar till och från under flera veckor :p
 
Här har värkarna kommit igång, men fortfarande milda nog att jag fick gå hem efter kontrollen, så nu ha rjag atgit Alvedon och ska ta ett varmt bad.
Men barnmorskan var inte alls säker jag skulle behöva alla dagens tabletter.

Och plötsligt är jag mycket mindre avundsjuk på dom som har förvärkar till och från under flera veckor :p
Heja heja! :bump: Lycka till! 🍀
 
Åh, jag hade så gärna vilja ha uppföljningssamtal med barnmorsksn som förlöste mig. 😍

Jag är så avundsjuk på dig nu 😁
Ring och lämna ett meddelande om att du skulle vilja ha ett! Min bm sa att de alltid ringde upp några veckor efter för att prata och följa upp och jag tyckte bara det var trevligt också :) Bara gör’t!
 
Nu är lillebror här, drygt 2,7kg. 48cm och väldigt pigg :)
Snittet var fantastiskt bra och inte minsta obehagligt, när väl ryggbedövningen var satt för det var hemskt, fick hållas fast lite och bita mig hårt i handen för att kunna ligga still .
 
Nu är lillebror här, drygt 2,7kg. 48cm och väldigt pigg :)
Snittet var fantastiskt bra och inte minsta obehagligt, när väl ryggbedövningen var satt för det var hemskt, fick hållas fast lite och bita mig hårt i handen för att kunna ligga still .
Hurra! Grattis!
 
Bebis kom vid 20.00, nu har vi just kommit upp på avdelningen och sagt hejdå till maken. Vi lyckades amma lite precis innan vi gick hit, så hoppas bebis tänkte sova ett tag så jag hinner en power nap innan kontrollen kl. 2.00

Ska försöka få ihop förlossningsberättelse imorgon eller så.
 
Bebis kom vid 20.00, nu har vi just kommit upp på avdelningen och sagt hejdå till maken. Vi lyckades amma lite precis innan vi gick hit, så hoppas bebis tänkte sova ett tag så jag hinner en power nap innan kontrollen kl. 2.00

Ska försöka få ihop förlossningsberättelse imorgon eller så.
Grattis!!
 
här har jag snabbkollat notiserna hela dagen i går för att se om det kom några uppdateringar men inte.. Så går jag in och skrollar runt lite idag och ser att det trots allt är nya inlägg i tråden! STORT STORT GRATTIS till de ny bebisarna :heart
 
Så jag hade helt rätt igår om att inte ta fler tabletter. Nästa var planerad till 12, men vid halv så klockade jag värkarna och hade då ca 1 minut långa verkar med 2-3 minuters mellanrum. Så jag ringde in och de sa att jag inte skulle ta fler och ringa igen när de blev mer intensiva. Strax innan 13 blev det för mycket att ta hemma så vi åkte in. När jag kom in var jag öppen ca 3 cm. Klarade mig okej med bara profylaxandning ett tag, men vid 15 började värkarna bli för jobbiga. Fick då prova TENS som jag tyckte hjälpte mellan värkarna men bara gjorde det värre under. Så den åkte av, och så beslutades det km att jag skulle få lite morfin, men först var det ny status. Detta var ca kl. 16 och då var jag fortfarande bara öppen 4 cm, så dom tog hål på hinnorna. Fett gjorde värkarna mer intensiva och jag blev inte längre smärtfri mellan, så i väntan på morfinet hann mk profylaxandning övergå till hyperventilering. Som tur är hade jag en fantastisk barnmorska som satt med mig och pratade mig igenom varje värk i väntan på att morfinet skulle verka, så jag gick från väldigt svimmig till i kontroll igen. Vid 18 hade jag dock fortfarande inte öppnat mig mer, så då blev det värkstimulerande dropp o h lustgas. Märkte av droppet direkt även på låg dos, men lustgasen hjälpte genom topparna och så att ajg var snurrig nog för att kunna slappna av helt mellan. Reagerade dock på att det kändes som musklerna inte riktigt visste vad de skulle göra i värkarna när jag hade droppet, massa olika muskelgrupper som spänne sig och höll på. När de sedan höjde lite tog det kanske 5 värkar, sen fick jag ringa för hela undre halvan av kroppen liksom krampade under värken och det kändes svårt att andas. Värken efter det kände jag enormt tryck neråt och det var dags för krystvärkar. Tyckte dom var mycket mindre jobbiga än värkarna jag hade haft tidigare, och är nog den biten av förlossningen jag tyckte var minst jobbig (utom möjligtvis värkpauserna när jag var hög på lustgas :rofl:) men jag fick verkligen krysta för bebis ville då inte ut. De fick till och med sätta på droppet igen så det inte skulle gå för länge mellan krystvärkar. De fick göra att klipp för att bebis skulle komma ut men det var jag beredd på.
Allt som allt en väldigt positiv upplevelse och jag är verkligen nöjd med personalen, kände mig hela tiden sedd och lyssnad på.
 
Nu är lillebror här, drygt 2,7kg. 48cm och väldigt pigg :)
Snittet var fantastiskt bra och inte minsta obehagligt, när väl ryggbedövningen var satt för det var hemskt, fick hållas fast lite och bita mig hårt i handen för att kunna ligga still .
Grattis! 🥳
 
Bebis kom vid 20.00, nu har vi just kommit upp på avdelningen och sagt hejdå till maken. Vi lyckades amma lite precis innan vi gick hit, så hoppas bebis tänkte sova ett tag så jag hinner en power nap innan kontrollen kl. 2.00

Ska försöka få ihop förlossningsberättelse imorgon eller så.
Grattis! 🥳💖
 
Ring och lämna ett meddelande om att du skulle vilja ha ett! Min bm sa att de alltid ringde upp några veckor efter för att prata och följa upp och jag tyckte bara det var trevligt också :) Bara gör’t!
Vet inte om jag törs 🙈

Kanske frågar BHV-sköterskan på onsdag om hon vet om det görs här...
 
Vet inte om jag törs 🙈

Kanske frågar BHV-sköterskan på onsdag om hon vet om det görs här...
Bara ring! Bättre än att ångra dig senare. Du törs :) Lämna ett meddelande till din bm att du vill bli uppringd och prata om förlossningen så hinner hen läsa i din journal och friska upp minnet innan :)
 
Stötte på grannen idag på blomsteraffären, en äldre bondgubbe av obestämbar årgång, han börjar fnissa när han ser mig så ja vänder mig halvt till expediten och frågar med ironi hur det kommer sig att alla skrattar åt mig nu för tiden (vet mycket väl att det är pga av magen) varav bondgubben kläcker ur sig "ja men jag tror aldrig jag sett någon så tjock förut" - till saken hör är att hans dotter fick trillingar (!) härom året.

Åter igen- inget som sägs för att vara elak, gubben är genom snäll men är det konstigt att människor blir helt besatt i sina kroppar?!

Gubben tycker kommentaren va hysteriskt rolig för att jag normala fall väger 60 kg och att han alltid pikar oss för att vi "inte gör annat än att motionera våra hundar" (han tyckte de va snudd på djurplågeri när sambon va ute på kvällsrundan med jakthunden- hunden hade ju faktiskt jagat hela förmiddagen 🤷‍♀️- hans egen jakthund tillbringar dagarna i ett koppel som är fäst i dragkroken på den parkerade bilen och han kan inte de förstå varför hans hundar aldrig blir nå riktigt bra jakthundar🙄)

Jaja. Jag ska nog komma i form igen men just nu känns väntan på bebis (och att kunna motionera igen) lite så där lagom tröstlöst
 
Dagtid: bebis sover långa perioder, vaknar kanske lite när hon flyttas men somnar om direkt.
Natt: hur vågar vi ens tänka tanken på att hon skulle gå med på att sova någon annan stans än vid bröstet eller tätt intill pappa? :meh::rofl:
 

Liknande trådar

Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
9
· Visningar
1 654
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
7 753
Senast: Soapbubble
·
Gravid - 1år Jaaaahapp.. jag startade en tråd för ett tag sen om hur man ska veta om man vill ha fler barn eller inte. Jag har två sen innan och...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 249
Senast: Fille
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 248
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp