Vinterföräldrar 22/23

Så många julklapps-bebisar på G! Här är det lugnt än så länge. Hoppas fortfarande på att kunna gå över tiden och passera 28/12 och komma in i januari men samtidigt så är jag glad det bara inte blir självaste julafton 🙈. Vi ska hålla julafton hemma hos oss både 24e och 25e - självvalt då jag vill vara hemma både för min egen skull och för hästarna. Har alltid trivts bäst med att sköta stallet och har redan ångest över att släppa kontrollen ett par dagar 🤣
 
Så många julklapps-bebisar på G! Här är det lugnt än så länge. Hoppas fortfarande på att kunna gå över tiden och passera 28/12 och komma in i januari men samtidigt så är jag glad det bara inte blir självaste julafton 🙈. Vi ska hålla julafton hemma hos oss både 24e och 25e - självvalt då jag vill vara hemma både för min egen skull och för hästarna. Har alltid trivts bäst med att sköta stallet och har redan ångest över att släppa kontrollen ett par dagar 🤣
Jag försökte föreslå igångsättning i januari istället för slutet av december, men läkaren tyckte att jag skulle ha valt en bättre dag att bli gravid på om jag inte ville att ungen alltid skulle vara yngst i klassen.
 
Jag försökte föreslå igångsättning i januari istället för slutet av december, men läkaren tyckte att jag skulle ha valt en bättre dag att bli gravid på om jag inte ville att ungen alltid skulle vara yngst i klassen.
Haha ja jag är också anklagad för dålig planering av befruktning när jag säger att jag önskar ett januaribarn. Tack Olov inga indikationer för någon igångsättning här än.

Ska dock till kardiologen imorgon för att ultraljuda mitt hjärta med tanke på min hjärtklappning så jag hoppas inte det ska ställa till med något 🙈
 
Jag försökte föreslå igångsättning i januari istället för slutet av december, men läkaren tyckte att jag skulle ha valt en bättre dag att bli gravid på om jag inte ville att ungen alltid skulle vara yngst i klassen.
Som lärare kan jag trösta med att elever födda i slutet av december har en tendens att vara mycket trevligare än de födda tidig januari! :angel: :devil:
 
Hoppas också på en januari-bebis :angel: Men här är hoppandet åt andra hållet eftersom jag redan börjar känna mig väldigt höggravid och otymplig och bara går in i vecka 33 imorgon :bag::laugh:

Lillasyster har fått stränga order om att inte dyka upp förrens efter jullovet, men februari börjar att kännas väääldigt långt bort!
 
Idag har jag fixat lillens sjukvårds-kit. Ska man födas mitt i infektionssäsongen och har en gravt yrkesskadad mamma så blir det så. Nu kan vi lösa en massa saker hemma vilket känns tryggt när det är en bit att köra (om vårdbehov skulle uppstå).

Och nej, vi har inte fixat vagn än... 😅
 
Idag har jag fixat lillens sjukvårds-kit. Ska man födas mitt i infektionssäsongen och har en gravt yrkesskadad mamma så blir det så. Nu kan vi lösa en massa saker hemma vilket känns tryggt när det är en bit att köra (om vårdbehov skulle uppstå).

Och nej, vi har inte fixat vagn än... 😅
Vad är ditt bästa tips på vad man inte får missa att köpa hem till husapoteket?

Vi fixade vagn i lördags - med mindre än två veckor till BF.
 
Idag har jag fixat lillens sjukvårds-kit. Ska man födas mitt i infektionssäsongen och har en gravt yrkesskadad mamma så blir det så. Nu kan vi lösa en massa saker hemma vilket känns tryggt när det är en bit att köra (om vårdbehov skulle uppstå).

Och nej, vi har inte fixat vagn än... 😅

Som yrkesskadad... När skulle du säga att värsta infektionssäsongen är över? 🤔

Är så tveksam över hur vi ska göra med storasyster och hennes förskola, hon byter avdelning efter jul och det känns ju sådär att plocka hem henne direkt inpå det och ha henne hemma i fler månader liksom. Att hon får gå fram till bebis kommer i (enligt plan) februari känns inte som att vi kan göra så mycket åt, men optimalt skulle jag ju vilja skicka tillbaka henne på sina 15 timmar ganska direkt efter för att undvika en superuttråkad snart 4-åring hemma, men det känns ju inte heller helt tryggt ur smittosynpunkt. :nailbiting::arghh:

Är det fler som har storasyskon på förskola? Hur tänker ni?
 
Som yrkesskadad... När skulle du säga att värsta infektionssäsongen är över? 🤔

Är så tveksam över hur vi ska göra med storasyster och hennes förskola, hon byter avdelning efter jul och det känns ju sådär att plocka hem henne direkt inpå det och ha henne hemma i fler månader liksom. Att hon får gå fram till bebis kommer i (enligt plan) februari känns inte som att vi kan göra så mycket åt, men optimalt skulle jag ju vilja skicka tillbaka henne på sina 15 timmar ganska direkt efter för att undvika en superuttråkad snart 4-åring hemma, men det känns ju inte heller helt tryggt ur smittosynpunkt. :nailbiting::arghh:

Är det fler som har storasyskon på förskola? Hur tänker ni?
Min nyblivna 3åring är hemma från och med denna vecka (10dagar innan BF). Givetvis började hon första dagen (i lördags) med att vara förkyld med hosta, snor och feber. Verkar dock vara på bättringsvägen nu. Jag räknar med att hålla henne hemma 1,5 månader, alltså fram till februari. Men vi kommer både jag och mannen att vara lediga under januari för att underlätta. Längre vågar jag inte utan att riskera hennes plats på förskolan då jag har henne placerad i annan kommun än den vi bor i.


Jag var hos kardiologen idag och det såg iaf bra ut. Inga större avvikelser och inget som behöver behandlas. Uppföljning i vår för o se om jag har lika mycket besvär.
 
Vad är ditt bästa tips på vad man inte får missa att köpa hem till husapoteket?

Vi fixade vagn i lördags - med mindre än två veckor till BF.
Å, vad svårt (att bara välja något)! Nu under infektionssäsongen hade jag nog prioriterat sådant som hjälper bebisen vid snuva (de är ju näsandare i några månader och en täppt näsa gör det svårt att både andas och äta). Koksaltlösning och en Näsfrida kommer man långt på om man behöver städa näsa. En rektaltemp och glidslem är också ett hett tips (nästan ett måste faktiskt), feber över 38 grader på 0-2 (3) månaders ska alltid in till barnakuten/någon typ av jour för kontroll. Resulax/Microlax och pysventil kan vara bra att ha. Träffar många otröstliga bebisar (framför allt nattetid) som antingen är förstoppade eller bara har mycket gas i sina små tarmar, när de fått hjälp att tömma ut detta sover de ofta gott. Men det viktigaste är nog att vara frikostig och hellre söka vård en (eller fem 😁) gånger för mycket än att försöka reda ut så mycket det bara går hemma, särskillt med pyttisarna som det kan gå snabbt med om de blir allvarligt sjuka.

OBS att jag svarar som barnsjuksköterska nu och inte förälder. Finns säkert de i tråden som redan har barn som har andra bra tips.
 
Som yrkesskadad... När skulle du säga att värsta infektionssäsongen är över? 🤔

Är så tveksam över hur vi ska göra med storasyster och hennes förskola, hon byter avdelning efter jul och det känns ju sådär att plocka hem henne direkt inpå det och ha henne hemma i fler månader liksom. Att hon får gå fram till bebis kommer i (enligt plan) februari känns inte som att vi kan göra så mycket åt, men optimalt skulle jag ju vilja skicka tillbaka henne på sina 15 timmar ganska direkt efter för att undvika en superuttråkad snart 4-åring hemma, men det känns ju inte heller helt tryggt ur smittosynpunkt. :nailbiting::arghh:

Är det fler som har storasyskon på förskola? Hur tänker ni?
Svårt att säga nu efter covid, allt har blivit helt upp och ned. I somras hade vi tillexempel ovanligt mycket riktigt ilskna magsjukor som krävde inneliggande vård, även andningsbesvär där patienterna var väldigt sjuka fortsatte långt in på sommaren. Detta är ju sådant som normalt tillhör just infektionssäsongen. Det bästa är kanske att höra med förskolan hur läget är när det är dags att släppa tillbaka tösen och ta ett beslut då? Jag kommer själv att vara väldigt selektiv med vem bebisen får träffa de första tre månaderna (men det är mitt första barn, så jag är väl extra hispig).

Förlåt, antar att detta svaret inte hjälpte ett dugg.
 
Min nyblivna 3åring är hemma från och med denna vecka (10dagar innan BF). Givetvis började hon första dagen (i lördags) med att vara förkyld med hosta, snor och feber. Verkar dock vara på bättringsvägen nu. Jag räknar med att hålla henne hemma 1,5 månader, alltså fram till februari. Men vi kommer både jag och mannen att vara lediga under januari för att underlätta. Längre vågar jag inte utan att riskera hennes plats på förskolan då jag har henne placerad i annan kommun än den vi bor i.


Jag var hos kardiologen idag och det såg iaf bra ut. Inga större avvikelser och inget som behöver behandlas. Uppföljning i vår för o se om jag har lika mycket besvär.
Krya på henne! :heart Jag och maken blir hemma tillsammans fram till påsk och jag är inte särskilt orolig för själva platsen, så ur den synvinkeln kan hon gärna vara hemma. Men för hennes skull vill jag gärna att hon ska få komma iväg så snart som möjligt, när vi pratat om det innan har vi liksom tänkt ett par veckor hemma, men samtidigt är jag ju orolig att hon skulle dra hem någon smitta :crazy:

Och vad skönt att det såg bra ut med hjärtat!
Svårt att säga nu efter covid, allt har blivit helt upp och ned. I somras hade vi tillexempel ovanligt mycket riktigt ilskna magsjukor som krävde inneliggande vård, även andningsbesvär där patienterna var väldigt sjuka fortsatte långt in på sommaren. Detta är ju sådant som normalt tillhör just infektionssäsongen. Det bästa är kanske att höra med förskolan hur läget är när det är dags att släppa tillbaka tösen och ta ett beslut då? Jag kommer själv att vara väldigt selektiv med vem bebisen får träffa de första tre månaderna (men det är mitt första barn, så jag är väl extra hispig).

Förlåt, antar att detta svaret inte hjälpte ett dugg.
Tack ändå för svaret!

Med dottern, född i maj, innan covid, och första barnet, var det så enkelt att vara vad som kändes som tillräckligt restriktiv. Nu med BF i februari och vad som känns som larmrapport efter larmrapport med skyhög smittspridning av allt möjligt hade jag gärna isolerat oss helt ett bra tag, men samtidigt vill jag liksom inte att storasyster blir lidande för att vi valt att skaffa ett till barn :(
 
Med dottern, född i maj, innan covid, och första barnet, var det så enkelt att vara vad som kändes som tillräckligt restriktiv. Nu med BF i februari och vad som känns som larmrapport efter larmrapport med skyhög smittspridning av allt möjligt hade jag gärna isolerat oss helt ett bra tag, men samtidigt vill jag liksom inte att storasyster blir lidande för att vi valt att skaffa ett till barn :(

Såklart är det en svårare balansgång för er. (Jag vet ärligt talat inte hur vi hade gjort i den sitsen.) Det är ju nästan oundvikligt att syskon hämtar hem sjukdomar från förskolan. Dessutom måste det vara svårt att hindra barnen från att umgås nära där hemma.
 
Jisses, man kollar inte buke på några dagar och jisses vad det händer saker. Sååå härligt med massa bebisar på g nu. Själv är här ingen action som vanligt, 40+6 idag så är helt inställd på igångsättningen som är bokad på fredag. En jul i värkarnas tecken med andra ord 😁🤣

När det gäller sjukdomar så är det svårare. Jag vet att jag anses vara väldigt avslappnad kring barnet rent generellt, speciellt med tanke på att det är mitt första efter många års kämpande, men alla smittor som går just nu gör till och med mig lite nojig. Framförallt när jag vet att mannen jobbar på en arbetsplats där folk hellre försöker jobba trots symptom istället för att "riskera att ställa till det för ens kollegor" genom att sjukanmäla sig. Senast förra veckan var där en person som kom till jobbet trots att hela familjen låg i kräksjuka. Halva dagen går, sen börjar den personen må lite off och då kröp sanningen fram. Snabbspola fram några dagar så har det givetvis spridit sig bland personalen också. Samtidigt är jag nog i ärlighetens namn precis lika hemsk själv, så det är svårt. Antar att vi får lägga till det på listan över saker som vi får ta när det kommer 😏

Men strunt i det för stunden, baby-boomen i tråden är på g och många julmirakel är i antågande 😍
 
Blev uppringd typ halv nio av förlossningen, som sa att de hade plats för oss då, så det var bara att pallra sig in till Lund då. Trodde inte de skulle ringa upp så sent, men nu är vi här. CTG ser fint ut, väntar på undersökning och läkare, så får vi se hur vi går vidare. Känns lite sådär att inte få en spontan förlossning, men så skönt att vara övervakad och inte behöva oroa mig för fostervattenmängd, fosterrörelser eller om navelsträngen är klämd... Detta blir spännande!
 
Blev uppringd typ halv nio av förlossningen, som sa att de hade plats för oss då, så det var bara att pallra sig in till Lund då. Trodde inte de skulle ringa upp så sent, men nu är vi här. CTG ser fint ut, väntar på undersökning och läkare, så får vi se hur vi går vidare. Känns lite sådär att inte få en spontan förlossning, men så skönt att vara övervakad och inte behöva oroa mig för fostervattenmängd, fosterrörelser eller om navelsträngen är klämd... Detta blir spännande!
Vad skönt att vara på plats. Håller tummarna för en bra förlossning och att knodden snart är i era armar ❤️.
 

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
94 095
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
84 719
Senast: Heulwen
·
Övr. Barn För en tid sedan ( i juni tror jag det var) hade sambon och jag oskyddat sex. (dumt jag vet. Påpeka inte det tack) tog ett dagen efter...
Svar
15
· Visningar
4 325
Senast: GotAsecret
·
Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på vad ni anser. Min cykel är på 28 dagar, men kan variera från 28-30 dagar. Men 10 av 12 gånger så är den på 28...
Svar
19
· Visningar
2 951
Senast: Dorro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp