Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrar 22/23

Här är vi inne i ett stort utvecklingssprång. Matningen har strulat så hon åt typ 75% i någon vecka (tur att hon har att ta av!) och nu äter hon som en häst istället. Nätterna är lite oroliga så just nu samsover vi från det att jag går och lägger mig. Måste mata till sömns men då somnar hon gott i sin säng på sin vanliga tid. Dagstid är hon svårare att söva och vill antingen sova i vagnen eller i min famn. Lite gnälligare än vanligt och nu har hon fått världens diarré också. Bajsade fyra gånger igår och två inatt..! I vanliga fall bajsar hon varannan dag trots laktulos. Vi har försökt trappa ner laktulosen under några veckor och idag bestämde vi oss för att chansa och ta bort den helt - håll tummarna att det inte ger världens bakslag!

I övrigt så fortsätter Ärtan vara Easy mode-bebis. Att ens kalla den här perioden för jobbig känns säkert som ett hån för många - hon sover fortfarande 12-13h per natt, skrattar jämt, leker själv i babygymmet och gråter otroligt sällan. Men för OSS är det skillnad ändå 🙈
 
Tack och lov då verkar diarrén har lagt sig. Hon sket 10 ggr på ett dygn men var pigg och åt som hon skulle så jag lyckades hålla oron stången. Hon är fortfarande lite gasig men nu är det bara torra fisar, inte vatten och slem.

På fredag ska vi besöka förskolan som vi hoppas att hon ska få en plats på - förutsatt att det känns bra. Håll tummarna! Har ni andra börjat fundera på förskola än? (Anledningen till att vi är tidigt ute är att det är en liten, kristen förskola, så har ingen uppfattning om hur lång kön är. Hade det varit kommunal förskola hade vi nog väntat till i höst)
 
Tack och lov då verkar diarrén har lagt sig. Hon sket 10 ggr på ett dygn men var pigg och åt som hon skulle så jag lyckades hålla oron stången. Hon är fortfarande lite gasig men nu är det bara torra fisar, inte vatten och slem.

På fredag ska vi besöka förskolan som vi hoppas att hon ska få en plats på - förutsatt att det känns bra. Håll tummarna! Har ni andra börjat fundera på förskola än? (Anledningen till att vi är tidigt ute är att det är en liten, kristen förskola, så har ingen uppfattning om hur lång kön är. Hade det varit kommunal förskola hade vi nog väntat till i höst)

Vi har också besökt förskolan där vi tänkt oss att bebis ska gå idag, om än bara för att lämna storasyster. :laugh:


Brukar vara pappan som gör det på morgonen, men nu är han på tjänsteresa så jag fick dra med bägge barnen dit och storasyster var sååå ivrig att visa lillasyster för alla sina kompisar :love:


Det är en av tre kommunala förskolor i området och det var bara en slump att storasyster hamnade där, men den ligger väldigt bra i förhållande till de håll vi åker åt om dagarna och vi har varit jättenöjda. Och så hinner de förhoppningsvis gå på samma ställe om än olika avdelningar i 1,5 år innan storasyster börjar skolan också, förenklar livet lite tänker jag. Vi planerar att ställa i kö till vintern och sen skola in direkt hon är ett år, men med kortare/färre dagar till att börja med, så kan vi vara föräldralediga lite längre på deltid istället.
 
Tack och lov då verkar diarrén har lagt sig. Hon sket 10 ggr på ett dygn men var pigg och åt som hon skulle så jag lyckades hålla oron stången. Hon är fortfarande lite gasig men nu är det bara torra fisar, inte vatten och slem.

På fredag ska vi besöka förskolan som vi hoppas att hon ska få en plats på - förutsatt att det känns bra. Håll tummarna! Har ni andra börjat fundera på förskola än? (Anledningen till att vi är tidigt ute är att det är en liten, kristen förskola, så har ingen uppfattning om hur lång kön är. Hade det varit kommunal förskola hade vi nog väntat till i höst)
Jag har redan skickat in önskemål angående förskola. Bor på en liten ort med bara två olika förskolor och båda är så pass bra att föräldrar från andra orter inom kommunen önskar platser här, men jag föredrar en utav dom av lite olika anledningar så skickade in det för ett tag sen. Kommer behöva skola in direkt vid ett år men hoppas på att jag och jobbet kan hitta en lösning så jag kan hålla jobbet på ca 50% de första månaderna iaf...
 
Usch, har inte tänkt på förskola än. (Tror att lillen är en av de yngsta bebisarna i tråden, 11 veckor idag.) Tanken är att jag ska vara ledig till januari 2024 och att pappa ska ta över sen. Så vi har lite tid att fundera. Tänker dock på vad som är bäst, att ha förskola nära jobbet eller nära hemmet? Nära jobbet är ju bra om man blir sen och nära hemmet är bra ur "kompisar från byn"-synpunkt. Vad som strular till det för vår del är att vi båda har arbeten med obekväma arbetstider. Jag jobbar alla tider på dygnet i en härlig mix och sambon har ett jobb där han slutar 19 ibland. Blir intressant att lösa den ekvationen.
 
Usch, har inte tänkt på förskola än. (Tror att lillen är en av de yngsta bebisarna i tråden, 11 veckor idag.) Tanken är att jag ska vara ledig till januari 2024 och att pappa ska ta över sen. Så vi har lite tid att fundera. Tänker dock på vad som är bäst, att ha förskola nära jobbet eller nära hemmet? Nära jobbet är ju bra om man blir sen och nära hemmet är bra ur "kompisar från byn"-synpunkt. Vad som strular till det för vår del är att vi båda har arbeten med obekväma arbetstider. Jag jobbar alla tider på dygnet i en härlig mix och sambon har ett jobb där han slutar 19 ibland. Blir intressant att lösa den ekvationen.

Vår blev tio veckor igår, så hade inte heller reflekterat över det om inte storasyster redan gick någonstans.

Den hon går på är egentligen den av de tre som ligger längst bort (även om det inte är jättestor skillnad) och tyvärr med allra sämst möjlighet att cykla dit (70-väg istället för cykelväg hela vägen som till de andra) men den ligger på väg till både jobb och stall till skillnad från de andra som ligger åt helt motsatta hållet. Det tycker jag gör mer än själva avståndet, just biten med att det ändå är "på vägen till". Här hamnar alla förskolorna på samma skola sen (om man inte aktivt väljer en i stan) så ur kompissynpunkt känns det som att det kvittar lite.
 
Vår blev tio veckor igår, så hade inte heller reflekterat över det om inte storasyster redan gick någonstans.

Den hon går på är egentligen den av de tre som ligger längst bort (även om det inte är jättestor skillnad) och tyvärr med allra sämst möjlighet att cykla dit (70-väg istället för cykelväg hela vägen som till de andra) men den ligger på väg till både jobb och stall till skillnad från de andra som ligger åt helt motsatta hållet. Det tycker jag gör mer än själva avståndet, just biten med att det ändå är "på vägen till". Här hamnar alla förskolorna på samma skola sen (om man inte aktivt väljer en i stan) så ur kompissynpunkt känns det som att det kvittar lite.
Jag vet inte riktigt hur det funkar här med skola sen och så. När jag tänker efter så blir det nog skjuts till kompisar hur vi än gör eftersom vi bor i en pytteliten by. Men smart att ha förskolan på väg till något (viktigt). Har spanat in en som ligger halvvägs till jobbet och tänkt att den kanske är något när det väl är dags.
 
Min tjej är ju bara 8 veckor än, men vi har pratat lite om förskola, för ingen känns klockren. En pratas det bra om, men den ligger lite långt bort och åt fel håll, den närmsta har bra personal, men väldigt små lokaler och matsal (med rätt knapp tid för alla att hinna äta va rjag fattar det som). Sen finns en privat Montessori förskola, som verkar toppen, men vi vill ha henne i ”vanlig”skola sen, skulle det funka och med kompisar och en övergång till vanlig skola? Sen funderar jag på vad som är viktigast om ingen känns hundra? För mig är utevistelse viktigt, okej mat och att man trivs med personalen, samt att personen alen verkar trivas spå sin arbetsplats.
 
Vid vilken ålder tänker ni att era barn ska börja på förskola? Jag har alltid haft 1,5 år som riktmärke, men det blir typ efter midsommar vilket känns som en dum tid att börja med sommarvikarier och hopslagna avdelningar. Spontant känns det bättre att vänta till efter sommaren då. Hur tänker ni?
 
Vid vilken ålder tänker ni att era barn ska börja på förskola? Jag har alltid haft 1,5 år som riktmärke, men det blir typ efter midsommar vilket känns som en dum tid att börja med sommarvikarier och hopslagna avdelningar. Spontant känns det bättre att vänta till efter sommaren då. Hur tänker ni?
Om vi får ihop det med föräldraledigheter tänker jag augusti någon gång. Det lär vara lättare att få plats då också eftersom hela kullar går vidare till skolan.

Att välja förskola känns jättesvårt tycker jag. Kötid börjar räknas från barnets sexmånadersdag så det är ganska snart man kan börja välja. Vi har ca 5 förskolor inom 500 meter så att gå på geografisk smidighet är inte tillräckligt för att få något att gå på.
 
Vid vilken ålder tänker ni att era barn ska börja på förskola? Jag har alltid haft 1,5 år som riktmärke, men det blir typ efter midsommar vilket känns som en dum tid att börja med sommarvikarier och hopslagna avdelningar. Spontant känns det bättre att vänta till efter sommaren då. Hur tänker ni?

Vi tänker minst 2 år så tidigast efter jul 2025. Men förskolan vi vill in på har endast intag när höstterminen drar igång så jag väger lite mellan 1,5 år och då kanske bara på halvtid eller om vi får försöka lösa det fram till 2,5 år 🤷‍♀️
 
Om vi får ihop det med föräldraledigheter tänker jag augusti någon gång. Det lär vara lättare att få plats då också eftersom hela kullar går vidare till skolan.

Att välja förskola känns jättesvårt tycker jag. Kötid börjar räknas från barnets sexmånadersdag så det är ganska snart man kan börja välja. Vi har ca 5 förskolor inom 500 meter så att gå på geografisk smidighet är inte tillräckligt för att få något att gå på.

Jag tänker också att det känns lättare i augusti. Håller på att försöka pyssla ihop ledigheten fram tills dess, både jag och mannen vill ju vara hemma så mycket som möjligt. Ekonomiskt är det dock smartast om jag jobbar och han är ledig.

Vi har också ett antal förskolor inom hyfsat räckhåll. Har även ett föräldrakooperativ som driver förskola ute i skogen, den verkar helt underbar men ligger lite längre bort och kommer såklart kräva mer av oss också, än en kommunal skola. Jag lutar åt att välja förskolan som ligger granne med skolan som hon kommer gå på sen.
 
Vi har ju också flera förskolor runt oss, men vet att det är rätt högt tryck på alla.. Har också en montessori förskola nära med väldigt gott rykte, men min fundering där är hur stor krock det blir med skolan sen, och att hon kankse inte får med kompisar till samma skola osv...
 
Vid vilken ålder tänker ni att era barn ska börja på förskola? Jag har alltid haft 1,5 år som riktmärke, men det blir typ efter midsommar vilket känns som en dum tid att börja med sommarvikarier och hopslagna avdelningar. Spontant känns det bättre att vänta till efter sommaren då. Hur tänker ni?
Har inte så mycket till val tyvärr, blir inskolning i januari för oss. Hoppas på att jobbet accepterar att jag kommer tillbaka på 50% tom sommaren dock, hade känts bättre för mig...
 

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
92 604
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
84 069
Senast: Heulwen
·
Övr. Barn För en tid sedan ( i juni tror jag det var) hade sambon och jag oskyddat sex. (dumt jag vet. Påpeka inte det tack) tog ett dagen efter...
Svar
15
· Visningar
4 287
Senast: GotAsecret
·
Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på vad ni anser. Min cykel är på 28 dagar, men kan variera från 28-30 dagar. Men 10 av 12 gånger så är den på 28...
Svar
19
· Visningar
2 915
Senast: Dorro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp